Permalänk
Medlem

Köpråd gällande ny datorskärm

Hej, forumet! Jag sitter för tillfället på en Samsung S23A700D som jag dels är väldigt nöjd med men som också lämnar en del att önska... låt mig förklara.

Till spel fungerar denna skärm utmärkt. 1080p och 120 Hz klarar mitt grafikkort galant, särskilt då jag spelar mest Counter-Strike: Global Offensive, men den går också an för till exempel indiespel och The Division. Dock har skärmen en TN-panel, vilket ger urvattnade färger och dåliga betraktningsvinklar. Detta är ett problem då jag utöver spelandet även designar mycket i Photoshop och Illustrator där en annan panel som visar bättre färger verkligen vore nödvändigt, exempelvis IPS eller liknande.

Mina egna tankar går kring att antingen skaffa en sekundär skärm (kanske Dell Ultrasharp U2515H) och använda till mitt designarbete samtidigt som jag fortsätter spela på min nuvarande Samsung-skärm eller skaffa en ny skärm (kanske AOC Q2770PQU) och använda den till både och samt stå ut med att sänka min uppdateringsfrekvens till 60 Hz vid spel.

Har ni några tankar, tips eller idéer?

Övriga önskemål är högre upplösning jämfört med 1080p (förslagsvis 1440p) och min budget ligger kring 3-4000 kronor beroende på hur intressanta förslag ni kommer med!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Det hela kretsar alltså kring om du vill ha 120hz eller klarar dig med 60hz.

En ips-skärm med upplösning 2560*1440 och hög uppdateringsfrekvens kan fås, men då kostar det mer (typ http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/218694-a....

Annars blir det en kompromiss där du får du välja bort antingen krav på upplösning eller frekvens, och kanske då kör med den som sekundär skärm vilket inte låter optimalt.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det hela kretsar alltså kring om du vill ha 120hz eller klarar dig med 60hz.

En ips-skärm med upplösning 2560*1440 och hög uppdateringsfrekvens kan fås, men då kostar det mer (typ http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/218694-a....

Annars blir det en kompromiss där du får du välja bort antingen krav på upplösning eller frekvens, och kanske då kör med den som sekundär skärm vilket inte låter optimalt.

Det må bli en sorts kompromiss, att använda en skärm för spel och en för design, men samtidigt hittar jag ingen bra fullvärdig lösning som fått genomgående schyssta recensioner och omdömen. Den du länkar anses vara en bra produkt enligt Sweclockers, men om man kollar på Prisjakt är det väldigt många som har problem med Asus kvalitetskontroll, alltså att många dåliga skärmar slinker igenom.

Sedan har vi ett annat problem, att det grafikkort jag har nu kanske inte klarar av att driva spel i 1440p på ett tillfredsställande sätt, vilket är för mig en fördel med att behålla min nuvarande skärm till spel och skaffa en ny bättre för design och allround.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Det må bli en sorts kompromiss, att använda en skärm för spel och en för design, men samtidigt hittar jag ingen bra fullvärdig lösning som fått genomgående schyssta recensioner och omdömen. Den du länkar anses vara en bra produkt enligt Sweclockers, men om man kollar på Prisjakt är det väldigt många som har problem med Asus kvalitetskontroll, alltså att många dåliga skärmar slinker igenom.

Sedan har vi ett annat problem, att det grafikkort jag har nu kanske inte klarar av att driva spel i 1440p på ett tillfredsställande sätt, vilket är för mig en fördel med att behålla min nuvarande skärm till spel och skaffa en ny bättre för design och allround.

Låter som att det blir bästa möjliga bild för din budget alltså, och gaming uteslutet. Dell brukar ju vara trevliga, kolla på 2515H: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2515h.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående inlägg, 2515H är riktigt bra "bang for the buck".

Enda som kan tala lite mot den är att upplösningen på 25" kan te sig lite liten (fysiskt sett alltså), men köp den isf hos någon webbhandlare så blir det lätt att returnera om det inte passar ögonen. Distanshandelslagen ftw!