Permalänk
Medlem

Fläkt låter vid spel, men vilken?

En fläkt i systemet börjar låta rätt ordentligt vid spel men förstår inte vilken det skulle vara?

Det är varken CPU eller GPU då CPU är så tyst att den knappt hörs på 100% och GPU har ett helt annat ljud. Resten av fläktarna är kopplade till chassits fläktkontroll...

Just NU slog det mig, kan det vara nätagget? Går den fläkten att reglera på något sätt? Det är ett billigare Corsair 750w agg, ej modulärt...?

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av trifix:

En fläkt i systemet börjar låta rätt ordentligt vid spel men förstår inte vilken det skulle vara?

Det är varken CPU eller GPU då CPU är så tyst att den knappt hörs på 100% och GPU har ett helt annat ljud. Resten av fläktarna är kopplade till chassits fläktkontroll...

Just NU slog det mig, kan det vara nätagget? Går den fläkten att reglera på något sätt? Det är ett billigare Corsair 750w agg, ej modulärt...?

Kan eventuellt även vara en dos av spoltjut, kan i vissa fall låta lite liknande en fläkt. Nätaggsfläkten är helt fristående från resten av din dator, så det är lite mer komplicerat. Försök hitta ljudet, om det är nätagget, prova stoppa fläkten med handen (vet att man inte bör göra detta egentligen), om det inte slutar är det nog spoltjut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trifix:

En fläkt i systemet börjar låta rätt ordentligt vid spel men förstår inte vilken det skulle vara?

Det är varken CPU eller GPU då CPU är så tyst att den knappt hörs på 100% och GPU har ett helt annat ljud. Resten av fläktarna är kopplade till chassits fläktkontroll...

Just NU slog det mig, kan det vara nätagget? Går den fläkten att reglera på något sätt? Det är ett billigare Corsair 750w agg, ej modulärt...?

Kan du inte öppna datorn och försöka lokalisera ljudet? Mycket möjligt att det är nätaggregatet, och då går det inte att göra någonting åt det, förutom att byta fläkten vilket jag inte kan rekommendera.

Edit: Stoppa absolut inte in fingrarna i nätaggregatet medans det används. Det går att höra om du lägger örat nära. Annars får du använda någon sorts pinne av ett material som inte är strömledande för att stoppa fläkten.

Permalänk
Medlem

dra ur chassifläktarna temporärt, dra igång något krävande som får den sagda fläkten att låta. öppna upp sidopanelen och lyssna med örat om det kommer från toppen, mitten eller längst ned. låter det inget är det en chassifläkt, och då sätter du i en i taget. annars vet du exakt vilken fläkt det är

men stoppa verkligen inte ned fingret i nätagget som föreslagits tidigare. mer dum sak får man leta efter. bara skriker "hej, ge mig el i fingrarna"

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Sen när har det blivit möjligt att få en stöt av ett nätagg från att röra gallret eller fläkten precis bakom? Men ja visst, det är väl en principsak, och såna kan jag vara kass på ibland, speciellt den här tiden på dygnet.

Permalänk
Medlem

Självklart kan jag dra av chassit och lyssna osv. Jag var inte i närheten av datorn. Tycker det är märkligt som sagt var att fläkten låter som uppenbarligen inte är kopplad till någon som helst fläktstyrning. Det är som sagt var varken CPU eller GPU. Chassifläktarna är kopplade till chassits fläktstyrning som i sin tur styrs helt manuellt med knapp på framsidan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Skrivet av trifix:

Självklart kan jag dra av chassit och lyssna osv. Jag var inte i närheten av datorn. Tycker det är märkligt som sagt var att fläkten låter som uppenbarligen inte är kopplad till någon som helst fläktstyrning. Det är som sagt var varken CPU eller GPU. Chassifläktarna är kopplade till chassits fläktstyrning som i sin tur styrs helt manuellt med knapp på framsidan

Skickades från m.sweclockers.com

Hej.

Min sambo hade samma problem då jag en kväll hörde ett ljud som liknade en hadd som arbetade hårt så tänkte inte mycket på det först, men efter flera dagar med samma ljud nästan konstant så bleb jag misstänksam.

Öppnade hennes låda och stoppade fläktarna genom att sätta fingret emot den roterande mittenkärnan på fläktarna(ingen va vänd åt andra hållet) och ljudet försvann inte.
Tittade på PSU fläkten men var inte säker så tog då en plastsak och tryckte emot mitten av fläkten(på samma sätt som tidigare) så den började sakta ner men stannade inte och mycket riktigt så försvann ljudet och kom tillbaka när jag släppte flänkten, där hade vi boven till missljudet.
Fixade ny PSU och den har varit tyst sedan dess.

Att byta cpu fläkt är inga problem heller om man har en fläkt i rätt storlek liggandes till övers. Har gjort det på några av mina PSU utan att det hänt något när det varit dåligt med "cash" innan löning. Sen har man köpt nytt när pengarna kommit.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Haha jaaaa vafan säger man!!

Kollade datorn igår och jo, mycket riktigt var det nätagget som började väsnas rätt ordentligt efter bara några minuter i spel. Jag förstår varför

Filtret under chassit var ju helt igensatt! En jävla tur att jag faktiskt gjorde något åt det annars hade det kunnat sluta illa kanske

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av trifix:

Haha jaaaa vafan säger man!!

Kollade datorn igår och jo, mycket riktigt var det nätagget som började väsnas rätt ordentligt efter bara några minuter i spel. Jag förstår varför

http://i.imgur.com/NQelkVQ.jpg

Filtret under chassit var ju helt igensatt! En jävla tur att jag faktiskt gjorde något åt det annars hade det kunnat sluta illa kanske

Haha classic, skönt att det bara var det.

Riktig satisfaction att rensa allt damm och höra hur datorn kan andas, någon som förstår mig?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

Fyfan, fick ett plötsligt behov av att vilja göra rent min dator nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av trifix:

Haha jaaaa vafan säger man!!

Kollade datorn igår och jo, mycket riktigt var det nätagget som började väsnas rätt ordentligt efter bara några minuter i spel. Jag förstår varför

http://i.imgur.com/NQelkVQ.jpg

Filtret under chassit var ju helt igensatt! En jävla tur att jag faktiskt gjorde något åt det annars hade det kunnat sluta illa kanske

Jamen där ser man! Bra att ha som vana att rengöra dammfiltrena i datorn i samband med att du dammsuger rummet, brukar vara ganska lagom ofta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trifix:

Haha jaaaa vafan säger man!!

Kollade datorn igår och jo, mycket riktigt var det nätagget som började väsnas rätt ordentligt efter bara några minuter i spel. Jag förstår varför

http://i.imgur.com/NQelkVQ.jpg

Filtret under chassit var ju helt igensatt! En jävla tur att jag faktiskt gjorde något åt det annars hade det kunnat sluta illa kanske

Dammråttor som morrar är inte att leka med, du gjorde rätt i som tog kål på dem.