Permalänk
Medlem

räcker hastigheten?

Ska ha LAN med skolans studentförening. Har möjligheten på att vara i en lokal helt gratis och all utrustning finns där.
Den här lokalen vet jag själv har utnyttjas förr av större grupper av personer på typ 30 personer.

kollat enligt Telia så finns hastigheter möjliga från 24-60mbit/s
Tror dock att det är 24mbit idag...

Räcker 24mbit till ca 20 personer?
Vi har tänkt att köra lite turneringar i CSGO och möjigtvis andra spel.

Räcker inte det så kanske jag kan ordna sponsring från Telia direkt och öka den hastigheten litegrann. Men tänk 24mbit nu, skulle det räcka om vi även förbjuder torrentnedladdning?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

spontant känns ~1mbit / skalle lågt, funkar kanske för spel men att ha folk som laddar ner saker är nog att glömma.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av forzzell:

Ska ha LAN med skolans studentförening. Har möjligheten på att vara i en lokal helt gratis och all utrustning finns där.
Den här lokalen vet jag själv har utnyttjas förr av större grupper av personer på typ 30 personer.

kollat enligt Telia så finns hastigheter möjliga från 24-60mbit/s
Tror dock att det är 24mbit idag...

Räcker 24mbit till ca 20 personer?
Vi har tänkt att köra lite turneringar i CSGO och möjigtvis andra spel.

Räcker inte det så kanske jag kan ordna sponsring från Telia direkt och öka den hastigheten litegrann. Men tänk 24mbit nu, skulle det räcka om vi även förbjuder torrentnedladdning?

tack på förhand

Ni lär då förbjuda allt som inte är relaterat till spel, om 20 pers ska klara sig på en 24mbit lina. Att det finns 24mbit lina säger inte så mycket, om man inte vet vad man får ut för faktisk nedladdning och uppladdnings-hastigheter.

Är det adsl det handlar om?

Permalänk
Medlem

kör ni turneringarna lokalt eller är det emot en utomstående server?
då kan det bli väldigt tajt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Ni lär då förbjuda allt som inte är relaterat till spel, om 20 pers ska klara sig på en 24mbit lina. Att det finns 24mbit lina säger inte så mycket, om man inte vet vad man får ut för faktisk nedladdning och uppladdnings-hastigheter.

Är det adsl det handlar om?

nej det är sant, vet inte faktisk bandbredd.

Skrivet av Christley:

kör ni turneringarna lokalt eller är det emot en utomstående server?
då kan det bli väldigt tajt

Förstod själv att köra utåt blir alldeles för tajt. Så vi får köra det lokalt. Vet hur man startar via LAN men att hosta lokalt för ESL configs och sånt har ingen aning om tyvärr. hade det varit från hostingföretag så kan jag desto mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av forzzell:

nej det är sant, vet inte faktisk bandbredd.

Hur är mitt antagande om det är adsl? Stämmer det eller inte?
Gjorde mitt antagande på den konstiga begränsningen gällande hastigheter från Telia du skrev tidigare. Vad är det för upload-speed på pappret, teoretiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Hur är mitt antagande om det är adsl? Stämmer det eller inte?
Gjorde mitt antagande på den konstiga begränsningen gällande hastigheter från Telia du skrev tidigare. Vad är det för upload-speed på pappret, teoretiskt?

Förlåt, ja det är ADSL.
teoretiskt är det upp till 12mbit/s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av forzzell:

Förlåt, ja det är ADSL.
teoretiskt är det upp till 12mbit/s

Alright, tur det inte var det som var standard på min tid när jag hade adsl, dvs 1mbit upload.
Men om ni stänger av möjligheten eller se till att absolut ingen laddar ner något som inte har med spel att göra, så kan det faktiskt vara på håret, om man tänker på hur många som ska använda det. Jag skulle absolut försöka få en högre hastighet för att säkerställa att allt kommer fungera. Finns inget tråkigare än att avbryta ett lan för att nätet inte fungerar att dela på x antal användare samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Alright, tur det inte var det som var standard på min tid när jag hade adsl, dvs 1mbit upload.
Men om ni stänger av möjligheten eller se till att absolut ingen laddar ner något som inte har med spel att göra, så kan det faktiskt vara på håret, om man tänker på hur många som ska använda det. Jag skulle absolut försöka få en högre hastighet för att säkerställa att allt kommer fungera. Finns inget tråkigare än att avbryta ett lan för att nätet inte fungerar att dela på x antal användare samtidigt.

Ellerhur. Jag vet dock att vi satt förr, för typ 8 år sedan på det nätet och då fungerade det perfekt men ja det har väl ändrats en del sen dess i vad som krävs

Jo det lutar lite åt det hållet faktiskt att uppgradera men får försöka göra en uppgradering tillfälligt men det är ju något som kostar oerhört för företagen och massa krångel vet jag men får helt enektl försöka.