Permalänk
Medlem

Köpa DRM-fri musik?

Hej,

Hur verkar det med det DRM-fria utbudet egentligen? Främst ute efter "vanlig" ny musik, helst inklusive svenska och inte nödvändigtvis internationella artister. Eventuellt lite K-pop, men det kanske är svårt att få tag på de mindre artisterna? (om det finns överhuvudtaget?) Senare kategorin förväntar jag mig inte hitta på samma tjänst.

Tack

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

tror itunes blev drmfri nån gång i våras eller förra året eller du kanske är som jag och vill inte ta i apple produkter med tång äns.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag köper musik på Google musik. Ingen DRM på den musiken jag köpt iaf. .mp3 i 320kbit/s. Tror dom har det mesta, även lite skummare musik. + är att du får dom i molnet också. Är iaf en liten extra backup.

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt tjänst beroende vad du letar efter för musik, men du kan kolla bandcamp.com. Mest mindre/osignerade artister i alla möjliga (och omöjliga genrer). All musik är DRM fri, kommer i flac eller mp3 och den du betalat för kan du streama genom deras app. Gillar man att upptäcka nytt tycker jag den är rolig att använda. All musik går att lyssna på innan köp så du kan bestämma dig om du vill ha eller inte. Musiken kostar mellan gratis och 8$ per skiva, mycket är prissatt med "pay what you want".

Osäker på hur mycket svensk musik som finns dock. Jag använder det mest för att hitta saker som är omöjligt att hitta annars

Permalänk
Medlem

Som cheben nämnde bandcamp får du drm fri och i flac. Dock bara hela album så vitt jag vet.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Är inte all musik man kan köpa på nätet numera DRM-fri? Fått för mig att efter Apple gick först och krävde DRM-fri musik för iTunes så följde alla andra efter. Har lite dålig koll då jag har kört Spotify de senaste åren och inte köpt någon musik alls.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Vinyl

Permalänk
Medlem

Tack, ska undersöka dessa alternativ!

Endast hela album är inte vad jag hade tänkt mig, men är det tillräckligt billigt, så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Testpilot

Får man fråga varför du inte bara köper albumen via tex. Amazon och sedan rippar dem till MP3?

Lyssnar själv på en massa J-Pop/rock o.s.v. och eftersom 90%+ av alla album från Japan inte går att köpa digitalt lagligt utanför Japan, så har det blivit mitt enda sätt - Om jag vill hålla mig inom lagens gränser så mycket det går dvs.
Vet att RIPPING av egen köpta CD-Skivor kan vara en gråzon, men jag rättfärdigar det med att jag faktiskt äger den fysiska kopian och bara vill ha dem digitalt med.

Lite Spotify/Hollywood dilemma över det hela känner jag - När skivbolagen inte kan tillgodose kunders behov så ser kunderna till att lösa det på egen hand. I mitt fall är det helt avsknad av digitala köp, och Streaming tror jag inte ens Japanerna vet vad det är utan att slå upp det i en ordbok.

Exempel på album jag brukar köpa via Amazon;
http://exittunes.com/detail/qwce-00611.html
Amazon link; https://www.amazon.co.jp/dp/B01M3NA37R/

Edit: Såg nu att Exit Tunes Inc. har släppt ETT HELT ALBUM på Spotify!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Du har fullt laglig rätt att rippa skivor du äger. Inte ens en laglig gråzon för eget bruk. Bara att rippa på!

Permalänk
Testpilot

@cheben: Har varit väldigt mycket debatt om detta, då som jag förstår det gäller bara privatkopierings-lagen om man inte kringår någon DRM för att kopiera för privat bruk.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Får man fråga varför du inte bara köper albumen via tex. Amazon och sedan rippar dem till MP3?

Det får du gärna! Du menar alltså att köpa en fysisk skiva? Ärligt talat så verkar det inte så "bara", och inte vidare billigt heller med frakt osv? Särskilt om jag inte är ute efter hela album. Tack för tipset, dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Får man fråga varför du inte bara köper albumen via tex. Amazon och sedan rippar dem till MP3?

Lyssnar själv på en massa J-Pop/rock o.s.v. och eftersom 90%+ av alla album från Japan inte går att köpa digitalt lagligt utanför Japan, så har det blivit mitt enda sätt - Om jag vill hålla mig inom lagens gränser så mycket det går dvs.
Vet att RIPPING av egen köpta CD-Skivor kan vara en gråzon, men jag rättfärdigar det med att jag faktiskt äger den fysiska kopian och bara vill ha dem digitalt med.

Lite Spotify/Hollywood dilemma över det hela känner jag - När skivbolagen inte kan tillgodose kunders behov så ser kunderna till att lösa det på egen hand. I mitt fall är det helt avsknad av digitala köp, och Streaming tror jag inte ens Japanerna vet vad det är utan att slå upp det i en ordbok.

Exempel på album jag brukar köpa via Amazon;
http://exittunes.com/detail/qwce-00611.html
Amazon link; https://www.amazon.co.jp/dp/B01M3NA37R/

Edit: Såg nu att Exit Tunes Inc. har släppt ETT HELT ALBUM på Spotify!

Det är ju för just detta man betalar pengar till copysweden så det du gör är helt lagligt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Det är ju för just detta man betalar pengar till copysweden så det du gör är helt lagligt.

Så länge skivorna inte har kopieringsskydd ja. Det är ändå olagligt att gå runt dessa av någon konstig anledning med tanke på att nästan varenda film du köper t.ex. är kopieringsskyddad vilket slår ut hela iden med privatkopiering...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows