Netonnet säljer fyndvara även fast den inte finns i lager

Permalänk
Medlem

Netonnet säljer fyndvara även fast den inte finns i lager

Hallojsan!

I måndags (23/1-17) beställde jag en canon 100D ifrån netonet. Den var listad som i lager och som en fyndvara för 500kr billigare en normalpriset. Jag betalade med kort, pengarna har dragits och jag har fått en orderbekräftelse. Jag beställde samtidigt en kortläsare som inte fanns i lager, men som kom in på tisdagen dagen efter. På onsdagen hade jag fortfarande inte fått något mail med kolli-nummer eller något som berättade att varan var på väg, så på onsdagen ringde jag till deras kundtjänst för att kolla hur ärendet gick (pluspoäng där, jättetrevlig), och fick då till svar att fyndvaran stog som -1 på saldot och att den inte finns i laget. Jag frågade då hur det hade kunnat hända eftersom det på deras hemsida står, jag citerar
"Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats."

Så jag sa alltså till att det verkar konstigt att den inte finns i lager då någon uppenbarligen har testat den så att den fungerar på Netonnet, varpå jag får svaret att det ända jag kan göra är att vänta på att kameran kommer in i lager (vilket antagligen inte lär hända då det handlar om en fyndvara) eller så kan jag avbeställa ordern.

Så mina frågor till er på sweclockers är alltså:

Kan netonnet verkligen lagerföra en produkt som i lager fast den inte finns? Pengarna är ju dragna.

Vilka rättigheter har jag, kan jag som konsument få en likadan kamera, fast ny iom falsk marknadsföring?

Hur länge bör jag vänta? Har bara gått en vecka hitills, men jag vill ju lixom ha kameran snarast.

Enligt mig borde det väl inte vara mitt problem att de marknadsför en vara som inte finns i lager, personligen tycker jag att de borde leverera produkten som ny eftersom jag fått orderbekräftelse och pengarna dragits!

Tack på förhand!
/Eric

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Ibland hinner kanske inte deras lagersaldo uppdateras på hemsidan? Vet att det hänt mig flera gånger att någon beställt den sista produkten precis innan mig.. även fast det för MIG stod att det fanns i lager.

Pengarna är med stört sannolikhet inte dragna, utan bara reserverade, d.v.s du kommer få tillbaka dem.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ibland hinner kanske inte deras lagersaldo uppdateras på hemsidan? Vet att det hänt mig flera gånger att någon beställt den sista produkten precis innan mig.. även fast det för MIG stod att det fanns i lager.

Pengarna är med stört sannolikhet inte dragna, utan bara reserverade, d.v.s du kommer få tillbaka dem.

Ah, jag förstår logiken, men borde det inte teoretiskt sett räknas som falsk marknadsföring?
Fyndvaran låg trots allt ute som i lager i ca 1 dag, och direkt efter när jag beställt den så blev den markerad som inte i lager. Och sen undrar jag hur det kommer sig att det står -1 på saldot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Det mest rimliga är väl att du ersätts med en ny kamera för samma pris som fyndvaran eller får dina pengar tillbaka på kontot.
Dock har jag aldrig haft problem med Netonnet , så jag hoppas att det löser sig på ett bra sätt för dig.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Ah, jag förstår logiken, men borde det inte teoretiskt sett räknas som falsk marknadsföring?
Fyndvaran låg trots allt ute som i lager i ca 1 dag, och direkt efter när jag beställt den så blev den markerad som inte i lager. Och sen undrar jag hur det kommer sig att det står -1 på saldot

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte blivit blåst, det är systemet som troligtvis haft en dålig dag. Du har inte köpt en produkt som inte stämmer överens med det som ÅF. har lovat. Det är inte falsk marknadsföring bara för produkten inte finns i lager.

Att det sedan kan vara tråkigt för dig som konsument är väl självklart, men det är sånt som händer. Du får väl hoppas på att en motsvarande kamera kommer upp i fyndhörnan på någon annan affär istället

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Netonnet har en sak de har satt i system som de kallar för "Send from store".

Detta innebär att varje butik kan skicka vissa varor som folk beställer på nätet direkt ifrån butiken istället för ett centrallager. Får butiken som har denna fyndvaran in en beställning så måste någon så fort som möjligt springa ut i butiken och hämta varan innan den försvinner för att sedan skicka den till dig.

Här har det blivit en miss och varan har inte hämtats i tid. Man får räkna med den mänskliga faktorn eller att det faktiskt inte fanns någon som kunde hämta din beställning för att de var upptagna med andra kunder.

Alternativt har den köpts i butiken lite innan du lade din beställning och lagersaldot har inte uppdaterats. Detta går aldrig i ljusets hastighet så det måste man bara acceptera.

Hur som haver, du kan nog inte kräva någonting alls utan helt enkelt köpa att det blir fel ibland. Någon falsk marknadsföring är det definitivt inte iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du har inte blivit blåst, det är systemet som troligtvis haft en dålig dag. Du har inte köpt en produkt som inte stämmer överens med det som ÅF. har lovat. Det är inte falsk marknadsföring bara för produkten inte finns i lager.

Att det sedan kan vara tråkigt för dig som konsument är väl självklart, men det är sånt som händer. Du får väl hoppas på att en motsvarande kamera kommer upp i fyndhörnan på någon annan affär istället

Jag får väl anta det...
Men hur är neronnet med goodwill, brukar dem vara bra på sådant? För är dom sjyssta kanske jag får en ny iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Hallojsan!

I måndags (23/1-17) beställde jag en canon 100D ifrån netonet. Den var listad som i lager och som en fyndvara för 500kr billigare en normalpriset. Jag betalade med kort, pengarna har dragits och jag har fått en orderbekräftelse. Jag beställde samtidigt en kortläsare som inte fanns i lager, men som kom in på tisdagen dagen efter. På onsdagen hade jag fortfarande inte fått något mail med kolli-nummer eller något som berättade att varan var på väg, så på onsdagen ringde jag till deras kundtjänst för att kolla hur ärendet gick (pluspoäng där, jättetrevlig), och fick då till svar att fyndvaran stog som -1 på saldot och att den inte finns i laget. Jag frågade då hur det hade kunnat hända eftersom det på deras hemsida står, jag citerar
"Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats."

Så jag sa alltså till att det verkar konstigt att den inte finns i lager då någon uppenbarligen har testat den så att den fungerar på Netonnet, varpå jag får svaret att det ända jag kan göra är att vänta på att kameran kommer in i lager (vilket antagligen inte lär hända då det handlar om en fyndvara) eller så kan jag avbeställa ordern.

Så mina frågor till er på sweclockers är alltså:

Kan netonnet verkligen lagerföra en produkt som i lager fast den inte finns? Pengarna är ju dragna.

Vilka rättigheter har jag, kan jag som konsument få en likadan kamera, fast ny iom falsk marknadsföring?

Hur länge bör jag vänta? Har bara gått en vecka hitills, men jag vill ju lixom ha kameran snarast.

Enligt mig borde det väl inte vara mitt problem att de marknadsför en vara som inte finns i lager, personligen tycker jag att de borde leverera produkten som ny eftersom jag fått orderbekräftelse och pengarna dragits!

Tack på förhand!
/Eric

Jag förstår inte vad det har för relevans om någon testat den begagnade varan eller inte. Det framstår för mig som ganska uppenbart att de schabblat och råkat ta emot två beställningar, förmodligen genom att lagersaldot av en eller annan anledning inte uppdaterats i tid. De kan ha testat varan precis hur mycket (eller lite) som helst utan att det påverkar slutresultatet för dig öht.

Vad gäller att du "väntar"; det verkar ju inte direkt sannolikt att det snart kommer dyka upp nytt begagnat exemplar av samma modell, och isf oklart om den ens skulle hamna som samma artikel i deras system om det nu hände.

Jag tycker iaf inte att du bör vänta alls, givet ovanstående. Det är ju bara ett sätt för dig att hålla fast vid en princip som enbart förefaller leda till att du inte får kameran du vill ha/behöver samt att se till att du blir argare.

Personligen är jag skeptisk till att man har rätt till en ny vara, men det känns ju som ett bra läge att fråga om detta eller iaf rabatt på ett nytt exemplar. Om inte annat har de ju schabblat med din order.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Någon i butik hann hämta den samtidigt som du beställde?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag förstår inte vad det har för relevans om någon testat den begagnade varan eller inte. Det framstår för mig som ganska uppenbart att de schabblat och råkat ta emot två beställningar, förmodligen genom att lagersaldot av en eller annan anledning inte uppdaterats i tid. De kan ha testat varan precis hur mycket (eller lite) som helst utan att det påverkar slutresultatet för dig öht.

Vad gäller att du "väntar"; det verkar ju inte direkt sannolikt att det snart kommer dyka upp nytt begagnat exemplar av samma modell, och isf oklart om den ens skulle hamna som samma artikel i deras system om det nu hände.

Jag tycker iaf inte att du bör vänta alls, givet ovanstående. Det är ju bara ett sätt för dig att hålla fast vid en princip som enbart förefaller leda till att du inte får kameran du vill ha/behöver samt att se till att du blir argare.

Personligen är jag skeptisk till att man har rätt till en ny vara, men det känns ju som ett bra läge att fråga om detta eller iaf rabatt på ett nytt exemplar. Om inte annat har de ju schabblat med din order.

Du har nog tyvvär rätt, får hoppas på lite goodwill med en Rabbat eller nåt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Du har nog tyvvär rätt, får hoppas på lite goodwill med en Rabbat eller nåt..

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt att få en likvärdig vara (vara sig den är ny eller en annan fyndvara).
Att de har fel i sitt lagersaldo är inget du kan rå för. Har du fått en orderbekräftelse som innehåller datum, ditt namn och adress, vilken vara det gäller och till vilket pris så är det av ARN att anse som ett ingånget avtal. Ett avtal som inte säljaren kan backa ur hur som helst.

Det är endast ifall det innebär en "oskälig kostnad" för säljaren att erbjuda en likvärdig vara som säljaren har rätt att häva köpet och återbetala beloppet. 500 kronor (i utpris mot kund), lär inte vara att anse som en "oskälig kostnad", så länge kameran inte kostar typ 501 kronor i nypris.

Du kan vänligt säga till Netonnet att ni har ingått ett avtal och att du förväntar dig att de levererar en likvärdig vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du har rätt att få en likvärdig vara (vara sig den är ny eller en annan fyndvara).
Att de har fel i sitt lagersaldo är inget du kan rå för. Har du fått en orderbekräftelse som innehåller datum, ditt namn och adress, vilken vara det gäller och till vilket pris så är det av ARN att anse som ett ingånget avtal. Ett avtal som inte säljaren kan backa ur hur som helst.

Det är endast ifall det innebär en "oskälig kostnad" för säljaren att erbjuda en likvärdig vara som säljaren har rätt att häva köpet och återbetala beloppet. 500 kronor (i utpris mot kund), lär inte vara att anse som en "oskälig kostnad", så länge kameran inte kostar typ 501 kronor i nypris.

Du kan vänligt säga till Netonnet att ni har ingått ett avtal och att du förväntar dig att de levererar en likvärdig vara.

Då tänker vi likadant! Jag får hoppas, ska ringa dem igen imorgon eller på fredag tänkte jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blomman90:

Du har rätt att få en likvärdig vara (vara sig den är ny eller en annan fyndvara).
Att de har fel i sitt lagersaldo är inget du kan rå för. Har du fått en orderbekräftelse som innehåller datum, ditt namn och adress, vilken vara det gäller och till vilket pris så är det av ARN att anse som ett ingånget avtal. Ett avtal som inte säljaren kan backa ur hur som helst.

Det är endast ifall det innebär en "oskälig kostnad" för säljaren att erbjuda en likvärdig vara som säljaren har rätt att häva köpet och återbetala beloppet. 500 kronor (i utpris mot kund), lär inte vara att anse som en "oskälig kostnad", så länge kameran inte kostar typ 501 kronor i nypris.

Du kan vänligt säga till Netonnet att ni har ingått ett avtal och att du förväntar dig att de levererar en likvärdig vara.

Ett automatiskt mail är dock inte att betrakta som en orderbekräftelse, så det är inte riktigt så enkelt i detta fallet. I kombination med att de dragit pengarna, om de nu har gjort det och inte bara reserverat dem, så kan man hävda att det finns ett avtal, men inte bara på grund av en automatiskt skickad orderbekräftelse. Bara för att det står orderbekräftelse i dokumentet behöver det inte nödvändigtvis vara det i juridisk mening.

Jag tycker dock att TS ska skjuta över detta på NetOnNet. Kanske de kan ge rabatt på en ny vara istället. Jag måste säga att de få gånger jag drabbats av detta med att saker som står i lager är slut och helt plötsligt ska ta en månad att få fram så har jag nästan alltid fått köpa en motsvarande vara för samma pris som det som jag beställt även om motsvarande vara varit dyrare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ett automatiskt mail är dock inte att betrakta som en orderbekräftelse, så det är inte riktigt så enkelt i detta fallet. I kombination med att de dragit pengarna, om de nu har gjort det och inte bara reserverat dem, så kan man hävda att det finns ett avtal, men inte bara på grund av en automatiskt skickad orderbekräftelse. Bara för att det står orderbekräftelse i dokumentet behöver det inte nödvändigtvis vara det i juridisk mening.

Källa? mig veterligen betyder orderbekräftelse just det men ordermottagningsbrev räknas inte

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Räknas inte det här då som en ordefbekräftelse?
Pengarna har inte dragits än
(Ursäkta för dålig utsuddning, gjorde den på telefonen )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ett automatiskt mail är dock inte att betrakta som en orderbekräftelse, så det är inte riktigt så enkelt i detta fallet. I kombination med att de dragit pengarna, om de nu har gjort det och inte bara reserverat dem, så kan man hävda att det finns ett avtal, men inte bara på grund av en automatiskt skickad orderbekräftelse. Bara för att det står orderbekräftelse i dokumentet behöver det inte nödvändigtvis vara det i juridisk mening.

Jag tycker dock att TS ska skjuta över detta på NetOnNet. Kanske de kan ge rabatt på en ny vara istället. Jag måste säga att de få gånger jag drabbats av detta med att saker som står i lager är slut och helt plötsligt ska ta en månad att få fram så har jag nästan alltid fått köpa en motsvarande vara för samma pris som det som jag beställt även om motsvarande vara varit dyrare.

På vilket sätt skulle ett automatiskt mail inte vara en orderbekräftelse?
Vilken ÅF skickar mail manuellt nu för tiden (om det inte rör supportärenden)?

Huruvida de har dragit pengar eller ej, spelar heller ingen roll.

Sen sa jag aldrig att det endast behöver stå "orderbekräftelse" heller.
Om du läser mitt inlägg så radar jag upp ett antal kriterier som ska vara uppfyllda (ordernummer, köparens namn och adress, vara och pris).
Finns dessa saker med i mailet, så är det alltså av ARN att betrakta som en orderbekräftelse (ARN 2007-8330).

Så enligt ARN har TS ingått ett avtal med Netonnet. Då är Netonnet skyldiga att fullfölja sin del av avtalet (så länge TS uppfyller sin). De fåtal undantag som finns från detta beskrivs väl i KKL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

http://i.imgur.com/CzTs5tr.jpg

Räknas inte det här då som en ordefbekräftelse?
Pengarna har inte dragits än
(Ursäkta för dålig utsuddning, gjorde den på telefonen )

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är i ARNs mening en fullgod orderbekräftelse och alltså har ni ingått ett avtal.

Beskriv för ÅF att ni har ingått ett avtal och du nu förväntar dig att de uppfyller sin del av det.
Säger de att de reserverar sig för olika typer av tryckfel, och avtal därför ej ingåtts länka gärna till ARNs utlåtande (finns på telekområdgivarna):
https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl...

Permalänk

https://www.netonnet.se/Content/Conditions/ConditionsOfPurcha...

väldigt tidigt in så skriver de att " Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel."

så du har inte rätt att hävda något, bara hoppas på goodwill i frågan.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

https://www.netonnet.se/Content/Conditions/ConditionsOfPurcha...

väldigt tidigt in så skriver de att " Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel."

så du har inte rätt att hävda något, bara hoppas på goodwill i frågan.

Så man får skriva vad man vill i sina avtal? Till exempel: "Vi förbehåller oss rätten att ta fullt ägarskap av din förstfödda son för användning på det sätt vi anser lämpligt". Eller vänta, man kanske inte får ha vad som helst i sitt avtal, även om köparen indirekt accepterar avtalet vid köpet...?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Så man får skriva vad man vill i sina avtal? Till exempel: "Vi förbehåller oss rätten att ta fullt ägarskap av din förstfödda son för användning på det sätt vi anser lämpligt". Eller vänta, man kanske inte får ha vad som helst i sitt avtal, även om köparen indirekt accepterar avtalet vid köpet...?

Man kan absolut skriva så, det finns inget olagligt i att ha idiotiska avtal, däremot är man ju en idiot om man accepterar dom. Däremot kan du naturligtvis gå till allmän domstol och hävda att avtalet du just skrivit på inte är korrekt (dvs förenligt med svensk lag) och du kan få rätt. Om man inte tycker man är rik nog att våga gå till allmän domstol kan man öva påtryckning genom att gå till ARN eller någon branschorganisation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Man kan absolut skriva så, det finns inget olagligt i att ha idiotiska avtal, däremot är man ju en idiot om man accepterar dom. Däremot kan du naturligtvis gå till allmän domstol och hävda att avtalet du just skrivit på inte är korrekt (dvs förenligt med svensk lag) och du kan få rätt. Om man inte tycker man är rik nog att våga gå till allmän domstol kan man öva påtryckning genom att gå till ARN eller någon branschorganisation.

Vad försöker du säga?
Jag har aldrig sagt att man inte kan, däremot sa jag att man inte får, vilket torde vara fallet om det bryter mot svensk lagstiftning. Så just nu sparkar du in en öppen dörr...

Jag kan säga att jag inte går in och läser igenom villkor för varenda tjänst jag beställer eller produkt jag köper. Jag har bättre saker för mig än så, och jag tror inte jag är ensam om det. Har du tid att läsa igenom Apples, Googles, Microsofts, etc, användarvillkor (som även uppdateras några gånger per år), så be my guest! Men för oss andra finns det lagstiftning som reglerar vad man verkligen får skriva in i sina avtal. Har man oskäliga villkor, så är dessa ogiltiga, även om jag har accepterat dem.

Så återigen, jag förstår inte riktigt vad du försöker säga eller vad du tillför diskussionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Har du fått en orderbekräftelse som innehåller datum, ditt namn och adress, vilken vara det gäller och till vilket pris så är det av ARN att anse som ett ingånget avtal.

Skrivet av giplet:

Ett automatiskt mail är dock inte att betrakta som en orderbekräftelse, [...]

Från Lawline:
"Om orderbekräftelsen inte innehåller något förbehåll eller annan tydlig information om att det inte skulle röra sig om en slutlig accept av konsumentens anbud om att köpa varan måste avtalet anses ha ingåtts i och med orderbekräftelsen."

Det beror alltså vad som står i det finstilta.

källa: http://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftelse

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Från Lawline:
"Om orderbekräftelsen inte innehåller något förbehåll eller annan tydlig information om att det inte skulle röra sig om en slutlig accept av konsumentens anbud om att köpa varan måste avtalet anses ha ingåtts i och med orderbekräftelsen."

Det beror alltså vad som står i det finstilta.

källa: http://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftelse

Från ARN's utlåtande:

Citat:

Konsumenten menade då att eftersom hon fått en orderbekräftelse ska priset i denna gälla. Konsumenten köpte istället bredbandsmodem och abonnemang från ett annat företag och detta köp innebar en väsentligt högre kostnad för henne och konsumenten begärde ersättning för mellanskillnaden. Företaget bestred konsumentens krav och menade att priset inte gäller på grund av en miss i uppdateringen av webbplatsen samt att företaget på webbplatsen reserverat sig för eventuella faktafel. Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts.

Nu är det lite olika situationer. Men här tar ARN inte hänsyn till att företaget reserverat sig för eventuella fel (pris, lagersaldo, etc). Jag skulle definitivt säga att ARN trumfar Lawline när det kommer till konsumenträtt (det behöver dock inte betyda att Lawline har fel i det fallet). Men oavsett vad Lawline säger, så skulle jag i kontakt med Netonnet hänvisa till ARNs utlåtande och om Netonnet fortfarande motsätter sig köparens krav så skulle jag anmäla det till ARN för att få detta prövat.

Tillägg: För att det Lawline hänvisar till ens ska ha en möjlighet att gälla, så ska förbehållet finnas med i "orderbekräftelsen", såvitt jag förstår finns de endast att läsa under villkoren på hemsidan (vilket då mer liknar fallet i ARN än Lawline).

Tillägg
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Vad försöker du säga?
Jag har aldrig sagt att man inte kan, däremot sa jag att man inte får, vilket torde vara fallet om det bryter mot svensk lagstiftning. Så just nu sparkar du in en öppen dörr...

Jag kan säga att jag inte går in och läser igenom villkor för varenda tjänst jag beställer eller produkt jag köper. Jag har bättre saker för mig än så, och jag tror inte jag är ensam om det. Har du tid att läsa igenom Apples, Googles, Microsofts, etc, användarvillkor (som även uppdateras några gånger per år), så be my guest! Men för oss andra finns det lagstiftning som reglerar vad man verkligen får skriva in i sina avtal. Har man oskäliga villkor, så är dessa ogiltiga, även om jag har accepterat dem.

Så återigen, jag förstår inte riktigt vad du försöker säga eller vad du tillför diskussionen?

Om du inte förstår vad jag försöker säga eller bidra med så kan du ju helt enkelt bara ignorera mitt inlägg.
Min kommentar gällde att avtal alltid är giltiga tills dess att de bestrids. TS kan bestrida detta (som jag skrev, antagligen själv eller gå till ARN). Det är ju det som gör rättsväsendet så bra, att Google kan uppdatera sina villkor hur många ggr dom vill, det är ändå svensk lag som gäller. Dock sker det inte med automatik, polisen eller annan beskyddande myndighet sitter inte och läser villkor eller avtal för att verifiera att dessa är förenliga med svensk lagstiftning och skäliga.

Permalänk
Medlem

Så det är då alltså ungefär 50/50 att det kommer fungera ungefär?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eribo01:

Ah, jag förstår logiken, men borde det inte teoretiskt sett räknas som falsk marknadsföring?
Fyndvaran låg trots allt ute som i lager i ca 1 dag, och direkt efter när jag beställt den så blev den markerad som inte i lager. Och sen undrar jag hur det kommer sig att det står -1 på saldot

Skickades från m.sweclockers.com

För att det ska räknas som falsk marknadsföring så måste det ske medvetet... i detta fallet är det nog bara systemet som inte uppdaterats.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Så det är då alltså ungefär 50/50 att det kommer fungera ungefär?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är cirka 0,01% att det kommer fungera. Blomman90 tror att det går att få en produkt varje gång vid orderbekrätelse. Tex minnen som kostar flera hundralappar mindre pga felskrivningar eller fyndvaror som här.
Blomman90 hänvisar till sitt ARN-utlåtande i varje liknande tråd men glömmer att ARN inte är någon rättskälla av rang utan mer en åsikt.

Du kommer inte få någon kamera till sänkt pris om inte netonnet känner för att dra ner sin vinst lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Om du inte förstår vad jag försöker säga eller bidra med så kan du ju helt enkelt bara ignorera mitt inlägg.
Min kommentar gällde att avtal alltid är giltiga tills dess att de bestrids. TS kan bestrida detta (som jag skrev, antagligen själv eller gå till ARN). Det är ju det som gör rättsväsendet så bra, att Google kan uppdatera sina villkor hur många ggr dom vill, det är ändå svensk lag som gäller. Dock sker det inte med automatik, polisen eller annan beskyddande myndighet sitter inte och läser villkor eller avtal för att verifiera att dessa är förenliga med svensk lagstiftning och skäliga.

Jo, men det är ju inte någon som påstått att något händer per automatik eller att myndigheter sitter och läser igenom olika avtal.
Det första man ska göra är ju att påpeka detta för säljaren, att man anser att man har ingått ett avtal som de är skyldiga att fullfölja. Gärna med hänvisning till tidigare utlåtanden från domstolar, myndigheter (ARN) eller branschorganisationer. Om säljaren inte tänker fullgöra sin del av avtalet så får man ta det vidare till ARN eller domstol, för att möjligen erhålla några tvingande åtgärder.

Jag håller inte med om att ett avtal är giltigt fram tills att det bestrids till domstol eller myndighet. Ett avtal är alltid ogiltigt om det, i lagens mening, finns oskäliga villkor. På samma sätt är en handling olaglig (t.ex. misshandel), även om det inte blivit polisanmält eller på annat sätt nått rättssystemet. Domstolen finns ju där för att bedöma om den utpekade har begått gärningen, inte ifall misshandel är en olaglig gärning eller inte. Jag hoppas att du förstår skillnaden jag försöker beskriva.

Ett avtal som till exempel i det finstilta innehåller villkoret att säljaren av en digitalkamera erhålles rätten att beröva köparen om livet, är inte och kommer aldrig vara ett giltigt avtal (under rådande lagstiftning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är cirka 0,01% att det kommer fungera. Blomman90 tror att det går att få en produkt varje gång vid orderbekrätelse. Tex minnen som kostar flera hundralappar mindre pga felskrivningar eller fyndvaror som här.
Blomman90 hänvisar till sitt ARN-utlåtande i varje liknande tråd men glömmer att ARN inte är någon rättskälla av rang utan mer en åsikt.

Du kommer inte få någon kamera till sänkt pris om inte netonnet känner för att dra ner sin vinst lite.

Vad skönt att du kan bedöma sannolikheten i detta. Vad grundar sig din bedömning på?

Att du ska få en likvärdig produkt är vad som KKL föreskriver. Sen kan det under speciella omständigheter vara så att avtalet får hävas. Men det är alltså inte i normalfallet. Då hade inte lagen varit utformad som den är.

Nu talar du om två saker, felskrivningar och fyndvaror.
När det kommer till felskrivningar ska de enligt lagen vara "uppenbart för köparen" att det handlar om ett fel. Just det utlåtande från ARN jag refererar till (och du klagar på) handlar ju just om ett sådant. Köparen väljer till och med att gå till en annan säljare och införskaffar utrustningen till ett "väsentligt högre pris". Trots det, så anser alltså ARN att den första säljaren ska betala denna mellanskillnad (så kallat täckningsköp).
När det handlar om fyndvaror/begagnade varor så finns det (mig veterligen) inga som helst prejudikat för att det skulle hanteras på ett annat sätt. Det är varans funktion och egenskaper man tittar på, så varan behöver inte vara identisk. Dock får kostnaden för säljaren att fullfölja avtalet vara "orimligt hög". Så man kan inte få en helt ny Volvo V70, värd 400 000, om man köpt en begagnad Volvo V70 för 50 000 och det visar sig vara något fel på den. I så fall ska man få en likvärdig bil med likvärdiga funktioner och egenskaper.

Jag hänvisar till det ARN-utlåtandet i alla liknande trådar eftersom alla innehåller samma frågor samt att alla hävdar att en orderbekräftelse inte innebär ett avtal. På vilket sätt skulle ARN inte vara en rättskälla av rang? Det är alltså en myndighet med uppdrag att kostnadsfritt avgöra rättsliga tvister mellan konsumenter och näringsidkare. De är alltså jurister med väldigt hög expertis inom KKL. Det finns en anledning till att alla seriösa företag följer ARN. Förutom att man ogärna hamnar på den så kallade "svarta listan", så är det extremt sannolikt att en domstol skulle komma fram till samma beslut som ARN. Hade så inte varit fallet, så hade väl fler valt att inte följa rekommendationen? Men du kanske har mer rättslig expertis och erfarenhet än ARN och kan berätta vart jag har fel? Du kanske till och med har någon källa som kan backa upp vad du säger?

Permalänk
Medlem

@Blomman90:
Hur gick det i förra tråden då du var helt säker på att TS skulle få en ny telefon men han fick ingen, konstigt hur du hade fel som vanligt.

Du har inte hänvisat till något specifikt ARN-utlåtande, du får gärna ge diarenummer till det du menar, de fall du hänvisade till i förra tråden fanns ju inte hälften så dina påståenden är inte värda mycket.