Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus ROG PG258Q är bildskärm med 240 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Så då finns det alltså inget "normalt" avstånd. Det finns lite rekommendationer bara.

Samma sak som att vissa ser skillnad på olika uppdateringsfrekvenser, andra inte.

Nej, det är normala avstånd, det är sådana avstånd man har i kontor och dylikt. Bara för att pelle 13 sitter med skärmen i ansiktet så betyder inte det att det inte finns normalt.

Det där är ju bara folk som antingen har grova synfel eller inte vet vad de ska leta efter. Eller inte har tillgång till testufo.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

75hz är långt ifrån 120.

Asus har ju en 4K skärm med 144hz.

Först sade du 60Hz, nu 75Hz...

Och ja ASUS planerar att släppa ut en 4K 144Hz.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Först sade du 60Hz, nu 75Hz...

Och ja ASUS planerar att släppa ut en 4K 144Hz.

Du skrev ju: "Jo läste det men vad förstår du inte om en skärm har 75Hz, det om något är ju "upp mot" 120Hz."

?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Du skrev ju: "Jo läste det men vad förstår du inte om en skärm har 75Hz, det om något är ju "upp mot" 120Hz."

?

Ja. 75>60.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Ja. 75>60.

"75Hz, det om något är ju "upp mot" 120Hz."

60 -> 75, knappt märkbar skillnad, inte ens i testufo.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Nej, det är normala avstånd, det är sådana avstånd man har i kontor och dylikt. Bara för att pelle 13 sitter med skärmen i ansiktet så betyder inte det att det inte finns normalt.
Det där är ju bara folk som antingen har grova synfel eller inte vet vad de ska leta efter. Eller inte har tillgång till testufo.

Men om pelle 13 sitter så nära borde han ju definitivt tjäna på en mer högupplöst skärm.
Och jag tror ju att du har synfel som pratar om så små skillnader mellan 1080 och 1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

"75Hz, det om något är ju "upp mot" 120Hz."

60 -> 75, knappt märkbar skillnad, inte ens i testufo.

Nå säkert ser man en skillnad på 60vs120 och 75vs120.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Snart kommer säkert nästa skärm med 480Hz TN. Frågan är när IPS- och VA-skärmar börjar dyka upp med högre uppdateringsfrekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå frågan?

Eizo hade en 240hz VA panel 2013.

TN panel är skrot, men om dom alla har samma kvalité så... Dagens bildskärmar har totalt bränt mig på panellotteriet, så jäkla trött på det. Alla IPS skärmar man läser om, panellotteri. Alla VA skärmar man läser om, panellotteri. Spelar ingen roll om dom kostar 2000kr eller 8000kr, samma skrot. Inklusive nämnda Eizo 240hz panel som jag hade ett par dagar innan jag fick gå tillbaka till min gamla hederliga 60hz Dell skärm för att backlight bleeden i sidorna var så förskräcklig att man inte ens kunde se film på den utan att ögonen blödde värre än TN panel (nåja, *nästan* värre än en TN panel).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murklor:

Vadå frågan?

Eizo hade en 240hz VA panel 2013.

TN panel är skrot, men om dom alla har samma kvalité så... Dagens bildskärmar har totalt bränt mig på panellotteriet, så jäkla trött på det. Alla IPS skärmar man läser om, panellotteri. Alla VA skärmar man läser om, panellotteri. Spelar ingen roll om dom kostar 2000kr eller 8000kr, samma skrot. Inklusive nämnda Eizo 240hz panel som jag hade ett par dagar innan jag fick gå tillbaka till min gamla hederliga 60hz Dell skärm för att backlight bleeden i sidorna var så förskräcklig att man inte ens kunde se film på den utan att ögonen blödde värre än TN panel (nåja, *nästan* värre än en TN panel).

Det är en fejk-240Hz. 120Hz som visas upp två gånger osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älskar Hz-hetsen.. lugna er lite nu tillverkare. 120/144hz räcker...... Gör en 24"/IPS/1080p/144hz ist för att tramsa med detta.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Nå säkert ser man en skillnad på 60vs120 och 75vs120.

Killen hänger inte med för fem öre! Var ju du som länkade till 75hz och ansåg det som en drömskärm för killen som ville ha 120hz+38"+nära 4K.. 60 -> 75 är knappt märkbart...

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cheewie:

Älskar Hz-hetsen.. lugna er lite nu tillverkare. 120/144hz räcker...... Gör en 24"/IPS/1080p/144hz ist för att tramsa med detta.

Räcker? Endast ifall man kör med Black Frame Insertion annars kallat: Lightboost/Blur Reduction.
Annars är det att föredra snabbare hertz med pixelrespons som hinner med så man slipper blur utan att skärmen ska blinka som bi-effekt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Killen hänger inte med för fem öre! Var ju du som länkade till 75hz och ansåg det som en drömskärm för killen som ville ha 120hz+38"+nära 4K.. 60 -> 75 är knappt märkbart...

Nja nog mera du som inte hänger med. Sade ju också att man inte kan förvänta sig det med dagens teknik.

Dessutom så inte sade han ju att det måste vara 120hz samt "(om det är möjligt)"...

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Nja nog mera du som inte hänger med. Sade ju också att man inte kan förvänta sig det med dagens teknik.

Dessutom så inte sade han ju att det måste vara 120hz samt "(om det är möjligt)"...

Kan visst förvänta sig det med dagens teknik.. Tekniken finns där.

"Dessutom så inte sade han" ?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Kan visst förvänta sig det med dagens teknik.. Tekniken finns där.

"Dessutom så inte sade han" ?

Ja OP sade ju att det skulle vara trevligt med 32"->40"+120hz men inte att det skulle vara ett måste. Eller så förstod jag det.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Då väntar vi bara runt 10 (?) år på att det kommer grafikkort som kan driva den här skärmen i något annat än Windows skrivbord då.

mitt 3½ år gamla gtx titan har 280 fps på dust 2 på csgo i höga inställningar i 2560x1440.

vilket troligen är de enda spelet detta är till för egentligen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

60 -> 75 är knappt märkbart...

Olika från person till person. Jag märker det helt klart på skärmarna på jobbet.
120->144 vet jag däremot inte om jag ser skillnad på.