Vettig mediaspelare (win, 1080p, hdmi mm)

Permalänk

Vettig mediaspelare (win, 1080p, hdmi mm)

Min NUC har kraschat och jag är sugen på att testa något nytt.

Vad finns det för vettiga mediaspelare? Ska klara av att köra Win 7 eller 10, 1080p i alla rimliga format, SVT Play i webbläsaren, ha minst en USB2-port och HDMI-ut.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Ohyfsat att besvara en fråga med en fråga, men varför vill du köra windows på din mediaspelare?

Jag skulle rekommendera en liten ARM-maskin med Kodi. T.ex. Raspberry Pi, CuBox-i4Pro eller Wetek Play. De 2 senare har inbyggd IR-mottagare.
Kodi har stöd för SVT Play via plugin och alla 3 ovan har både HDMI och USB kontakter.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk

För lite tid och minskande intresse är väl en stor anledning, kört olika versioner av Kodi/XBMC/Plex sen första Xboxen. Enkelt att sätta upp men krävs alltid lite underhåll. En windows-maskin kan stå ett par år utan problem och den kan användas till annat när behoven ändras.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Jag har motsatt erfarenhet, körde olika Intel PC med Windows som HTPC men dom var aldrig stabila. Tillslut tröttnade jag och köpte en Cubox-I och installerade OpenELEC som snurrat utan problem i 2 år.
Installationen är löjligt enkelt och vill du uppdatera senare kan man göra det inifrån Kodi, i annat fall är det bara att stoppa in SD kortet i din PC och skjuta på en image fil som man laddar hem från OpenELEC's hemsida. Finns även LibreELEC om man vill köra det senaste men då finns också risken att man får dom buggar som kommer med en Beta.
Om man blir sugen på att labba är det bara att köpa fler SD kort (under hundringen styck) och skjuta på den image man vill köra på någon minut och växla mellan olika. Funkar på en NUC också men då måste man köra flera SSD som kostar bra mycket mer än en hundring styck och det tar mer än 5 min att skjuta på ett nytt OS på en disk.

I mina ögon är det en no-brainer; ARM drar mindre ström så man kan ha på den 24/7, dom kostar mycket mindre (400 för en RPi), dom är mycket mindre, dom har stöd i hårdvaran för i princip alla format som behövs och spelar upp 1080p utan problem, man kan uppgradera till en nyare version på ett nytt SD kort och funkar det inte går man bara tillbaka till det man körde tidigare.
Köper du t.ex. en Wetek får du också med Android och kan spela android spel på TV'n om du vill.

Sen är nog den simplaste lösningen som troligen funkar lika bra (ingen erfarenhet) att köpa en chromecast och installera dom appar du behöver på telefonen (Kodi, plex, svtplay osv).

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3