Uppgradering till GTX 1060 6b?

Permalänk

Uppgradering till GTX 1060 6b?

Hej!

Sitter just nu med datorn i sign i vilken det nu sitter ett Strix GTX 950 2gb.

En god vän ska uppgradera sin burk och får då ett Strix GTX 1060 6gb till övers, det är väldigt intressant för en annan att uppgradera till detta men jag är lite fundersam på om min dator kommer bli väldigt flaskhalsad av detta då jag bara har en enklare core i3 & 8gb ram.

Vad tror ni?

Det datorn huvudsakligen skall användas till är att spela Battlefield 1 när det kommer. I nuvarande config så klarade den betan på alla inställningar på medium & 1080p upplösning i 60fps utan drops, tanken är att kunna köra det med allt på Ultra.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem

Kör själv i5 6400 och bytte precis från r9 280 -> Gtx 1060 6gb, nu har jag ej kört Battlefield beta, men Witcher3 som jag tuggar mig igenom för stunden fick i praktiken en dubblering av prestanda (särskilt färre dippar). 950 är väl ungefär motsvarande ett 280, så är du ute efter fps rekommenderar jag att uppgradera! Vidare är väl 2 GB lite väl lite idag till nyare spel...

Permalänk
Medlem

Är det till ett bra pris så hade jag lätt köpt kortet om jag var du. Vad har du för en i3a?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jo det är ett väldigt bra kompispris så hur man än vrider och vänder på det så lär det bli köp, dock så var jag fundersam på hur datorn kommer klara det i övrigt.

Den byggdes som en enklare instegsmodell för spelande utan större möjligheter till uppgradering eller framtidssäkring från början, tanken var att ha den som komplement till konsolspelande.

Efter en tid visade det sig dock att jag hamnade framför datorn 90% av tiden istället så därför vart det intressant att uppgradera datorn ändå Det är en skylake core i3-6100 3.7Ghz så den är ju inte fyskam.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem

Nej en 6100 är faktiskt riktigt bra och passar utmärkt ihop med ett 1060. Vissa spel kräver mer av processorn och vissa mer av grafikkortet så helt utan flaskhalls kommer man inte vara i vilket fall. Men om du söker på 6100 och 1060 så är jag nästan säker på att du hittar en del klipp på youtube med prestandatester. Om du köper kortet så får du gärna återknuta till tråden sedan då det vore intressant och höra vad du tycker samt att det är praktiskt för de som har liknande setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gregermeister: med 1060 så lär du få 60+ på ultra. Brukar inte dra mera cpu fast man vrider upp inställningar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Jag ska köpa ett 1060 själv och undrar om 6gb är värd den extra tusenlappen över 3gb versionen? Jag kör i dagsläget bara i 1080p och kommer fortsätta göra det i åtminstone ett år framöver men har förstått att både shaders och AA äter VRAM. Har dock hört att de flesta spel idag generellt inte använder mer än 3gb oavsett inställningar (i 1080p).

Undrar även om mITX korten (de kortare varianterna, ex https://www.inet.se/produkt/5402858/gigabyte-geforce-gtx-1060... är att föredra i en mITX låda. Fractal Design Node 304 som jag ska köra på har plats för ett full-storleks kort nämligen. Visst bör det vara högre temperaturer på mITX kort med endast en fläkt i jämförelse?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman001011:

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Jag ska köpa ett 1060 själv och undrar om 6gb är värd den extra tusenlappen över 3gb versionen? Jag kör i dagsläget bara i 1080p och kommer fortsätta göra det i åtminstone ett år framöver men har förstått att både shaders och AA äter VRAM. Har dock hört att de flesta spel idag generellt inte använder mer än 3gb oavsett inställningar (i 1080p).

Undrar även om mITX korten (de kortare varianterna, ex https://www.inet.se/produkt/5402858/gigabyte-geforce-gtx-1060... är att föredra i en mITX låda. Fractal Design Node 304 som jag ska köra på har plats för ett full-storleks kort nämligen. Visst bör det vara högre temperaturer på mITX kort med endast en fläkt i jämförelse?

Tack

http://www.pcworld.com/article/3114719/components-graphics/ev...
Här kan du läsa om 3GB versionen och se vad dom säger om att det bara är 3GB, jag har tyvärr inte läst den själv så kan inte svara. Däremot tycker jag nog det är lite dumt att köpa 3GB när samma kort finns med 6GB.

@Sisyfos har minimodellen utav 1060 så han kan nog svara på hur nivån/temperaturen är.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.