Byta ut GigaByte H57M-USB3 till vad då?

Permalänk
Medlem

Byta ut GigaByte H57M-USB3 till vad då?

Har en Homeserver WHS 2011 med moderkort GigaByte H57M-USB3 + i5-660 ( integrerad grafik ) MB har något fel med att det slår av sig själv ibland och det är värmeberoende tror jag. Har haft detta problem några år men får nog ta och byta nu. Har bytt nätdel, satt in mer fläktar men felet kommer åter när rumstemperaturen ökar. Vilket MB och Intel plattform ska jag välja?

Processor bättre än jag har nu givetvis och då gärna med integrerad grafik och energisnålt, ATX-format, gärna minst 7-8 SATA anslutningar, stöd för ECC minnen? Bra driftsäkerhet och rimligt pris är också bra. Nätdelen jag har är på 500W 80+.

Användningsområde: Lagring, streaming med hög bitrate (blu-ray), komprimering och upppackning filer, lite surfning via remote console mm. Grafikprestanda troligen ointressant.

Tack på förhand för Edra råd och tips i rätt riktning, Lennart

Permalänk
Medlem

Ska du ha integrerad grafik och Intel så är det väl deras vanliga konsumentplattform som gäller. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s266711805#rparams=m=s2...
Det verkar dock som att du får vara beredd på att även köpa nya DDR4-minnen då, endast två av dem i listan ovan har DDR3 och är till den äldre socket 1150. De andra är till den senaste sockeln 1151 och har DDR4...

Vilken processor du behöver låter jag vara osagt då det beror på hur beräkningstung komprimering du sysslar med. Är det inte så tungt så räcker nog en modern i3

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Richie, tack! Det var en bra uppställning, får kika lite närmare på dessa alternativ.
/Lennart