Ny HTPC, feedback på val av komponenter

Permalänk
Medlem

Ny HTPC, feedback på val av komponenter

Jag har tänkt bygga en ny HTPC då den gamla börjar bli lite väl gammal.

Tanken är att den ska användas till surf, film mm, samt att den ska hålla i ett par år. Jag har för närvarande en gammal 1080 tv, men det kan komma att ändras. Primärt krav är att den ska vara så tyst som möjligt.

Jag har surfat runt lite och kommit fram till följande lista av komponenter, Jag har försökt göra den så kraftfull som möjligt utan att priset springer iväg allt för mycket. mSata disk är för att jag inte tror att jag får plats med en 2.5 enehet i chassit om jag vill ha en så "stor" kylare som NH-L9i.

Chassi: Morex 557 med 60w nätaggregat
MB: ASRock H170M-ITX/DL
CPU: i5-6600T
CPU kylare: Noctua NH-L9i
Minne: Crucial 8GB DDR4 PC4-17000 2133MHz CL16
SSD: Samsung 850 EVO series SSD 250GB mSATA

Detta kostar ca 6k. Vilket jag tycker verkar lagom.

Är det något i denna listan som jag bör byta ut mot nåt annat?

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Jag har tänkt bygga en ny HTPC då den gamla börjar bli lite väl gammal.

Tanken är att den ska användas till surf, film mm, samt att den ska hålla i ett par år. Jag har för närvarande en gammal 1080 tv, men det kan komma att ändras. Primärt krav är att den ska vara så tyst som möjligt.

Jag har surfat runt lite och kommit fram till följande lista av komponenter, Jag har försökt göra den så kraftfull som möjligt utan att priset springer iväg allt för mycket. mSata disk är för att jag inte tror att jag får plats med en 2.5 enehet i chassit om jag vill ha en så "stor" kylare som NH-L9i.

Chassi: Morex 557 med 60w nätaggregat
MB: ASRock H170M-ITX/DL
CPU: i5-6600T
CPU kylare: Noctua NH-L9i
Minne: Crucial 8GB DDR4 PC4-17000 2133MHz CL16
SSD: Samsung 850 EVO series SSD 250GB mSATA

Detta kostar ca 6k. Vilket jag tycker verkar lagom.

Är det något i denna listan som jag bör byta ut mot nåt annat?

Kollat på färdiglösning ex Intel NUC? https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/barebo... sedan 8GB so-dimm minnen och ssd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Kollat på färdiglösning ex Intel NUC? https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/barebo... sedan 8GB so-dimm minnen och ssd!

Ja, men den är inte billigare och får betydligt sämmre prestanda.
6600T är ~40% snabbare än 5777U: http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2502&cmp[]=2613

Jag har även läst ett par reviews som säger hämska saker om ljudnivån från 28W NUCarna

Bygga eget är också mycket roligare!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Jag hittade ett lite billigare MB: MSI H110I Pro

Så vitt jag kan se så har jag ingen nytta alls av att välja H170 över H110.
M.2 > mSata
Finns ändå bara 2 DIMM slots på mITX korten.
kommer inte använda PCI-E

Nån som vet om det finns några fördelar jag missat med ett H170 kort?

Jag har även upptäckt att 6600t (eller nån annan skylake 35W) inte är den lättaste cpu att få tag på. Men den verkar finnas inne på caseking (tyskland). De hade bra reviews på prisjakt så det blir nog till att beställa därifrån. Var typ 500kr billigare med. Märkligt då momsen inte är så mycket lägre. (19% vs 25%)

Lådan är i alla fall beställd, för jag är lite osäker på leveranstider från mini-itx.se. Gick inte att se om de hade saker i lager eller inte.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Jag hittade ett lite billigare MB: MSI H110I Pro

Så vitt jag kan se så har jag ingen nytta alls av att välja H170 över H110.
M.2 > mSata
Finns ändå bara 2 DIMM slots på mITX korten.
kommer inte använda PCI-E

Nån som vet om det finns några fördelar jag missat med ett H170 kort?

Jag har även upptäckt att 6600t (eller nån annan skylake 35W) inte är den lättaste cpu att få tag på. Men den verkar finnas inne på caseking (tyskland). De hade bra reviews på prisjakt så det blir nog till att beställa därifrån. Var typ 500kr billigare med. Märkligt då momsen inte är så mycket lägre. (19% vs 25%)

Lådan är i alla fall beställd, för jag är lite osäker på leveranstider från mini-itx.se. Gick inte att se om de hade saker i lager eller inte.

Jag är inne på ett liknande bygge. Jag siktar på samma mb och tyckte H110 räckte gott och väl, men har dragit ner cpu till i3-6100, tror den ger tillräckligt med bang for the buck för mig. Misstänker att du helt enkelt vill ha lite mera "bang"?
För mig är också ljudnivån är viktig att hålla nere så läser ang fläktar mm för tillfället. Är även fundersam över om jag sen vill börja spela spel och vill kolla om jag får in ett ok grafikkort i chassit så det har jag heller inte bestämt än..

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns Skylake överdimensionerat för den här setupen, framförallt om du inte ska spela.
Moderkortet måste väl kunna få billigare? Då spel inte verkar vara aktuellt så är Inte behovet av ex en styrkrets som just h170 riktigt imponerande motiverat tycker jag då det inte kommer ge särskilt mycket mervärde utan du klarar dig fint på ett kort med h110 istället. Upp till z170 är dett så klart en annan femma. Det finns pengar att spara, närmare 700:- för att vara mer exakt.
https://m.prisjakt.nu/product/3405646
Likaså kan du spara några hundralappar på cpun om just nu Skylake är ett krav, behövs egentligen inget så kraftfullt för dina behov.
https://www.proshop.se/Processor/Core-i5-6400-Skylake-Box/249...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Nefrums:

Känns fett overkill, Samt varför inte satsa på ett "riktigt" chassi där du kan få in diskar.
En htpc utan film är ganska värdelöst om du inte har en NAS eller liknande hemma

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Rent spontant känns Skylake överdimensionerat för den här setupen, framförallt om du inte ska spela.
Moderkortet måste väl kunna få billigare? Då spel inte verkar vara aktuellt så är Inte behovet av ex en styrkrets som just h170 riktigt imponerande motiverat tycker jag då det inte kommer ge särskilt mycket mervärde utan du klarar dig fint på ett kort med h110 istället. Upp till z170 är dett så klart en annan femma. Det finns pengar att spara, närmare 700:- för att vara mer exakt.
https://m.prisjakt.nu/product/3405646
Likaså kan du spara några hundralappar på cpun om just nu Skylake är ett krav, behövs egentligen inget så kraftfullt för dina behov.
https://www.proshop.se/Processor/Core-i5-6400-Skylake-Box/249...

Skickades från m.sweclockers.com

Just CPU är det jag vill satsa mest på, en CPU som är överdimensionerad idag är lagom om två år. Och det är förhållande vis lite skillnad i pris på 6600-6400. Sen är det T varianterna jag kommer använda. De är ju klenare.

Jag kommer använda det billigaste MB jag hittar som är mITX, och har hdmi och mins en mSata/M.2.

Nas eller rättare sagt router med usbdisk finnes.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Räcker 60w för att veva runt det hela?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nefrums:

Just CPU är det jag vill satsa mest på, en CPU som är överdimensionerad idag är lagom om två år. Och det är förhållande vis lite skillnad i pris på 6600-6400. Sen är det T varianterna jag kommer använda. De är ju klenare.

Jag kommer använda det billigaste MB jag hittar som är mITX, och har hdmi och mins en mSata/M.2.

Nas eller rättare sagt router med usbdisk finnes.

Kan inte riktigt hålla med dig på den punkten, så länge du ska använda datorn till samma uppgifter som det är tänkt idag så kommer en i3a räcka mer än väl för dig, även om du ska använda 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Just CPU är det jag vill satsa mest på, en CPU som är överdimensionerad idag är lagom om två år. Och det är förhållande vis lite skillnad i pris på 6600-6400. Sen är det T varianterna jag kommer använda. De är ju klenare.

Jag kommer använda det billigaste MB jag hittar som är mITX, och har hdmi och mins en mSata/M.2.

Nas eller rättare sagt router med usbdisk finnes.

Jo så klart att det är mer kraft i ditt val, men till dom uppgifterna du ska använda datorn till så är Prestandaskillnaden inte viktig, än mer att ha i åtanke då du inte heller ska spela på burken. Båda cpu:na kommer vara överdimensionerade om 2 år.
Därmed skulle du kunna spara pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Kan inte riktigt hålla med dig på den punkten, så länge du ska använda datorn till samma uppgifter som det är tänkt idag så kommer en i3a räcka mer än väl för dig, även om du ska använda 4k.

Exakt. Den eventuella skillnaden i prestanda är försumbar då båda klarar även 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Efter att ha diffat de olika CPU så inser jag att du har rätt. 6100t är en tusenlapp billigare och skillnaden i prestanda är inte så stor.
Den går dessutom att få tag på i Sverige, till skillnad från 6600t.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Jag hade beställt sakerna, men jag avbeställde igår då jag hittade reviews som sa att det var problem med M.2 på MSI H110I Pro.

Efter att ha kollat lite närmre på detta så var det extremt få och dyra M.2 diskar som stöds av MSI H110I Pro.

Får nog bli en vanlig 2.5 tums disk.

Lakade ur lite på MSI och beställde ASUS H110I-PLUS istället.

Chassit har jag fått levererat, satan vad litet det är Ska bli spännande att se hur man ska få plats med nånting alls i det.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Jag hade beställt sakerna, men jag avbeställde igår då jag hittade reviews som sa att det var problem med M.2 på MSI H110I Pro.

Efter att ha kollat lite närmre på detta så var det extremt få och dyra M.2 diskar som stöds av MSI H110I Pro.

Får nog bli en vanlig 2.5 tums disk.

Lakade ur lite på MSI och beställde ASUS H110I-PLUS istället.

Chassit har jag fått levererat, satan vad litet det är Ska bli spännande att se hur man ska få plats med nånting alls i det.

Jag har missat att det var problem med M.2 för MSI H110 och att det bara var vissa dyra diskar som stöds.. min snabba googling gav inte så mycket. Du har inte en länk på det som råkar ligga och skräpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danstok:

Jag har missat att det var problem med M.2 för MSI H110 och att det bara var vissa dyra diskar som stöds.. min snabba googling gav inte så mycket. Du har inte en länk på det som råkar ligga och skräpa?

https://www.msi.com/product/motherboard/support/H110I-PRO.htm...

Även denna tråd som av en som använde precis den disken jag hade tänkt använda och inte fick det att funka:
http://www.techpowerup.com/forums/threads/my-latest-mini-itx-...

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Vad är det för kända problem med MSI och M.2? Vart hittade du det?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

som jag förstod det efter att ha sökt med ljus och lyckta efter info om detta så stödger MSI MB bara M.2 enheter med gränssnitt: "PCIe" (tex: Samsung 950 Pro) och inte M.2 enheter med gränssnitt: "S-ATA" (tex: Samsung EVO 850).

Är inte helt hundra på att detta stämmer...

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Följande komponenter är nu äntligen på väg till mig!
Jag kanske lägger upp ett galleri senare i veckan

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

@Nefrums
Tack för infon om M.2! Jag kom fram till samma slutsats tyvärr och ligger lågt i mitt bygge i ren villfarelse..

Nyfiken på din strömkälla.. klarar du med 60W?? Jag hade tänkt ett rejälare och landar uppemot 4-500W.

Kollar gärna bilder om det blir några

Permalänk
Medlem

Det var mycket störigt med M.2 skiten, Fick välja en mindre kylare för att kunna få plats med en 2.5 tums disk.

Jag tror att 60W räcker. 35W till CPU och ~10W till MB, de andra komponenterna tar ju ~1 W var.

Det var en picoPSU-80, samt en 60W ac adapter som ingick i chassit. PSU klarar av 80W så jag kanske får köpa en kraftigare ac adapter om 60W inte räcker.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

nu är den ihopsatt och installerad, allt funkar som det ska!

Jag la upp lite bilder: http://www.sweclockers.com/galleri/13720-morex-577

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Kan berätta att en picoPSU-80 och en 60W 12V adapter inte rickigt räcker till denna dator. När jag stresstestade den så hände det att den stängde av sig.

Men med samma PSU och en 90W adapter så går det bättre.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop