Permalänk

Budget komplett speldator 10k

Hej!

Nu har suget och behovet efter en lättare speldator infunnit sig.
Tanken är att den ska fungera som komplement till min Playstation 4. Den behöver inte kunna klara de senaste spelen på max utan snarare spel som Skyrim och Elder scrolls online, kanske lite cs:go med andra ord inte särskilt krävande spel.

Här kommer lite bakgrundsinfo.

Senast jag byggde en speldator var runt 2007-2008 och jag hade då en för sin tid relativt kapabel maskin. Det var ett s775 system med följande specs:

PSU: Corsair TX750
MB: Asus Commando p965
CPU: Intel c2d E6420 @ 3.2Ghz (Thermalright ultra120extreme)
RAM: 4gb Corsair ddr2 pc6400
GPU: Radeon HD3850 512mb ddr3
HDD: WD Caviar 320gb SE

När denna till sist gav upp inhandlades en Laptop för cirka 2 år sedan då spelande helt gått över till konsol.
Denna är en Sony Vaio Pro 13 Ultrabook med följande specs:

CPU: Intel core i5-4200U (Haswell) @ 1.6Ghz
RAM: 4gb
GPU: Intel HD 4400
HDD: 120gb SSD

Den är snabb och smidig men den är inte på något sett en spelmaskin. I dagsläget spelar både jag och min sambo på PS4 och därför har behovet av en "extra" spelmaskin blivit större. Min tanke är en komplett PC med skärm, mus, tangentbord och ett äkta OS för cirka 10k och det är en ganska stram budget, men även en sådan PC lär vara bra mycket mer kapabel än någon av mina gamla maskiner och det är ju dem som jag har att jämföra med.

Jag har läst på endel och är väldigt intresserad av Intels nya Skylake system. Jag inser att man får mer PC för pengarna med ett Haswell baserat bygge men jag känner att om jag ska ha en ny maskin idag så ska det vara med den senaste arkitekturen, inte ett som är påväg ur tiden. Den skall icke klockas eller så utan den ska bara kunna klara av relativt nya spel på hygglig grafik.

Har själv plockat ihop en lista som jag gärna tar åsikter på:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16489...

Mvh Robin

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem

skulle rekommendera att köpa grejerna ifrån olika affärer. grafikkortet ser väldigt dyrt ut i mina ögon, jag köpte ett gtx 960 4gig för läge pris på blackfriday. hårddisken ser dyr ut, jag köpte en 500 gig för 500 kr. jag skulle värkligen rekommendera en 4 kärnig processor till spel. har du tänkt på amd cpu eller bara intel? om jag var du skulle jag kolla över priserna på prisjakt först. sen så skulle jag tänka på amd cpu. //Filip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Hej!

Nu har suget och behovet efter en lättare speldator infunnit sig.
Tanken är att den ska fungera som komplement till min Playstation 4. Den behöver inte kunna klara de senaste spelen på max utan snarare spel som Skyrim och Elder scrolls online, kanske lite cs:go med andra ord inte särskilt krävande spel.

Här kommer lite bakgrundsinfo.

Senast jag byggde en speldator var runt 2007-2008 och jag hade då en för sin tid relativt kapabel maskin. Det var ett s775 system med följande specs:

PSU: Corsair TX750
MB: Asus Commando p965
CPU: Intel c2d E6420 @ 3.2Ghz (Thermalright ultra120extreme)
RAM: 4gb Corsair ddr2 pc6400
GPU: Radeon HD3850 512mb ddr3
HDD: WD Caviar 320gb SE

När denna till sist gav upp inhandlades en Laptop för cirka 2 år sedan då spelande helt gått över till konsol.
Denna är en Sony Vaio Pro 13 Ultrabook med följande specs:

CPU: Intel core i5-4200U (Haswell) @ 1.6Ghz
RAM: 4gb
GPU: Intel HD 4400
HDD: 120gb SSD

Den är snabb och smidig men den är inte på något sett en spelmaskin. I dagsläget spelar både jag och min sambo på PS4 och därför har behovet av en "extra" spelmaskin blivit större. Min tanke är en komplett PC med skärm, mus, tangentbord och ett äkta OS för cirka 10k och det är en ganska stram budget, men även en sådan PC lär vara bra mycket mer kapabel än någon av mina gamla maskiner och det är ju dem som jag har att jämföra med.

Jag har läst på endel och är väldigt intresserad av Intels nya Skylake system. Jag inser att man får mer PC för pengarna med ett Haswell baserat bygge men jag känner att om jag ska ha en ny maskin idag så ska det vara med den senaste arkitekturen, inte ett som är påväg ur tiden. Den skall icke klockas eller så utan den ska bara kunna klara av relativt nya spel på hygglig grafik.

Har själv plockat ihop en lista som jag gärna tar åsikter på:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16489...

Mvh Robin

Det där är inte ett bra paket
Bättre lägga på lite mer pengar, köpa det här paketet https://www.komplett.se/komplett-winter-gamer/11066#!tab:info och lägga till en skärm, senare köpa bättre tillbehör som mus o tangentbord

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog snarare säga att du får hjälp utav någon mer kunnig som kan lägga ihop ett bra paket ifrån Inet, där vet man att dem som arbetar har kunskaper om datorer, garantier och det känns som en säkrare sida när det gäller komponenter/datorutrustning i allmänhet.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Hej!

Nu har suget och behovet efter en lättare speldator infunnit sig.
Tanken är att den ska fungera som komplement till min Playstation 4. Den behöver inte kunna klara de senaste spelen på max utan snarare spel som Skyrim och Elder scrolls online, kanske lite cs:go med andra ord inte särskilt krävande spel.

Här kommer lite bakgrundsinfo.

Senast jag byggde en speldator var runt 2007-2008 och jag hade då en för sin tid relativt kapabel maskin. Det var ett s775 system med följande specs:

PSU: Corsair TX750
MB: Asus Commando p965
CPU: Intel c2d E6420 @ 3.2Ghz (Thermalright ultra120extreme)
RAM: 4gb Corsair ddr2 pc6400
GPU: Radeon HD3850 512mb ddr3
HDD: WD Caviar 320gb SE

När denna till sist gav upp inhandlades en Laptop för cirka 2 år sedan då spelande helt gått över till konsol.
Denna är en Sony Vaio Pro 13 Ultrabook med följande specs:

CPU: Intel core i5-4200U (Haswell) @ 1.6Ghz
RAM: 4gb
GPU: Intel HD 4400
HDD: 120gb SSD

Den är snabb och smidig men den är inte på något sett en spelmaskin. I dagsläget spelar både jag och min sambo på PS4 och därför har behovet av en "extra" spelmaskin blivit större. Min tanke är en komplett PC med skärm, mus, tangentbord och ett äkta OS för cirka 10k och det är en ganska stram budget, men även en sådan PC lär vara bra mycket mer kapabel än någon av mina gamla maskiner och det är ju dem som jag har att jämföra med.

Jag har läst på endel och är väldigt intresserad av Intels nya Skylake system. Jag inser att man får mer PC för pengarna med ett Haswell baserat bygge men jag känner att om jag ska ha en ny maskin idag så ska det vara med den senaste arkitekturen, inte ett som är påväg ur tiden. Den skall icke klockas eller så utan den ska bara kunna klara av relativt nya spel på hygglig grafik.

Har själv plockat ihop en lista som jag gärna tar åsikter på:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16489...

Mvh Robin

Du vill ha den senaste arkitekturen Skylake och väljer moderkort/minnen med DDR3?
En musmatta för 200kr är lyx som du inte har råd med.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9008767/9819kr

Om du har en tusenlapp till så lägg det på ett bättre grafikkort / skärm.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av moox:

skulle rekommendera att köpa grejerna ifrån olika affärer. grafikkortet ser väldigt dyrt ut i mina ögon, jag köpte ett gtx 960 4gig för läge pris på blackfriday. hårddisken ser dyr ut, jag köpte en 500 gig för 500 kr. jag skulle värkligen rekommendera en 4 kärnig processor till spel. har du tänkt på amd cpu eller bara intel? om jag var du skulle jag kolla över priserna på prisjakt först. sen så skulle jag tänka på amd cpu. //Filip

Då jag köpte senast (vilket var länge sedan) så föredrog jag alltid komplett och webhallen. Men prisbilderna kan ju förstås ha förändrats. Även om man kunde komma ner i pris en aning med att köpa från olika så föredrar jag att ta allt från ett och samma ställe p.g.a leveranstider, garanti och att det känns allmänt smidigare. Ja en av mina funderingar är just på 2 eller 4 kärnigt. Kunde misstänka att det är 4 kärnigt som gäller idag om man ska spela, förr var det nästan bara overkill. Jag har även haft amd tidigare men eftersom både den gamla c2d och den nuvarande i5an funkat så bra så tänkte jag köra vidare på det.

Skrivet av godspeed:

Det där är inte ett bra paket
Bättre lägga på lite mer pengar, köpa det här paketet https://www.komplett.se/komplett-winter-gamer/11066#!tab:info och lägga till en skärm, senare köpa bättre tillbehör som mus o tangentbord

Det måhända, just därför jag tänkte kolla med er som är mer insatta idag om man är helt ute och cyklar eller om det kunde tänkas dugligt. Det där verkar vara ett bra paket men det är över min budget.

Skrivet av SUMITOMO:

Du vill ha den senaste arkitekturen Skylake och väljer moderkort/minnen med DDR3?
En musmatta för 200kr är lyx som du inte har råd med.

Jag är intresserad av den, ja. Enligt tidigare erfarenheter så har det varit så att en arkitektur som är påväg bort går det snart inte att köpa nya processorer/minnen till om man skulle vilja uppgradera utan att byta ut allt. Enligt vad jag förstått så är prestandaskillnaden inte jätte enorm mellan ddr3-ddr4, därför kan jag tänka mig en i grund och botten ny arkitektur men med äldre minnen för att försöka hålla budgeten till 10k. De extra kr man sparat på att välja ddr3 kan man istället lägga på något som gör mer skillnad, exempelvis grafikkort eller cpu. En musmatta för 199kr bör man nog kunna ha råd med i en budget för 10k, anser jag nog.

Det här var nog den bästa responsen hittils! Det verkar vara ett mycket prisvärt system, som inte spräcker budgeten. Även om detta är ett socket 1150 så är det intressant att se vad man får för pengarna.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Det här var nog den bästa responsen hittils! Det verkar vara ett mycket prisvärt system, som inte spräcker budgeten. Även om detta är ett socket 1150 så är det intressant att se vad man får för pengarna.

Det är ju 1151 med Skylake

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Det är ju 1151 med Skylake

Ja jäklar, det var det! Ja då var det verkligen ett kanonbra paket ^^

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013