Enkel men driftsäker och bra NAS för hemmabruk

Permalänk
Medlem

Enkel men driftsäker och bra NAS för hemmabruk

Hej!
Far min kikar på en NAS för hemmabruk och jag försöker hjälpa honom så gott jag kan..
Det han ska ha den till är egentligen bara att lagra bilder, musik, några enstaka filmer. Vet att man med vissa kan strömma direkt från Nasen till TVn (om Tvn kan ta emot vill säga), DLNA?, och det skulle ju vara praktiskt för framtiden!
Tanken är också att vi syskon ska kunna komma åt SAMT spara filerna från våra hem och nätverk till denna Nas, är det något som är möjligt på alla Naser eller är det något speciellt man ska kolla efter då?

Hört en del om Synology och att de är enkla att förstå sig på och sätta upp, så gärna tips på vettig från dem eller annat som ni anser är bättre!
Vad är lagom att ha i cpu-väg och ram? Många ligger på 512mb vilket känns lite, men kanske ej behövs mer? Den kommer nog inte att svettas alltför mycket men vill att den ska vara rapp och framtidssäker.
Budget, upp till 4-5k med disk, men gärna billigare om det går, dock ska det vara vettiga/bra grejjer.

Så har ni tips, förslag, egna recensioner får ni mer än gärna dela med er, tack!
Mvh Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen89:

Hej!
Far min kikar på en NAS för hemmabruk och jag försöker hjälpa honom så gott jag kan..
Det han ska ha den till är egentligen bara att lagra bilder, musik, några enstaka filmer. Vet att man med vissa kan strömma direkt från Nasen till TVn (om Tvn kan ta emot vill säga), DLNA?, och det skulle ju vara praktiskt för framtiden!
Tanken är också att vi syskon ska kunna komma åt SAMT spara filerna från våra hem och nätverk till denna Nas, är det något som är möjligt på alla Naser eller är det något speciellt man ska kolla efter då?

Hört en del om Synology och att de är enkla att förstå sig på och sätta upp, så gärna tips på vettig från dem eller annat som ni anser är bättre!
Vad är lagom att ha i cpu-väg och ram? Många ligger på 512mb vilket känns lite, men kanske ej behövs mer? Den kommer nog inte att svettas alltför mycket men vill att den ska vara rapp och framtidssäker.
Budget, upp till 4-5k med disk, men gärna billigare om det går, dock ska det vara vettiga/bra grejjer.

Så har ni tips, förslag, egna recensioner får ni mer än gärna dela med er, tack!
Mvh Per

Själv har jag Qnap TS-451 som har HDMI-port direkt till TV. Det är väldigt smidigt att kunna köra Kodi med alla dess finesser och plug in.

Den har en lillasyster TS-251 med plats för 2 st upp till 3.5" diskar. Kan rekommendera märket.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

ska den vara igång jämt skulle jag hålla mig till thecus (mycket bra priser för vad du får)
köp INTE en nas med diskar i från början. blir det ett fel på nasen blir du tvungen att skicka in hela nasen (även diskarna) det är inte kul när man har några TB data. särskilt om du har en budget nas där det tar en evighet att flytta sakerna.
Hade jag varit du skulle jag köpt en begagnad thecus n7700pro och sedan uppdaterat den till en n7700pro2
den har upp till 7 diskar i den så du kan öka utrymmet allt efter som. eller någon annan av deras nasar som har plats för lite fler diskar.
(det går vanligen byta ram, cpu mm alltefter som i thecus nasar.

/Mvh

Skrivet av granen89:

Hej!
Far min kikar på en NAS för hemmabruk och jag försöker hjälpa honom så gott jag kan..
Det han ska ha den till är egentligen bara att lagra bilder, musik, några enstaka filmer. Vet att man med vissa kan strömma direkt från Nasen till TVn (om Tvn kan ta emot vill säga), DLNA?, och det skulle ju vara praktiskt för framtiden!
Tanken är också att vi syskon ska kunna komma åt SAMT spara filerna från våra hem och nätverk till denna Nas, är det något som är möjligt på alla Naser eller är det något speciellt man ska kolla efter då?

Hört en del om Synology och att de är enkla att förstå sig på och sätta upp, så gärna tips på vettig från dem eller annat som ni anser är bättre!
Vad är lagom att ha i cpu-väg och ram? Många ligger på 512mb vilket känns lite, men kanske ej behövs mer? Den kommer nog inte att svettas alltför mycket men vill att den ska vara rapp och framtidssäker.
Budget, upp till 4-5k med disk, men gärna billigare om det går, dock ska det vara vettiga/bra grejjer.

Så har ni tips, förslag, egna recensioner får ni mer än gärna dela med er, tack!
Mvh Per

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Dockland:

Okej, tack för tipset! Är den lätt att förstå och navigera i (för en 60+ med begränsat tekniskt kunnande)
TS-251 kan absolut vara intressant.

Permalänk
Medlem

@aragon:
Tack för tipset!
Funderar på om den är något för avancerad (vill ha så lätt som möjligt) ? frågar här med, hur är den att navigera och jobba med? tillräckligt enkel för en 60+ med fru som inte är de allra mest tekniska..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen89:

@Dockland:

Okej, tack för tipset! Är den lätt att förstå och navigera i (för en 60+ med begränsat tekniskt kunnande)
TS-251 kan absolut vara intressant.

Det där är svårt att svara på. den har ju även stöd för DLNA med allt vad det innebär, men då är det upp till hans TV om det funkar smidigt med undertexter till filmer m.m.
Drav jag kör Kodi, den fixar undertexter automatiskt. Jag köpte ett trådlöst tangentbord och fjärr till denna. För mig och sambon är det inga problem. Sedan behöver man inte aktivera allting på NASen om man inte vill. Det är ett kraftpaket och kör ju on the fly transcoding på filmer om man så önskar (1080p)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det där är svårt att svara på. den har ju även stöd för DLNA med allt vad det innebär, men då är det upp till hans TV om det funkar smidigt med undertexter till filmer m.m.
Drav jag kör Kodi, den fixar undertexter automatiskt. Jag köpte ett trådlöst tangentbord och fjärr till denna. För mig och sambon är det inga problem. Sedan behöver man inte aktivera allting på NASen om man inte vill. Det är ett kraftpaket och kör ju on the fly transcoding på filmer om man så önskar (1080p)

Tvn är av äldre modell så Kodi är nog en bra idé. Har 2 frågor ang Kodi;
1. Är det ett program man kan installera på alla Naser eller är det bara hos Qnap det funkar?
2. Rent praktiskt, hur funkar det med undertexter med Kodi, räcker det att filmen och undertextfilen ligger i samma mapp så fixar den det automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen89:

Tvn är av äldre modell så Kodi är nog en bra idé. Har 2 frågor ang Kodi;
1. Är det ett program man kan installera på alla Naser eller är det bara hos Qnap det funkar?
2. Rent praktiskt, hur funkar det med undertexter med Kodi, räcker det att filmen och undertextfilen ligger i samma mapp så fixar den det automatiskt?

Kodi följer med som en App till denna. Bara installera från Qnap-sidan när du reggar enheten första gången.
Hur det är med andra NAS vet jag inte, antar det går på de större märkena, men kolla alltid innan.

fråga 2 ja, eller så aktiverar du plug in "subtitles" eller vad den nu kallas, och att den automatiskt matchar subtitles till rätt film. Det brukar fungera bra. Dock svenska subtitles finns inte till "alla" filmer och serier dock".

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland:
fråga 2 - så du menar att jag inte ens behöver ladda ner ngn undertextfil utan den hittar det automatiskt?

Den som vet får jättegärna besvara mina övriga frågor längst upp ang. komma åt Nasen från olika hem, samt prestandamässigt, vad bör jag minst ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen89:

@Dockland:
fråga 2 - så du menar att jag inte ens behöver ladda ner ngn undertextfil utan den hittar det automatiskt?

Den som vet får jättegärna besvara mina övriga frågor längst upp ang. komma åt Nasen från olika hem, samt prestandamässigt, vad bör jag minst ha?

Jag har aktiverat ett plug in från officiella repos som fanns med som poppar upp när filmen startar (den pausar filmen också) där jag väljer vilken eller vilka källor jag vill kolla efter subs på. Jag väljer den som ser ut att stämma bäst och sedan är det klart. Det är enklare än det låter, men kräver att man sätter sig in i det i fem-tio minuter första gången. Men med trådlöst tangentbord med en sådan där musplatta så är det enkelt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen89:

Hej!
Far min kikar på en NAS för hemmabruk och jag försöker hjälpa honom så gott jag kan..
Det han ska ha den till är egentligen bara att lagra bilder, musik, några enstaka filmer. Vet att man med vissa kan strömma direkt från Nasen till TVn (om Tvn kan ta emot vill säga), DLNA?, och det skulle ju vara praktiskt för framtiden!
Tanken är också att vi syskon ska kunna komma åt SAMT spara filerna från våra hem och nätverk till denna Nas, är det något som är möjligt på alla Naser eller är det något speciellt man ska kolla efter då?

Hört en del om Synology och att de är enkla att förstå sig på och sätta upp, så gärna tips på vettig från dem eller annat som ni anser är bättre!
Vad är lagom att ha i cpu-väg och ram? Många ligger på 512mb vilket känns lite, men kanske ej behövs mer? Den kommer nog inte att svettas alltför mycket men vill att den ska vara rapp och framtidssäker.
Budget, upp till 4-5k med disk, men gärna billigare om det går, dock ska det vara vettiga/bra grejjer.

Så har ni tips, förslag, egna recensioner får ni mer än gärna dela med er, tack!
Mvh Per

Kan varmt rekommendera denna från Synology, har den själv till fil lagring samt att titta på film direkt på TV (WiFi ansluten TV).
Enkel att ställa in och aktivera appar som t.ex. mediaserver för att titta på film via TV.
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...

Behöver du transcoda filmerna måste du dock gå upp till play versionen.

Du kan titta här för att se hur den är i menyer samt vad man kan göra och installera.
https://help.synology.com/dsm/
https://www.synology.com/en-us/dsm/app_packages/all_app

Permalänk
Medlem

@MacAllan:
Tack för länken, verkar vara lättförstått! Missade vilken modell du rekommenderade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen89:

@MacAllan:
Tack för länken, verkar vara lättförstått! Missade vilken modell du rekommenderade!

Opps, denna var det https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...

Permalänk
Medlem

den är väldigt lätt att använda, det går även att sköta den med mobila appar om man vill, samt stödjer den allt med upnp, dlna mm
Jag har kört dom flesta märkena inom nas men det finns ingen som matchar Thecus när det handlar om pris/vad du får.
Qnapp har även dom ok nasar men du får inte lika mycket för pengarna, leksaks nasarna seagte, dlink, synology med fler skulle jag inte köpa, då kan du lika väl använda routern med usb diskar till (fungerar lika bra som billiga nasar)
De flesta routrar har i dag rätt bra stöd när det handlar om filhantering/media uppspelning mm från anslutna diskar.

kolla på denna sida och jämför deras olika nasar, tror det du vill ha är längs ner: http://thecus.com/sp_comtable.php

Skrivet av granen89:

@aragon:
Tack för tipset!
Funderar på om den är något för avancerad (vill ha så lätt som möjligt) ? frågar här med, hur är den att navigera och jobba med? tillräckligt enkel för en 60+ med fru som inte är de allra mest tekniska..?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det är den vi kikat lite på. Hur upplever du den, med "endast" 512mb ram, orkar den med att flytta filer och samtidigt visa en 1080p film? Transcode, behöver man göra det eller varför gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

den är väldigt lätt att använda, det går även att sköta den med mobila appar om man vill, samt stödjer den allt med upnp, dlna mm
Jag har kört dom flesta märkena inom nas men det finns ingen som matchar Thecus när det handlar om pris/vad du får.
Qnapp har även dom ok nasar men du får inte lika mycket för pengarna, leksaks nasarna seagte, dlink, synology med fler skulle jag inte köpa, då kan du lika väl använda routern med usb diskar till (fungerar lika bra som billiga nasar)
De flesta routrar har i dag rätt bra stöd när det handlar om filhantering/media uppspelning mm från anslutna diskar.

Okej. Gillar ju att man kan uppgradera Ram. Vad skulle du säga att thecus gör bättre än t.ex. synology? Prestanda endast (cpu, ram) eller andra funktioner?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av granen89:

Det är den vi kikat lite på. Hur upplever du den, med "endast" 512mb ram, orkar den med att flytta filer och samtidigt visa en 1080p film? Transcode, behöver man göra det eller varför gör man det?

Det är mer processorn än RAM som gör en begränsning. Ska man bara jobba med filer, dvs inte DLNA så kan du köpa vad som helst. Ska du in på DLNA-spåret så tycker jag att du ska ta i och köpa en NAS som fixar lite tyngre jobb, tex Synologys Play-serie. Risken är annars att du blir besviken när du inte har så många enheter som kan använda NAS'en för att strömma film och just finessen att strömma film med DLNA är kanske inte helt nödvändig. Skulle förvåna mig stort om en Smart-TV inte kan spela upp film direkt från en SMB-share också. Du kanske till och med kan köra Kodi direkt på TV'n. Kolla upp dina möjligheter först.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen89:

Det är den vi kikat lite på. Hur upplever du den, med "endast" 512mb ram, orkar den med att flytta filer och samtidigt visa en 1080p film? Transcode, behöver man göra det eller varför gör man det?

Jag har inte provat göra båda sakerna samtidigt, men att flytta filer är som att flytta dom till en annan HDD i datorn och streama film utan trancoding beror mer på hastigheten i nätverket.
Transcoding är om filmerna skall omvandlas till annat format, om uppspelningsenheten inte stödjer det formatet filmen har på NAS'en.
Själv kör jag utan transcoding och lägger upp filmerna i ett format jag vet TV'n stödjer och då är som sagt begränsningen nätverkets hastighet.

Permalänk
Medlem

Stabilitet,hållbarhet, vanligen bättre cpu,minne, vanligen fler filsystem att välja bland, moduler så du kan installera i stort sett vad du vill.
Mycket snabbare filhantering mm (det är lite som att jämföra en moped med en bra bil, båda tar dig fram men bilen är säkrare och ger mycket mer möjligheter)

Skrivet av granen89:

Okej. Gillar ju att man kan uppgradera Ram. Vad skulle du säga att thecus gör bättre än t.ex. synology? Prestanda endast (cpu, ram) eller andra funktioner?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är mer processorn än RAM som gör en begränsning. Ska man bara jobba med filer, dvs inte DLNA så kan du köpa vad som helst. Ska du in på DLNA-spåret så tycker jag att du ska ta i och köpa en NAS som fixar lite tyngre jobb, tex Synologys Play-serie. Risken är annars att du blir besviken när du inte har så många enheter som kan använda NAS'en för att strömma film och just finessen att strömma film med DLNA är kanske inte helt nödvändig. Skulle förvåna mig stort om en Smart-TV inte kan spela upp film direkt från en SMB-share också. Du kanske till och med kan köra Kodi direkt på TV'n. Kolla upp dina möjligheter först.

Skrivet av MacAllan:

Jag har inte provat göra båda sakerna samtidigt, men att flytta filer är som att flytta dom till en annan HDD i datorn och streama film utan trancoding beror mer på hastigheten i nätverket.
Transcoding är om filmerna skall omvandlas till annat format, om uppspelningsenheten inte stödjer det formatet filmen har på NAS'en.
Själv kör jag utan transcoding och lägger upp filmerna i ett format jag vet TV'n stödjer och då är som sagt begränsningen nätverkets hastighet.

Skrivet av aragon:

Stabilitet,hållbarhet, vanligen bättre cpu,minne, vanligen fler filsystem att välja bland, moduler så du kan installera i stort sett vad du vill.
Mycket snabbare filhantering mm (det är lite som att jämföra en moped med en bra bil, båda tar dig fram men bilen är säkrare och ger mycket mer möjligheter)

Ska kolla om DLNA är nödvändigt för honom, men misstänker att det är överkurs. Annars funnkar det ju ändå att spela upp filmen via wifi om man lägger t.ex filmen i rätt format från början, om jag förstod det rätt?

Sedan om man då jämför t.ex https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/synology-...
med https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/qnap-ts-2...
rent prestandemässigt, märker man av den bättre (4-kärniga) cpun samt dubbla ram?

Sedan har jag kanske en dum fråga, men inte hittat svar. Kan jag som bor på annan ort och sitter på annat nätverk SPARA filer på hans Nas? alltså inte bara komma åt filer utan använda hans Nas som en backup-lagring från mig?

Verkar ha skalat ner det till Qnap och Synology iaf (för enkelhetens skull), så har gärna fler tankar/tips om dem, som Nas generellt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av granen89:

Ska kolla om DLNA är nödvändigt för honom, men misstänker att det är överkurs. Annars funnkar det ju ändå att spela upp filmen via wifi om man lägger t.ex filmen i rätt format från början, om jag förstod det rätt?

Sedan om man då jämför t.ex https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/synology-...
med https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/qnap-ts-2...
rent prestandemässigt, märker man av den bättre (4-kärniga) cpun samt dubbla ram?

Sedan har jag kanske en dum fråga, men inte hittat svar. Kan jag som bor på annan ort och sitter på annat nätverk SPARA filer på hans Nas? alltså inte bara komma åt filer utan använda hans Nas som en backup-lagring från mig?

Verkar ha skalat ner det till Qnap och Synology iaf (för enkelhetens skull), så har gärna fler tankar/tips om dem, som Nas generellt

Om du ska strömma filer med DLNA så är det helt klart skillnad på de två. QNAP'en kommer att kunna hantera flera strömmar samtidigt med inkl transcoding. Om du skippar DLNA så spelar det ingen roll. Då är båda dessa överkvalificerade för uppgiften. För att skyffla filer behövs inte någon CPU eller minne att tala om.

Visst kan du komma åt hans NAS. Det finns flera sätt. Dels kan man komma åt NAS'en direkt på ett antal sätt, tex via WebDAV med och utan SSL (jag rekommenderar inte att öppna SMB-portarna även om det går). Man kan också sätta upp en VPN på NAS'en och koppla upp sig till den. Då kan du komma åt hela din fars nätverk. Ska du köra en VPN-server så krävs lite kraftigare processor för att få fart på det, så då skulle jag rekommendera någon av de NAS'ar du tittar på ovan, men jag tror inte att det är någon större skillnad på hur de kommer att prestera. Dock vet jag av egen erfarenhet att de enklare burkar man kan köpa med någon enkel ARM-processor inte är så snabba på kryptering.

Jag har två NAS'ar, en DS 412+ vilket är föregångarna till Play-enheterna, dvs den har en Atom CPU och lite mer minne. Dels har jag en enkel Buffalo NAS som jag gör backup av Synologyn till. Buffalon kan egentligen inte hantera installerade appar, men jag har rootat den för att kunna köra rsync över SSH till den (dvs krypterad filöverföring), men det orkar den inte riktigt med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Thecus har en uppsjö av moduler för fjärråtkomst om man inte vill använda dom inbyggda tex web disk,sftp mm. ( dom har en modul som är särskilt bra, den heter wingftp och kör bland annat följande protokoll, ftp,sftp,http,https via https logga du in som på en hemsida och kommer åt vilka filer du vill, du kan via denna sedan dela ut saker via tex weblink mm , tex kör jag och släkten med en app i nallen som gör att varje gång jag tar ett foto, filmar eller något annat jag vill behålla, så backas det upp till nasen automatiskt. cpu,ram mm kan göra väldigt mycket för hastigheten, men glöm inte att det även är mjukvaran i nasen som avgör hur bra prestanda du får. och igen,vilket märke du än väljer, köp inte en nas med hdd i från början.

Skrivet av granen89:

Ska kolla om DLNA är nödvändigt för honom, men misstänker att det är överkurs. Annars funnkar det ju ändå att spela upp filmen via wifi om man lägger t.ex filmen i rätt format från början, om jag förstod det rätt?

Sedan om man då jämför t.ex https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/synology-...
med https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/qnap-ts-2...
rent prestandemässigt, märker man av den bättre (4-kärniga) cpun samt dubbla ram?

Sedan har jag kanske en dum fråga, men inte hittat svar. Kan jag som bor på annan ort och sitter på annat nätverk SPARA filer på hans Nas? alltså inte bara komma åt filer utan använda hans Nas som en backup-lagring från mig?

Verkar ha skalat ner det till Qnap och Synology iaf (för enkelhetens skull), så har gärna fler tankar/tips om dem, som Nas generellt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har bara goda erfarenheter av Synology. Extremt välgjord programvara på alla håll och kanter, har i princip alla funktioner som man kan tänka sig och lite till. Väldigt bra lokal moln-tjänst med synkning. Tror inte det finns någon NAS server som är lättare att underhålla och sköta, den kräver i princip ingenting alls. Vill man bara ha en NAS som funkar så är det en sådan jag rekar.

Permalänk
Medlem

@giplet:

Okej. Tack för bra svar!
Min far bestämt sig för synology nu iaf, så det är lite enklare. De jag slutligen kollar på och jämför nu är;
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...

Den enda skillnad jag hittar (förutom små skillnader i prestanda, cpu,ram) är att 214play klarar att transcodea, är det rätt?
Alla har ju DLNA och USB3. Alla 3 funkar väl även med telefon och platta? Samt har molnlagring?

Permalänk
Medlem

@CFSsss:
Vilken modell har du? Om den är äldre, vilken hade du valt idag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av granen89:

@giplet:

Okej. Tack för bra svar!
Min far bestämt sig för synology nu iaf, så det är lite enklare. De jag slutligen kollar på och jämför nu är;
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...

Den enda skillnad jag hittar (förutom små skillnader i prestanda, cpu,ram) är att 214play klarar att transcodea, är det rätt?
Alla har ju DLNA och USB3. Alla 3 funkar väl även med telefon och platta? Samt har molnlagring?

DS215J fixar det du vill göra. Om du vill ha lite mer hängslen och livrem för framtida saker och/eller saker som du inte ännu vet att NAS'en kan klara så kör du på DS214. DS214Play tror jag är overkill för dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen89:

@CFSsss:
Vilken modell har du? Om den är äldre, vilken hade du valt idag?

Jag har en 412+ själv och har hjälpt flera vänner installera 212+ efter att de sett min setup. + modellerna är bra då de har lite mera cpu kraft jämfört med standard tror jag. Men Synologys hemsida är väldigt bra, det är bara kika där på vad som är det senaste. De brukar lista överföringshastighet etc. Tänk också på att det kan vara bra att köpa en större enhet men inte fylla den. Så du kan köpa en 4-bay enhet men börja med 2-3 diskar. Sedan med synologys egna raid kan du expandera volymen, det kan man inte med standard raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen89:

@giplet:

Okej. Tack för bra svar!
Min far bestämt sig för synology nu iaf, så det är lite enklare. De jag slutligen kollar på och jämför nu är;
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...

Den enda skillnad jag hittar (förutom små skillnader i prestanda, cpu,ram) är att 214play klarar att transcodea, är det rätt?
Alla har ju DLNA och USB3. Alla 3 funkar väl även med telefon och platta? Samt har molnlagring?

Det är bara att bestämma om den skall klara trancoding eller om det inte behövs.

Med transcoding 214play
Utan transcoding 215j

Den vanliga 214 modellen skall du inte ens fundera på, den är overkill utan trancoding och den klarar inte transcoding speciellt bra.
Sen tänk även på att de två sista siffrorna i modellerna anger versions år, alltså är de två svarta 2014 års modeller medans den vita är 2015 modell.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att en DS215j ska räcka för ändamålen då! Tack alla för hjälpen! Då återstår bara disk, men där är det väl WD Red som är det enkla/vanligaste valet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen89:

Ser ut som att en DS215j ska räcka för ändamålen då! Tack alla för hjälpen! Då återstår bara disk, men där är det väl WD Red som är det enkla/vanligaste valet!

Det skall vara diskar som är avsedda för NAS och WD red är ett bra val.