Permalänk
Medlem

Koll innan beställning idag :)

Hej!

Detta blir en budgetspeldator som byggs åt en släkting (en yngling som vill ge sig i kast med lätt spelande Planet Coaster, Minecraft, osv), skulle uppskatta en snabb koll igenom om det är nåt som är glömt, dumt eller feltänkt:

Webhallen varukorg

Allt blir på Webhallen för att förenkla garantiärenden och inköp (ska vara klar till helgen). Har jag missat nåt uppenbart (komponent, kylpasta inkluderas i kylaren, höjden på kylaren, extra 8-pin moderkortsströmkabeln, etc)?

Permalänk
Medlem

Allt är relativt, jag skulle inte kalla de där budget men det ser väl bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Hej!

Detta blir en budgetspeldator som byggs åt en släkting (en yngling som vill ge sig i kast med lätt spelande Planet Coaster, Minecraft, osv), skulle uppskatta en snabb koll igenom om det är nåt som är glömt, dumt eller feltänkt:

Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer.pnghttp://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=224507q1,243313q1,221699q1,213248q1,248193q1,219892q1,224958q1,224736q1,209949q1,

Allt blir på Webhallen för att förenkla garantiärenden och inköp (ska vara klar till helgen). Har jag missat nåt uppenbart (komponent, kylpasta inkluderas i kylaren, höjden på kylaren, extra 8-pin moderkortsströmkabeln, etc)?

Snåla inte med bara 8 gb ram, kör på 16 gig direkt istället om möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

@Imaculent: Tanken var väl från början en budget på ca 8000 men ville inte dumsnåla utan ge dem en chans att lira på 1080p ett bra tag med kanske ett byte av grafikkort om sisådär 2-3 år medan resten kan rulla på.

Var det några uppenbart fördyrande val som hade kunnat göras annorlunda?

Permalänk
Medlem

Fint paket där!
Skulle dock slängt på 2x8gb och kanske byta GPU till ett GTX 1050 TI om man vill spara några kronor.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda som är budget med den där maskinen är nätagget. Du har gjort det de allra flesta gör när de ber om hjälp vilket är att lägga massor av pengar på komponenterna och sen ta billigast möjliga PSU vilket jag tycker är väldigt synd.
Du saknar någon sorts lagringsdisk utöver SSDn, men det kanske ni inte behöver någon. Annars inget att anmärka på tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@eribo01: Det tänkte jag också på men kändes som jag stretchat budgeten så mycket jag kunde utan att förarga de som står för fiolerna

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Men är det verkligen ett budgetagg? Visst kan ju EVGA slänga på sin logga på ett mindre nogräknat tredjepartsagg men jag har alltid tyckt att deras varumärke ändå borgar för viss kvalitet/garanti? (edit: kvalitet i förhållande till budgetramarna förstås)

Lagringsdisken har jag medvetet hoppat över för att maxa spelprestandan, i värsta fall så får jag väl skruva i en i framtiden men då blir det mer en separat utgift.

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Tyvärr hade fadern i sammanhanget hängt upp sig på att de rekommenderade systemkraven för Planet Coaster var ett 980 och ville inte rucka på grafikkortsmodellen. Skulle 8 gb till göra en stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Äsch, slängde på ett 16 gb paket samma minne istället, lika bra

Permalänk
Administrativ avgift
Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@andra94: Bra hjälp, tackar , kommer plocka det bästa ur båda paketen

Permalänk
Permalänk
Skrivet av akinfenwa1337:

Är det här legit? Varför kostar det bara 250 istället för 1000?

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen z170-krets och k-CPU? Har man inga planer på att överklocka, så är det inte så mycket mening med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PumpkinToys:

Är det här legit? Varför kostar det bara 250 istället för 1000?

Inte alls helt legit - det är ofta volymslicenser, eller folk som är med i diverse developer-program för MS som får ett antal windows-licenser som de sen säljer, vilket i de flesta fall inte är tillåtet enligt Microsofts användaravtal. Finns klart en risk att licenserna slutar fungera efter ett tag när MS märker vad som försiggår - finns en hel del om det på nätet där folks licenser funkat bra i början och sedan blivit indragna hux flux. 250 kr är ingen stor summa, dock, och många chansar med tankesättet att man bara kan köpa en ny sådan licens om olyckan skulle vara framme i stället för att betala 1000+ kr på en gång.

Permalänk
Medlem

Varför beställa idag och inte vänta till Black Friday som är så nära? Då kan du nog hitta antingen samma delar ett par hundralappar billigare, eller få en lite kraftigare dator för samma pris.

Permalänk

Jag personligen hade nog gått på ett AMD RX 470(4/8gb avgör du själv)

och gått på 16GB direkt. Hade blivit billigare och lirat alla nya spel i 1080P helt ok!

Sedan efter ett år eller två köpt en ny GPU och kört vidare.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

@fass:

Jag har köpt en sån Kinguin licens förr. Dock Windows 7 och den funkade kalas. Uppgraderade sen till windows 10 och allt är fortfarande "legit"

Bästa 12kr jag spenderat på windows

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cfwin:

@andra94: Bra hjälp, tackar , kommer plocka det bästa ur båda paketen

Om du vill ha färdigbyggt och med 1TB lagring.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/248544-w...

Skrivet av PumpkinToys:

Är det här legit? Varför kostar det bara 250 istället för 1000?

Det är MSDN utbildningslicenser som egentligen inte får säljas vidare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Bästa 12kr jag spenderat på windows

Exakt, har man tur så funkar allt, men det är inte helt ovanligt att licenserna slutar fungera heller. Det är ett lotteri - billigt lotteri, dock, och jag förstår de som chansar!

Permalänk
Medlem

@cfwin:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225848-asus_z...
350:- billigare.

Väljer du även grafikkort från Asus så är monteringen gratis:
http://www.webhallen.com/datorkomponenter/kampanjer/custom_co...

Skulle själv valt ett större grafikkort, du har valt ett mITX (mini), har man plats tycker jag man ska köra ett fullstort.

Sen skulle jag nog även väntat till Black friday och köpt alla komponenter då, du lär kunna fynda ihop en riktigt fin dator då om du är på hugget. För samma totalsumma får du säkert in t.ex ett GTX 1070, bättre nätagg, större SSD m.m.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •