Ta bort windows från annan HDD

Permalänk
Medlem

Ta bort windows från annan HDD

Hej, hur får man bort windows på en annan enhet som man inte vill boota ifrån? Utan att ta bort allt annat?

Visa signatur

En dator

Permalänk

Jag förutsätter att du har windows installerat på 2 hårddiskar och isf så sätter du i windows installationsskiva och raderar den partition du har det windows du inte vill ha.

Sen startar du om datorn och allt ska va klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Jag förutsätter att du har windows installerat på 2 hårddiskar och isf så sätter du i windows installationsskiva och raderar den partition du har det windows du inte vill ha.

Sen startar du om datorn och allt ska va klart.

Raderas inte allt då?

Visa signatur

En dator

Permalänk

Bara den partition du väljer att radera. Det windows du vill behålla låter du vara.
Efter du raderat partitionen så skapar du en ny partittion i det opartinerade utrymmet.
Skulle det finnas en ev bootpartition till det windows du behåller så drabbas det inte eftersom det som sagt ligger på en egen liten partition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Bara den partition du väljer att radera. Det windows du vill behålla låter du vara.
Efter du raderat partitionen så skapar du en ny partittion i det opartinerade utrymmet.
Skulle det finnas en ev bootpartition till det windows du behåller så drabbas det inte eftersom det som sagt ligger på en egen liten partition.

är det jag som inte fattar något eller, det som ska hända är att allt förutom windows ska vara kvar. och i så fall hur vet man vilken man ska ta bort? finns tre stycken, en som är runt 960gb och de andra två är runt 100mb.

Visa signatur

En dator

Permalänk

Hur många hårddiskar samt windowsinstalltioner har du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Hur många hårddiskar samt windowsinstalltioner har du ?

en SDD som har windows som ska vara kvar.
Samt en HDD med annat windows som ska bort.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Högerklicka på disken som ska tas bort och välj formatera. Disken syns väl i utforskaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Högerklicka på disken som ska tas bort och välj formatera. Disken syns väl i utforskaren?

Som sagt, allt annat ska vara kvar, bara windows ska bort som också inte vill tas bort.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Hej, hur får man bort windows på en annan enhet som man inte vill boota ifrån? Utan att ta bort allt annat?

Vad jag vet finns det inget enkelt sätt att direkt få bort allt så det jag kan rekommendera är att göra backup på det du vill ha kvar sen formatera hårddisken, Har du inte möjlighet att göra backup på det du vill behålla så är det vad jag vet iaf bara börja sätta sig och radera manuellt samt gorma med ägare och liknande av mappar.

Skrivet av Lorault:

Högerklicka på disken som ska tas bort och välj formatera. Disken syns väl i utforskaren?

Skrivet av gummybearkiller:

Jag förutsätter att du har windows installerat på 2 hårddiskar och isf så sätter du i windows installationsskiva och raderar den partition du har det windows du inte vill ha.

Sen startar du om datorn och allt ska va klart.

Snälla ni har inte funderat på att läsa den lilla texten som faktiskt står i första inlägget att de inte vill förlora det som finns på disken utan få bort windows/program.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Vad jag vet finns det inget enkelt sätt att direkt få bort allt så det jag kan rekommendera är att göra backup på det du vill ha kvar sen formatera hårddisken, Har du inte möjlighet att göra backup på det du vill behålla så är det vad jag vet iaf bara börja sätta sig och radera manuellt samt gorma med ägare och liknande av mappar.

Jag kör på att backupa allt, det borde funka. Hade helt glömt bort det alternativet.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

är det inte bara att markera och ta bort?
Sitter i samma sits, men har inte funderar på det än, testade lite snabbt bara att slänga några filer, fungerade som väntad.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds