EVGA Geforce GTX 1070 och GTX 1080 dras med värmeproblem

Permalänk
Melding Plague

EVGA Geforce GTX 1070 och GTX 1080 dras med värmeproblem

När partnertillverkare släpper egna kyllösningar går det inte alltid som planerat. Denna gång är det EVGA som har hamnat i blåsväder med sina senaste grafikkort med ACX 3.0-kylaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja visst kan det lätt blir fel här och var men känns som mycket och många klantiga och dumma fel nu för tiden...
Det där är ju uppenbarligen inte svårt att testa.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att om man utvecklar en egen kylare så borde det första man testar vara om den klarar att kyla...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vilken tid släpps 1050ti testet idag?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Vilket skämt att komma med detta i efterhand. Varför släpps nästan alla produkter för tidigt när det nästan alltid blir några problem pga detta... Hur kan stora företag acceptera detta?

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, är det bekräftat att detta inte gäller deras 1060? Min polare beställde ett för upphämtning på webhallen igår, och hämtar det imorgon. Det vore ju lite surt om det dör om några veckor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Hmm, är det bekräftat att detta inte gäller deras 1060? Min polare beställde ett för upphämtning på webhallen igår, och hämtar det imorgon. Det vore ju lite surt om det dör om några veckor.

Oavsett vad, så har ni garanti.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av SweMerlin:

Vilken tid släpps 1050ti testet idag?

Brukar vara det magiska klockslaget på 15:00 enligt tidigare släpp! Men gissar bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min brorsa har en av dessa kort, som jag rekommenderade. Han kommer bli superglad när han får veta detta -.-

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är lite lustigt att detta upptäcks nu.
Det betyder att de flesta recensioner av korten missade detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag kan tycka att det är lite lustigt att detta upptäcks nu.
Det betyder att de flesta recensioner av korten missade detta?

Jo i sweclockers test av kortet skrevs det ju att kortet var utmärkt.
Men det kan ju också vara att de exemplaren som släpps nu är ändrade.
"EVGA Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0"

"Fördelar

Prestanda i toppklass
God effektivitet
Utmärkt kylare
Fabriksöverklockat
Nackdelar

Begränsad strömbudget
Svagt spoltjut för testexemplaret
Pris vid publicering: 7 190 kronor"

Jag hade ett GTX 970 med en tidigare variant av ACX kylaren och den hade problem att hålla nere ljudnivån för att kyla så tror inte EVGA är så duktiga på kylningsbiten

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

FTW, stod det för "For The Win" eller "For Thermal Win"?
SC, betydde väl SuperCooked?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Brukar vara det magiska klockslaget på 15:00 enligt tidigare släpp! Men gissar bara

Skickades från m.sweclockers.com

Äsch... hoppas någon släpper det före..

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jaha. Så går det när högsta möjliga vinstmarginal trumfar kvalitet. Jag orkar inte med företag längre alltså, Man skäms ju.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo i sweclockers test av kortet skrevs det ju att kortet var utmärkt.
Men det kan ju också vara att de exemplaren som släpps nu är ändrade.
"EVGA Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0"

"Fördelar

Prestanda i toppklass
God effektivitet
Utmärkt kylare
Fabriksöverklockat
Nackdelar

Begränsad strömbudget
Svagt spoltjut för testexemplaret
Pris vid publicering: 7 190 kronor"

Jag hade ett GTX 970 med en tidigare variant av ACX kylaren och den hade problem att hålla nere ljudnivån för att kyla så tror inte EVGA är så duktiga på kylningsbiten

Och misstänker att SweC kommer inte ändra på betyget på kortet dem har.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Pinsamt för EVGA speciellt när det är den dyraste varianten av kortet och inte deras billigare kort med en fläkt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Uselt. Dock var GTX 980ti redan riktigt varmt när det gäller FTW varianten. Var inte speciellt imponerad av SC+ varianten heller. Så det här är knappast ett helt nytt problem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

FTW, stod det för "For The Win" eller "For Thermal Win"?
SC, betydde väl SuperCooked?

FTW?
Borde heta WTF nu eller?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kan inte ha kostat många ören/kronor att ha monterat värmekuddar från början.Den här besparingshysterin är bara för mycket! Uselt Evga!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Där förstördes min bild av EVGA som ett riktigt kvalitetsföretag :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske bara jag som inte greppat varför EVGA ska skicka ut en täckplåt? Korten har ju redan en täckplåt. Värmekuddar är en annan sak.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jaha. Så går det när högsta möjliga vinstmarginal trumfar kvalitet. Jag orkar inte med företag längre alltså, Man skäms ju.

Låter som du borde köpa lite mark. Odla dina egna grödor och gräva en grop att bo i ;=)

Permalänk
Inaktiv

Det finns inga värmekuddar mellan bakplåten (:P) och kretskortet på mitt ASUS R9 390X (och det drar bra mycket mer ström än ett 1070), så jag tvivlar att detta är den reella orsaken till problemet. Möjligtvis kan man kringgå symptomen med att lägga på extra kuddar osv, men det faktiska problemet luktar mer underdimensionerade och/eller lågkvalitets-komponenter.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt, hur kunde inte detta upptäckas i deras test faser undrar man ? evga har jag alltid ansett är det bästa man kan köpa när det gäller nvidia kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Låter som du borde köpa lite mark. Odla dina egna grödor och gräva en grop att bo i ;=)

Vad snackar du om? Han har ju rätt. Företag som inte erbjuder likvärdig eller bättre kvalitet än sina konkurrenter till liknande pris överlever inte länge.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Låter som du borde köpa lite mark. Odla dina egna grödor och gräva en grop att bo i ;=)

Vad är det för ett tramsigt svar? Ska man som kund ha förståelse för att det tummas på kvalitet till förmån för ännu högre vinstmarginal? Nej tack. Kunden har alltid rätt brukade det heta. Nu är det mer åt "Kunden är en idiot som borde köpa våra produkter oavset vad för skit vi än pumpar ut". Det går åt fel håll alltså.

Jag hoppas de får sitt straff i att folk väljer andra märken. Det är snart den enda "rösträtten" vi har kvar i det här samhället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Suck, jaja blir väl att kontakta EVGA då.

Intressant svar en användare på EVGA forumet fått från supporten

Citat:

here is the answer I get from the support
_______________________________________________________________________________________________________________
Hello,
Thank you for reaching out to us with your concerns. Unfortunately much of the information you are indicating is not correct. The cards do not need these pads in order to work with full stability and performance. We recognized that we could lower the temperatures with these pads and as a service are offering them for free to our customers. These pads however are entirely not necessary for the cards ran as intended. Being the manufacturer we are familiar with the hardware any issues that it can have and what it needed to resolve any issues. The Micron issue for example was resolved with a BIOS update and this was a stability issue that effected every manufacturer's 1070 cards, not just EVGA's. If you need this update we can provide it. The overheating issue was reported by a single publication and we could not replicate card failure in the same conditions. That said if you are having issues with your particular card we can always assist troubleshooting to resolve the issues, or if it is suffering from any type of hardware issue then we an offer an RMA to get it replaced as well.
Regards,
EVGA

Permalänk
Inaktiv

Hmm..... Att just de korten skulle strula var kanske väntat eftersom FTW är ju WTF baklänges = What The Fuck , bara en tanke

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ozzed:

Jaha. Så går det när högsta möjliga vinstmarginal trumfar kvalitet. Jag orkar inte med företag längre alltså, Man skäms ju.

Hur kan du skämmas för ett företag som du inte har nåt o göra med?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Betalar man över 5000kr för en komponent så förväntar man sig att den ska funka klockrent