Behöver kunnig hjälp med ersättare till Panasonic Lumix DMC-GF5

Permalänk
Medlem

Behöver kunnig hjälp med ersättare till Panasonic Lumix DMC-GF5

Jag är inte på något vis speciellt kunnig inom kamera/fotografi (datorer är mer min grej) men jag har en Panasonic Lumix DMC-GF5 som jag fyndade väldigt billigt från CyberPhoto för ett par år sedan. Är nöjd med kameran då den är smidig som attan och blev ett stort steg framåt jämfört med min Canon kompaktkamera jag hade innan.

Mitt problem med GF5:an är att autofokusfunktionen när jag spelar in video är så jäkla långsam. Känns som en evighet innan saker kommer i fokus. Därför funderar jag på att uppgradera till något snabbare. Stillbilder funkar jättebra med GF5:an men video blir lidande p.g.a den långsamma autofokusen.

Jag har tre objektiv jag vill kunna fortsätta använda (alla Panasonic): Lumix Zoom 14-42 som kom med kameran (använder nästan aldrig), ett Lumix 20mm/1,7 pancake och ett Lumix 14mm/2.5 pancake. De två sistnämnda har kostat mig en slant så de måste vara kvar i spelet.

Har ni några förslag på en vettig uppgradering? Tittar på bla. Panasonic Lumix DMC-GX80 och Panasonic Lumix DMC-GX8. Måste givervis vara Micro 4:3 om objektiven ska funka.

Jag har inga som helst ambitioner på att bli någon mästerfotograf men jag skulle definitivt bli glad om mina filmer blir mindre suddiga med ett snabbre kamerahus.

Här är ett exempel på hur seg autofokusen är på GF5:an, kolla in vad som händer runt 58 sekunder in:

PS! Yes, jag laddar upp kattvideos till TouTube, illa , illa...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Inte så påläst på Panasonics kameror, men finare kameror med phase detection brukar ha ruskigt snabb autofokus.

Kan tillägga att Sony A6000 kan vara något om du kan tänka dig andra tillverkare. Lite trist att inte kunna använda sin nuvarande dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bascule666

Varför autofokus ?

Har du försökt att filma med manuell fokus?

Autofokus sätter ju focus "där den känner" inte där du vill, eller känner, om du förstår vad jag menar

Själv är jag mer stillbild fotograf. Tror jag har filmat högst 5 gånger med min kamera....
Men har ju läst mycket om filmning, och har fattat att det är manuell fokus som gäller för det snyggaste klippet.

Att komma in i manuell fokus kan ha en liten inlärningströskel, men när du väl vant dig, kommer du att få så mycket bättre resultat.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

@Bascule666

Varför autofokus ?

Har du försökt att filma med manuell fokus?

Autofokus sätter ju focus "där den känner" inte där du vill, eller känner, om du förstår vad jag menar

Själv är jag mer stillbild fotograf. Tror jag har filmat högst 5 gånger med min kamera....
Men har ju läst mycket om filmning, och har fattat att det är manuell fokus som gäller för det snyggaste klippet.

Att komma in i manuell fokus kan ha en liten inlärningströskel, men när du väl vant dig, kommer du att få så mycket bättre resultat.

Får ta och testa lite med manuell fokus men jag är rädd att jag är för kass att för att få till det. Blixtsnabb autofokus hade varit enklast.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Här är ett exempel på hur seg autofokusen är på GF5:an, kolla in vad som händer runt 58 sekunder in:

Nu är jag ju inte 100% säker på att det är detta som händer i detta fallet, men ofta så har ju kameror en algoritm som gör att kameran behåller fokus på samma avstånd om något "plötlisgt" är väldigt mycket närmare. Detta för att man inte ska förlora fokus på motivet eller att fokus ska hoppa för mycket fram och tillbaka.
Det ser ju, till en början, ut som att kameran inte en försöker fokusera om, så det skulle mycket väl kunna vara som jag beskriver ovan.
På min D300 (stillbild) kan jag ställa in hur lång tid det ska gå innan kameran försöker fokusera om när man följer ett motiv.

Nu kan ju andra kameror vara programmerade annorlunda så att den fokuserar om med kortare fördröjning, men det är ju möjligt att du ändå inte kommer att uppleva omfokuseringen omedelbar/snabb även om du skaffar en kamera med snabbare fokus.

Kolla för all del åxå om det går att ställa i in din nuvarande kamera så att den fokuserar om fortare.

Permalänk
Medlem

Mina videokameror supportar inte autofokus och flera av mina objektiv gör det inte heller.
Jag är van att sköta det själv och har aldrig haft problem med det.
En av dem gör och den kör jag manuellt ändå. Finns massa hjälpmedel för sådant

Så som Philip Bloom använder AF när det kom till EOS Cinemakamerorna (Dual Pixel AF)
tycker jag verkar vara en ganska bra kompromiss. Du "väljer" i princip när den ska skifta
fokus istället för att kameran släpps fri. Så sätt är den väl eg. manuell fast kameran skiftar
när du vill.

https://www.youtube.com/watch?v=98fwWKXDGqc

Annars vet jag inte om jag tycker det är så mycket att hänga upp sig på.
Kör AF när du vill / kan och skifta till manuell när du verkligen inte får AF att lira som du vill.
För min del så är jag så van vid MF så jag tänker inte på det så mycket.

När jag testade Canon C300 mk2 med Dual pixel AF (vilket har mer än centrumzonen)
måste jag säga att vissa saker var förbannat skönt att kunna göra utan att vrida på gluggen.
Kunde fokusera mer på själva framingen och låta kameran göra resten.

Tittar man sen på materialet det blev så ser man att kameran är för aggressiv och fick dessvärre
ett par enstaka fokusfel pga AF när jag testade detta.

Å andra sidan - fokusfel blir det ibland i filmer och TV-produktioner där annat än MF är uteslutet.

Hade inte letat specifikt efter kamera med AF. Leta istället efter kamera som har ev. AF men
har fokushjälpmedel som peaking, zoom etc. Annars får du ut och mäta med måttbandet och
ställa objektivet rätt

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Rekommenderar att du tar med dig din kamera och dina objektiv in till någon av fotoaffärerna i stan (om platsen i din profil stämmer) och gör en jämförelse där, t.ex. har Götaplatsens Foto demodag med Panasonic 31/5 (sist så körde de några kampanjpriser i samband med detta, kan vara värt att ha i åtanke). Beroende på vilken version av objektiven du har kan det ha kommit nya med snabbare autofokusmotor(er), påverkar antagligen mest vid fotografering men jag kan inte säga att det är utan effekt för video. Här är ett test med Panasonic 42,5/1,7 på en GX8 - https://youtu.be/eS7wJkDKgC4?list=PL754C3AAF38017475&t=152 (testet i övrigt fokuserar mer på stillbildsförmågan men vid tidpunkten jag länkade låter recensenten kameran växla mellan att fokusera väldigt nära och längre bort under inspelningen)

Manuell fokus behöver du inte oroa dig särskilt över, de allra flesta m4/3-husen idag har så kallad "focus peaking" som vid manuell fokusering gör att området som är i fokus får en tydlig accentfärg. Här är ett exempel. Tilläggas bör att skärpedjupet i videon är särskilt tunt, för det mesta kommer du att ha mer än så i fokus (särskilt om du bländar ner).

Vet inte hur många modeller du sorterat bort redan så kastar ut några förslag:
Behöver du inte ha 4K möjligheten så finns ju Olympus med både Pen F, OM-D E-M5 Mark II och E-M10 Mark II. Då får du inbyggd stabilisering (samtliga) och vädertätning (E-M5 Mark II). E-M10 Mark II kan du dessutom testa hemma i tre dagar utan kostnad, se https://wow.olympus.eu/sv_SE/rental-service-step-1.html Du får 900:- cashback från Olympus om du köper någon av E-M5 eller E-M10 innan 31/5.

Kan du leva utan inbyggd stabilisering och vädertätning men vill ha 4K så kika på Panasonic G7, vill du ha inbyggd stabilisering och 4K så kör på GX80. Behöver du alla tre så är det bara GX8 som gäller, dock kan den inte spela in 4K-video med den inbyggda bildstabiliseringen aktiv (det kan däremot GX80).

Personligen hade jag köpt en GX80 i kit med 12-32 objektivet, var länge intresserad av GX8 (har en GX7 och det är inte dags att byta än ) men storleken*, bättre inbyggd stabilisering och den nya slutaren gör GX80 mer intressant. Sökaren på GX8 är däremot mycket bättre än på GX80 och likaså är det både fler samt bättre fysiska kontroller på GX8. Vid filmning kan det vara en fördel att kunna fälla ut skärmen så som på GX8. Olympus är säkert bra men det känns "dumt" att inte ha möjligheten till 4K-inspelning (fastän jag inte ens har någon skärm med den upplösningen än). Hade det bara gällt foto hade det varit mycket svårare. Sist men inte minst har Rajala kampanj idag så det går att köpa ett GX8-hus för 6999:- .

*högst individuellt, men jag skulle tippa att du kommer uppfatta GX8 som "stor" om du gillade att GF5 var så smidig.

Det blev ett något rörigt inlägg, hoppas det går att dechiffrera

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000