Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Jag har under ca 2 år letat tangentbord med i stort sett identisk kravlista som din här ovan, och ganska tidigt insett att det av nån anledning verkar vara så att jag tydligen är nån form av anomali.
För nåt sånt tangentbord som jag vill ha finns inte på den här planeten.

Det närmsta verkar vara Logitech 915 TKL, vars enda nackdel är dom "svävande" tangenterna, vill absolut inte ha tomrummet under capsen.

Efter ha gett upp kravet på lågprofil, så kommer nästa problem. Finns inga tangentbord att köpa färdiga som inte har vinklade tangenter, det här skapandet av en skålform har jag aldrig begripit.

Och efter att ha gett upp "full-TKL" a la 915 TKL, så hittade jag detta, som förutom varande "mini-TKL" verkar ha allt annat som behövs: Lågprofil, raka tangenter, trådlöst med både 2.4 och blåtand....men, dom kan inte, ialla fall än, erbjuda Nordic....

https://nuphy.com/collections/shop/products/air75

Mitt 10 år gamla logitech K-120 inköpt för 120 spänn får tydligen fortsätta göra tjänst.

Ok... Känns trist. Hade ett 915 tkl, och var väl skapligt nöjd. Hade dock önskat lite stabilare tangenter som inte "fladdrar" lika.

Det här kommer väl skapligt nära?

https://www.keychron.com/products/keychron-k1-wireless-mechan...

Ansi layout istället för Iso, vet inte om det är ett problem? Sen kanske det inte finns keycaps för svenska tecken...

Permalänk
Skrivet av carlbanan:

Ok... Känns trist. Hade ett 915 tkl, och var väl skapligt nöjd. Hade dock önskat lite stabilare tangenter som inte "fladdrar" lika.

Det här kommer väl skapligt nära?

https://www.keychron.com/products/keychron-k1-wireless-mechan...

Ansi layout istället för Iso, vet inte om det är ett problem? Sen kanske det inte finns keycaps för svenska tecken...

Det där såg rätt vettigt ut, jag behöver förstås å ä ö och tangenten mellan shift och z för gaming. Verkar inte finnas att köpa i svenska butiker.

Inga bilder på profil i kortsida heller, men det här kan komma att vara en kandidat. Keychron K3 med lågprofil och raka tangenter hade också varit ett "shatt app and take my money!"

Permalänk
Medlem

@Snickarboa, @carlbanan

De flesta modellerna finns på Maxgaming. Jag lästa här på forumet att alla deras modeller är ISO även om det står ANSI men jag vet inte om det stämmer.

https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/tangentbord-tillbe...

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Skrivet av Snickarboa:

Keychron K3 med lågprofil och raka tangenter hade också varit ett "shatt app and take my money!"

Helt fel av mig, det var K8 jag menade.

Skrivet av futhark14:

@Snickarboa, @carlbanan

De flesta modellerna finns på Maxgaming. Jag lästa här på forumet att alla deras modeller är ISO även om det står ANSI men jag vet inte om det stämmer.

https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/tangentbord-tillbe...

Inget K1 där om jag inte tar fel....det verkar som att K1 är en ny modell, så kanske den tas in inom kort?

Permalänk
Medlem

Ny hobby

Då har grabbens (11 år) Ducky 3 one mini 60% anlänt och hunnits testas i en vecka. Han gillar det jättemycket och är en klar uppgradering från ett DELTACO Gaming Tangentbord han fick till datorn.

Jag köpte med Cherry MX-black brytare vilket grabben tycker är lite för tröga men i övrigt bra. Vi köpte ett testkit med brytare och nu är förvirringen total med vad vi ska köra med.
Efter lite undersökningar och nedmontering av tangentbordet i molekyler har vi lärt oss mycket nytt och haft grymt roligt.

Nu har även jag då snöat in i detta och beställt mig ett GMMK2 65% som bör komma i början av nästa vecka. Ska bli kul med ny hobby att snöa in i tillsammans med grabben. Hursomhelst, jag är nybörjare och undrar igentligen om vilka switchar som är som MX black men mjukare.
Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Då har grabbens (11 år) Ducky 3 one mini 60% anlänt och hunnits testas i en vecka. Han gillar det jättemycket och är en klar uppgradering från ett DELTACO Gaming Tangentbord han fick till datorn. <Uppladdad bildlänk>
Jag köpte med Cherry MX-black brytare vilket grabben tycker är lite för tröga men i övrigt bra. Vi köpte ett testkit med brytare och nu är förvirringen total med vad vi ska köra med.
Efter lite undersökningar och nedmontering av tangentbordet i molekyler har vi lärt oss mycket nytt och haft grymt roligt.
<Uppladdad bildlänk>

Nu har även jag då snöat in i detta och beställt mig ett GMMK2 65% som kör komma i början av nästa vecka. Ska bli kul med ny hobby att snöa in i tillsammans med grabben. Hursomhelst, jag är nybörjare och undrar igentligen om vilka switchar som är som MX black men mjukare.
Tack på förhand!

Välkommen ner i träsket.

MX Röd är ju precis samma fast med en lättare fjäder, annars är det linjära brytare ni ska söka efter.

Maxgaming.se kbnordic.se och smord.store är tre butiker här i Sverige som säljer brytare, keygem.store och mykeyboard.eu finns i EU och är de jag skulle kolla om de har det jag söker i första hand.

Värt att tänka på är att när du tittar runt bland brytare är att "alla" utom Cherry benämner "bottom-out" vikt medans Cherry använder "actuation"
Så MX Black som benämns med 60g och MX Red med 45g är 83g / 62g bottom-out när du jämför med andra brytare.

Personligen älskar jag Gateron Box Ink Pink, men den kan kännas lite dyr såhär i början.

Man kan ju även köpa fjädrar i önskad vikt och egenskaper och byta ut. Något jag alltid gör för att få det som jag vill ha.
Sedan finns det ju ett helt kapitel om hur man smörjer brytarna (det är lätt men tar sin tid och kostar ju lite att köpa allt man behöver).

Tillägg : Tänk på att RGB ljuset kan/kommer att bli annorlunda om du använder en annan sorts brytare om det är en viktig aspekt för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Välkommen ner i träsket.

MX Röd är ju precis samma fast med en lättare fjäder, annars är det linjära brytare ni ska söka efter.

Maxgaming.se kbnordic.se och smord.store är tre butiker här i Sverige som säljer brytare, keygem.store och mykeyboard.eu finns i EU och är de jag skulle kolla om de har det jag söker i första hand.

Värt att tänka på är att när du tittar runt bland brytare är att "alla" utom Cherry benämner "bottom-out" vikt medans Cherry använder "actuation"
Så MX Black som benämns med 60g och MX Red med 45g är 83g / 62g bottom-out när du jämför med andra brytare.

Personligen älskar jag Gateron Box Ink Pink, men den kan kännas lite dyr såhär i början.

Man kan ju även köpa fjädrar i önskad vikt och egenskaper och byta ut. Något jag alltid gör för att få det som jag vill ha.
Sedan finns det ju ett helt kapitel om hur man smörjer brytarna (det är lätt men tar sin tid och kostar ju lite att köpa allt man behöver).

Tillägg : Tänk på att RGB ljuset kan/kommer att bli annorlunda om du använder en annan sorts brytare om det är en viktig aspekt för er.

Suverän info tack. Länkarna var superbra.
Passade på att beställa lite grejjer från länkarna. Köpte Keychron Gateron G Pro Red Switchar, samt starter kit och lite annat kul. Blir en rolig start på semestern det här.
RGB får vi se hur det blir men är inte jätteviktigt nu.

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Suverän info tack. Länkarna var superbra.
Passade på att beställa lite grejjer från länkarna. Köpte Keychron Gateron G Pro Red Switchar, samt starter kit och lite annat kul. Blir en rolig start på semestern det här.
RGB får vi se hur det blir men är inte jätteviktigt nu.

Härligt. 👍 Just Gateron Pro har fått väldigt bra mottagande av entusiasterna.

Permalänk

Hej! Jag har en fråga som säkert finns i denna väldigt långa men intressanta tråd. Jag har snöat in på ett par riktigt fina tangentbord (kan de vara Koreanska?). Jag har märkt att de inte har våra kära ÅÄÖ, men det spelar ingen större roll för mig, men kommer jag stöta på problem eller "översätter" tangentbordet ett ";" till ett hederligt svenskt Ö?

Permalänk
Skrivet av denlillefete:

Hej! Jag har en fråga som säkert finns i denna väldigt långa men intressanta tråd. Jag har snöat in på ett par riktigt fina tangentbord (kan de vara Koreanska?). Jag har märkt att de inte har våra kära ÅÄÖ, men det spelar ingen större roll för mig, men kommer jag stöta på problem eller "översätter" tangentbordet ett ";" till ett hederligt svenskt Ö?

Det är ju inte vad som är tryckt på tangenten som gör att det blir ett Ö när du trycker på den.

Om du ändrar inmatningsspråk i Windows till Engelska(amerikansk) och trycker på Ö så blir det ett ;

Men är det ett custom keyboard du spanat in så ska du inte räkna med att keycaps och brytare ingår.

Och det är mer än åäö som skiljer

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det är ju inte vad som är tryckt på tangenten som gör att det blir ett Ö när du trycker på den.

Om du ändrar inmatningsspråk i Windows till Engelska(amerikansk) och trycker på Ö så blir det ett ;

Men är det ett custom keyboard du spanat in så ska du inte räkna med att keycaps och brytare ingår.

Och det är mer än åäö som skiljer https://media.discordapp.net/attachments/444573924509089802/992779257661104138/DSC_0658.JPG

Tack för att du förklarade för en ägare till en simpelhjärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av denlillefete:

Hej! Jag har en fråga som säkert finns i denna väldigt långa men intressanta tråd. Jag har snöat in på ett par riktigt fina tangentbord (kan de vara Koreanska?). Jag har märkt att de inte har våra kära ÅÄÖ, men det spelar ingen större roll för mig, men kommer jag stöta på problem eller "översätter" tangentbordet ett ";" till ett hederligt svenskt Ö?

Det viktigaste är vilken layout det har, ISO eller ANSI. Jag vet inte vad Sydkorea använder, men om det är ANSI är inte problemet att tecknen på plasten inte stämmer överens med vad som det borde vara utan att knapparna helt enkelt är annorlunda. ANSI har en mycket större vänstra shift än ISO har, så <>| sitter helt annorlunda än vad det gör på ett svenskt tangentbord. Knappen finns helt enkelt inte där. Men annars är det som du skriver, tangentbordet skiter i vad som är tryckt på plasten så att så länge som samma knappar existerar på samma plats så kommer du kunna koppla in det och köra som vanligt förutsatt att du inte behöver titta på tangentbordet för att skriva.

Ett brittiskt tangentbord har t.ex. exakt samma placering av tangenterna som ett svenskt men () sitter på 9 och 0 istället för 8 och 9 som på ett svenskt så om det inte sitter i muskelminnet kan det bli jobbigt en stund

Permalänk
Medlem

Är keychron k2v2 bästa alternativet om man letar efter ett mekanisk trådlöst tangentbord med Mac layout? Det är väl att det är ABS tangenter som är det stora minuset men detta går ju att byta ut ganska lätt om det skulle störa för mycket.

Permalänk
Medlem

Vet någon om det finns tangentbord med extra knappar på vänster sida och utan numpad?
Max 2000 kr, gärna billigare.

Permalänk
Skrivet av Gizmo_8:

Vet någon om det finns tangentbord med extra knappar på vänster sida och utan numpad?
Max 2000 kr, gärna billigare.

https://m.aliexpress.com/i/1005002191357082.html

Permalänk
Medlem

Hm ja det kanske skulle funka.. tack för tipset! Helst hade jag dock haft ett med färre lite mer lättillgängliga knappar (är till WOW), typ som Logitechs G915.
Men ska fundera på det där, kanske går det att använda numpaden på det där med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Vet någon om det finns tangentbord med extra knappar på vänster sida och utan numpad?
Max 2000 kr, gärna billigare.

Det är rätt ovanligt tyvärr. "Alla" tangentbord med makroknappar till vänster är fullstora med numpad och hela köret, typ som Logitech G915 eller Corsair K100. Jag har sett ett par 65% med extra knappar till vänster, men det är mest dyra begränsade gruppköp. Men det kanske går att få tag på begagnat om du har tur

Ett par exempel:
JER-mini
Rama Zenith
Tsukuyomi
Nibble

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det är rätt ovanligt tyvärr. "Alla" tangentbord med makroknappar till vänster är fullstora med numpad och hela köret, typ som Logitech G915 eller Corsair K100. Jag har sett ett par 65% med extra knappar till vänster, men det är mest dyra begränsade gruppköp. Men det kanske går att få tag på begagnat om du har tur

Ett par exempel:
JER-mini
Rama Zenith
Tsukuyomi
Nibble

Aj aj då, var det jag var orolig för :/
Vill gärna ha kvar F1 till F4 på vanliga platsen också..
Men kanske får bli ett Logitech helt enkelt, vet bara inte hur störande numpaden kommer att vara när man spelar..

Permalänk
Skrivet av Gizmo_8:

Aj aj då, var det jag var orolig för :/
Vill gärna ha kvar F1 till F4 på vanliga platsen också..
Men kanske får bli ett Logitech helt enkelt, vet bara inte hur störande numpaden kommer att vara när man spelar..

https://keeb.io/collections/sinc
Är ett alternativ, men prislappen springer snabbt iväg.
Visserligen split men har man halvorna dikt an så är det som ett vanligt tangentbord.

Jag hade versionen utan F-row förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

https://keeb.io/collections/sinc
Är ett alternativ, men prislappen springer snabbt iväg.
Visserligen split men har man halvorna dikt an så är det som ett vanligt tangentbord.

Jag hade versionen utan F-row förut.
https://media.discordapp.net/attachments/420989878734422032/754778034716016680/DSC_0743.JPG

Ja jäklar du! Ett sånt där skulle ju vara perfekt! 2 rader med extra knappar också.. Men kommer sticka iväg över 3k innan man är klar och vet inte om jag är beredd att lägga så mycket.. Men fan vilket fint tangentbord man skulle kunna få till. Skulle ju vara rätt kul oaktat extraknapparna. Hmm...

Tror jag ska börja med att köpa en sån här så får jag se om det blir ett tbord längre fram.
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Då har man fåt installerat GMMK 2 samt Glorious Model O. Denna kombo ersätter mitt Logitech MK710 som tjänat mig länge.
Fantastiskt trevlig kombination måste jag säga. Musen är otroligt lätt och känns riktigt bra. Tangentbordet är ett gigantiskt lyft från det gamla. Riktigt roligt det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Då har man fåt installerat GMMK 2 samt Glorious Model O. Denna kombo ersätter mitt Logitech MK710 som tjänat mig länge.
Fantastiskt trevlig kombination måste jag säga. Musen är otroligt lätt och känns riktigt bra. Tangentbordet är ett gigantiskt lyft från det gamla. Riktigt roligt det här.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Vilka switchar?

Ser trevligt ut.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Vilka switchar?

Ser trevligt ut.

Verkligen!
Glorious röda linjära Fox Switchar satt i från början. Ska tydligen bara gå att få tag på dessa via GMMK 2 och Pro tangentbordet.
Har inte nån större erfarenhet av switchar än men gillar dessa mycket. Vi satte i Glourius Panda i grabbens Ducky One 3 och jag föredrar helt klart de linjära switchar framför de taktila. Kanske ändras framöver men än så länge klart + för linjära.
Grabben föredrar Panda framför de svarta cherry MX som vi köpte Ducky med.

Har även Durock Stabilizers V2 Screw Ins som inte är monterade ännu. Tänkte vänta ett tag tills jag får känn på de som är förmonterade.

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Verkligen!
Glorious röda linjära Fox Switchar satt i från början. Ska tydligen bara gå att få tag på dessa via GMMK 2 och Pro tangentbordet.
Har inte nån större erfarenhet av switchar än men gillar dessa mycket. Vi satte i Glourius Panda i grabbens Ducky One 3 och jag föredrar helt klart de linjära switchar framför de taktila. Kanske ändras framöver men än så länge klart + för linjära.
Grabben föredrar Panda framför de svarta cherry MX som vi köpte Ducky med.
<Uppladdad bildlänk>

Har även Durock Stabilizers V2 Screw Ins som inte är monterade ännu. Tänkte vänta ett tag tills jag får känn på de som är förmonterade.
<Uppladdad bildlänk>

De där screw-in kommer inte vara kompatibla med varken Ducky ONE 3 eller GMMK 2 tyvärr.

Båda de brädorna använder vad som kallas för plate-mount stabs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

De där screw-in kommer inte vara kompatibla med varken Ducky ONE 3 eller GMMK 2 tyvärr.

Båda de brädorna använder vad som kallas för plate-mount stabs.

GMMK 2 tar både plate och screw mount

Permalänk

Där ser man 😲
"STABILIZERS: Clip-On Stabilizers (Pre-Lubed); Supports GSV2 Screw-In Stabilizers"
Hoppas inte de gjort en fuling så bara deras egna får plats.

@LeifSandvik Men det är ingen mening att byta om du inte har skaffat lämpligt lube.

Permalänk
Medlem

Jag har införskaffat 205g0 Switch Lubricant - 10g så jag tror jag har vad jag behöver nu. Men avvaktar tills jag fått känna på det befintliga först ordentligt.

Permalänk

Är Ducky eller Varmilio fortfarande bra eller finns det bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är Ducky eller Varmilio fortfarande bra eller finns det bättre?

Ja, och ja Beror väl på budget och om man vill ha allt färdigbyggt eller om man vill bygga/middag själv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Tips om Moddning

Hej skriv gärna och tipsa om vilka mods man kan göra på tangentbordet!