Permalänk
Medlem

Installera vägguttag (cat6)

Hej,

På övervåningen i mitt hus är det draget cat6 kabel med det sitter inga uttag i väggen. Det har varit så i ett par år, vi har inte haft något behov av trådat på ovanvåningen. Nu vill jag sluttföra det.

Hur svårt är det?
Vilket verktyg ska jag ha? (dvs vilket är bäst)
Finns det någon bra guide på internetzzz att följa. Gärna video!

Tacksam för hjälp med detta!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Busenkelt, Slitsverktyg och 568B!
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

Permalänk
Rekordmedlem

Det ser ut som du har en dosa och då skaffar du ett dosuttag med nån design du gillar, det eventuella specialverktyg du behöver är ett Krone/slits verktyg för att ansluta kabeln i plinten i dosans uttag, men det ser du i Kjellguiden, jag skulle rekommendera att du skaffar några meter installtionskabel och torrövar och kollar funktionen med "löst uttag " innan du ger dig på att montera i väggen om du aldrig gjort det förut, gör du fel i väggen är det troligen lite bökigt att byta kabel så det kan vara bra att förstå hur man ska koppla och ev ta isär det och hur verktyget fungerar innan man ger sig på en fast kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Körde med denna https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... för att pressa i kablarna (den kone verktyget på kjell är inte så bra), sen fram med avbitaren på trådändarna som sticker ut (märker vilka ändar du behöver klippa när kablarna är i pressade). Du behöver inte heller skala kabeln (kontakten löser kontakten själv).

Tänk på att tvinna inte upp kablarna och skala upp för mycket (då försvinner störningsskyddet).

Körde på dessa utag https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... , vist dosan är jordad (men spelar ingen roll om man kör vanlig oskärmad kabel). Finns i plast i stället på andra ställen men dyrare och blir inte lika hållbart som metall. Enda nackdelen enligt mig att kablarna sitter på sidan (så kablarna får en kraftig böj i början, frågade butiken och det skulle inte vara någon fara).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@pi:

Det finns uttag som inte kräver verktyg alls, mer än skaltång/avbitare.

Vi kör mycket Nexans på jobbet och då har man en plasttång som trycker ihop kontakterna bara, men det går att göra med en vanlig polygrip utan större problem också.

Annars är väl Krohne-verktyg vanliga som redan nämnts. Det beror på vilket uttag du vill köra med som sagt, olika tillverkare har olika lösningar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Vill bara säga tack till alla som har svarat. Jag ska fördjupa mig i det hela och försöka få tid att pula lite framöver....

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Kroneverktyget klipper kabeln i ena änden så se till att du riktar den rätt.