Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Katter är lustiga.

Satte dit dörren till min kokvrå, stänger jag den så gnäller de och är på dörren, om jag öppnar den så struntar de fullständigt i kokvrån.

Dörren SKA dock tydligen inte vara stängd enligt dem

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Heh...
Är som med sovrummet.

Nu när det var varmt som tusan ville jag isolera sovrummet så det inte blev för varmt där till kvällen, så jag stängde allt jag kunde till den. Katten ligger aldrig i det rummet normalt på dagen ändå...

Plötsligt stod där en katt och gnällde och lutade mot dörren, förtvivlad att han inte kunde gå in... inte för han ville, utan för den skulle vara öppen.

Btw... Jag har ärligt börjat fundera på om jag har en hund i katt-förklädnad.

Han trillar av stolen när han ska tvätta sig.
Han jagar pinnar... jepp, pinnar du kastar springer han efter.
Han sätter sig o tigger... med "puppy eyes".
Han vill gå ut i kopplet hela tiden, och gräva i rabatterna.

Vad i tusan är det för ras jag har?
(tror det är katt iaf...)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Heh...
Är som med sovrummet.

Nu när det var varmt som tusan ville jag isolera sovrummet så det inte blev för varmt där till kvällen, så jag stängde allt jag kunde till den. Katten ligger aldrig i det rummet normalt på dagen ändå...

Plötsligt stod där en katt och gnällde och lutade mot dörren, förtvivlad att han inte kunde gå in... inte för han ville, utan för den skulle vara öppen.

Btw... Jag har ärligt börjat fundera på om jag har en hund i katt-förklädnad.

Han trillar av stolen när han ska tvätta sig.
Han jagar pinnar... jepp, pinnar du kastar springer han efter.
Han sätter sig o tigger... med "puppy eyes".
Han vill gå ut i kopplet hela tiden, och gräva i rabatterna.

Vad i tusan är det för ras jag har?
(tror det är katt iaf...)
https://s22.postimg.cc/d6wxru0nl/IMG_20180813_204529362.jpg

Katten vill nog se in i rummet för att hålla koll och stänger du dörren då vet den inte vad som händer där och då måste den kunna gå och undersöka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ringo Starr väntar på bussen tillsammans med mig.

Han dök upp en dag, tillsammans med sin bror Eric Clapton. Ringo bor hos mig, Eric hos grannen tvärs över vägen.

De hade blivit omhändertagna i en större stad och placerade ute på landet, en halvmil bort från mitt, på andra sidan ån. Men de drog iväg genom skogen. När vi kollade efter ägare fick vi veta namnen och lite om deras historia. Och fick OK på att de kan stanna om de vill. Och det verkar de vilja...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Katten vill nog se in i rummet för att hålla koll och stänger du dörren då vet den inte vad som händer där och då måste den kunna gå och undersöka.

Kanske.

Normalt bryr sig den katten inte om ett rum dock, om inte jag är där.

När jag fick hjälp av en vän och skulle lyfta madrassen låste jag ju ute katten ur sovrummet, för att han inte skulle hoppa in och hamna i kläm någonstans. Och gissa vilket gnällande och gråtande han gjorde... inom 10 sek, var så man undrade om grannarna trodde jag plågade honom... Han visste ju att vi var där, och han fick inte vara nära mig... vilket han är besatt av.

Lite därför jag blev förvånad att en låst dörr spelar roll, när han och jag ändå är på samma sida om den.
Han vande sig rätt fort dock, då jag tog upp och kelade med honom så glömde han snabbt bort det problemet

Permalänk
Medlem

@Adoby: Trevlig och rörande historia. Själv har jag en katt som ingen ville ha. Hon skulle ha blivit dräpt som barn om inte jag tagit henne. Nu är vi bästa vänner. Det är trivsamt med en katt i huset.

Permalänk
Medlem

@stigw: En annan historia....

När katterna, Ringo och Eric, dök upp var de väldigt skygga och de är väldigt lika varandra. Jag och grannen pratade om att det hade dykt upp EN ny katt, och jag sa att jag tänkte sätta ut mat och försöka se om den vill stanna.

Maten gick åt i imponerande fart. Den, vad vi trodde, ensamma katten verkade väldigt matfrisk. Så jag blandade i avmaskningsmedel i maten, men det hjälpte inte märkbart...

Efter en tid kunde katten acceptera att jag satt en bit bort medan den åt. Och småpratade lite med den. "Duktig katt! Fin kisse! Är du så fin?!" Hade jag något i händerna gick den direkt undan. En dag, efter en skål med kattmat, kom katten fram och lät sig bli klappad, helt kort. Och sprang sedan undan.

Jag tyckte det var väldigt stort så när jag fick besök av min syster nästa dag berättade jag om den skygga katten som efter många om och men lät sig bli klappad. Men min granne, som stod tillsammans med oss, sa då: - Det är väl inget, jag har fått klappa katten länge nu.

Jag blev lite lång i ansiktet... Men fortsatte sätta ut mat och fick klappa katten ibland.

Så en dag såg grannen att det var TVÅ katter, inte en. Och grannen hade matat och klappat den ena och jag hade klappat och matat den andra. I början hade jag nog matat båda...

Efter en tid fick jag klappa katten lite mer och kunde ta bort fästingar. Satt flera i nacken och vid öronen. Och droppade på fästingmedel.

Under tiden frågade vi runt om några grannar saknade en katt, och senare om någon saknade två katter. Och fick napp en halvmil bort, som jag berättade ovan. Ringo har en teckning i form av ett vitt "strumpeband" i en ring runt vänstra bakbenet, därav namnet "Ringo", och är lite större. Syns på bilden ovan. De är kastrerade och vaccinerade.

Nu har det gått två år och katterna är hemmastadda och är inte rädda längre, utan är som vanliga tama katter. Jag ser sällan Eric, men Ringo är "på" så fort jag visar mig och vill lägga sig i vad jag gör och hävdar högljutt och energiskt min gård som sitt revir mot främmande katter.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Katter är lustiga.

Satte dit dörren till min kokvrå, stänger jag den så gnäller de och är på dörren, om jag öppnar den så struntar de fullständigt i kokvrån.

Dörren SKA dock tydligen inte vara stängd enligt dem

Mina tre katter är precis likadana. En stängd dörr är tydligen djävulens redskap, det får inte finnas till helt enkelt. Jag bor i en tvåa på 75kvm med öppen planlösning så det finns egentligen bara tre dörrar, en till sovrummet, en till toaletten och en till klädkammaren. Den enda dörr som enligt kissarna får vara stängd är den till klädkammaren.

Stänger jag dörren till sovrummet där jag också har mitt skrivbord och min gamingdator så blir det gråt och jamande direkt oavsett om jag är i sovrummet eller utanför. Det verkar vara just dörren och avskärmningen som stör.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag tror det handlar om revir. Har katten en gång fått tillgång till ett utrymme ska han eller hon ha tillgång till det i fortsättningen också. Är det ett utrymme som katten inte släppts in i ligger det utanför reviret och är därmed ointressant. En stängd dörr hindrar alltså katten att bevaka sitt revir,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tror det handlar om revir. Har katten en gång fått tillgång till ett utrymme ska han eller hon ha tillgång till det i fortsättningen också. Är det ett utrymme som katten inte släppts in i ligger det utanför reviret och är därmed ointressant. En stängd dörr hindrar alltså katten att bevaka sitt revir,

Jag tror du har helt rätt. Den enda dörren som accepteras som stängd hemma hos mig är den till klädkammaren. Där har ingen av katterna haft tillgång till och därför är den inte intressant.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tror det handlar om revir. Har katten en gång fått tillgång till ett utrymme ska han eller hon ha tillgång till det i fortsättningen också. Är det ett utrymme som katten inte släppts in i ligger det utanför reviret och är därmed ointressant. En stängd dörr hindrar alltså katten att bevaka sitt revir,

Logiken stämmer med mitt ena rum också, där jag har lager, typ.
Katten får inte vara där, och jag kan öppna, gå in och hämta saker och katten väntar snällt utanför.

Så mao.. när ni får en katt... håll den i så få rum som möjligt, för har ni väl släppt in den... är det kört

Permalänk
Medlem

Se här för mer info: Bilder på ditt senaste inköp

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Fan, fan, fan, vill bara varna icke kattägare om att det kan ibland kan vara jobbigt. För en kvart sedan beslöt sig Zelda (snart tre år gammal Ocicat) för att kräkas sittande på min subwoofer. Normalt inga större problem men nu lyckades hon pricka in mellan metallgallret och själva subwoofern. Fick ta metallgallret snabbt som attan till duschen vilket innebar att jag blir genonvåt om fötterna. Sedan måste jag försiktigt försöka att få bort allt kräk från 12" elementet som sitter fram i subwoofern. Gick att lösa till slut men livet vore enklare utan katter.

Men trots allt extra jobb så ger kissarna mer tillbaka än vad de "kostar".

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Bascule666:

Jag tror du har helt rätt. Den enda dörren som accepteras som stängd hemma hos mig är den till klädkammaren. Där har ingen av katterna haft tillgång till och därför är den inte intressant.

Skrivet av Paddanx:

Logiken stämmer med mitt ena rum också, där jag har lager, typ.
Katten får inte vara där, och jag kan öppna, gå in och hämta saker och katten väntar snällt utanför.

Så mao.. när ni får en katt... håll den i så få rum som möjligt, för har ni väl släppt in den... är det kört

Tror det är en blandning av revir och att de är vanedjur de gillar inte förändringar. Brorsan spelade spel till kl. 05:00 morse. Han är ledig idag. Låg och sov tills kl 12:00. Var ett väldans gnäll på den ena katten eftersom han brukar alltid ligga där efter att brorsan har gått till jobbet.

Det går att avvänja en del katter med klickträning/med dofter. Har en hemma men den används sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Tror det är en blandning av revir och att de är vanedjur de gillar inte förändringar. Brorsan spelade spel till kl. 05:00 morse. Han är ledig idag. Låg och sov tills kl 12:00. Var ett väldans gnäll på den ena katten eftersom han brukar alltid ligga där efter att brorsan har gått till jobbet.

Det går att avvänja en del katter med klickträning/med dofter. Har en hemma men den används sällan

https://shopcdn.textalk.se/shop/14698/art98/h7340/29347340-origpic-09f6d1.jpg?max-width=1080&max-height=1080&quality=80

Åter... jag känner igen mig.

6:38 i morse vaknade jag av litet pip och en blöt nos...
Jag hade glömt sätta klockan, och försov mig lite. Katten väckte mig precis i tid (ska normalt upp 6:45, men klockan ringer för snooze redan 6:25 då jag är seg på att gå upp). Så tog 5 min att kela med honom och sedan in i duschen mm.

Enda jag funderar på... hur tusan vet han att det inte var helg?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Paddanx:

Åter... jag känner igen mig.

6:38 i morse vaknade jag av litet pip och en blöt nos...
Jag hade glömt sätta klockan, och försov mig lite. Katten väckte mig precis i tid (ska normalt upp 6:45, men klockan ringer för snooze redan 6:25 då jag är seg på att gå upp). Så tog 5 min att kela med honom och sedan in i duschen mm.

Enda jag funderar på... hur tusan vet han att det inte var helg?

Ja vet det är mysko på helgen låter de honom va ifred. Fast de blev förvirrade i somras av att han hade tre veckors semester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ja vet det är mysko på helgen låter de honom va ifred. Fast de blev förvirrade i somras av att han hade tre veckors semester

Oh snacka inte om det.
Han ändrade tom sina vanor och började själv sova länge.
Man var vaken till 4-5 på morgonen, och sov till 12-14 eller så, och han låg o sov bredvid en när man vaknade 12+.

Värsta chocken var första morgonen klockan ringde igen dock... Katten vart förtvivlad, för nu var inte jag hemma hela dagen och lekte och kela med honom jue...

Permalänk
Rekordmedlem

Katten struntar i maten bara han får kartongerna

Skrivet av Bascule666:

Fan, fan, fan, vill bara varna icke kattägare om att det kan ibland kan vara jobbigt. För en kvart sedan beslöt sig Zelda (snart tre år gammal Ocicat) för att kräkas sittande på min subwoofer. Normalt inga större problem men nu lyckades hon pricka in mellan metallgallret och själva subwoofern. Fick ta metallgallret snabbt som attan till duschen vilket innebar att jag blir genonvåt om fötterna. Sedan måste jag försiktigt försöka att få bort allt kräk från 12" elementet som sitter fram i subwoofern. Gick att lösa till slut men livet vore enklare utan katter.

Men trots allt extra jobb så ger kissarna mer tillbaka än vad de "kostar".

Det är väl bara att dra på tongeneratorn eller nån bra låt och skaka basen ren och torr, jag vet en vars katt hade krupit in och lagt sig i basmodulen, en redig 2 x 18" basreflexlåda med 6" portar, addera ett slutsteg på 3 KW per kanal till det så kan du gissa om katten upprepade det....
Katten vägrade att gå i närheten av basmodulerna efter den omskakande upplevelsen den var med om när musiken startade, typ Frozen med Madonna med väl tilltaget ljudtryck.
Det var inte vår avsikt att "skaka katt" utan vi blev minst sagt förvånade när katten flög ut ur basporten men den överlevde och lärde sig att det var ett väldigt otrevligt ställe att befinna sig på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Katten struntar i maten bara han får kartongerna

Det är väl bara att dra på tongeneratorn eller nån bra låt och skaka basen ren och torr, jag vet en vars katt hade krupit in och lagt sig i basmodulen, en redig 2 x 18" basreflexlåda med 6" portar, addera ett slutsteg på 3 KW per kanal till det så kan du gissa om katten upprepade det....
Katten vägrade att gå i närheten av basmodulerna efter den omskakande upplevelsen den var med om när musiken startade, typ Frozen med Madonna med väl tilltaget ljudtryck.
Det var inte vår avsikt att "skaka katt" utan vi blev minst sagt förvånade när katten flög ut ur basporten men den överlevde och lärde sig att det var ett väldigt otrevligt ställe att befinna sig på.

Bra inlägg, kanske ska ta och köra lite testtoner i det lägre registret för att skrämma skiten ur katterna. Annars är min SVS-sub som väger runt 35Kg och fungerar mer eller mindre som ett soffbord ett väldigt populärt tillhåll för katterna.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Katter är lustiga.

Satte dit dörren till min kokvrå, stänger jag den så gnäller de och är på dörren, om jag öppnar den så struntar de fullständigt i kokvrån.

Dörren SKA dock tydligen inte vara stängd enligt dem

Nu har katterna vant sig vid att dörren är stängd och bryr sig inte om det längre.
Men skulle jag gå in där och stänga dörren, blir det direkt gråt och krafsande, eftersom jag är där inne och de kommer inte in till mig.

Påminner mig om en annan katt jag hade, gå på toa och stänga dörren var bara att glömma, hon var direkt utanför dörren, krafsade och klagade högljutt på jag hade stängt henne ute.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kara, king of the lägenhet:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av AMD-FX:

Ok, va det Lukoi den hette
Skulle vara kul att ha en bara för att den är så sällsynt

Fick svar från de i Stockholm de ville ha 20 000kr för en Lykoi-kattunge och det var givetvis väntelista på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Fick svar från de i Stockholm de ville ha 20 000kr för en Lykoi-kattunge och det var givetvis väntelista på dem.

Hade jag dom pengarna skulle jag köpa en utan tvekan. Lukoi (λυκοι) läste jag någonstans att det betyder vargen/ar på grekiska

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Fick svar från de i Stockholm de ville ha 20 000kr för en Lykoi-kattunge och det var givetvis väntelista på dem.

Det var ju inte så jäkla farligt egentligen, gav själv 10 papp för min lilla Oriental Spock för ett par månader sedan. Problemet är väl snarare att rasen inte finns alls så att teckna försäkringar blir ju som bondkatt och livförsäkring kan du antagligen glömma. Kan man leva utan försäkringar så kanske det är en grej (inte att rekommendera) och problemet är att man har noll koll hur det står till med stamtavlan (genetiska sjukdomar, inavel mm.).

Men de ser fantastiskt fräcka ut!

PS! Skulle gärna vilja ha en men skulle aldrig köpa en innan rasen var registrerad hos Sverak. Vem vet det kanske händer innan jag lämnar in och då är jag spekulant.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av AMD-FX:

Hade jag dom pengarna skulle jag köpa en utan tvekan. Lukoi (λυκοι) läste jag någonstans att det betyder vargen/ar på grekiska

Ja det stämmer det är grekiska och på engelska kallar de dem Lykoi med y.

The Lykoi breed was developed in Vonore, Tennessee. The word lykoi means "wolves" in Greek

Skrivet av Bascule666:

Det var ju inte så jäkla farligt egentligen, gav själv 10 papp för min lilla Oriental Spock för ett par månader sedan. Problemet är väl snarare att rasen inte finns alls så att teckna försäkringar blir ju som bondkatt och livförsäkring kan du antagligen glömma. Kan man leva utan försäkringar så kanske det är en grej (inte att rekommendera) och problemet är att man har noll koll hur det står till med stamtavlan (genetiska sjukdomar, inavel mm.).

Men de ser fantastiskt fräcka ut!

PS! Skulle gärna vilja ha en men skulle aldrig köpa en innan rasen var registrerad hos Sverak. Vem vet det kanske händer innan jag lämnar in och då är jag spekulant.

Nej det var inte så farligt dessvärre är det lång väntelista på dem. De har tydligen skaffat fram en egen kattförsäkring via Agria:

Katterna vi säljer har stamtavla i TICA. De kostar 20 000 kronor, och när de flyttar till sina nya hem är de vaccinerade, ID-märkta och kastrerade. Vi rekommenderar Agria som försäkringsbolag eftersom de har en speciellt framtagen lykoiförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ja det stämmer det är grekiska och på engelska kallar de dem Lykoi med y.

The Lykoi breed was developed in Vonore, Tennessee. The word lykoi means "wolves" in Greek

Nej det var inte så farligt dessvärre är det lång väntelista på dem. De har tydligen skaffat fram en egen kattförsäkring via Agria:

Katterna vi säljer har stamtavla i TICA. De kostar 20 000 kronor, och när de flyttar till sina nya hem är de vaccinerade, ID-märkta och kastrerade. Vi rekommenderar Agria som försäkringsbolag eftersom de har en speciellt framtagen lykoiförsäkring.

Låter ju som saker och ting rör sig framåt, de är utan tvekan intressanta katter.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Bascule666:

Låter ju som saker och ting rör sig framåt, de är utan tvekan intressanta katter.

Ja som sagt jag står på väntelistan. Jag kollade med Agria och de hade den försäkringen och det var inga problem att ha en livförsäkring på 20k.

Permalänk
Medlem

Lilla Spock hamnar nästa vecka under kniven. Kastrering på gång onsdag 5/9 på Blå Stjärnan i Gbg.

Hoppas det inte förändrar honom för mycket, vilket absolut inte inträffat med min Zelda (hona) eller Kara (hane) men man är ju alltid lite orolig när ingrepp ska ske. GosigSpock är den hittills mest "människovänliga" katten jag haft, han vill alltid vara extremt nära (plåster som någon beskrev det i tråden), sover varje natt i min säng, kommer alltid när jag ropar på honom, sover i mitt knä när jag kollar på TV och vill vara framme med tassarna när jag diskar eller borstar tänderna.

Orientaler/Siameser har ett rykte om sig att vara intelligenta och rejält smarta och jag som bara har två andra raser att jämföra med (Ocicat och Turkisk Van) är böjd att hålla med. Spock är lite speciell, han har exempelvis räknat ut hur han kan lura Zeldas foderautomat för att komma över maten. Dessutom kan han öppna lådor i min byrå i badrummet. Han är ett litet helsike att ha koll på.

Spock är nu ganska exakt sex månader gammal och är ungefär lika lång och hög som Zelda (Ocicat, tre år) men väger nog bara hälften. Påminner mig alltid om en egyptisk tempelkatt. Han gör ett fantastiskt "fladdrande" ljud när han snabbt skakar på huvudet då hans öron är gigantiska jämförelsevis.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ja som sagt jag står på väntelistan. Jag kollade med Agria och de hade den försäkringen och det var inga problem att ha en livförsäkring på 20k.

Håll oss uppdaterade!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Tycker inte Spock är fin, alltså utseendet.. (no offense) Ser ut som om jag försökt rita en katt ur minnet...

Men jag gissar att han växer på en ganska ordentligt. Ungefär som med Rex-katterna; tyckte de var gräsliga till en början, men nu tycker jag det är en jäättefin kattyp..
Nånting säger mig dock att han har rätt ordentligt med personlighet

Tilläggas bör att jag inte sett en oriental i verkligheten.

Edit: våran lilla kattgumma har lämnat ytterdörren på vid gavel två dagar i rad nu när grabben har glömt låsa dörren. Jag tycker att hon faktiskt borde stänga dörren efter sig när hon går ut. Tur det inte är vinter