Geforce GTX 1060-tråden

Permalänk
Medlem

Jag var inne på 6gb varianten, men impulsköpte nyss ett MSI (Gaming X) 3gb för 1990:- Med tanke på att samma modell med 6gb kostar 1500:- mer så känns skillnaden i prestanda inte värt den extra pengen.

Hoppas jag blir nöjd med prestandan (1080p).

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Jag var inne på 6gb varianten, men impulsköpte nyss ett MSI (Gaming X) 3gb för 1990:- Med tanke på att samma modell med 6gb kostar 1500:- mer så känns skillnaden i prestanda inte värt den extra pengen.

Hoppas jag blir nöjd med prestandan (1080p).

Bra pris. Var hittade du det? Har inte sett det för under 2300 kr tror jag. Berätta gärna om BF 1 flyter bra på det. Svårt att testa nu när betan är över iof...

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Bra pris. Var hittade du det? Har inte sett det för under 2300 kr tror jag. Berätta gärna om BF 1 flyter bra på det. Svårt att testa nu när betan är över iof...

Kom över ett nytt via Tradera. Ska absolut uppdatera med prestanda när kortet anlänt/spelet släppts

Permalänk
Medlem

Är helt ok nöjd med mitt resultat, med tanke på att jag betalade 2949:- för mitt palit 1060

http://www.3dmark.com/3dm/14961832?

Dold text
Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Är helt ok nöjd med mitt resultat, med tanke på att jag betalade 2949:- för mitt palit 1060

http://www.3dmark.com/3dm/14961832?

Hej

Beställde precis ett egen kort av märket Palit (dual varianten. Kan du ge lite feedback kring vad du anser om kortet i övrigt (temperatur, ljudnivå mm)?

Edit: såg nu att du hade med temp mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av yttox:

Hej

Beställde precis ett egen kort av märket Palit (dual varianten. Kan du ge lite feedback kring vad du anser om kortet i övrigt (temperatur, ljudnivå mm)?

Edit: såg nu att du hade med temp mm

Skickades från m.sweclockers.com

Är det något mer du undrar över så kanske jag kan svara på det

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk

Hej. Jag var just på Inet och frågade personalen om att köra ett 1060 på mitt moderkort Asus P8H67-I PRO som endast har pcie 2.0 x16 och blev avrådad från att uppgradera då killen motiverade att mitt nuvarande gtx 680 ger samma prestanda pga pcie 2.0 flaskhalseffekten. Nämnde även att det handlar om 2gb vs 6gb vram och att jag tänkt OCa 1060n till ungefär 2000mhz i boost (Asus Strix OC) men han tyckte verkligen det var en meningslös uppgradering.

Samtidigt har jag hittat undersökningar på nätet som visar på så lite som 1% upp till max 7% skillnad i fps på olika spel för 3.0 vs 2.0. Och folk på forum verkar stötta den iden.

Men nu har jag ju redan ett helt ok kort så det var väl lite så han tänkte. Nån som har en synpunkt? Blev lite besviken när jag fick höra att jag lika gärna kan behålla 680n...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Megaman001011:

Hej. Jag var just på Inet och frågade personalen om att köra ett 1060 på mitt moderkort Asus P8H67-I PRO som endast har pcie 2.0 x16 och blev avrådad från att uppgradera då killen motiverade att mitt nuvarande gtx 680 ger samma prestanda pga pcie 2.0 flaskhalseffekten. Nämnde även att det handlar om 2gb vs 6gb vram och att jag tänkt OCa 1060n till ungefär 2000mhz i boost (Asus Strix OC) men han tyckte verkligen det var en meningslös uppgradering.

Samtidigt har jag hittat undersökningar på nätet som visar på så lite som 1% upp till max 7% skillnad i fps på olika spel för 3.0 vs 2.0. Och folk på forum verkar stötta den iden.

Men nu har jag ju redan ett helt ok kort så det var väl lite så han tänkte. Nån som har en synpunkt? Blev lite besviken när jag fick höra att jag lika gärna kan behålla 680n...

Skickades från m.sweclockers.com

Då är jag otroligt jäkla besviken på Inet för det är den största skopan bullshit jag hört på länge.
Precis som du har läst så kan det diffa runt 1-2% med ett enda kort med PCI-E 2.0 VS PCI-E 3.0 och jag har själv uppgraderat från ett GTX 780 till GTX 1060 med en lika stor prestandaökning som man kan förvänta sig enligt benchmarks.

Läxa upp eran personal @Inet

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag har för närvarande ett 7970 men tycker att det börjar prestera lite dåligt i nyare spel.
Men jag har svårt för att bestämma mig för om jag ska skaffa ett 1060 med 3gb eller 6gb ram, eller rent utav ett 1070, det är rätt stora prisskillnader på korten och just nu är jag inte stenrik som studerande.

Jag spelar i 1080p och har en i5 4690k (för närvarande oklockad).

Så hur nöjda är ni med era 1060-kort och vad hade ni för grafikkort innan ni bytte? Blev det märkbar skillnad i spel för er? Såg ni prestandaskillnad i spel efter att ni överklockat korten?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

Har en fråga till. Tycker ni det är värt att punga ut för ett extra fint kort med hög fabriksöverklock, typ asus strix oc, om man ändå tänkt överklocka (ytterligare) själv? Känns lite svårt att rättfärdiga när ett palit gtx 1060 6gb kostar 500kr mindre. Asus kortet har nog bättre kylning (bra för övervolt) och håller säkert längre. Men överklockar det nödvändigtvis bättre? 500kr bättre? Tveksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman001011:

Har en fråga till. Tycker ni det är värt att punga ut för ett extra fint kort med hög fabriksöverklock, typ asus strix oc, om man ändå tänkt överklocka (ytterligare) själv? Känns lite svårt att rättfärdiga när ett palit gtx 1060 6gb kostar 500kr mindre. Asus kortet har nog bättre kylning (bra för övervolt) och håller säkert längre. Men överklockar det nödvändigtvis bättre? 500kr bättre? Tveksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av stenharl:

Är helt ok nöjd med mitt resultat, med tanke på att jag betalade 2949:- för mitt palit 1060

http://www.3dmark.com/3dm/14961832?

Så här klockar mitt palit, efter detta började det svaja ordentligt. Så om någon som koockat ett annat kort vill dela med sig som sitt resultat

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Skrivet av stenharl:

Så här klockar mitt palit, efter detta började det svaja ordentligt. Så om någon som koockat ett annat kort vill dela med sig som sitt resultat

Det va ju inte illa. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har bytt ut mitt Gigabyte 1060 D5 mot ett MSI 1060 armor OC. Gigabyte kortet klockade bra, fick dock skruva ner klocken som jag skrev tidigare i tråden då den inte visade sig vara stabil för spelande (var endast stabil i benchmarks). Den stabila klocken hamnade slutligen på 2113/9308 vilket är bra. Anledningen att jag bytte ut det var pga störande coilwhine.

Är i alla fall nöjd med mitt nya MSI 1060, det är både tyst och svalt. Kör en spel-stabil klock på 2126/9208.

Permalänk
Medlem

(kopierar detta ifrån en annan tråd om Polaris, eftersom det även handlar om 1060)
https://www.youtube.com/watch?v=tz85_GqYbR8
Forza Horizon 3
480 och 1060 presterar ungefär likvärdigt förutom i 1440p där 480 har mycket högre lägsta-fps.

480
1920x1080
Average: 67
Minimum: 55
2560x1440
Average: 54
Minimum: 53
1060
1920x1080

Average: 65
Minimum: 55
2560x1440
Average: 53
Minimum: 42

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har fått hem och installerat mitt Palit Dual 6gb nu. Har inte provat att överklocka något ännu men mitt första intryck är positivt. Upplever kortet som tyst och prestandamässigt är det ett lyft för mig då jag kommer från ett 280x. Nästa steg nu blir att köra lite överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

@yttox: Dela gärna med dig av ditt resultat

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Lite resultat från första provkörning med mitt Palit Dual: Med core@2062 och mem. 4536 fick jag i Ungine valley (preset extreme HD) 3077p. Max Temp 74 grader. Har inte provat att maxa kortet ännu och vet ej om clock i fråga är stabilt vid spelande.

Edit: Default clock 1911/4004 gav 2777p

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Beställt detta nu > http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3854859

Uppgraderar från mitt HD5770 (ja du läste rätt)
Spelar mestadels sim racing och tänkte ge mig på att köra iRacing och Assetto Corsa med 3 skärmar.
Är det ens värt eller ska jag satsa på en stor skärm med 1440?

/R

Permalänk

fick mitt idag med funkar klockrent

Permalänk
Avstängd

Alltså, jag löste ett 1060 strix gaming OC igår. När jag slår på 3d Mark så hörde jag något så fruktansvärt spoltjut (jag satt 5m ifrån och kollade på tv med normalläge ljud och datorn står bortanför tvn). Stänger av ljudet för att verkligen bekräfta att d är från kortet vilket d är. Har testat de olika förinställda profilerna som kommer med mjukvaran, men spoltjut oavsett vad jag gör...

JAG personligen stör mig nog inte speciellt mkt av det, men är det dåligt för kortet på ngt sätt? Är d vanligt med spoltjut på 1060 generellt? Ska jag lämna in och byta till 1070 istället?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Beställt detta nu > http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3854859

Uppgraderar från mitt HD5770 (ja du läste rätt)
Spelar mestadels sim racing och tänkte ge mig på att köra iRacing och Assetto Corsa med 3 skärmar.
Är det ens värt eller ska jag satsa på en stor skärm med 1440?

/R

Spelat nu med kortet och är mer än nöjd.

Hade igår datorn brevid mig och utan sidorna på mitt R3 och ljudkortet är helt knäpptyst, hör inget alls.
Får också 150-180fps i Assetto Corsa på de mesta på Ultra.

Permalänk

Skaffade mig precis ett 1060 kort.. Jag gick från ett AMD 7950 till Asus GeForce GTX 1060 Strix Gaming OC 6GB och det presterar sjukt bra i spelen som jag haft problem med.. Ganska tyst och mer än dubbel prestanda gör det til ett billigt val.. rekomenderas

Visa signatur

PC + XBOX360 + WII U + PS4

Permalänk

Jag köpte ett Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 3gb igår, fungerar fint. Men har börjat överklocka lite smått i Msi Afterburner,, och nu kraschar Fire strike ett par sekunder in i testet, får meddelandet "Test run was cancelled by user", men jag varken rör tangentbordet eller musen efter att jag startat testet.
Någon som har liknande problem?
Jag hittade en tråd på ett forum att det kan vara Msi afterburner som orsakar krascher. För krascherna uppstår även vid stockfrekvenser.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Tjena. satte in ny kylare idag till min processor som har namnet hyper evo 212 och vet inte om mitt geforce 1060 kan ha blivit drabbat utav det och blivit varmare? Ligger på 77-80 grader när jag lirar BF4 på high. Är det ok att den ligger runt den temperaturen? Vid vilken temperatur borde varningsklockorna ringa?

Tacksam för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cucka:

Tjena. satte in ny kylare idag till min processor som har namnet hyper evo 212 och vet inte om mitt geforce 1060 kan ha blivit drabbat utav det och blivit varmare? Ligger på 77-80 grader när jag lirar BF4 på high. Är det ok att den ligger runt den temperaturen? Vid vilken temperatur borde varningsklockorna ringa?

Tacksam för svar!

Om du frågar mig så ringer varningsklockorna liiiiite runt 100C, burn baby burn
Nae men ärligt talat så håller grafikkort väldigt länge och värmen är generellt sätt inget att haka upp sig på, det är därför jag med flit låter mitt grafikkort gå till åtminstone 80C med en lägre flätkhastighet för värme har jag inget emot, men fläktljud å andra sidan... det har jag mycket emot.

Som referens så körde jag mitt gamla GTX 780 3 år i streck med ett moddat BIOS för högre spänning i cirka 90-95C...
Inget tecken på degradering (dvs att mer spänning krävdes för samma klockfrekvens) eller liknande.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Alright låter ju schysst, men hur kan jag öka fläktarnas rpm? Är helt blank gällande datorer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cucka:

@Uzanar: Alright låter ju schysst, men hur kan jag öka fläktarnas rpm? Är helt blank gällande datorer

EVGA Precision X OC föredrar jag personligen men det finns flera program för det

Här har du en video om programmet och hur man överklockar lite om du vill det.
Det är inte så farligt alls så prova lite vetja!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har precis fått mitt MSI 980 utbytt (pga defekt) till ett EVGA 1060. Måste säga att jag är väldigt nöjd. Presterar i många fall bättre än mitt gamla 980. Har klockat lite och ligger stabilt på 2088 mhz. Minnet har jag inte lyckats komma upp så mycket där tror jag har + 250 - 300 mhz. Har kört Heaven benchmark. Någon som har nå tips på annat program för klockning ((kanske främst för minne)?

Permalänk
Medlem

Nu sitter ett ASUS GeForce GTX1060 Dual 6GB i burken.
Känns lite plastigt jämfört med tidigare 6950 kort från XFX, det är inte samma tyngd i kortet heller.
Klockat upp det till 2214 Mhz samt 8902 Mhz och kör som många andra i Heaven Benchmark, tempen ligger runt 70C.

Permalänk
Medlem

Okej, så där brann mitt 560 Ti. Tur man har CPU-grafik så jag iaf kan surfa...

Kollar på 3Gb vs 6Gb. Jag vet att det skiljer i prestanda även om man inte slår i taket för VRAM, MEN: Det var då en jämrans prisskillnad i Sverige jämfört med USA. Jag skulle ju dessutom HELST hålla mig under 2000 spänn, vilket bara går med ett EVGA-kort just nu och 6Gb är ju inte ens i närheten än.

Jag spelar just nu BARA World of Tanks så det är ju inte som att jag behöver maxprestanda men framöver blir det väl lite Battlefield 1 och Civ VI.

Givet förutsättningarna, jag måste köpa kort NU, visst borde 3Gb 1060 räcka gott?