Hälften av alla Steam-användare kör Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Hälften av alla Steam-användare kör Windows 10

Efter att under en lång tid legat jämsides med Windows 7 har nu antalet Windows 10-användare på spelplattformen Steam ökat markant, där de nu utgör över hälften av alla användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För mig är det en gåta att inte den siffran är högre. Windows 10 har absolut inga problem som operativsystem. Dessutom ger Windows 10 en väldigt hög fps boost gentemot 7

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

@molliz:
För att för vissa är det en strulig skit och andra är konservativa.
Jag är lite både och och kör W8.1 för att det gör mer vad jag vill och ser bra ut. För mycket strul med W10 på de maskiner jag kör det på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

För mig är det en gåta att inte den siffran är högre. Windows 10 har absolut inga problem som operativsystem. Dessutom ger Windows 10 en väldigt hög fps boost gentemot 7

Du kanske hade en dålig installation av Windows 7 eller så är det annorlunda i andra spel? http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-v...

Men nu när 50% har Windows 10 så borde utvecklarna se att DX12 kanske vore något att satsa på.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

För mig är det en gåta att inte den siffran är högre. Windows 10 har absolut inga problem som operativsystem. Dessutom ger Windows 10 en väldigt hög fps boost gentemot 7

Så du har inte besökt en enda diskussion om Win 10 på något forum de senaste åren då antar jag?

Permalänk
Medlem

Måste nog säga att jag var en av de mer skeptiska personerna till Windows 10 , men Windows 10 krånglar mindre än vad Windows 7 någonsin gjorde.

Permalänk
Avstängd

Det kommer alltid finnas dom som har svårt för förändring och "det va bättre förr" karaktärerna som kommer på efterkälken, Windows 10 pro är och har varit sen start ett utmärkt operativsystem.

Permalänk
Medlem

kör windows 7 och kommer fortsätta med det ett tag till.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Sen har vi dem som mig som inte kan uppdatera trots att viljan finns (pga bla växlingsbar grafik).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

W10 ftw !! sen kör man virtuell XP för lite gamla nostalgi spel!*

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag har kört Windows 10 sedan det kom ut. Jag fick nyligen en ny laptop på jobbet med Windows 7 för någon månad sedan och trots att hårdvaran är fräsch så känns hela datorn gammal och tråkig med ett så föråldrat operativsystem. Det är först när man går tillbaka man inser hur mycket funktioner man verkligen saknar!

Testa att köra Windows 95 idag så kommer ni nog märka att det hänt en del.

Permalänk

W10 helt klart FPS boost!

Permalänk
Medlem

Man kan se denna statistik på ett annat sätt också... 28+5%, dvs 1/3 kör Windows 7 fortfarande, och kan tydligen spela och använda Steam hur bra som helst.

Ingen tvivel på att Windows 10 kommer ta mer marknadsandelar över tid, men så fort gratis erbjudandet tog slut, tog intresset slut också, och tittar man på historiken så har Windows 10 % kommit till sin topp verkar det som.

När jag anser Windows 10 funktionellt, stabilt och man kan få kontroll över OSet igen, så är jag gärna ombord, men tills dess stannar jag på äldre OS då DX12 är hittills typ en flopp och det finns inga andra fördelar med det OSet för mig iaf...

@dblade som en Windows 7 användare sedan beta kan jag säga att där är funktioner som jag saknar i Windows 10 också... en vettig kontrollpanel till att börja med. Och jag pendlar mellan Win 10 / 8 och 7 rätt ofta. Win 8 är väldigt nära Win 10 på många bra sätt, men med en lite sämre startmeny som dock går att byta. Grunden är dock bättre. Men när man kämpar med Win 10 som inte vill installera saker som man vill, bråkar med drivare och Win 7 bara säger "Sir, Yes sir" och gör det man säger till den... så är valet enkelt för mig. Jag väljer det OS som lyder mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

en vettig kontrollpanel till att börja med.

Vad saknar du?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Snusfri

Windows 10 är överlägset Windows 7.
Säkrare och snabbare bla, när man sätter sig vid en dator med Windows 7 märker man snabbt hur föråldrat och klumpigt det är.

Så det är inte så konstigt att Windows 10 växer så det knakar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag skriver fram det jag vill ha nuförtiden, klicka sig fram med mus känns förlegat,

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

För mig är det en gåta att inte den siffran är högre. Windows 10 har absolut inga problem som operativsystem. Dessutom ger Windows 10 en väldigt hög fps boost gentemot 7

Jag vet inte om ni gör er till eller inte. Men hur problem som uppdateringar mitt under jobb/spel, annonsdatasamlande djupt inbakat i systemet och utskjutning av oönskad mjukvara bl.a. inte kan ses som dåligt av er är en större gåta. När man stängt av det mesta (och med hjälp av tredjepartsmjukvaror stängt av övrigt onödigt bloat) är Windows 10 OK, irritationen är ju att Microsoft envisas med att slå på oönskade saker igen och skjuta ut nytt bloat. Vad mer kommer gömmas, tas bort, blockeras, installeras och säljas vid nästa stora update? Den ovetskapen gör t.ex. Creators update mer oroväckande än intressant.

Att Windows 10 skulle vara ett problemfritt/felfritt OS alla med glädje bara vräker sig över, det är en myt. Det är ett nödvändigt ont och även om jag kommer ogilla det får nog uppdatera alla maskiner, men först om ett par år. Jag skippar gärna ovan nämnda irritationsmoment så länge det går, speciellt på en arbetsdator. Att kalla detta någon form av teknikkonservatism som en del gör bl.a. i den här tråden säger mer om hur lite de själva tänkt efter om vad de faktiskt får (eller omedvetet ger företaget) snarare än att individer per se är mer konservativa än de själva.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 10 kommer växa i takt med att folk skaffar nyare datorer, om inte annat PGA att Windows 7 inte trivs med modern hårdvara så bra eller är knepigt att installera, på min nyare laptop fungerar viss hårdvara inte alls då inga drivare finns för Windows 7.

Bytte till Windows 10 första dan det kom ut då jag avskyr Windows 8 och 8.1 värre än pesten, med Windows 10 har jag inga problem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ända sedan Windows 10 Anniversary har det för mig varit en hel del problem, datorn blev segare efter att Windows 10 Anniversary installerades på min dator.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@wirefire som en Windows 7 användare sedan beta kan jag säga att där är funktioner som jag saknar i Windows 10 också... en vettig kontrollpanel till att börja med. Och jag pendlar mellan Win 10 / 8 och 7 rätt ofta. Win 8 är väldigt nära Win 10 på många bra sätt, men med en lite sämre startmeny som dock går att byta. Grunden är dock bättre. Men när man kämpar med Win 10 som inte vill installera saker som man vill, bråkar med drivare och Win 7 bara säger "Sir, Yes sir" och gör det man säger till den... så är valet enkelt för mig. Jag väljer det OS som lyder mig.

Påstår inte att Windows 10 är felfritt. Värst är när man kör ett spel eller program i fullskärmsläge som hänger sig. Man kan inte tvinga ner processen i alt-tab läget och task managern hamnar under fullskärmsapplikationen. Jag fick skapa ett program som stänger ner processer som inte svarar och lägga shortcuten i verktygsfältet. Samma problem i Windows 8.

Permalänk
Medlem

Jag byter inte OS så ofta, varför byta något som fungerar? När DX12 blir mer mainstream så kanske men tills dess sitter jag på Win7 och finns säkert något nytt OS tills dess man skall ha.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

För mig är det en gåta att inte den siffran är högre. Windows 10 har absolut inga problem som operativsystem. Dessutom ger Windows 10 en väldigt hög fps boost gentemot 7

Bara några...

*Windows 10 skickar väldigt mycket data till Microsoft, men de talar inte om vad de skickar och använder sig av flummiga och otydliga formuleringar och talar inte om exakt vad de samlar in. Datainsamlingen går inte att stänga av och Microsoft försöker aktivt försvåra alla försök att blockera den.

*Dåligt och inkonsekvent gränssnitt. De har lyckats med konststycket att designa en inställningsapp med sex knappar som fyller nästan hela skärmen på en 1366*768 laptop och dessutom inte har alla inställningar. Med andra ord måste man använda den gamla om man vill göra något mer komplicerat än att ansluta till wifi. Alla program som har designats med det nya gränssnittet följer samma trend: Gigantiska knappar, mycket scrollande och klickande, nästan alla alternativ är undangömda.

*Påtvingade uppdateringar gör att datorn uppdaterar sig i tid och otid. Det gör ibland att datorn blir avsevärt mycket långsammare utan anledning och tar 10 min att starta när man behöver den.

*Microsoft har börjat göra sin egen bloatware (xbox, one***, spel med reklam mm) som kommer med Windows 10, varav en del inte går att avinstallera utan att använda sig utav PowerShell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Jag skriver fram det jag vill ha nuförtiden, klicka sig fram med mus känns förlegat,

Du har inte glömt att DOS går att använda fortfarande? eller i alla fall DOSBox Gillar du att skriva så kan du också köra Linux och skiva allt i terminalen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Jag skriver fram det jag vill ha nuförtiden, klicka sig fram med mus känns förlegat,

Lite ironiskt med tanke på att utvecklingen gått rakt åt motsatta hållet ända sedan musen hittades på.

Jag håller dock med dig. Det är skönt att slippa musen. De bästa med w10 är linux-terminalen, även om inte allt fungerar i den. Synd bara att man måste googla sig till hur man aktiverar den.. För inget är någonsin enkelt i windows.

Kan inte ens välja olika bakgrundsbilder på olika skärmar ordentligt i w10. Varför tar de bort features..? Det känns fortfarande som två olika operativsyatem som de klistrat ihopa. Hälften görs i gammla w7 kntrollpanelen, hälften görs i den nya. Ibland finns olika inställningar i de olika menyerna trotts att de hanterar typ samma sak. Snacka om förvirrande..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vissa av oss kör faktiskt Ubuntu

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Och jag som hade gissat på Windows Server 2016 Datacenter låg i toppen bland Gamers.

Nå jag var faktiskt förvånad att de ej var fler, liksom steams målgrupp är ju till större delen de som har nyare speldatorer och jag tror majoriteten skulle kunna köra Windows 10 på sin maskin om de bara ville. Så man kan lite tänka så att fortfarande är det 50% av alla Gamers på steam som aktivt valde att inte köra windows 10. (uppgraderingen var gratis, så det var ett aktivt val. Visst de som körde winXp och liknande fick skaffa en ny licens)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av fufuheo:

Bara några...

*Windows 10 skickar väldigt mycket data till Microsoft, men de talar inte om vad de skickar och använder sig av flummiga och otydliga formuleringar och talar inte om exakt vad de samlar in. Datainsamlingen går inte att stänga av och Microsoft försöker aktivt försvåra alla försök att blockera den.

*Dåligt och inkonsekvent gränssnitt. De har lyckats med konststycket att designa en inställningsapp med sex knappar som fyller nästan hela skärmen på en 1366*768 laptop och dessutom inte har alla inställningar. Med andra ord måste man använda den gamla om man vill göra något mer komplicerat än att ansluta till wifi. Alla program som har designats med det nya gränssnittet följer samma trend: Gigantiska knappar, mycket scrollande och klickande, nästan alla alternativ är undangömda.

*Påtvingade uppdateringar gör att datorn uppdaterar sig i tid och otid. Det gör ibland att datorn blir avsevärt mycket långsammare utan anledning och tar 10 min att starta när man behöver den.

*Microsoft har börjat göra sin egen bloatware (xbox, one***, spel med reklam mm) som kommer med Windows 10, varav en del inte går att avinstallera utan att använda sig utav PowerShell.

Va äre för dator som du gör det?

Min dator tar 8-12 sekunder starta från cooldboot och om allt är stort kör windows skalning då?

om du kör utan SSD då förstår jag att den är långsam!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Du har inte glömt att DOS går att använda fortfarande? eller i alla fall DOSBox Gillar du att skriva så kan du också köra Linux och skiva allt i terminalen

Jo tack, jag har Oracle VM Virtualbox på windows 10, med Whonix/ Mac OS Sierra / Ubuntu mfl

Tänkte mest på dom som klickar sig fram till kontrollpanelen och sedan tex "ljud" istället för att bara trycka på windowstangenten och skriva "ljud"

Permalänk

Win10 är ett bra OS i grunden, men är tyvärr designat för idioter och marknadsföring. Det är så otroligt mycket bullshit som pågår i bakgrunden med all information som skickas, påtvingade funktioner, synk med dittan och dattan, och smygändringar av inställningar vid uppdateringar. Inga större problem för spelburken, men allt privat håller jag på andra enheter.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va äre för dator som du gör det?

Min dator tar 8-12 sekunder starta från cooldboot och om allt är stort kör windows skalning då?

Framför allt low-end laptops med HDD (efter uppdateringar). Windows skalning går inte att ställa in under 100% och gamla, normala program skulle dessutom bli väldigt små då.