Sony släpper fjärrkontroll för Playstation 4

Permalänk
Medlem

Den skall jag utan tvekan lägga mina vantar på.
Min ps4 är uteslutande för filmtittande
Det är ju en konsol så spela på den kan man ju inte göra

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Ptja, soltimmarna har ju minskat på sistone och vädret har väl inte varit fantastiskt precis
Men jag måste faktiskt hålla med om att kontrollen inte var så tilltalande, skulle kunna tillhöra vilken TV som helst.

Så hur ska en fjärrkontroll se ut som tilltalar dig? Det finns inte så hemskt många sätt att göra en fjärrkontroll på.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ser väl inte värre ut än någon annan fjärrkontroll till valfri pryl.

Nej men du, det är väl väldigt subjektivt ellerhur?

Lista på fjärrkontroller som ser bra ut och samtidigt är mycket funktionella, enligt min subjektiva mening:

LG Magic Remote https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/lg-an-mr500/20...

Harmony Ultimate http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tillbehor-ljud-bil...

Harmony Elite https://www.komplett.se/product/857206/ljud-bild/fjrrkontroll...

Men ja, en fjärr är alltid en fjärr, visst är det så. Men jag föredrar de snygga, vilket det kanske inte finns en hel uppsjö av heller.
Något hade ju varit om Sony samtidigt släppte en Remote-app till telefonen, att ha en iPhone 6 som fjärr är inte dåligt det heller, riktigt snyggt till och med.
Playstation App är ju inte riktigt till för det ändamålet tyvärr.

Hade nog till och med kunnat tänka mig att köpa en androidplatta om det fanns en riktigt trevlig Remote-app till PS4 och bara använda den som fjärr med ett trevligt ställ att ha den på vardagsrumsbordet.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Nej men du, det är väl väldigt subjektivt ellerhur?

Lista på fjärrkontroller som ser bra ut och samtidigt är mycket funktionella, enligt min subjektiva mening:

LG Magic Remote https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/lg-an-mr500/20...

Harmony Ultimate http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tillbehor-ljud-bil...

Harmony Elite https://www.komplett.se/product/857206/ljud-bild/fjrrkontroll...

Men ja, en fjärr är alltid en fjärr, visst är det så. Men jag föredrar de snygga, vilket det kanske inte finns en hel uppsjö av heller.
Något hade ju varit om Sony samtidigt släppte en Remote-app till telefonen, att ha en iPhone 6 som fjärr är inte dåligt det heller, riktigt snyggt till och med.
Playstation App är ju inte riktigt till för det ändamålet tyvärr.

Hade nog till och med kunnat tänka mig att köpa en androidplatta om det fanns en riktigt trevlig Remote-app till PS4 och bara använda den som fjärr med en trevligt ställ att ha den på vardagsrumsbordet.
[sidr="smaller"]Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Personligen tycker jag LG's kontroll är skitful, sen kan du inte blanda in Logitech's kontroller i det hela, dessa är något helt annat, luta dig istället tillbaka till respektive tillverkares fjärrkontroller av TV, DVD, HiFi etc och kolla hur dessa ser ut, skulle du skita i att köpa någon av dessa produkter hur bra de än var bara för att de har en "ful" fjärrkontroll?
De snyggaste fjärrkontroller som någonsin har gjorts (om man nu ska lägga någon vikt på det) gjordes utav B&O

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

@Elakekocken:

smaken är som baken.

Seriöst. De du länkade till var ju skitfula.

Min Samsung fjärrkontroll liknar den som nu släpps för PS4 och jag är nööjd. Har även även en typ 25 år gammal B&O tjock-tv kvar, med en fjärrkontontroll som ser ut i samma stil - lång och smal och fyrkantig. Gillar även den. Köpte den begagnad för länge sedan men vill inte slänga den. Hittade en bild på den färrkontrollen, från typ sent 1990-tal. Tung som bara fasiken. Mycket metall i den.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Apple TV4 verkar få en riktigt trevlig fjärrkontroll. Tycker som andra att det är dumt/konstigt att inte PS3:ans fjärr inte skall gå och koppla till fyran. På det hela så är stödet för kringutrustning uselt på fyran. Köpte en G27:a (ratt, växel och pedal) i trygg föreställning att den skulle fungera när fyra kom. Men icke.

Stödet för Mediaservrar är också svagt i jämförelse med trean men den stöder i alla fall Plex. Sedan jag skaffade smart TV så använder jag inte PS-maskinerna sällan för mediauppspelning. Problemet som trean var den lilla buffert den hade så den kunde lätt börja hacka. Mina smart TV apparater klarar detta bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Personligen tycker jag LG's kontroll är skitful, sen kan du inte blanda in Logitech's kontroller i det hela, dessa är något helt annat, luta dig istället tillbaka till respektive tillverkares fjärrkontroller av TV, DVD, HiFi etc och kolla hur dessa ser ut, skulle du skita i att köpa någon av dessa produkter hur bra de än var bara för att de har en "ful" fjärrkontroll?
De snyggaste fjärrkontroller som någonsin har gjorts (om man nu ska lägga någon vikt på det) gjordes utav B&O

http://forum.beoworld.org/cfs-filesystemfile.ashx/__key/CommunityServer.Components.UserFiles/00.00.00.21.35.Folder1/054.jpg

Den var fet

Nej, jag hade givetvis inte struntat i att köpa de produkterna. Men nu är fjärren ett tillval till Playstation 4 den ingår inte vid köp av en PS4, hade den ingått hade jag med stor säkerhet använt den, därav länkade jag harmony-kontrollerna för jag köper hellre en sådan, för den ingår inte heller till ett Playstation 4. Är du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

@Elakekocken:

smaken är som baken.

Seriöst. De du länkade till var ju skitfula.

Min Samsung fjärrkontroll liknar den som nu släpps för PS4 och jag är nööjd. Har även även en typ 25 år gammal B&O tjock-tv kvar, med en fjärrkontontroll som ser ut i samma stil - lång och smal och fyrkantig. Gillar även den. Köpte den begagnad för länge sedan men vill inte slänga den. Hittade en bild på den färrkontrollen, från typ sent 1990-tal. Tung som bara fasiken. Mycket metall i den.

http://eu.bosscom.com/images/upload/Beo4%20aux.jpg

Ja, det var ju liksom därför jag skrev att det var ur ett subjektivt perspektiv. Rätt fet den med faktiskt, den du lade upp.
Jag hade kunnat tänka mig en liknande den du lade upp och den Rajat lade upp fast med borstad aluminium.
De jag länkade till är plastiga, men LG:s Magic Remote är underbar, mest för att den funkar som en datormus och är känslig som fan. Perfekt för en Smart TV.
Tycker att Sonys fjärr skulle vara mer smart, det var därför jag också skrev att om jag hade fått välja skulle jag gärna sett en Remote App för Playstation 4 så kan man använda antingen telefonen eller en surfplatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har använt min Logitech Harmony som fjärrkontroll till PS4an sen releasedagen.. Ps4an kan ta emot signaler från tvn genom HDMI.

Permalänk
Avstängd

Var det verkligen lönt att radera min kommentar där jag frågade hur fjärren skulle styra dessa andra apparater då den enligt artikeln använde bluetooth?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Var det verkligen lönt att radera min kommentar där jag frågade hur fjärren skulle styra dessa andra apparater då den enligt artikeln använde bluetooth?

Läser man här så står det "Featuring wireless Bluetooth communication with the PS4, and IR communication with up to three additional devices (TV, Cable, AUX)"

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Att ha funktion mör att mata ut skiva på frärrkontroll är väl ändå den mest onödiga knapp som finns, du måste ändå fram till den för att ta ur och stoppa i skivor.

Dessutom är jag rätt säker på att ”slot-in”-enheten i PS4 kräver en fysisk knuff på skivan (efter att den väl matats ut) för att den ska suga in skivan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad är måtten på denna? Den ser ju ofantligt stor ut eller lång i alla fall.

That's what she said

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

är den inte ganska onödig? vad ska den vara bra för jag menar handkontrollen fixar ju redan allt

En fjärrkontroll behöver du inte starta för att den ska fungera, nu vet jag inte hur PS4 fungerar men på Xbox 360 stänger i alla fall kontrollen av sig när man inte nyttjat den på ett visst antal minuter. Det gör att du behöver starta den och vänta några sekunder när du ska ex pausa en film.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

En fjärrkontroll behöver du inte starta för att den ska fungera, nu vet jag inte hur PS4 fungerar men på Xbox 360 stänger i alla fall kontrollen av sig när man inte nyttjat den på ett visst antal minuter. Det gör att du behöver starta den och vänta några sekunder när du ska ex pausa en film.

Alternativt så kan han ju läsa vad fjärren gör mer, han kan ju försöka starta sin TV, receiver eller TV-box (om han har någon) med handkontrollen + att den innehåller funktioner har når snabbare via fjärrkontrollen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vad är det frågan om? Är det någon epidemi eller? Varför är det så tråkig stämning? Trevligt med en fjärrkontroll säger jag. Handkontrollen fungerar bra men ska man ha den som ren DVD-/Blu-Ray-spelare som vi har en PS3a som hemma så är en ren fjärrkontroll att föredra Blir kanske ett köp

BTW, Hur kan man säga att den är ful? När är en fjärrkontroll snygg eller när bryr man sig? Herregud!

Ja lustigt hur folk tjurar över en fjärrkontroll haha

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Alternativt så kan han ju läsa vad fjärren gör mer, han kan ju försöka starta sin TV, receiver eller TV-box (om han har någon) med handkontrollen + att den innehåller funktioner har når snabbare via fjärrkontrollen.

Då ska jag tala om en sak.

Är min ps4, tv och receiver av och jag trycker på handkontrollen, så startas ps4, handkontroll, tv och receiver samt att rätt input för ps4 startas. Använder man Hdmi arc mellan tv och receiver, ps4 in i reciever och har inställningen HDMI länk påslaget i inställningar i ps4:an så fungerar det. Samma sak om jag kollar på tv och trycker på PS-knappen så startas ps4:an med rätt input för både bild och ljud. Sen kan jag swappa direkt över från tv till ps4 när ps4 är påslagen också det via PS-knappen.

Sen nej, man kan inte styra andra saker via den specifikt. Men JO man kan visst starta reciever, tv, ps4 och handkontroll med en knapptryckning från handkontrollen. Du får läsa på lite mer Rajat.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Då ska jag tala om en sak.

Är min ps4, tv och receiver av och jag trycker på handkontrollen, så startas ps4, handkontroll, tv och receiver samt att rätt input för ps4 startas. Använder man Hdmi arc mellan tv och receiver, ps4 in i reciever och har inställningen HDMI länk påslaget i inställningar i ps4:an så fungerar det. Samma sak om jag kollar på tv och trycker på PS-knappen så startas ps4:an med rätt input för både bild och ljud. Sen kan jag swappa direkt över från tv till ps4 när ps4 är påslagen också det via PS-knappen.

Sen nej, man kan inte styra andra saker via den specifikt. Men JO man kan visst starta reciever, tv, ps4 och handkontroll med en knapptryckning från handkontrollen. Du får läsa på lite mer Rajat.

Men alla har inte din uppsättning av saker, så det fungerar inte för alla + att du har fortfarande snabbare åtkomst till allt via fjärren, så vad ska jag läsa på? Alla miljader olika uppsättningar om vad folk har kopplat in i sina hem?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Läser man här så står det "Featuring wireless Bluetooth communication with the PS4, and IR communication with up to three additional devices (TV, Cable, AUX)"

Absolut, det är inte min poäng dock - utan snarare så att någon skrev fel i artikeln och kände då att man istället raderar min kommentar så att jag inte kunde få ett svar på min fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Absolut, det är inte min poäng dock - utan snarare så att någon skrev fel i artikeln och kände då att man istället raderar min kommentar så att jag inte kunde få ett svar på min fråga.

Ok, då är jag med dig...men nu fick du i alla fall svar på din fråga, nu borde bara redaktionen korrigera den med det tillägget.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Men alla har inte din uppsättning av saker, så det fungerar inte för alla + att du har fortfarande snabbare åtkomst till allt via fjärren, så vad ska jag läsa på? Alla miljader olika uppsättningar om vad folk har kopplat in i sina hem?

Du skrev

"Alternativt så kan han ju läsa vad fjärren gör mer, han kan ju försöka starta sin TV, receiver eller TV-box (om han har någon) med handkontrollen"

Du skrev klart och tydligt i en sådan skriftlig ton att det inte går.

Faktum är att har du bara en tv och ps4 så fungerar det på samma sätt, så länge du aktiverar hdmi länk i ps4:ans inställningar så kan du fortfarande starta både tv, ps4 och handkontroll och rätt input väljs automatiskt.

Så man behöver inte min uppsättning för att det ska fungera. Det är den lilla inställningen Hdmi länk i Ps4:ans inställningar som gör det möjligt. Att jag nämnde det med min uppsättning var för att du sa att det inte går via handkontrollen. Sluta snacka om saker du inte förstår och lär och ta till dig istället. Så jo, det fungerar visst för ALLA.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Du skrev

"Alternativt så kan han ju läsa vad fjärren gör mer, han kan ju försöka starta sin TV, receiver eller TV-box (om han har någon) med handkontrollen"

Du skrev klart och tydligt i en sådan skriftlig ton att det inte går.

Faktum är att har du bara en tv och ps4 så fungerar det på samma sätt, så länge du aktiverar hdmi länk i ps4:ans inställningar så kan du fortfarande starta både tv, ps4 och handkontroll och rätt input väljs automatiskt.

Så man behöver inte min uppsättning för att det ska fungera. Det är den lilla inställningen Hdmi länk i Ps4:ans inställningar som gör det möjligt. Att jag nämnde det med min uppsättning var för att du sa att det inte går via handkontrollen. Sluta snacka om saker du inte förstår och lär och ta till dig istället. Så jo, det fungerar visst för ALLA.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det gör det inte, har man inte HDMI på TV'n och/eller receivern så fungerar det inte över huvud taget.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nej, det gör det inte, har man inte HDMI på TV'n och/eller receivern så fungerar det inte över huvud taget.

Men är du go på riktigt? Hur ska du använda en PS4 om du inte har Hdmi?
Du kan köra med optisk till recievern med för den delen, ljudet får rätt input via hdmi länk ändå. Vad snackar du om?
Har TV:n ingen HDMI så har du ingen Playstation 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Men är du go på riktigt? Hur ska du använda en PS4 om du inte har Hdmi?
Du kan köra med optisk till recievern med för den delen, ljudet får rätt input via hdmi länk ändå. Vad snackar du om?
Har TV:n ingen HDMI så har du ingen Playstation 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Omvandlare Scart till HDMI

Och vill man inte köpa den så finns denna

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Okej, den var långsökt som bara den. Så okej, du fick rätt till slut. Jag vill se hur många som sitter med en scartomvandlare 2015. Du förmodligen. Den stödjer dessutom bara 720p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Okej, den var långsökt som bara den. Så okej, du fick rätt till slut. Jag vill se hur många som sitter med en scartomvandlare 2015. Du förmodligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag gör det och jag är långt ifrån ensam.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ja, jag gör det och jag är långt ifrån ensam.

Du sitter och raljerar om hur förlegat det är med gammal teknik i andra trådar, spela du ditt ps4 i 720p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Du sitter och raljerar om hur förlegat det är med gammal teknik i andra trådar, spela du ditt ps4 i 720p

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gör mig inte av med bra saker som fungerar och hittills så har jag inte hittat en TV som fungerar bättre än den jag har så det är värt att byta ut den, jag byter inte bara för bytandets skull som de flesta andra verkar göra och har man sedan 2 småbarn så är denna mer hållbar än vilken platt-TV som helst är, men sånt märker du inte förrän du har barn.
Jag har inga som helst problem med 720p, varför skulle det vara ett problem (sen är iofs min TV 1080i)?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag gör mig inte av med bra saker som fungerar och hittills så har jag inte hittat en TV som fungerar bättre än den jag har så det är värt att byta ut den, jag byter inte bara för bytandets skull som de flesta andra verkar göra och har man sedan 2 småbarn så är denna mer hållbar än vilken platt-TV som helst är, men sånt märker du inte förrän du har barn.
Jag har inga som helst problem med 720p, varför skulle det vara ett problem?

Inte illa med två barn så ung som du är nej men fortfarande så raljerar du i andra trådar om hur dumt det är med förlegad och gammal teknik, då trodde jag att du satt med standard 1080p åtminstone.
Din TV är säkert gjord av betong också, så hållbar framställer du den att vara 😂

Jag har ett barn som är två månader gammal än så länge tvn blir inget problem ens när hon är fem år gammal, hon kommer inte åt den
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.