OC Throttlar av okänd anledning. EVGA 780@1226, 1300mV.

Permalänk
Medlem

OC Throttlar av okänd anledning. EVGA 780@1226, 1300mV.

Hej SweC.

Enligt bifogad bild, så ligger kortet väldigt sällan på maximal OC, den ligger ofta under fabriksinställningar i spel. Detta är givetvis frustrerande.

Observera att detta är kortet utan belastning, men den avger nästan sammavärden som mitt i ett spel. Temperatur går aldrig över 52c.

Tankar? Skit bakom spakarna?
Kom gärna med feedback!

Mvh
Simon

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bandless:

Hej SweC.

Enligt bifogad bild, så ligger kortet väldigt sällan på maximal OC, den ligger ofta under fabriksinställningar i spel. Detta är givetvis frustrerande.

http://i.imgur.com/oy53MUj.png
Observera att detta är kortet utan belastning, men den avger nästan sammavärden som mitt i ett spel. Temperatur går aldrig över 52c.

Tankar? Skit bakom spakarna?
Kom gärna med feedback!

Mvh
Simon

Hög spänning leder till värme, värme leder till Ohmska förluster. Energi som inte används till något.
Kontentan: Du överskrider din Powerlimit på 106% över fabriksbios tilldelar.

Sänk späningen och få lägre värme, lägre värme betyder mindre energi som slösas och högre aktiva frekvenser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hög spänning leder till värme, värme leder till Ohmska förluster. Energi som inte används till något.
Kontentan: Du överskrider din Powerlimit på 106% över fabriksbios tilldelar.

Sänk späningen och få lägre värme, lägre värme betyder mindre energi som slösas och högre aktiva frekvenser.

Hej,

tack för ditt svar.

En omflash lär väl lösa detta.

Men enligt de värden som jag har monitorerat så framgår det inte att den överskrider sin power-limit. Ofta så ligger den och kör på 50% i spel, trots att jag vill ha ut betydligt mer. Vet du vad detta kan bero på?

Tycker du att 52c som maxvärde är för högt i samband med energiförlust? Tycker det spontant låter som ett väldigt bra värde.

Jag skall även testa att dra ett Ungine-test i eftermiddag, jag vill minnas att just där så fungerade överklockningen precis som det var tänkt. Men att den throttlar just i spel.

Mvh
Simon

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU