Tull på paket skickat ifrån Tyskland?

Permalänk
Medlem

Tull på paket skickat ifrån Tyskland?

Hej!
Är så att jag har beställt en liten grej ifrån USA. Denna skickas till Tyskland där de paketerar om den och sedan skickar till Sverige.
Nu vill postnord att jag ska betala tull på denna även fast den har skickats ifrån Tyskland och bör då även ha tullats i Tyskland?
Stämmer det att de ska göra såhär eller har jag någonting att säga emot dom?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Tror inte den behöver tullas i Tyskland då den bara passerade där på sin väg hit.
Du har beställt från USA - du kan (och bör) åka på tull. Sen kanske någon med mer expertis i frågan har annan åsikt i frågan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Hej!
Är så att jag har beställt en liten grej ifrån USA. Denna skickas till Tyskland där de paketerar om den och sedan skickar till Sverige.
Nu vill postnord att jag ska betala tull på denna även fast den har skickats ifrån Tyskland och bör då även ha tullats i Tyskland?
Stämmer det att de ska göra såhär eller har jag någonting att säga emot dom?

Varan behöver bara tullas en gång (du behöver inte tulla mellan Tyskland och Sverige). Du säger att den "bör" ha tullats i Tyskland, har den tullats eller inte är ju frågan du får ställa dig. Jag skulle tro att den bara har skickats vidare och tullas när det kommer fram till Sverige.

Permalänk

Tullen borde tas i slutlandet, i det här fallet Sverige

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk

Tullen gäller slutdestination, oavsett ompackning eller ej. Så tullen du betalar är från USA till Sverige.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Varan behöver bara tullas en gång (du behöver inte tulla mellan Tyskland och Sverige). Du säger att den "bör" ha tullats i Tyskland, har den tullats eller inte är ju frågan du får ställa dig. Jag skulle tro att den bara har skickats vidare och tullas när det kommer fram till Sverige.

Ja, eftersom kolli ID slutar på DE. Men verkar som ni är eniga om att tullen är korrekt utagen

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Ja, eftersom kolli ID slutar på DE. Men verkar som ni är eniga om att tullen är korrekt utagen

Jo, fast har du fått en faktura från Tyskland med uppmaningen att betala tull, eller vem menar du har betalat din tull i Tyskland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Ja, eftersom kolli ID slutar på DE. Men verkar som ni är eniga om att tullen är korrekt utagen

Vilket fraktbolag som tullat paketet åt dig spelar nog ingen större roll, betalningskravet kommer bara skickas vidare så att det i slutändan blir du som får betala. D.v.s. du kanske får betala Postnord, som skickar vidare betalningen till DHL, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Tullen borde tas i slutlandet, i det här fallet Sverige

Jasså, det "borde" det?

Jag beställde en Koreaskärm på Ebay, första EU-land blev Frankrike, således betalade jag tull via Chronopost (franska postväsendet).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@Blomman90:
Jag menar att DHL har betalat frakten fram till Tyskland där det sedan har skickats med annan leverantör till postnord i Sverige. Därför jag tycker det är underligt att posten vill att jag ska betala då de endast har skött allt inom EU och ej ifrån USA till Tyskland.

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |