Testpilot: Komplett Gamer Xtreme i70 - GTX 1080 Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme i70 - GTX 1080 Edition

Vissa bygger själva, andra föredrar att köpa ett färdigt datorsystem. Testpiloten Bl0m1 provar på det sistnämnda och testar värstingmodellen Komplett Gamer Xtreme i70 med Geforce GTX 1080.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Ruskigt ful var den, Men vad gör det med topp prestanda.

Permalänk
Medlem

verkar vara en skjyst dator! tycker det ser väldigt bra ut för att vara en färdigbyggd, sett många som varit mycket sämre! dom kan ju inte bygga två datorer på en arbetsdag, snarare 8+

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Inaktiv

Tycker den skulle ha haft bättre moderkort och kylare till det priset. De känns verkligen inte premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Tycker den skulle ha haft bättre moderkort och kylare till det priset. De känns verkligen inte premium.

Samt annan lagringsdisk än Seagate!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Bra och koncis recension! Hade varit kul att se siffrorna för 1080-upplösning dock men jag köper förklaringen som ges!

Saknar en liten notis om priset och vad denna dator hade kostat om man köper alla delarna separat, dock något man kan kolla upp själv men jag är av naturen lat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

H55 är både gammal och känd för pumpljud, lite synd att dom inte kunde kosta minst en h60 iaf.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bra pris ändå tycker jag!

Chassit var fult som stryk, dock var det mycket trevligt utseende inuti. Rent och fint!
Hur kan ni sätta det som en nackdel att det inte medföljer dvd-läsare. Varför inte också
klaga på avsaknaden av diskettstation när ni ändå är igång?

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Bra pris ändå tycker jag!

Chassit var fult som stryk, dock var det mycket trevligt utseende inuti. Rent och fint!
Hur kan ni sätta det som en nackdel att det inte medföljer dvd-läsare. Varför inte också
klaga på avsaknaden av diskettstation när ni ändå är igång?

Skrivet av bl0m1:

och skulle hellre se en cd/dvd-läsare. Då drivrutiner till och med medföljer på cd känns det för övrigt som ett konstigt val

Ej i övrigt adekvat jämförelse, hur många spel, programvaror eller annan media så som film levereras i dag på disketter?
Både musik och film på disk existerar fortfarande i var och varannan butik och så gör även spel och programvaror dock därmed inte sagt att man nödvändigtvis måste välja de alternativen. Dock är det int helt ovanligt att när det gäller vissa programvaror och dedikerade utbildningsfilmer eller för den delen äldre att dessa endast återfinns via fysisk distribution på optiska skivor. Jag förespråkar inte optiska läsare i bärbara datorer, små chassin eller billiga byggen där man skalar bort varje liten kostnad, detta är ingetdera samt att det därtill följer med skivor med drivrutiner. Dåligt.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

När den är färdiginstallerad.
Hur lång tid tar det att starta en sådan här dator från strömknappen till Windows är färdig
att användas?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

"I idle kan man höra pumpen på Corsair H55-kylaren, men det är inget som stör."
Hör man den så stör det

Permalänk
Medlem

Corsair H55? I en påkostad 22,999kr rigg?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Snygg innuti , gillar att den är clean!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

det här kan väl omöjligt vara rätt, 1,456v för 4,5ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pergro:

När den är färdiginstallerad.
Hur lång tid tar det att starta en sådan här dator från strömknappen till Windows är färdig
att användas?

Är väl i princip samma för alla nyare datorer med SSD. Mellan 5-10 sekunder. Känns inte så intressant nu som för 20 år sen då de skiljde minutrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Trevligt recension även om det är tydligt att det är som en reklam för komplett. Som tidigare sagt, kanske inte det snyggaste chassit utanpå men väldigt fräsch inuti. Synd att man får med massor av bloatware. Hade varit grymt om man kunde ha det som tillägg när man beställer datorn eller inte.

Permalänk
Medlem

Jävligt fin dator inuti. Synd bara att det var så usel cpu-kylare o billigaste mobot typ

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Skrivet av employed:

Trevligt recension även om det är tydligt att det är som en reklam för komplett. Som tidigare sagt, kanske inte det snyggaste chassit utanpå men väldigt fräsch inuti. Synd att man får med massor av bloatware. Hade varit grymt om man kunde ha det som tillägg när man beställer datorn eller inte.

Är det reklam skall det annonsmärkas. Har du belägg för att det verkligen är en på något sätt betald annonsplats?

Permalänk
Medlem

Lite saftig prislapp för det där innehållet. Grafikkort, moderkort, RAM och processor kostar ju drygt 12000kr. Chassi, nätagg och kylning är väl kanske 2000kr och SSD:n ligger väl på drygt 1500kr? Så det är ju ett ganska saftigt påslag som Komplett gör här.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

http://i.imgur.com/vGk2U4E.png

det här kan väl omöjligt vara rätt, 1,456v för 4,5ghz?

Tycker också det verkar mycket. Min 4790k ligger på 4,5GHz med 1,236v enligt CPU-Z.
Hade tur att jag fick en med stepping C0.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kunzite:

Tycker den skulle ha haft bättre moderkort och kylare till det priset. De känns verkligen inte premium.

Skrivet av MyRus:

Samt annan lagringsdisk än Seagate!

Skrivet av hakd:

H55 är både gammal och känd för pumpljud, lite synd att dom inte kunde kosta minst en h60 iaf.

Skrivet av darrenj:

Corsair H55? I en påkostad 22,999kr rigg?

Skrivet av Epicness:

Jävligt fin dator inuti. Synd bara att det var så usel cpu-kylare o billigaste mobot typ

På Kompletts hemsida kan man modifiera komponenter efter egna krav/behov.
Konfigurationen som är med i detta test är "standardutbudet".
Kollar på på kylare finns på de H60 och H75 för lite drygt 300:- extra, det finns även lite modeller från andra tillverkare.
På moderkortsfronten finns det rätt många modeller att välja mellan, de flesta ligger på 400-500 kronor men det finns även varianter med betydlig mer finesser samt kostnad.

Skrivet av pergro:

När den är färdiginstallerad.
Hur lång tid tar det att starta en sådan här dator från strömknappen till Windows är färdig
att användas?

Det tar ca 8 sekunder efter windows har börjat ladda tills man är inne i datorn och kan använda den i desktop.
Totalt är det ca 25 sekunder efter man klickat på knappen.

Värt att nämna är att det då är nästan inga program som går igång, det som går igång är förinstallerade Norton och Steam.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av pergro:

När den är färdiginstallerad.
Hur lång tid tar det att starta en sådan här dator från strömknappen till Windows är färdig
att användas?

Skrivet av Beatnutz:

Är väl i princip samma för alla nyare datorer med SSD. Mellan 5-10 sekunder. Känns inte så intressant nu som för 20 år sen då de skiljde minutrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Beatnutz höftar rejält här. Fem till tio sekunder för en traditionell SSD att ha bootat upp hela vägen in i Windows med alla applikationer redo att användas känns optimistiskt. Bara BIOS borde ta längre tid att komma igång.

Detta är desutom en M.2-disk, så den bör vara rejält mycket snabbare än en "vanlig" SSD. Hur lång boot timen är har jag dock ingen aning om.

Kika på den här videon om du vill lära dig mer om NVME M.2-diskar: https://www.youtube.com/watch?v=opwON-7J_wI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lite saftig prislapp för det där innehållet. Grafikkort, moderkort, RAM och processor kostar ju drygt 12000kr. Chassi, nätagg och kylning är väl kanske 2000kr och SSD:n ligger väl på drygt 1500kr? Så det är ju ett ganska saftigt påslag som Komplett gör här.

Mja jag skulle vilja säga att din uppskattning är väldigt optimistisk. När jag lägger alla kompontenter i lista på prisjakt så blir priset 20220:-

Komplett verkar vara i toppen på de som är billigast på i stort sett alla komponenter men skulle man ta dem från en butik så blir det nog några 100-lappar till på det priset. Men visst, det blir alltid billigare att bygga själv.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Tycker också det verkar mycket. Min 4790k ligger på 4,5GHz med 1,236v enligt CPU-Z.
Hade tur att jag fick en med stepping C0.

annan processor dock. 1,45v ger 4,7ghz normalt, 4,8 på en över medel, 4,6 på en under. 4,5 är väldigt lågt, så dåliga 6700k är ovanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Mja jag skulle vilja säga att din uppskattning är väldigt optimistisk. När jag lägger alla kompontenter i lista på prisjakt så blir priset 20220:-

Komplett verkar vara i toppen på de som är billigast på i stort sett alla komponenter men skulle man ta dem från en butik så blir det nog några 100-lappar till på det priset. Men visst, det blir alltid billigare att bygga själv.

Speedlink Gaming Bundle = 399kr (hittar det inte någon annanstans än på Komplett, så det får vara det priset)
Corsair Carbide Quiet 400Q Midi Tower = 899kr
Corsair CX750M, 750W PSU = 919kr
Intel i7 6700K = 3290kr (något dyrare än när jag köpte min)
Corsair Hydro H55 = 689kr
ASUS Z170-E = 1399kr
Crucial DDR4 2133MHz 32GB = 1295kr (finns billigare alternativ)
Palit GeForce GTX 1080 JetStream = 6899kr (finns ingen som helst anledning att köpa ett ASUS GTX 1080 Turbo med referenskylare för 7500kr)
Samsung PM951 512GB M.2 = 1784kr
Seagate Desktop SSHD 2TB = 989kr
Windows 10 = ca: 250kr för den som letar. Vill man inte leta så kan man köpa 8.1 för en femhundring och uppgradera.

Totalt = 18812kr

Och då är det mycket som man kan ändra på så man får ett ännu lägre pris. Exempelvis SSD:n.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har inte använt dvd/cd-läsare på många år så håller inte med om att det är en nackdel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Har inte använt dvd/cd-läsare på många år så håller inte med om att det är en nackdel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är benägen att hålla med OM det inte vore för att de skickade med alla installationsfiler på CD/DVD. Om det inte finns något sätt att läsa dem tycker jag de ska skicka med dem på USB. Lite som att skicka med en manual på kinesiska, kräver en del jobb för att få nytta av..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Har inte använt dvd/cd-läsare på många år så håller inte med om att det är en nackdel.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är en nackdel eller inte är subjektivt. Jag står dock på din sida och anser att det inte är någon större nackdel, speciellt med tanke på att det finns smidiga externa lösningar som man kan använda sig av.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Tycker den skulle ha haft bättre moderkort och kylare till det priset. De känns verkligen inte premium.

Håller med. Dåligt att snåla in moderkortet och DVD-RW kostar inte många kronor numera.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Förstår inte fokuset på prestanda i recensionen. Man vet ju vad delarna presterar. Men samtidigt bra och visa att den klarar moderna spel på max i bra upplösning.

Det låter som att komplett bjuder på bra villkor med service, support och garanti. Vilket är värt pengarna när man inte kan skruva själv. Städat byggt var det också.

Håller med i att det är dumt och skicka med mus och tangentbord. Köper man en dator för 20 lax vill man välja kringutrustnig själv.