Är det naturligt att man slutar spela när man är över 50?

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

h mycket av spelen görs för att passa alla vilket blir lite som radio musik uttjatad repetering och vi som är äldre har uplevt boomen med nyskapande spel får en känsla av urvattnat

Precis vad som hände med wow, så jäkla synd spelet var sjuk kul.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Är också runt 30 och spelar heartstone varje dag efter jobbet, sedan brukar jag spela planetside 2 varje kväll, ett helt underbart mmo fps spel

Kolla in detta https://www.youtube.com/watch?v=suPGIoVOqD4

Synd att wow blev sådan skit, gillade verkligen det spelet när det kom, kändes väldigt nyskapande, men man blir väl äldre.

Köpt massa spel som titansfalls och det sög pung, sedan bf4 spelar man ibland, men inte i närheten hur bra bad company 2 var.

Det känns som spelen blir sämre varje år, kolla star was battlefront, allt handlar om cash nu för tiden, annat var det när man satt å spela Atari på gamla goda tiden, det kändes som det fanns en tanken bakom allt, nu ska allt rushas ut och bara tjäna pengar.

Men som sagt testa planetside 2 är riktigt underhållande.

Ok. Tack för tipset. Är inne i en HS svacka nu och tänkte ge Dark Souls 3 en chans. Köpte en Xbox 360 controller till min PC för ett tag sen och borde bekanta mig med den.

Har också Brothers - A tale of two sons på lager men har inte orkat med det än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

41 här, spelandet går i vågor. Har märkt själv att jag blivit "snål", känner inget behov längre att köpa spelen vid release utan kan gärna vänta till nästa steam, gog rea. har också valt bort flera av de största tillverkarna helt som använder sina spelare som betatestare.
Pong kom 1972 så spelbranschen är inte ens 50år än.

Kanske skulle dra igång en 40+ minecraftserver som ett litet expriment

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Efter jag började närma mig 20 så har det avtagit mer och mer med spelande. nu har jag några perioder då och då jag spelar. Men det kan gå allt från någon dag till flera månader då jag startartar ett spel och spelar minst en halvtimme. Det är flera gånger jag har tråkigt och tänker "Jag tar och spelar något spel." och då öppnar jag mitt steam och startar ett spel och spelar i ca 1min och ne har ingen lust att spela. Har börjat mer och mer med att vara ute och röra mig. Har till och med plockat fram mina nygammla golfklubbor som jag köpte för några år sen och sen sluta spela golf. Då jag tröttnade på det.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk

Är snart 30 år, 1 barn och 1 till påväg. Har både PC och PS4, blir som lättare att finna tid att gå till PS4an än datorn nuförtiden För mig handlar det om att jag inte tar det lika seriöst (även om det är multiplayer på PS4an med) på konsol och att man fortfarande hänger med om vad som sker runt om en. Då jag sätter mig vid datorn så hamnar jag per auto i en bubbla, på med lurarna och gamefacet!

Permalänk
Medlem

Tycker spel är förvånansvärt billiga som inte gått upp i pris alls på årtionden men så är det sällan något nytänk heller.
35 år är och tröttnar rätt snabbt på de flesta liren då det inte är några nyheter och alldeles för mycket buggar, dålig kvalitet och inte sällan rent dålig speldesign med löjeväckande dålig eftertanke på mekanikerna så som tex elder scrolls online.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det har nog inget med ålder att göra vid 25+, utan snarare vilka förpliktelser man har. Med familj och barn blir det naturligt mindre tid över för spelande. Vissa har sin karriär som hamnar i fokus, vilket förtar den tid som kanske gick till spelen innan, medan andra helt enkelt växer ifrån det helt och finner annat i livet som förgyller vardagen.

För egen räkning, vid 30 års ålder, går det i perioder. Jag finner något jag verkligen tycker om och spelar intensivt för att därefter enbart slentrianspela någon titel för att mildra ev. stress efter jobbet. Däremot tror jag aldrig att jag kommer "växa ifrån" spelandet. Det går går helt enkelt inte att ersätta med vad som helst.

/Fee

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk

Det är ju intressant att dator-/TV-spel inte ens har funnits i 50 år ännu (räknat från och med Pong).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorruptedLungs:

Det är ju intressant att dator-/TV-spel inte ens har funnits i 50 år ännu (räknat från och med Pong).

Hur finner du detta intressant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Det har nog inget med ålder att göra vid 25+, utan snarare vilka förpliktelser man har.

Detta tror jag slog huvudet på spiken.

Min bror och svägerska är båda 40+, har spelat sedan dom var i 20års åldern och båda spelar fortfarande, dock är det en sak dom gör när dom har tid: Dom har båda jobb, hus och barn som dom prioriterar över spelandet.

Jag är själv 29 och tvivlar på att jag någonsin kommer sluta spela "permanent", dock har jag märkt jag inte längre klarar av att spela ett flertal timmar i sträck utan att tappa intresset/tröttna för dagen såvida det inte är ett spel som fängslar mig på riktigt under några dagar (X-COM 2, Witcher 3) men så länge jag har fritid över är det definitivt en hobby jag kommer ha kvar.

Jag har också "lyxen" att vara ensamstående utan barn och att inte bo en en bostad som kräver konstant eftersyn, så jag har en hel del fritid att slå sönder. Jag kan lova att mitt spelande hade hamnat i baksätet om jag t.ex. skaffade sambo, barn, hus, etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

När man blir äldre finns mkt annat att göra. var tex ute nu och klippte gräset och drog igång min gamla enduro. måste hitta tid till att köra med den också, en bra plats har jag redan hittat.
spela gör jag bara när jag hittar ett spel jag gillar, annars blir det mest slösurf. gamla spel serier gillar jag att spela igenom då och då, speciellt när man köpt ny hårdvara!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Nwrk:

Hur finner du detta intressant?

Vad jag menade var att det är svårt att veta om det är "naturligt" att sluta spela vid 50 års ålder, eftersom ingen har spelat dator/TV-spel i 50 år ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorruptedLungs:

Vad jag menade var att det är svårt att veta om det är "naturligt" att sluta spela vid 50 års ålder, eftersom ingen har spelat dator/TV-spel i 50 år ännu.

Fast det handlar ju inte om att ha spelat i 50 år, det handlar om att sluta spela den uppnådda åldern 50år.

Permalänk
Inaktiv

Tröttna på spel när det finns så extremt många olika typer? Däremot förstår jag inte hur många har så mycket tid till nöje, men är man väldigt effektiv så kanske man klarar av sina vanliga sysslor på kort tid och då får mycket tid.
Jag ser ingen skillnad på att spela, se på tv, youtube, hänga på forum etc. De två sista kan man lära sig mycket som kan underlätta ens arbete, det beror lite på vilka trådar man besöker och deltar i.

Permalänk

Det beror nog mycket på att man har sett och testat det mesta i spelväg. Har köpt ett Wii och spelar några titlar som jag inte spelat förut, det är ju inte många originella titlar och spelstilar men en del är unika. Ett originellt spel till PC är ju Tabletop Simulator. Där har man stor variation och nästan alla är trevliga. Det blir som nå sjukt mys med det spelet. En helt ny sorts upplevelse för mig iallafall och är därför väldigt roligt! Jag tror inte man tröttnar på att umgås och spela något.. liksom asså. Sen så är VR på intåg och då börjar en ny våg av spel. En ny gyllene spelålder är på väg, eller? Vågtåg?

Permalänk
Medlem

Är 20 (OBS. Fortfarande snorunge) och spelar det jag finner vara kul och blir ofta uppehåll på månader då det inte finns något att lira. Nu har jag nyligen fastnat i ARK och har sedan början av juni spelat ca 200timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

@13ers3rk: Det är mer än vad jag har arbetat under juni månad, haha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

@13ers3rk: Det är mer än vad jag har arbetat under juni månad, haha.

Haha ja ibland blir det lite mycket men det är väl sån jag är. Just nu får jag spela lättare spel då jag har problem med att driva min x34a i 3440x1440 på ett 780. 1080s lär väl kanske komma ganska snart hoppas jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte Rise of the Tomb Raider på Steam i förrgår (tillsammans med Just Cause 3 för runt €40) och TR lyckades väcka min spelglädje igen. Riktigt bra spel!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

34år här. Märker att mitt spelande oxå går i omgångar ju äldre jag blivit.. Ibland kan jag sitta 3-4dagar o tokspela men sen bara sluta o komma tillbaka efter en vecka

Permalänk
Medlem

Man tröttnar med tiden, är 42 nu och spelar på helgerna, på dagarna har man ingen energi, hänger mest på youtube och kollar när andra spelar.
Fick en nytändning då jag skaffade HTC Vive dock! Rekommenderas för de som tröttnat på vanliga spel

Farsan trillade av pinnen när han var 62, sisådär 20-30 år i förtid, men han spelade för fullt, mest Age of Empires

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag spelar knappt något längre.
Förr spelades mycket CS och Lineage 2.
Nu blir de NHL 16 någon gång i veckan på PS4.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken nostalgi trip jag fick när jag läste din post, spelade Lineage 2 i typ 8 år, så många timmar lagda på de.
Och jag hoppas att jag fortfarande spelar när jag är över 50.

Permalänk
Skrivet av toobe:

Vilken nostalgi trip jag fick när jag läste din post, spelade Lineage 2 i typ 8 år, så många timmar lagda på de.
Och jag hoppas att jag fortfarande spelar när jag är över 50.

Hehe Lineage 2 va grymt bra förr. Spelat lite på Classic, men vilken tid de tar och levla.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Man tröttnar med tiden, är 42 nu och spelar på helgerna, på dagarna har man ingen energi, hänger mest på youtube och kollar när andra spelar.
Fick en nytändning då jag skaffade HTC Vive dock! Rekommenderas för de som tröttnat på vanliga spel

Precis samma här. Det var lite som när jag spelade spel som barn. Att få uppleva ett nytt sätt att spela på. Har inte upplevt något större sedan man började spela spel på Commodore 64 för snart 30 år sedan.

Tror också det är Vive för de som är lite äldre, som tröttnat på alla vanliga spel, som har pengarna, och som får mest ut av detta.

Permalänk
Avstängd

Personligen, är 27, har jag märkt att jag på senaste tiden har svårt för att spela spel om jag inte spelar med andra.

De flesta spelen är därför multiplayer-spel (LoL å Overwatch just nu) och jag spelar väldigt få singleplayer-spel (senast var nya Wolfenstein-spelet och SC2: Ghost Pack), jämfört med vad jag gjorde för några år sedan.

Jag tror att med åldern så kan ens prioriteringar förändras och man känner att man inte har lika mycket tid eller energi att sätta sig in i spelen som man hade i yngre dar.

Personligen gillar jag att koppla av till att se speedruns av spel för då slipper jag spela dem själv samtidigt som jag kan unna mig att se dem klaras ut så snabbt som möjligt och då blir det ändå lite som att jag har spelat dem.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Lade ner allt spelande under nästan ett år men med Overwatch fick jag blodad tand igen å byggde om burken samt tryckte i ett GTX 1070, är snart 49.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd

42år o spelar så ofta jag kan dock tycker jag det sällan kommer några bra spel.. men mafia 3 ska jag iallafall spela

Permalänk
Medlem

Blir nog mindre och mindre med åren för min del, men beror mest på att så lite nyskapande görs. Gäller att hitta de små företagen som fortfarande gör något kreativt, tyvärr blir de en i smeten om de släpper ett par bra titlar och man får dumpa dem för någon nytt. Sista "mainstream"-spelet jag spelade var nog WOW och det var mer än 5 år sedan jag spelade aktivt.

Permalänk
Medlem

+55 (har spelat sedan Atari 800 kom ut)
Kan inte sluta spela, fram för allt left4dead 1 på moddade servrar med extra allt.
(många 1000 timmar) Gillar verkligen spela i team.
Men skall nog inte ge mej ut och spela mot unga personer, dör nog direkt LOL.
Senaste Quake skulle inte vara fel, men sitter på Intel I7 860 + r9 380 2GB så det funkar kanske inte

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Helt sjukt att man inte är ensam om att känna såhär gällande spel. Trodde nästan att det va fel på mig som tappat mitt favorit intresse och sällan orkar spela som man orkade förr, då var spelen inte ens inärheten av så häftiga som dom är nu.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2