Om du har bråttom välj inte Komplett.

Permalänk
Medlem

Om du har bråttom välj inte Komplett.

Har flera gånger tidigare beställt grejor från Komplett utan några större problem. Black Friday 2015 var det dock ganska segt och leveransen tog nog två till tre dagar extra vilket jag kan köpa utan att bli speciellt irriterad.

Men Black Friday 2016 verkar Komplett fullständigt gått in i väggen. Klockan 01:28 natten till 25/12 (Black Friday) beställde jag en Asus 34" LED G-Sync Rog Swift PG348Q och en Microsoft Office 365 Personal. Båda grejorna fanns i lager, betalningen gick igenom och allt var frid och fröjd. Väntade mig en leverans typ onsdag veckan efter.

Så blev det inte, varje dag när jag kollade hemsidan så var dagens datum förväntat leverans men inget hände. Torsdag 1/12 drog jag iväg ett mail med en fråga vad som i hela friden är problemet. Idag 2/12 ser jag att de packat och anmält min beställning till Posten men ännu ej levererat paketet.

Det tog alltså Komplett en vecka innan de packade paketen och nu när jag kollar (161202 22:27) så har Posten bara fått en förhandsavisering om försändelsen men inga fysiska paket.

Kan tilläga att jag ännu så länge inte fått något svar på min mailförfrågan till Komplett...

Slutsats: funderar ni på att köpa julklappar från Komplett välj en annan leverantör, de klarar absolut inte en ökning i flödet från en normal vardag. Ta istället en titt på Inet, Webbhallen eller Dustin mfl.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Beställde en router från dom Black Friday, ungefär samma visa där fast inte lika illa. Fick mail om att ordern lämnat lagret i måndags men den var inte framme förrän på torsdag (igår). Stod hela tiden förväntad leverans, idag på sidan men aldrig någon uppdatering i PostNord-appen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Barn dessa dagar.. Inget tålamod alls.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Inget unikt för Komplett. Har väntat på paket från Netonnet sen i söndags, Dustin sen i tisdags. Att ha kapacitet för tillfälliga spikar som Black Friday kostar ofantligt resten av året, speciellt i de fall där robotiserade lager i hög grad används, som exempelvis Komplett och Inet (Captech) kör.

Permalänk
Medlem

Min kompis köpte en komplett dator i delar. Fick iaf den levererad i torsdags. Han köpte även något annat litet i ett annat paket och det packades på lördagen eller söndagen.

Vissa har tur, vissa har inte.

Permalänk
Medlem

Man får nog räkna med lite längre leveranstider under sådana här shoppinghelger.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Barn dessa dagar.. Inget tålamod alls.

"Barn"? Jag är född på sextiotalet och är allt annat en ett barn. Hur det kan ta över en vecka för ett logistikföretag (samma sak som distributör/ÅF när det gäller datorbranschen) tyder på seriösa problem inom företaget. Har inget med tålamod att göra alls. Ditt inlägg tyder på noll koll.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ja mitt är inte skickat ännu, vara som beräknas i lager om typ 2 veckor fattas till beställningen men beräknades finnas i lager långt tidigare då.

Men kommer det innan julafton så är jag absolut nöjd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Man får nog räkna med lite längre leveranstider under sådana här shoppinghelger.

Visst får man leva med längre leveranstider vid dessa shoppinghelger men att inte ens efter en vecka ha fått iväg beställningen är rätt uselt. Att de inte ens svarar på en förfrågan om leveranstid gör inte saken bättre.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Vill man ha saker snabbt så kör man inte postorder, då får man köpa i butik för att vara på den säkra sidan (köpa på plats alltså).
Känns som att tålamod är en dygd som försvunnit.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Visst får man leva med längre leveranstider vid dessa shoppinghelger men att inte ens efter en vecka ha fått iväg beställningen är rätt uselt. Att de inte ens svarar på en förfrågan om leveranstid gör inte saken bättre.

De har väl fått några tusen mail såsom ditt. Tar ett tag att gå igenom.

Mitt är inte skickat än heller. Beställt från annan butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skumt. Jag köpte Corsair Scimitar på "Black Thursday" och den kom i tisdags. Är så nöjd man kan vara med leveransen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

"Barn"? Jag är född på sextiotalet och är allt annat en ett barn. Hur det kan ta över en vecka för ett logistikföretag (samma sak som distributör/ÅF när det gäller datorbranschen) tyder på seriösa problem inom företaget. Har inget med tålamod att göra alls. Ditt inlägg tyder på noll koll.

Nu tror jag nog kanske inte han menade din faktiska ålder utan nog mer riktat mot din ton och inlägget som sådant, jag anser också att du verkar ha ett barns tålamod, som jag också anser verkar vara åt det mindre vuxna hållet
Herrejösses, ta ett steg tillbaka, ta det lugnt, du är någonstans runt 50 och har inte mer tålamod än såhär?

Du borde minnas när man beställde saker på POSTORDER, det tog inte 1 dygn precis då även om det ibland kunde göra det om man ringde in och beställde, plus att det är 22 dagar kvar till jul

Sen, kom ihåg, att Komplett köpte Webhallen (det verkar du ha missat att det ägs av Komplett Group) och dessutom har öppnat ett antal fler butiker runt om i landet, gissa trycket på alla ordrar

Jag vet det här med fakta i ryggen då jag är i branschen själv, att Black Friday i år följt av Cyber Monday faktiskt genererade en sjuhelsickes massa ordrar för butikerna, det här var inte några ordinarie vardagar för butikerna oavsett butik

Lägg sen också på att det mesta köps in centralt ifrån, och mycket från Norge också och sen fraktas hit, och Norge min vän, är inte ett under av logistik

Så sitt inte på så höga hästar och skriv om "noll koll" , det sitter väldigt mycket butikspersonal här bakom kulisserna kan jag lova som vet med säkerhet om hur det funkat den här omgången

Seså, lugna ned sig litet "farbror" (är strax över 40 själv så du slipper skriva något nedsättande om min ålder)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Skumt. Jag köpte Corsair Scimitar på "Black Thursday" och den kom i tisdags. Är så nöjd man kan vara med leveransen.

Inte alls skumt.
Har de haft 50000 beställningar så beror det på var man hamnar i utskicket.

Permalänk
Medlem

Jag beställde 1 Black Friday grej vardera från Inet och Netonnet, samt 2 grejer från Cdon.
Grejen från Inet dök upp i måndags förmiddag, Netonnets landade i tisdags efter lunch.
Cdon hade det kämpigare och båda paketen damp ner idag(fredag) under eftermiddagen, mest bara glad att jag fick sakerna innan helgen.
Tycker man får ha viss förståelse att saker kan ta tid vid sådana här evenemang, men att det ska ta 4 arbetsdagar att packa saker känns en aning slappt, men antar att man inte tog in någon extra personal och dom ordinarie fick jobba röven av sig.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Måste ju säga att jag har helt motsatt erfarenhet av komplett. Så här ser min senaste order ut och den var nyligen också:

2016-11-21 11:53 PostNord, Sverige En avi har levererats till mottagaren via SMS
2016-11-21 11:28 ICA, Sverige Försändelsen har levererats till ett serviceställe
2016-11-20 21:28 Örebro, Sverige Försändelsen är på väg
2016-11-20 21:28 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2016-11-20 14:09 KOMPLETT.SE Avsändaren har informerat PostNord om en kommande transport

Så som det verkar vart det skickat på en söndag, men dom måste mena fredag antar jag? Men fick i alla fall paketet på måndagen den 21a.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

De har väl fått några tusen mail såsom ditt. Tar ett tag att gå igenom.

Mitt är inte skickat än heller. Beställt från annan butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Men man kan ju knappast säga att detta är god kundservice? Att inte svara på mail är nästan den största synden när det gäller försäljning över internet. Man kan nog sammanfatta att de bolag som klarar en helg som Black Friday utan logistikproblem är de som är bäst.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Jag beställde 1 Black Friday grej vardera från Inet och Netonnet, samt 2 grejer från Cdon.
Grejen från Inet dök upp i måndags förmiddag, Netonnets landade i tisdags efter lunch.
Cdon hade det kämpigare och båda paketen damp ner idag(fredag) under eftermiddagen, mest bara glad att jag fick sakerna innan helgen.
Tycker man får ha viss förståelse att saker kan ta tid vid sådana här evenemang, men att det ska ta 4 arbetsdagar att packa saker känns en aning slappt, men antar att man inte tog in någon extra personal och dom ordinarie fick jobba röven av sig.

Nu kan det vara så simpelt att "finns i lager" kan betyda i fjärrlager, dvs i Norge precis som jag just kommenterat, t e x skärm osv, och jag vet med att EU och Norge och tullen hatar varandra, så det kan sitta fast där

Sen om det tagit tid , kan man ju lyfta luren och ringa , vilket jag tycker TS kunde göra, och LUGNT efterfråga snällt "vad kan det här bero på?"

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Måste ju säga att jag har helt motsatt erfarenhet av komplett. Så här ser min senaste order ut och den var nyligen också:

2016-11-21 11:53 PostNord, Sverige En avi har levererats till mottagaren via SMS
2016-11-21 11:28 ICA, Sverige Försändelsen har levererats till ett serviceställe
2016-11-20 21:28 Örebro, Sverige Försändelsen är på väg
2016-11-20 21:28 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2016-11-20 14:09 KOMPLETT.SE Avsändaren har informerat PostNord om en kommande transport

Så som det verkar vart det skickat på en söndag, men dom måste mena fredag antar jag? Men fick i alla fall paketet på måndagen den 21a.

Komplett packar/transporterar på Söndagar.
Har beställt på Söndag-förmiddagar och hämtat på Måndagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Men man kan ju knappast säga att detta är god kundservice? Att inte svara på mail är nästan den största synden när det gäller försäljning över internet. Man kan nog sammanfatta att de bolag som klarar en helg som Black Friday utan logistikproblem är de som är bäst.

Men herrejösses karl, tror du att du är ensam kund på jorden, nej men lägg ner nu, slå dem en signal på måndag och fråga lite snällt!

Det är helg för sjutton, så vad ska du/de kunna göra åt saken?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Jag beställde också en skärm från komplett på blackfriday idag, 7dagar senare så har "Avsändaren har informerat postnord om en kommande transport." Känner väl också att det kunde gått snabbare, klart jag ville testa g-sync med de nya spelen jag köpte under rean men är inte särskilt upprörd över att.
Beställde även en Xbox-kontroll från cdon i söndags och fick detta sms idag "Ett varubrev från CDON.COM är nu på väg till dig. Mvh PostNord." Känner mig faktiskt mer besviken över att jag inte fått den än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Sen, kom ihåg, att Komplett köpte Webhallen (det verkar du ha missat att det ägs av Komplett Group) och dessutom har öppnat ett antal fler butiker runt om i landet, gissa trycket på alla ordrar

Webhallen och Komplett kör dock separat, så deras verksamheter har inget med varandra att göra. Enbart samma huvudägare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Handlade grafikkort från inet och en xbox 360/pc kontroll från cdon på BF. Förväntade mig längre leveranstider än normalt, men bägge fanns att hämta på måndagen.
Antar att jag hade ovanligt bra tur när jag läser tråden. Gäller att ha tålamod, tror era prylar ni väntar på dyker upp senast på tisdag/onsdag.

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat göra en likadan tråd fast för CDON. Beställde fredagen den 25 november. Inget hände förrän i onsdags, då fick jag ett mail att paketet är postat. Blev glad tänkte att de kanske hinner fram innan onsdag. Idag fredag när jag söker på kolli nr så står de fortfarande att de inte lämnat in paketet.

***bort/mod***

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på paket från cdon, webhallen och gymgrossisten

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Webhallen och Komplett kör dock separat, så deras verksamheter har inget med varandra att göra. Enbart samma huvudägare.

Hur vet du detta?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Hur vet du detta?

Komplett har sitt lager i Norge, och kör sedan försändelserna till Postnord terminalen i Örebro. Webhallen har sitt postorder lager i norra Stockholm, Rosersberg/Infra City.

Prismässigt har de ytterst sällan samma priser, Webhallen driver ju även butiker. Vilket inte Komplett gör.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Om man ska vara sådan så har komplett alltid varit snabbast för mig och sedan Inet (har inte handlat över nätet på webbhallen). Långsammast har varit adlibris och sedan CDON.
Det är kaos vid stora reor och högtider (som jul). Jag såg ett inlägg från någon webbutik i torsdags att de fått iväg ca 90% (tror det var CDON) så komplett satt säkert i samma sits. Sedan finns det engångsföreteelser också

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Långt ifrån bara komplett som har det problemet, var väl egentligen inte oväntat såhär vid Black Friday.
Jag beställde från CDON i fredags 25/11, följande står på tracking:

2016-12-02 14:19 Segeltorp, Sverige Försändelsen är på väg
2016-12-01 14:23 Torsvik, Sverige Försenad transport
2016-12-01 14:23 Torsvik, Sverige Försändelsen är på väg
2016-11-30 06:02 CDON.COM Avsändaren har informerat PostNord om en kommande transport

Lite synd då jag ville ha det innan helgen, men det är inte mycket att göra åt saken

Min order från webhallen kom däremot fram i onsdags!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Fick mina saker i onsdags som jag beställde i fredags. En dag längre än normalt vilket är ok imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.