Regelrätt i trafik (har jag gjort bort mig?)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Inte i Jönköping heller. Folk är riktigt usla förare i den här staden.

Ja, självklart är det bästa att det är välskyltat överallt så det inte blir missförstånd. Men det skulle oclså innebära en kostnad i att sätta upp och underhålla skyltarna, och folk slår ju backut så fort man pratar om utgifter, så det vore billigare om alla bara levde upp till vad de är lagpliktiga att veta.

Dock så skall väl sägas att det även står att säkerhet går före tafikregler, så om det är fullt av folk som inte kan köra och det leder till olykor om man följer trafikreglerna.. Kan det ju vara en induikation att det är läge att be om att få det bättre skyltat.

Har du blivit härdad av Jönköpings berömda rondell ?

Sju lagbrott på tio minuter i nya rondellen
http://www.jp.se/article/sju-lagbrott-pa-tio-minuter-i-nya-ro...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur få som dels använder blinkers och utöver detta faktiskt använder den korrekt, har jag börjat fundera på om inte trafiken skulle vara säkrare om ingen använde blinkers överhuvudtaget.

Som det är nu kan man i praktiken ändå aldrig lita på att den som blinkar vet vart den är på väg själv, eller om de blinkar rätt eller inte. Enda gången jag tycker blinkers fungerar någorlunda godkänt är vid filbyten, i övriga fall är det rena lottosnurran och då står jag hellre kvar och väntar än att chansa och köra ut bara för att någon blinkar att de ska av innan de korsar min väg.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Jag skulle säga att det är hans fel men att du trots detta hade varit den skyldige. Ungefär som när mongon bara tvärnitar framför en av ingen anledning alls. Det är deras fel att olyckan händer men du som kör på bakifrån blir skyldig.

Fast å andra sidan så ligger du för nära om du faktiskt krockar med personen framför som tvärnitar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Så fort den är fast monterad i bilen så är det inte okej, vad jag vet.

http://teknikensvarld.se/bilkameror-kan-vara-krankande-och-ol...

Vem kontrollerar sånt ens? Borde väl räcka att säga att man "råkade" ha den monterad och på vid det tillfället man spelade in ev. olycka.
Inte precis som om de ens kan kontrollera det

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det finns fortfarande inget prejudikat i domstol om det där än så länge. Så jag står fast vid det jag skrev innan. Du får gärna länka till något ställe som säger att det ÄR olagligt, inte KAN vara.

"Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen."

Källa: http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakn...

Skrev varken att det är eller kan vara olagligt (skrev enbart att det inte är okej) så det där får du leta upp på egen hand om du har ett enormt intresse.

Hittills har man bara nämnt allmänna platser typ torg, på byn osv. Alltså det övriga landskapet bland älgar och djur i barrskogen, vidderna osv så tycks de inte störa sig på om någon har en kamera avsedd för att filma din färd framåt.

F.ö. så känns ett fall om en fast monterad (i en hållare) mobil på en cykel, som att man vill få till att äpplen och päron smakar likadant.

En bilkamera har ju ett mer direkt syfte (övervakning), den är absolut inte till för och Vloga för att sätta upp på fejjan åt sina fans. Tycker iaf att det ska vara okej att bruka en sådan typ av kamera i trafiken, så länge bilen har inneboende och någon kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Jag håller med, detta är extremt viktigt att belysa och måste följas i trafiken. Tyvärr något som 90% av alla inte gör.
Folk tror att störst är först....hur svårt ska det vara att följa trafikreglerna. Alla borde få gå på efterkontroll vartannat år och svara på frågor liknande teoriprovet.

Jag skulle mer vilja se att körkortet måste testas om var 10:e år. För det är de som "har 20-30 års erfarenhet" som ofta gör dessa fel. Lagar ändras, korsningar uppdateras och nya regler måste även de följas. Så att du får göra ett nytt uppkörningstest efter ca 9 år, för att få ditt nästa körkort är inte orimligt krav, om vi ska ha noll vision i trafiken.

Skrivet av Ozzed:

Fast nu står det ju tydligt att det i första hand är polisens anvisningar som gäller, i andra hand skyltar, och i tredje hand högerregeln, så att följa högerregeln oavsett storlek på vägen borde sitta i ryggmärgen på de som klarat teoriprovet.

Du kan ha klarat detta prov och kunna väldigt lite om mycket (om de inte har ändrat det), då det inte direkt är 100% rätt som krävs.

Skrivet av suhrim:

Det skulle man kunna tro men de flesta verkar inte veta vad högerregel är (iaf i hålan där jag bor).

Detta är nog den regel som förvirrar de flesta i trafiken, och också den som är mest lurig om man inte tänker på den. Det är enkelt att i teorin rabbla detta, men att ha det i ryggmärgen är tydligen svårt när man förväntar sig väjningsplikter via skyltar.

Skrivet av Ozzed:

Inte i Jönköping heller. Folk är riktigt usla förare i den här staden.

Efter att ha sett vad som endast kan beskrivas som "halva Sveriges befolkning" försöka trycka sig in i Jönköping (mig inkl) under påskhelgen och Elmias utställning så tycker jag denna stad hanterar det otroligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Tycker iaf att det ska vara okej att bruka en sådan typ av kamera i trafiken, så länge bilen har inneboende och någon kör.

Det tycker jag också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag skulle mer vilja se att körkortet måste testas om var 10:e år. För det är de som "har 20-30 års erfarenhet" som ofta gör dessa fel. Lagar ändras, korsningar uppdateras och nya regler måste även de följas. Så att du får göra ett nytt uppkörningstest efter ca 9 år, för att få ditt nästa körkort är inte orimligt krav, om vi ska ha noll vision i trafiken.

Det är lätt och säga så bakom ett skrivbord.

Vem ska ta kostnaden? Ledighet från jobbet för en uppkörning, som du säkert får pynta en ocker slant för. Ett gäng nya arbetstillfällen skapas men... det kommer bli en meningslös huvudvärk för den som måste engagera sig och bli vuxenbarn bakom en bänk.
Mer rätt vore att låta folk fick jobba kortare dagar så de kan koppla av snabbare och inte behöver fara omkring som irrande hundar på byn.

Noll visionen är ett omöjligt drömmål att nå så länge vi inte lever avkopplande i 'The Matrix'.

Skruvar man lite på lampkulan så lever vi dessutom i rätt olik miljö eller under olika förutsättningar runt om i landet.

Bor du nu i Malmö... så har du nog inte det enkla men lokala problemet med att det är ofta är oplogat/dåligt plogat eller så spårigt efter vägarna att det får bilen att hoppa omkring i korsningar och vid filbyten, efter ett snöfall, halv sex på morgonen när man ska till sitt jobb i gruvan här ovan polcirkeln.
Det kan t om ta 1-2 dygn innan någon tycks ta tag i saken och fixar vägarna till ett mer körbart skick. Men bussarna fylld med människor och människor i övrigt med vardagliga måsten, kan inte vänta på att den stunden är kommen innan de ger sig av. Du får helt enkelt se dig för och leva med att kastas omkring i ditt fordon under en tid.

Som ett roligt experiment; släpp lös en klass med morgonrusande nollåttor i våran värld och bilar kommer stå staplade på varann i första bästa kurva. Vi är väl rätt vana vid läget vi har så, rytmen och attityden i trafiken blir lugnare när vägarna är helvetiska.

Om det nu fanns poliser till övers nånstans så, önskade jag att dom tog och pekade folk i rätt riktigt som beter sig helt fel i trafiken. Typ de som sabbar rytmen genom att inte kunna blinka eller inte klarar av att visa sin avsikter åt annan trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är lätt och säga så bakom ett skrivbord.

Vem ska ta kostnaden? Ledighet från jobbet för en uppkörning, som du säkert får pynta en ocker slant för. Ett gäng nya arbetstillfällen skapas men... det kommer bli en meningslös huvudvärk för den som måste engagera sig och bli vuxenbarn bakom en bänk.
Mer rätt vore att låta folk fick jobba kortare dagar så de kan koppla av snabbare och inte behöver fara omkring som irrande hundar på byn.

Noll visionen är ett omöjligt drömmål att nå så länge vi inte lever avkopplande i 'The Matrix'.

Det är jävligt enkelt att säga att vi ska sänka alla hastigheter och göra säkra bilar också. Nånstans måste man dock sätta kravet.

Om du tycker att ta ledigt från jobbet en dag för en "uppkörning" på 10 år är ett problem, så bör du nog inte ha körkort, någonsin. För det är ett otrolig lite uppoffring att göra för att faktiskt få bort de dåliga förarna och ja... folk som kör som vuxenbarn, behöver behandlas därefter.
Om du kör lugnt och perfekt, vad har du att oroa dig för?

Som det är nu är det.. Ta kort... kör "korrekt" i 2 år... sen kan du köra ihjäl folk, bokstavligt talat, och ändå får du köra... vf är det för skit?!

Sen är nollvisionen det enda målet man kan ha. Och det är inte orimligt alls att ha den, tvärt om, att ens acceptera ett enda liv, ska varje år gå förlorat är idiotiskt. Sen att man kanske aldrig kan nå den, innebär inte att man ska sluta försöka, vilket är hela poängen med den visionen.

Var kortare arbetsdagar och alla andra flummiga delar kommer in i denna diskutionen förstår jag inte. Är det okej att köra som en idiot för att du är "stressad"? Är det okej att jäkta och köra osäkert för att du inte hinner annars? Nej. Detta är exakt varför förare som tänker så här måste bort från gatorna, när man tänker så.

Skrivet av GooGeL:

Skruvar man lite på lampkulan så lever vi dessutom i rätt olik miljö eller under olika förutsättningar runt om i landet.

Bor du nu i Malmö... så har du nog inte det enkla men lokala problemet med att det är ofta är oplogat/dåligt plogat eller så spårigt efter vägarna att det får bilen att hoppa omkring i korsningar och vid filbyten, efter ett snöfall, halv sex på morgonen när man ska till sitt jobb i gruvan här ovan polcirkeln.
Det kan t om ta 1-2 dygn innan någon tycks ta tag i saken och fixar vägarna till ett mer körbart skick. Men bussarna fylld med människor och människor i övrigt med vardagliga måsten, kan inte vänta på att den stunden är kommen innan de ger sig av. Du får helt enkelt se dig för och leva med att kastas omkring i ditt fordon under en tid.

Yes, låt oss skruva lite på den kulan.

Ja, jag bor i Malmö. En stad som har 40km/h, och en snitthastighet på 50+, där ljussignal grön, gul och röd, alla betyder, kör. Blinkers är inget extra tillbehör, det är en plog sak man använder för att tränga sig in och trycka sig in i alla köer, och något man använder först när man redan svänger... som om man inte redan ser att bilen svänger. Avstånd mellan bilar är så tajt att där sällan sker 2 bilar i en kollision, utan ofta 3+ seriekrockar, för det tar några billängder innan de hinner stanna från 55km/h med ca 1-2 meters avstånd.

Du tror jag överdriver... det skrämmande är att jag inte gör det. Det är livsfarligt att tex cykla i denna stan, och det enda som räddar folk är krockskydden på bilarna.

Sen kan vi hoppa in på halkan som du vill dra upp.
December, småhalt, is på vägen. Hastighet stan? 50km/h. Motorvägen, 70-100km/h på 90 motorvägen.
Januari, snö, lite halvplogat si så där, hastigheter? 50km/h i stan, 70-100km/h på 90 motorvägen.
februari, ordentligt snö-oväder, oplogat och liknande, hastigheter? 40-ish i stan, 60-80 på 90 vägen, körande om plogmaskinerna.

Södra Sverige är usla på att köra på halt-väglag, för de är inte vana vid det. De ser snö som målad färg och "jag kan med mina fina budget däck köra precis som vanligt", för jag måste hinna "dit". Jag kan dock inte svara på hur det är i norra, eller mellerstasverige, men jag vågar säga att ni har jävligt mycket mer tid på er att vänja er vid det. Så om ni har problem med det, så är problemet inte plötsligt väderomslag, utan okunnighet i folks planering att vara ute i god tid och att inte kunna hantera det.
Här nere kan det dock gå från strålande sol, 5+ grader ena morgonen till -5 is och snö på en dag... skedde minst 2 dagar denna vinter. Kombinera det med Malmös fuktighet och du har isbanor, blixthalka och "pang pang". Detta sker inte längre upp i Sverige, utan när ni har vinter, så har ni vinter. Här nere sliter man upp vinterdäcken fort som fan när det en dag är 10+ och sol på dagen och sen -grader på natten.

Sen förstår jag ditt tänk. Om du skulle bli av med "alla dåliga förare" som orsakar dumma olyckor, som blockar vägarna även hos dig, och färre förare som faktiskt kör rent allmänt, då de inte borde haft kort från början, skulle göra det sämre för dig? Om något borde det vara en förbättring... Du får minskad trafik, färre "idioter" och är omringad av folk som kan köra.

Skrivet av GooGeL:

Som ett roligt experiment; släpp lös en klass med morgonrusande nollåttor i våran värld och bilar kommer stå staplade på varann i första bästa kurva. Vi är väl rätt vana vid läget vi har så, rytmen och attityden i trafiken blir lugnare när vägarna är helvetiska.

Jag är ingen 08:a, så jag vet inte hur de kommer bete sig, men jag vet att många från Malmö lär ha problem. Jag har dock kört långa vintrar på landet i skåne, och även där är inget plogat på småvägar. Lägg till en bakhjulsdriven Toyota Hyace med väldigt liten last och billigaste däcken företaget kunde hitta så har du min kraschkurs i denna körning. Jag har tappat kontrollen med denna skåpbil, och lyckades få nog kontroll igen för att inte ens skada bilen. Och jag övar på halkkörning varje vinter med mina egna bilar, på större parkeringsplatser där man inte kan träffa något, så att jag vet vad både bil, däck och jag klarar.
Så jag tycker jag göra vad jag kan för att kunna hantera vinterkörning.

Skrivet av GooGeL:

Om det nu fanns poliser till övers nånstans så, önskade jag att dom tog och pekade folk i rätt riktigt som beter sig helt fel i trafiken. Typ de som sabbar rytmen genom att inte kunna blinka eller inte klarar av att visa sin avsikter åt annan trafik.

Du pratade om priset... vilket är billigast. Att ha polisen leka körskollärare med förare i hela landet, varje dag, eller att ha en kontrollant sittande i en bil, med denna förare en gång vart 10:e år, som kan se alla misstag och dumma fel de gör, och få bort dessa förarna från gatorna tills de lär sig?

Om man tittar på enorma investeringar vi gör för att göra säkrare vägar, varje år... så är detta en billig investering för att göra säkrare förare, varje år också. Och ärligt varför klaga på något du som högst kommer att behöva göra (normalt) ca 5-7 gånger i ditt liv? 18, 28, 38, 48, 58, 68, 78, 88 osv... Är det verkligen så illa?
De enda som blir lidande, är de som inte ska ha haft körkort från början, som lyckades ta detta av en ren slump, på 5:e försöket i nån liten håla som inte riktigt hann testa allt de borde. Och det är dessa som både du och många i tråden gnäller på...

Kan tillägga att jag själv tog det privat, på första försöket, i Malmö stad, med 2 kontrollanter i bilen (ena lärling). Om de inte kunde hitta fel på min körning, så har jag gjort något rätt. Sen har jag nyligen (förra året) utbildat en kvinna att ta körkort, som har kört med flertalet bilskolor, flertalet förare och flertalet uppkörningsförsök. På 6 mån hjälpte jag henne att ta sitt kort.
Dock ska tilläggas att där var både nya regler, nya sätt att köra och nya krav på henne som jag var tvungen att båda läsa och öva mig själv på innan jag kunde lära henne. Så för mig ser jag det som att vi båda har blivit bättre förare för att jag gjort detta.

Min poäng. Bara för att man kunde köra bil för 10+ år sedan, innebär inte att man inte har nya saker att lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Samtidigt som det är ditt fel är det också hans fel då han missvisar. Om det till exempel finns en parkering längre fram åt höger men att innan personen kommer ditt är det en korsning och personen börjar blinka innan han har kört förbi korsningen för att visa att han ska in på parkeringen så gör denna person fel.

För ca 2 år sedan var det en kompis till mig som skulle köra upp. Han skulle köra ut i en rondell och skulle då göra detta när han såg att bilen som var inne i rondellen blinkade ut. När han väl körde ut så fortsatte dock denna bilen som egentligen blinkade ut och båda var därför tvungna att tvärnita för att undvika kollision. Detta påverkade dock inte hans uppkörning negativt, det var föraren i rondellen som gjorde fel och inte min kompis som började köra ut. Skulle det ha varit min kompis fel skulle han blivit kuggad enligt uppkörningsläraren.

Men hade det hänt en olycka så hade troligen du åkt fast tyvärr. Då den andra föraren bara behöver säga att han inte blinkade.

Haha, jag blev kuggad för precis samma situation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Efter att ha sett vad som endast kan beskrivas som "halva Sveriges befolkning" försöka trycka sig in i Jönköping (mig inkl) under påskhelgen och Elmias utställning så tycker jag denna stad hanterar det otroligt bra.

Jag har vart med några år och jag kan väl säga att det ser ut som vanligt.. Utfart vid solåsen.. Lögn i fan att svänga vänster pga tung trafik därifrån. Fullt synlig rondell man kan åka och vända vid ca 25m åt höger.. Lik förbannat sitter folk och blinkar vänster i 10 minuter som lobotomerade böcklingar.. Inget sunt förnuft allt.

Och angående helgen så vad det ju som väntat snigelfart på kungsgatan.. Vad händer? En intelligent herrer får för sig att byta fil mitt i snigeltåget och fullt kaos utbryter naturligtvis.. Ja, visst.. Du vill säkert byta fil med vad i helvete liksom? Man får vara lite pragmatisk. Han stog ju då still i 20 minuter och väntade på att folk i vänsterfilen skulle lämna en lucka, vilket de såklart inte gjorde... Högerfilen var hur ren och fin som helst... Framför honom det vill säga.. Men dit kom ju ingen, för han stog ju och skulle in i vänsterfilen.

Men exemplet ovan behöver ju inte vara en Jönköpingsbo iofs. Kan ju vart någon utsocknes. Illa är det hur som helst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har vart med några år och jag kan väl säga att det ser ut som vanligt.. Utfart vid solåsen.. Lögn i fan att svänga vänster pga tung trafik därifrån. Fullt synlig rondell man kan åka och vända vid ca 25m åt höger.. Lik förbannat sitter folk och blinkar vänster i 10 minuter som lobotomerade böcklingar.. Inget sunt förnuft allt.

Och angående helgen så vad det ju som väntat snigelfart på kungsgatan.. Vad händer? En intelligent herrer får för sig att byta fil mitt i snigeltåget och fullt kaos utbryter naturligtvis.. Ja, visst.. Du vill säkert byta fil med vad i helvete liksom? Man får vara lite pragmatisk. Han stog ju då still i 20 minuter och väntade på att folk i vänsterfilen skulle lämna en lucka, vilket de såklart inte gjorde... Högerfilen var hur ren och fin som helst... Framför honom det vill säga.. Men dit kom ju ingen, för han stog ju och skulle in i vänsterfilen.

Men exemplet ovan behöver ju inte vara en Jönköpingsbo iofs. Kan ju vart någon utsocknes. Illa är det hur som helst.

Säger dock... 60kr för en gräsplätt att parkera på, 23kr för 33cl läsk... de har verkligen sinne för $$$

Problemet för mig är att jag inte orkar köra mycket tidigare än jag gjorde (7.00), och jag hade inte väntat mig sååå mycket trafik. Men jag får väl dra mig upp 1,5 timme tidigare nästa gång och köra 5:30

Men GPSen sparade nog mig 1 timmes kö, genom att man kunde hitta en snabbare väg in än den alla tydligen ville använda. Så till nästa år... plugga vägarna, och planera hur man ska ta sig in kan nog hjälpa mer

@mrqaffe W. T. F. Har de varit fulla när de ritade den korsningen?
Har inte sett den, och jag är glad för det. Hade nog fan fått panik om jag inte i förväg visste exakt var jag skulle köra. Jag hade nog inte genat genom bussfil för det dock... det är inte min stil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Säger dock... 60kr för en gräsplätt att parkera på, 23kr för 33cl läsk... de har verkligen sinne för $$$

Problemet för mig är att jag inte orkar köra mycket tidigare än jag gjorde (7.00), och jag hade inte väntat mig sååå mycket trafik. Men jag får väl dra mig upp 1,5 timme tidigare nästa gång och köra 5:30

Men GPSen sparade nog mig 1 timmes kö, genom att man kunde hitta en snabbare väg in än den alla tydligen ville använda. Så till nästa år... plugga vägarna, och planera hur man ska ta sig in kan nog hjälpa mer

@mrqaffe W. T. F. Har de varit fulla när de ritade den korsningen?
Har inte sett den, och jag är glad för det. Hade nog fan fått panik om jag inte i förväg visste exakt var jag skulle köra. Jag hade nog inte genat genom bussfil för det dock... det är inte min stil.

I år berodde det väl också mycket på olyckor.. Tror det var 6-7 stycken på en rätt kort sträcka, och smartskallar som gick ur sina bilar på motorvägen osv.. Men absolut.. Upp och iväg tidigt vinner man oftast mycket på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den är fin... Allt för att man ska få in bussfiler. Fast det känns ändå som folk vant sig lite nu.. Var mycket värre i början. Folk här verkar liksom inte ens veta hur de ska bete sig i vanliga rondeller heller. Det är "störst är först" som många går efter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det skulle man kunna tro men de flesta verkar inte veta vad högerregel är (iaf i hålan där jag bor).

Folk kör väl bara byavarvet förbi borgen i Osby?
Eller det har man kanske slutat med nu för tiden?

Annars vill jag minnas att folk vart väldigt förbryllade över hur rondeller fungerade när byn fick sina första ordentliga sådana under 00-talet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I år berodde det väl också mycket på olyckor.. Tror det var 6-7 stycken på en rätt kort sträcka, och smartskallar som gick ur sina bilar på motorvägen osv.. Men absolut.. Upp och iväg tidigt vinner man oftast mycket på.

Kan mycket väl ha varit så. Såg 2 st på väg in i vägkanten, och 1 som nästan skedde framför mig. (En som snabbt skulle byta fil från höger till vänsterfil, rakt i en annan bil). Sån tur så reagerade den bilen som var i vänsterfilen riktigt snabbt och bra och slängde sig ut nästan i vägrenen och räcket... och undvek kollisionen.

Det jag dock tror jag vinner mest på att vara uppe tidigt, är att slippa gå 500m till entrén nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nu står det ju tydligt att det i första hand är polisens anvisningar som gäller, i andra hand skyltar, och i tredje hand högerregeln, så att följa högerregeln oavsett storlek på vägen borde sitta i ryggmärgen på de som klarat teoriprovet.

Fast nu glömde du "Trafiksignal" som kommer i andra hand, sen "Vägmärken/skyltar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Haha, jag blev kuggad för precis samma situation

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, tråkigt att höra. Konstigt att uppkörningslärare ser annorlunda på detta. Dock så beror det ju på hur det mer exakt såg ut, din händelse var kanske annorlunda, var bilarna var placerade osv. Hoppas du har ditt körkort nu i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

den otäckingen har jag varit i för något år sedan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har vart med några år och jag kan väl säga att det ser ut som vanligt.. Utfart vid solåsen.. Lögn i fan att svänga vänster pga tung trafik därifrån. Fullt synlig rondell man kan åka och vända vid ca 25m åt höger.. Lik förbannat sitter folk och blinkar vänster i 10 minuter som lobotomerade böcklingar.. Inget sunt förnuft allt.

Står de dessutom i vägen för dig eller vad är problemet? Man ska väl placera bilen så att högersvängarna kan komma förbi ändå. Sen är det rätt kört att komma ut därifrån i vilket fall som helst, men ändå.

Sen tyckte jag att trafiken var mycket bättre i år än föregående år, jag fastnade i en kö på E4:an på grund av en olika men den var långt förbi Elmia ute vid Solåsen någonstans och dessutom i fel körriktning.

Skrivet av Paddanx:

Säger dock... 60kr för en gräsplätt att parkera på, 23kr för 33cl läsk... de har verkligen sinne för $$$

Vilken dag var du där? Var där påskdagen och då var parkering vid 12 faktiskt inga problem, 20kr så stog vi i över tre timmar. Matpriset däremot...

Skrivet av Paddanx:

@mrqaffe W. T. F. Har de varit fulla när de ritade den korsningen?
Har inte sett den, och jag är glad för det. Hade nog fan fått panik om jag inte i förväg visste exakt var jag skulle köra. Jag hade nog inte genat genom bussfil för det dock... det är inte min stil.

Det ser värre ut när du faktiskt är på marken och ska köra genom det men så farlig är den faktiskt inte och det är åtminstone skyltat överallt så man vet typ vart man ska. Det sämsta är att det inte går att komma ut från parkeringshuset (där bilden är tagen) och framåt ut i rondellen, därifrån är det bara vänster eller höger som gäller. När kommunen måste lägga ut en officiell guide för hur man ska köra genom den nya rondellen har de inte tänkt till ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Ah, tråkigt att höra. Konstigt att uppkörningslärare ser annorlunda på detta. Dock så beror det ju på hur det mer exakt såg ut, din händelse var kanske annorlunda, var bilarna var placerade osv. Hoppas du har ditt körkort nu i alla fall

Hehe, det var 12år sedan, så det är sedan länge glömt. Han tyckte jag borde saktat ned mer:) fair enough då jag hade väjningsplikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det jag som ser galet eller går bussfilerna rakt igenom rondellen?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Hehe, det var 12år sedan, så det är sedan länge glömt. Han tyckte jag borde saktat ned mer:) fair enough då jag hade väjningsplikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, va bra Gissade att du har haft det ett tag, skrev först "lycka till nästa gång" men struntade i det för din text var rpecis som om det vore för länge sedan

Själv körde jag upp för 3 år sedan, fick köra upp med självaste jultomten själv. En äldre man runt 50-60 med bullig mage, stort vitt skägg, vitt hår och glasögon. Vi satt och pratade om hans barnbarn med mera när jag körde upp, så man satt och nästan skrattade under turen, så det var härligt att hamna med denne man

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

Det där händer hela tiden, folk vet inte vad de pysslar med.

Utgå alltid från att alla andra i trafiken är ute efter att döda dig, det är en bra tumregel för att undvika olyckor.

eller.. man har bara skyldigheter i trafiken - inga rättigheter

Högerregeln följs dåligt här i Sverige. En större väg är huvudled oavsett för många, man tar det bara för givet.

I Finland så följs högerregel stenhårt. Folk tittar inte åt vänster i korsningarna, enbart åt höger.
Men det konstiga där är att man knappt kan se skyltar om huvudled, skyltar finns om väjningsplikt för fordonen som ska svänga in på huvudled. Man måste liksom veta att det är en huvudled. Lite mysko.. En annan sak också är att dom stannar i princip aldrig vid ett övergångsställe. Det är förenat med livsfara att som svensk tro att dom ska bromsa om du kliver ut på gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det där händer hela tiden, folk vet inte vad de pysslar med.

Utgå alltid från att alla andra i trafiken är ute efter att döda dig, det är en bra tumregel för att undvika olyckor. Om de blinkar, så gör de det oftast för att förvilla dig och locka ut dig, lite som de där fodermaskinerna man kan hänga ut för att locka till sig rådjur/hjort i skogen...

Min körlärare gav mig samma visdomsord, jag lever än idag! 12år än så länge utan att vara del i olycksstatistiken.

Jag tycker mest synd om motorcyklister, ballar av stål har ni! Respekt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vilken dag var du där? Var där påskdagen och då var parkering vid 12 faktiskt inga problem, 20kr så stog vi i över tre timmar. Matpriset däremot...

Påskafton
Ca 12:50 fick jag plats, ute på en åker mot sjön, av Elmia och polis som dirigerande. (som kostade 60kr)
Med tanke på att jag fastnade i köerna precis söder om Jönköping ca 11.10 så var det rätt lång tid att komma in, men om man tittar på kö-längderna så var det nog snabbt jämfört med en del.

Vi pratar köer från söder på ca 3-4km till Elmia enligt GPSen, stillastående, ca 1 billängd förflyttning på 30 sek om du hade tur. Kön sträckte sig km-vis bakom en också...
När jag spanade lite på GPSen så såg jag en annan väg in, som jag tog istället och plötsligt fick jag ca 600m till Elmia infart, och det flöt på lite bättre, så det tog "bara" ca 30 min från den platsen, innan man parkerat.

Men ja... mat och dryck är stor inkomst för dem

Skrivet av Andreaz1:

Det ser värre ut när du faktiskt är på marken och ska köra genom det men så farlig är den faktiskt inte och det är åtminstone skyltat överallt så man vet typ vart man ska. Det sämsta är att det inte går att komma ut från parkeringshuset (där bilden är tagen) och framåt ut i rondellen, därifrån är det bara vänster eller höger som gäller. När kommunen måste lägga ut en officiell guide för hur man ska köra genom den nya rondellen har de inte tänkt till ordentligt.

Brukar vara så med trafik och designers, det måste vara naturligt rätt, annars har man misslyckats.

Permalänk
Medlem

Om jag en dag kör på en huvudled och kommer till en korsning där jag ser en bil på höger sida som väntar på att köra ut, kan jag då blinka höger för att få personen att köra ut, men sen köra rakt in i bilen?

Hah, folk snackar skit om BMW bilar för att de inte har blinkers, men fattar inte vilken tur de egentligen har...

Permalänk

Angående blinkers. Var på väg från Jönköping till Borås i veckan. Längs 2+1 vägen till Ulricehamn slänger en bil igång varningsblinkers mitt i vägen på det enfiliga.

Jag trodde att stackaren hade motorfel eller liknande och gav ett fint avstånd. Hen skulle visst svänga vänster. Värt att nämna är att det finns en STOR lucka att sänka farten på innan sväng.

Sen kan jag förvisso förstå hens situation - folk kör som idioter på den sträckan. Har flera gånger fått markera med lätta inbromsningar åt folk att lämna utrymme bakom. Det är 80 på enfiligt och 140 på tvåfiligt som gäller, verkar det som.

MEN: Tillbaka till tråden. Ta för vana att aldrig svänga ut framför en bil på det sättet. Som andra har sagt - utgå från att folk inte kan köra bil. Jag själv blinkar i god tid och sänker hastigheten tydligt och lägger mig i närma ytterkanten för att tydligt visa "jag kommer svänga" Tyvärr kan man inte vänta sig att folk gör likadant. Göteborgssvängar är ju rätt vanligt förekommande. Speciellt av människor som kör XC60 och tror det är en lastbil.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lucifer579:

XC60 och tror det är en lastbil.

Det är en lastbil, en otroligt usel sådan men likväl har den som andra stadsjeepar alla dåliga egenskaper från lastbilar och personbilar kombinerade, dessutom så kan man väl oftast ifrågasätta förarnas kompetens och lämplighet när man ser den typen av fordon, hoppas självkörande bilar slår igenom fort och att det lagstiftas om att automatiken måste användas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.