Tips på HTPC med svaga spelmöjligheter

Permalänk
Medlem

Tips på HTPC med svaga spelmöjligheter

Hejsan

Skulle behöva lite input på denna dator. Ska stå i TV-bänken och köra KODI samt lite enklare spel. Kommer med allra största sannolikhet inte köra 4K material förrens om tidigast 5 år eller nått sånt, 1080 max i nuläget. Film: 1080, spel kan jag säkert gå ner i 720 vid behov (om prestandan blir lidande i 1080)

Jag har Nätagg 430W(inte jättebra kvalitet så vill inte pressa det särskilt hårt), SSD 60 GB intel Gen1, HDD: nån 500GB tror jag.

Kör en PS3 handkontroll via Bluetooth samt ett trådlöst tangentbord för all styrning.

Just nu står det en Q6600 burk i tvbänken. Den är direkt monterad på plats vilket gör den lite otymplig. Grafikkort är en klassiker: 8800 GT (kan vara en GTX) och det har fungerat bra, inte varit några problem att spela det jag vill på den(mest RPG samt emulator). Har tillgång till ett 5870 om det skulle ge bättre prestanda än HD Graphics men det kanske är slöseri med ström att montera i det om Intel HD Graphics 630 som ingår i processorn duger. Å andra sidan...kanske inte skadar att ha den där extra prestandan om det finns plats i chassit? Vill dock ha den relativt tyst så det kanske avgör. Får testa där helt enkelt. Kortet samlar ändå bara damm som det är just nu. Skulle ju kunna klocka ner 5870 och ställa in en väldigt snäv fläktkurva, bör göra susen. Vet att kortet har överhettat i en tidigare burk när det pressades och fläktkurvan var lite väl snäv.

Tror jag behöver ett mATX. Utrymmet som jag har tillgång till är ca (hittade ingen linjal...) bredd * djup * höjd: 22 * 45 * 45 cm. Mest osäker på djupet...sladdarna sticker ju ut en del på baksidan så det minskar ju utrymmet lite. Ska återkomma med exakta mått senare.

EDIT4: Exakta mått: 23 * 40 *44 (utan att bygga om insidan på bänken igen)

EDIT2: Hittade stöd för följande minnesmoduler på moderkortet: CMK8GX4M2A2400C14
I min kundvagn ligger: CMK8GX4M2A2133C13
Samma modell men långsammare. Jag tror inte det blir nått problem.

EDIT3: Processorn stöds av moderkortet men inte förrens revision 3016 av bios. Nån som har erfarenhet och kan säga ifall jag kommer stöta på problem?

EDIT: ändrat till 2X4GB moduler istället.
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10153697/

Jag är inte knuten till INET vid inköp utan tog bara fram förslaget där.

Är det nått jag inte tänkt på får ni gärna återkomma.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Om du ska ha den som htpc varför inte gå på m-itx när du endå måste köpa moderkort och låda?

EDIT:

Köp Intel Pentium G4560 3,5GHz istället!

Har 2 kärnor men HT så 4 logiska. Kolla på youtube vad man kan klämma ur dom. Kostar bara 650kr.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4094810

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10153704/

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Om du ska ha den som htpc varför inte gå på m-itx när du endå måste köpa moderkort och låda?

EDIT:

Köp Intel Pentium G4560 3,5GHz istället!

Har 2 kärnor men HT så 4 logiska. Kolla på youtube vad man kan klämma ur dom. Kostar bara 650kr.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4094810

Tack för snabbt svar.

m-ITX var en tanke men fanns mycket färre moderkort att välja på där, så det blev dyrare på den fronten.

4620 har också hyperthreading, 2 cores/4 threds
Samt 200 MHz långsammare.
Har också bara Intel HD Graphics 610 istället för Intel HD Graphics 630. Om jag däremot slänger in ett externt grafikkort så spelar det dock ingen roll längre.
Frågan är om dom skillnaderna är värda 550 kr.

EDIT:
Chassit du länkade går inte heller in på bredden är jag rädd. Kanske går dock, behöver hitta den där linjalen...

Får ta mig en funderare.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tack för snabbt svar.

m-ITX var en tanke men fanns mycket färre moderkort att välja på där, så det blev dyrare på den fronten.

4620 har också hyperthreading, 2 cores/4 threds
Samt 200 MHz långsammare.
Har också bara Intel HD Graphics 610 istället för Intel HD Graphics 630. Om jag däremot slänger in ett externt grafikkort så spelar det dock ingen roll längre.
Frågan är om dom skillnaderna är värda 550 kr.

EDIT:
Chassit du länkade går inte heller in på bredden är jag rädd. Kanske går dock, behöver hitta den där linjalen...

Får ta mig en funderare.

Komplett har billiga mitx moderkort. Tror jag betalde 650kr för mitt. Jag skulle ta den billiga cpu 200mhz för nästan dubbla priset är väldigt ovärt.

Tänk på att man måste ha luftflöde för grafikkortet

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Komplett har billiga mitx moderkort. Tror jag betalde 650kr för mitt. Jag skulle ta den billiga cpu 200mhz för nästan dubbla priset är väldigt ovärt.

Tänk på att man måste ha luftflöde för grafikkortet

Bra poäng med prestandan på processorn och tipset att kolla andra butiker.

Har även mätt mer exakt nu och uppdaterat måtten i originalmeddlendet.

23*40*44
Då står den kant i kant med bakstycket. Så för att få plats så är jag tvungen att såga ut så sladdarna får hål där chassit står, om det blir för långt. Men det är inget stort problem.

Luftflödet är helt klart en poäng där också.

Har gjort en ny lista, ungefär samma pris men kände att jag inte ville skippa ett nytt nätagg.
Chassit går in med lite marginal så länge jag sågar bort bakstycket på TVmöbeln. Ska gå bra.

EDIT: Har lagt till en SSD då det skulle underlätta enormt att gamla datorn och nya rullandes parallellt tills jag lyckas flytta över allting.

Såg att nuvarande grafikkort i datorn faktisk är: GeForce 8800 GTS (G80)

Hehe, gått upp en tusenlapp från ursprungspriset

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

EDIT3: Processorn stöds av moderkortet men inte förrens revision 3016 av bios. Nån som har erfarenhet och kan säga ifall jag kommer stöta på problem?

Moderkort med Intel 100 chipset behöver en BIOS uppdatering för att vara kompatibel med Kaby Lake, till detta behöver du en kompatibel Skylake processor. Vilken BIOS version som moderkortet levereras med är omöjligt att svara på. Mitt råd är att du köper ett moderkort med Intel 200 chipset.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s306652065

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Moderkort med Intel 100 chipset behöver en BIOS uppdatering för att vara kompatibel med Kaby Lake, till detta behöver du en kompatibel Skylake processor. Vilken BIOS version som moderkortet levereras med är omöjligt att svara på. Mitt råd är att du köper ett moderkort med Intel 200 chipset.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s306652065

Det var det jag var rädd för. Synd att Inet inte har nått sånt i vettig prisnivå. Får väl beställa från fler butiker, vilket ska vara helt lugnt.

Tack för rekommendationen!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Det var det jag var rädd för. Synd att Inet inte har nått sånt i vettig prisnivå. Får väl beställa från fler butiker, vilket ska vara helt lugnt.

Tack för rekommendationen!

Intel 200 chipset är relativt nytt, utbudet av Mitx moderkort är relativt bra. Dock lyser ASUS med sin frånvaro, för tillfället.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|