Permalänk

Excel problematik

Hej!

Sitter och arbetar med ett företag och skall hjälpa med försäljningsstatistik för dessa.
Jag får underlag från deras försäljningstillfällen med:

ArtikelA 5
ArtikelB 9
Artikel C 55
Artikelgrupp A-C 69

Artikel D 3
o.s.v.

Tanken är att genom en summeringsfil hämta information ifrån tillfälle1.xls och tillfälle2.xls osv.
Den delen är absolut inga problem med mina kunskaper.

Men problemet som uppstår är att deras rapportmjukvara inte klarar hämta ALLA artiklar varje gång utan endast de produkter som faktiskt säljs.
Så tillfälle2.xls kan se ut som

Artikel B 12
Artikelgrupp A-C 12

Artikel E 9
o.s.v.

Så på något sätt, behöver jag lära summeringsfilen att bara hämta ArtikelA´s försäljningssiffra till ArtikelA´s summeringskolumn.
Är inte ArtikelA såld så skall den ej hämtas eller visa 0.

Så då jag egentligen söker är:
Finns en cell med texten ArtikelA så skall man hämta värdet i nästa kolumn.
Te.x A1 heter ArtikelA så hämtar jag värde B1

Blev visst ganska långt inlägg men kände det är bättre och vara övertydlig än diffus

Permalänk

Hittade lösning själv efter lite försök
=LETAUPP(A2;[test.xls]Blad1!$A$1:[test.xls]Blad1!$A$500;[test.xls]Blad1!$B$1:[test.xls]Blad1!$B$500)

Då hämtar den A2-värdet i test-dokumentet på bladet Blad1.

Men för detta ska bli praktiskt så vill jag ju kunna kopiera denna formel till de övriga 500 artiklarna.
Så det enda som ändras blir
=LETAUPP(A2;[test.xls]Blad1!$A$1:[test.xls]Blad1!$A$500;[test.xls]Blad1!$B$1:[test.xls]Blad1!$B$500)

=LETAUPP(A3;[test.xls]Blad1!$A$1:[test.xls]Blad1!$A$500;[test.xls]Blad1!$B$1:[test.xls]Blad1!$B$500)

=LETAUPP(A4;[test.xls]Blad1!$A$1:[test.xls]Blad1!$A$500;[test.xls]Blad1!$B$1:[test.xls]Blad1!$B$500)
Utan att cellerna den får söka efter infon följer linjärt med.

Någon som vet hur detta fungerar?

Vill med andra ord att den själv ändrar enligt dessa tre formler ovan