Seagate stäms för fallerade hårddiskar

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på http://www.sweclockers.com/forum/trad/1396491-varning-seagate... så trodde jag att denna tråden skulle ha spårat ur redan, vilken den tacksamt nog ännu inte gjort.

Har Seagate felat så är det inte orimligt att de också åker dit för det. Noll sympatier här, 3TB-hårddisken var verkligen usel på alla sätt och vis. Dock ställer jag mig tveksam till om andra av företagets hårddiskar skulle vara lika dåliga, finns för lite data på det i mitt tycke. Gyllene tillfälle för Seagate att försöka få ett par riktigt bra serier och försöka bättra deras image.

Jag har haft mycket hårddiskar, ytterst få som faktiskt gått sönder. Har en hög med WD Green-diskar i 3,5" format på både 1 och 2TB som ett nätagg käkat. Har någon annan WD disk som beter sig väldigt udda med, två 1TB diskar som får systemet att stanna upp om de lastas för mycket men visar inte på några fel, de går i övrigt bra, SMART-värdena är bra.
Jag har en massa externa 4TB diskar. En av dessa, som används för backup, startar om under arbete så håller på och felsöker den. Även där ser SMART-värden och sådant bra ut. Förhoppningsvis är det chassit och USB och SATA-gränssnittet som krånglar. Ingen garanti kvar då det är refurb-diskar.

Hitachis 2,5" diskar tar jag inte i med tång. Har en förmåga att gå sönder lätt. 2/3 sådanna diskar har gått sönder för mig, kan vara min PS3 som käkat dessa. Samtidigt fungerar den 80GB-modellen som den kom med från början. En 160GB och en 750GB disk är dock slut.

Permalänk
Medlem

Någon som minns Seagate 7200.11-diskarna?
Dessa fastnade i busy-state och kunde inte detekteras vid boot, vilket kan vara vad du @ThomasLidstrom råkat ut för.

Jag hade en sådan, och fick fixa den två gånger mha. en guide likt denna.
Fick koppla en UART mot den och koppla bort/koppla in motorn för plattorna vid olika stadier. Lite bökigt, men det gav några månaders till användande av denna disk (för mindre kritiska data).
Som jag förstått det var det när spin-up räknaren kom till ett visst värde som det inträffade. Fin bugg det där..

Permalänk
Medlem

WD och Samsung diskar har fungerat bäst för min del.
Värst har nog Maxtor varit (som köptes upp av Seagate).

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av Mizcak:

Någon som minns Seagate 7200.11-diskarna?
Dessa fastnade i busy-state och kunde inte detekteras vid boot, vilket kan vara vad du @ThomasLidstrom råkat ut för.

Jag hade en sådan, och fick fixa den två gånger mha. en guide likt denna.
Fick koppla en UART mot den och koppla bort/koppla in motorn för plattorna vid olika stadier. Lite bökigt, men det gav några månaders till användande av denna disk (för mindre kritiska data).
Som jag förstått det var det när spin-up räknaren kom till ett visst värde som det inträffade. Fin bugg det där..

Exakt detta råkade jag ut för på en av mina två Seagate diskar för några år sedan. Var som du säjer, lite bökigt men jag fick till det med hjälp av en seriell-usb kabel från Nokia, en bit kartong och ett par batterier. Jag kopierade sedan datat till en ny Samsung disk och skrotade sedan dessa diskar. Var alla mina foton på den så var rätt glad att de gick att rädda. Lärde mig också att ta backup efter detta..

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig är det tvärtom, har haft 2-3 st Seagate hårddiskar och alla har någon form av dåliga sektorer eller andra problem. Sedan har jag en del vänner som har haft Seagate i sina datorer och dom har också fått en hel del fel.
För övrigt Fade: Hitachi ägs av WD om du inte visste det
Jag har en WD här hemma som har en körtid på lite drygt 1225 dagar. Köpt sommar 2009, rullar fortfarande på som om inget hade hänt. Inget problem eller dåliga sektorer

Tror du missuppfattade mig lite, ville inte starta något blamegame. Konstaterade att mina WD's gått sönder, tog du illa vid av detta så ber jag om ursäkt.

Vet inte riktigt vad du vill poängtera med att WD äger Hitachi, spelar väl ingen roll vem som äger vad då det uppenbarligen inte är samma diskar för det. Ta en titt i diagrammen som förekommer så ser du att de diskar som säljs under varumärket Hitachi har mycket längre felprocent än både Seagate's och de som säljs under WD.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

3 av mina 8 stycken Seagate ST2000DM001 diskar har gått sönder inom 2 år. Det är de som gått varmast som gått sönder först så kylningen ska nog inte underskattas. Å andra sidan har de körts kontinuerligt 24/7 så jag är inte jättebesviken. I mitt fall har de inte tvärdött utan börjat ge några få fel enligt ZFS (de sitter i servern) men fortfarande fungerat förutom en som så småningom dog helt, men inte utan förvarning. Något enstaka fel bryr jag mig inte om men när de börjar ge fel nästan varje dag då byter jag ut dem. (ZFS korrigerar alla felen tack vare att jag har redundans så jag har inte förlorat någon data). Sådana hårddiskar som förvarnar långt innan de går sönder totalt har jag inget mot att använda även om man kunde önska att de höll längre.

Jag ska sätta i en extra fläkt i mitt Fractal design XL (1:a gen) eftersom kylningen i nedre kammaren är ganska kass. Hoppas det minskar felfrekvensen något.

För övrigt hade jag liknande problem med mina WD10EACS diskar (Western digital green 1TB) som gav några få fel när de gick varma men med ordentlig kylning har de sedan fortsatt fungera i några år till utan några fel och ännu inte gått sönder. Bytte ut dem ändå till slut för att de var för små, behövde mer lagring.

Fast dessa anekdoter ger ingen vidare statistik att gå efter. Däremot Backblaze statistik när de kört tusentals diskar är ju intressant, åtminstone för dem och deras driftförhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det funkar det första året, produktgarantilagen.
Därefter blir det lite meckigare då köparen skall stå för frakten åt ena hållet.
Det är min uppfattning att det kostar mindre att skicka till Seagate (Stockholm) än WD (Tyskland)

jag måste fråga vad för butiker du handlar hos som inte tar ansvar för hela garantitiden för jag har skickat tillbaka diskar under hela garantitiden till både webhallen, komplett och dustin exempelvis skickade jag för någon månad sedan tillbaka en hårddisk jag köpte för ca 4år 11 månader sedan till dustin och givetvis är det återförsäljaren som skall betala frakten...

Skrivet av backfeed:

WD-garantibyte suger, ja. De är extremt kinkiga med paketeringen (jag förstår mycket väl varför, men det är överdrivet), har svårtydliga instruktioner och löjliga krav på att RMA-numret måste vara ordentligt synligt på tre olika sidor av paketet, man måste skicka till Tyskland, frakten blir inte billig och det tar en förbannad evighet för dem att hantera ärendet. Dessutom fick jag tillbaka en ny disk av helt annan modell, som jag inte alls ville ha.

Har ingen erfarenhet av Seagates hantering, men det låter ju helt klart bättre.

när jag jobbade i en butik för ett par år sedan var seagate extremt snabba iaf det ända dem gör är att kolla så hårddisken är korrekt packad samt om den har några yttre fysiska skador om den klarar dessa tester så godkänns returen så ofta kunde man skicka iväg en hårddisk på måndagen och sedan ha en helt ny på onsdag morgon..

Skrivet av g146:

Vadå, menar du att 1.5TBaren inte har en failure rate på nästan 14%?

ser man på 1,5tb disken så var det problem med en firmware som fanns i ca 2 månaders tid resterande diskar höll...

men iaf så vet jag att hardforum för något år sedan när backblaze släppte statestiken med 50% fel sammanställde massor av medlemmars defekta diskar det man kom fram till var att 3tb disken verkade tillverkas i 2 fabriker och att det framförallt var en av dessa som hade problem för i princip alla diskar som gick sönder hade samma factory code...

sedan om man är die hard fan av backblaze statistik så hoppas jag inte man köper western green diskar eftersom dem har 100% fel i deras tester..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

men iaf så vet jag att hardforum för något år sedan när backblaze släppte statestiken med 50% fel sammanställde massor av medlemmars defekta diskar det man kom fram till var att 3tb disken verkade tillverkas i 2 fabriker och att det framförallt var en av dessa som hade problem för i princip alla diskar som gick sönder hade samma factory code...

Vore kanon om du eller någon annan som vet kan länka till mer info om vilken factory code som är bra och vilken som är sämre. Vill kolla mot mina diskar för att se vad jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Tror du missuppfattade mig lite, ville inte starta något blamegame. Konstaterade att mina WD's gått sönder, tog du illa vid av detta så ber jag om ursäkt.

Vet inte riktigt vad du vill poängtera med att WD äger Hitachi, spelar väl ingen roll vem som äger vad då det uppenbarligen inte är samma diskar för det. Ta en titt i diagrammen som förekommer så ser du att de diskar som säljs under varumärket Hitachi har mycket längre felprocent än både Seagate's och de som säljs under WD.

Tog inte alls illa Jag vet det, lät bara som om du inte visste det Ville bara informera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är någon ens förvånad över att stämningsansökan lämnades in i USA, landet där folk stämmer varandra för vad som helst.

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Någon som minns Seagate 7200.11-diskarna?
Dessa fastnade i busy-state och kunde inte detekteras vid boot, vilket kan vara vad du @ThomasLidstrom råkat ut för.

Jag hade en sådan, och fick fixa den två gånger mha. en guide likt denna.
Fick koppla en UART mot den och koppla bort/koppla in motorn för plattorna vid olika stadier. Lite bökigt, men det gav några månaders till användande av denna disk (för mindre kritiska data).
Som jag förstått det var det när spin-up räknaren kom till ett visst värde som det inträffade. Fin bugg det där..

Skrivet av ortopeden:

Exakt detta råkade jag ut för på en av mina två Seagate diskar för några år sedan. Var som du säjer, lite bökigt men jag fick till det med hjälp av en seriell-usb kabel från Nokia, en bit kartong och ett par batterier. Jag kopierade sedan datat till en ny Samsung disk och skrotade sedan dessa diskar. Var alla mina foton på den så var rätt glad att de gick att rädda. Lärde mig också att ta backup efter detta..

Dessa diskar hade ett firmware fel, en pekare, precis som ni beskriver, kunde nå ett steg längre än den skulle. När den gjorde det så var den brickad eftersom mjukvaran inte kunde komma förbi det steget. Seagate erbjöd gratis service för dessa, samt det gick att få igång och sen flasha om firmware.

Om man hade flashat om firmware när den fortfarande fungerade dock så var den helt okej igen, då felet var 100% mjukvara. En bekants disk med detta fick jag ta hand om förra året, då den hade börjat rasa med sektorer och allt. Då hade den dock hålit från dess denna FW uppgraderingen kom tills typ 2014/2015 (var då han först fick problem tydligen). Den var då om-flashad med lagad fw redan ca 2010, och fungerade sedan dess.

Om nu ca 5 års livslängd är bra eller dåligt får ni avgöra, men notera att detta var som hemma dator, på ca 10-12 timmar om dagen. Så detta ex var iaf ett som verkar ha fungerat tillfredsställande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

* WD-diskar måste man skicka till Tyskland, går på 350:- vill jag minnas. Enklare att köpa ny disk.

Hmm... har för mig den WD red 4tb hddn jag köpte var från en av alina/inet/webhallen och jag behövde bara skicka hddn till dem direkt här i sverige. Dem skickade en ny direkt till mig när jag frågade en vecka senare om en ny var påväg trots att reklamationen ej var klar. Så jag antar att dem själva skickar disken till tyskland och väntar sedan på svar för att sedan skicka en ny disk till kund.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Själv så har man en SSHD på 4TB från Seagate. Och att läsa detta gör ont i magen för mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Själv så har man en SSHD på 4TB från Seagate. Och att läsa detta gör ont i magen för mig.

Så länge din lagringsenhet fungerar bra bör det inte vara någon fara. Framförallt är det inte en ökänd modell som man vet att krånglar du sitter på.

Men backup är bra att ha, oavsett vilken modell, tillverkare eller RAID-lösning man nu använder sin/sina lagringsenheter med.

Permalänk
Medlem

Har som många andra här en rätt negativ bild av Seagate, deras diskar är billiga men går i regel sönder inom ett år eller två.
Undviker dom såvida inte priset är oslagbart.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Har som många andra här en rätt negativ bild av Seagate, deras diskar är billiga men går i regel sönder inom ett år eller två.
Undviker dom såvida inte priset är oslagbart.

Det skulle bara vara värt om deras diskar låg på 45% av westerns så du kan köpa 2 och köra dom i raid 1.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av g146:

Vadå, menar du att 1.5TBaren inte har en failure rate på nästan 14%?

"In his analysis of the analysis, Henry points out that Backblaze’s Seagate results are hugely skewed by two drive models – the 1.5TB Barracuda and Barracuda Green SKUs. Seagate publicly disclosed problems with this drive family back in 2008, so it’s not surprising that these drives have, well, problems, right?"

Tack jonnti för trådarna.
http://www.theregister.co.uk/2014/02/17/backblaze_how_not_to_...
http://www.enterprisestorageforum.com/storage-hardware/select...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag köpte Q3-2013 13st av dessa diskar. Idag är endast 4st ifrån originalbeställningen kvar i mitt bygge, resterande har gått sönder och bytts mot garanti. lite surt nu när efter att garantitiden löpt ut.

Kul notering är att en disk gått sönder precis idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joxah:

Jag köpte Q3-2013 13st av dessa diskar. Idag är endast 4st ifrån originalbeställningen kvar i mitt bygge, resterande har gått sönder och bytts mot garanti. lite surt nu när efter att garantitiden löpt ut.

Kul notering är att en disk gått sönder precis idag.

Den kanske inte gillade att vi pratade illa om Seagate? och tog livet av sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu vet jag inte hur det är i detta specifika fallet, men Seagate-diskar har alltid krånglat för mig när jag gett dem en chans. De kan gott få betala lite för den irritation de orsakat folk!

Samma för mig faktiskt. Så det gör ju automatiskt att man inte gillar Seagate jämfört med de andra tillverkarna.

Nu kan det ju förvisso bara handlat om ren o skär otur. Speciellt då jag bara haft tre Seagate-diskar som alla krånglat. Men ett tjugotal diskar ifrån t.ex. Western Digital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Samma för mig faktiskt. Så det gör ju automatiskt att man inte gillar Seagate jämfört med de andra tillverkarna.

Nu kan det ju förvisso bara handlat om ren o skär otur. Speciellt då jag bara haft tre Seagate-diskar som alla krånglat. Men ett tjugotal diskar ifrån t.ex. Western Digital.

Räknar man med jobbet så är det säkert ett 40-tal för mig, då det väldigt ofta sitter Seagate-diskar i OEM-datorer.

Sen är det ju ingen liten sak om en hårddisk brakar ihop heller så man blir väl extra irriterad när det inte funkar.

Men WD är inte felfria heller. Hade en WD-raptor som gav upp efter ett år, men då gick det långsamt så jag kunde rädda det jag inte hade backup på innan det var försent. Och disken jag fick på garanti snurrar fortfarande i en av mina burkar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Haha!, rätt åt dem.

Har man så dålig kvalitetskontroll innan släpp till slutkund skall de fasen ha en bot.

Det är inte dålig kvalitetskontroll. Konsumentdiskar är billigare just för att de håller kortare tid, är inte testade i alla miljöer etc.

Skrivet av Ratatosk:

Idioter som inte kan tolka statistik.

Precis.

Skrivet av Brainsplitter:

Det är inte relevant för det är olika antal diskar

Precis! Bra att du har insett det

Skrivet av str8forthakill:

@Ratatosk:
Exakt, konsumentdiskar packade tight utan vibrationsdämpning i backblaze tidigare chassin som slaktade hårddiskar.
Nu har jag haft otur med Hitachi och Seagate och deras märken är ruinerade för evigt för min del. Men backblaze statistik går inte att applicera någonstans. Bortsett från... ja, diskar placerade i en miljö designad att slakta diskar slaktade diskar! Katastrof!

Precis, konsumentdiskar i servermiljö = icke tillförlitligt.

Skrivet av Bad Habit:

Men köp inte Seagate. Är ju bara skräp.. Hur tänker folk? Sparar 200 spänn på att köpa en Seagate ist för hgst eller typ Hitachi eller Toshiba? Snacka om dumsnålt.

Nej, Seagate är inte skräp. Se bara på hur många diskar som säljs och ställ det emot antalet diskar som på något sätt går krånglar inom garantitiden, det är försumbara siffror.
I de fallen så är det större "failrate" på ex bildelar från Biltema, än Seagates hårddiskar.
På Biltemas delar kan man närmst säga 100% failrate på vissa produkter, och Biltema vägrar rätta till felen i produktion, trots att det är gamla fel som funnits i 10-15 år.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Konstigt att 1.5 GB sönder mest, följt av 3 TB och lägst fail rate på 4 TB.

Jag trodde det skulle vara tvärtom.
Att 1.5 TB hade en två-tre skivor, så kanske dom andra med större kapacitet har 5-6 skivor och har mer värmeutveckling, mer skrivhuvuden som kan gå sönder, men belastning på motorn, mer som kan gå sönder.

Den modellen med lägst kapacitet bör ha minst antal skivor och bör vara mest tålig.

Permalänk
Medlem

Seagates 4TB är däremot en riktigt bra diskserie! Klass ledande.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

ägt drygt hundra seagate diskar (server versioner, om jag räknar med dom diskarna jag fått byta ut) alla utom 5 har gått sönder inom första året,
dom 5 som inte gått sönder är dock med lägre varvtal. det är 7,200rpm 1tb och 2tb som gått sönder. gick över till wd red, 0 diskar har gått sönder,

samma sak med seagats 3tb och 4tb extern diskar, haft 7st i olika storlekar som backuper, ingen av dom klarade tung belastning som det blir vid stora backuper och återställning, (tror dock det mer var värme problem som orsakade problem) kör 6st wd 4tb nu och problemen är borta.
aldrig mer Seagate för min del

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

OK. Jag har exakt den modell som nämns i artikeln. Jag var inne på webbhallen, där de sa "satsa på Seagate, för de är kvalité så det kan du lita på". Jaha vad bra, tänkte jag.

Jag är inte amatör när det kommer till datorer/komponenter, men vilken tillverkare som gör bäst hårddiskar, ja det har jag faktiskt dålig koll på och har haft/har Toshiba, Seagate, Western Digital.... Ja några stycken olika märken. Jag får hoppas inte disken dör då.

Jag har backups på mina, vad jag anser, allra viktigaste grejer på två andra diskar. Men det är LÅNGT ifrån allting som finns på själva "ursprungsdisken".

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Seagate

@magma86: samma här, jag har bara bra erfarenheter av seagate så det är dem jag köper. Maxtor och WD har jag dåliga erfarenheter av .. det gäller att ha lite tur

Visa signatur

AMD rokkar och intel suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Precis, Seagate konsumentdiskar i servermiljö = icke tillförlitligt.
rätta till felen i produktion, trots att det är gamla fel som funnits i 10-15 år.

Rättade dig. För jag ser ingen statistik, på att WD/Hitachi konsument diskar har problem att sättas på detta sätt. Om du nu ska vara saklig.
Och det är endast Seagate som dras till domstol så... då måste detta gälla endast dem.

Skrivet av PowerNet:

Nej, Seagate är inte skräp. Se bara på hur många diskar som säljs och ställ det emot antalet diskar som på något sätt går krånglar inom garantitiden, det är försumbara siffror.
I de fallen så är det större "failrate" på ex bildelar från Biltema, än Seagates hårddiskar.
På Biltemas delar kan man närmst säga 100% failrate på vissa produkter, och Biltema vägrar rätta till felen i produktion, trots att det är gamla fel som funnits i 10-15 år.

Ahh.. Nu fick vi lite info.
Tur är det väl då att vi andra köper diskar för att de ska hålla längre än garantitiden, så om inte Seagate planerar införa 5+ års garantitid så är det inte kvalitet i mina ögon

Har inte Seagate gjort hårddiskar i 10-15 år förresten, borde inte de kunna rätta till alla fel på dessa så vi har typ 0% failrate, istället för "försumbar"?

Men du har rätt i en poäng. Detta är varför Seagate diskar håller... för 1 månad efter garantitiden så kan du ge dig fanken på att du har problem med dem. Mao, du har lärt dig en sak om statistik iaf... manipulering av den för sitt eget ändamål.

Sen vill jag gärna se statistik på 100% failrate för biltema, inom garantitiden. Har själv en hel del prylar därifrån som håller än, allt från batteriladdare till färg, hållare/lådor, verktyg, teknik mm. Tror nån enstaka sak har gått sönder ja, efter ca 1-2 år. Men med din logik är det ändå 0% failrate, då det är utanför garantitiden. Vågar tom påstå att fler biltema produkter håller längre för mig än Seagate HDD har gjort de senaste åren.

Dock undrar jag... har du nu köp exakt lika många biltema produkter som du har köpt Seagate hårddiskar? Annars kan du ju inte jämföra dem (enligt din egen logik).

Hur går det förresten med dina projekt att lära SIFO hur statistik fungerar? Har du sagt till dem hur de ska göra sitt jobb än? Eller har du tagit vikariatet som matte-professor?
Med tanke på att en advokat i USA anser sig kunna bygga ett mål på liknande statistik får du nog skynda dig och skälla på att hen också inte kan sitt jobb...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Rättade dig. För jag ser ingen statistik, på att WD/Hitachi konsument diskar har problem att sättas på detta sätt. Om du nu ska vara saklig.
Och det är endast Seagate som dras till domstol så... då måste detta gälla endast dem.

Har inte Seagate gjort hårddiskar i 10-15 år förresten, borde inte de kunna rätta till alla fel på dessa så vi har typ 0% failrate, istället för "försumbar"?

Sen vill jag gärna se statistik på 100% failrate för biltema, inom garantitiden. Har själv en hel del prylar därifrån som håller än, allt från batteriladdare till färg, hållare/lådor, verktyg, teknik mm. Tror nån enstaka sak har gått sönder ja, efter ca 1-2 år. Men med din logik är det ändå 0% failrate, då det är utanför garantitiden. Vågar tom påstå att fler biltema produkter håller längre för mig än Seagate HDD har gjort de senaste åren.

Rättade vad? Du rättade ingen ting alls....
Konsumentdiskar i servermiljö blir bara katastrof, och Backblaze är ingen statistik, då de använts dels utanför sin miljö de är konstruerade för, och dels går det inte jämföra Seagate vs WD då det är olika antal diskar.

Nej. Det går aldrig att nå "0% failrate" på tillverkade saker, saker slits och kommer så alltid att göras.

Och nu läste du inte före du svarade igen. Jag skrev "På Biltemas delar kan man närmst säga 100% failrate på vissa produkter" du missade orden "på VISSA".

Vissa produkter fungerar inte ens när de kommer ut förpackningen, och det vet Biltema ändå så gör de inget åt saken, då konsumenter gladligen köper Biltemas för att de är billigare, sen att de inte fungerar alls är inte så viktigt tydligen,

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tog inte alls illa Jag vet det, lät bara som om du inte visste det Ville bara informera

Lät? Det har ju inte med saken att göra över överhuvudtaget. Diskarna säljs under olika varumärken, specificeras under olika staplar i diagrammet som artikeln innehåller. Att det ena bolaget äger det andra spelar ingen som helst roll.

Själv tycker jag det låter som att vi har hittat en liten besserwisser

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....