Radeon R9 Nano inte hos alla recensenter

Permalänk
Melding Plague

Radeon R9 Nano inte hos alla recensenter

Efter presentationen av Radeon R9 Nano pågår nedräkningen till den skarpa lanseringen, men det nya grafikkortet ser redan ut att vara en bristvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Sweclockers brukar väl hålla sig neutrala, även om många på forumet skriker om att de är köpta av Nvidia/Intel, så med den logiken borde de ju inte fått ett Nano heller.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om de verkligen väljer bort vissa sidor (foliehatt på) som inte varit så positiva så blir det intressant att se om Sweclockers får ett

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Varför hålla på så här. Om de inte ens kan skrapa ihop typ 30st Nano kort till olika recensenter så är det väll lika bra att lägga ner verksamheten. Tror mer på att de försöker prioritera sajter som de kan kontrollera/muta vilket kan slå bakut för när de andra sajterna får tag på Nano kan de få bakvänd negativ effekt vilket ändå skadar dem i längden.

Permalänk
Medlem

Kommer bara att ge dom sämre publicitet i längden. Men jävligt dålig stil av AMD att försöka manipulera recensenter genom att exkludera sådana som inte är tillräckligt "AMD vänliga". Knappast någonting som seriösa företag såsom Intel, Nvidia m.m. håller på med.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inaktiv

Inget konstigt alls. Det är svårt att få iväg kort till alla recensenter när man står i sin egen grav. AMD skickar ut de få exempel de har till de största och Sweclockers är bland de största här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Tech report fick inte ens Brodwell processorer att testa kommer bad ju företag som fått tag på en att låna ut en så de kunde testa.
Jag brukar lyssna på deras podcast för de kan ju faktiskt grejer och bjuder in vettigt folk.

@flukke
Hur är Nvidia mer seriösa som håller käft om GTX 970s minne fram tills det upptäcks av någon kund. Eller deras DX 12 stöd.
Intel som mutar förtag att inte köra med konkurrenter är ju också skitseriöst.
Det är nog bara så att de inte har tillräckligt med nano kort så att alla kan få ett sen väljer folk som vanligt att anta det värsta.
Det är ju ingen nyhet att Fiji är svår att få tag på redan idag och då finns bara två varianter på marknaden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Om de verkligen väljer bort vissa sidor (foliehatt på) som inte varit så positiva så blir det intressant att se om Sweclockers får ett

Om du tittar på fredagspanelen som kom igår får du bekräftat att SweC har ett Nano.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Inget konstigt alls. Det är svårt att få iväg kort till alla recensenter när man står i sin egen grav. AMD skickar ut de få exempel de har till de största och Sweclockers är bland de största här i Sverige.

Så Tech Report, HardOCP och Techpowerup är inte stora???

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Om det är brist på kort så alla recensenter inte kan få ett, hur blir det då med tillgängligheten för konsumenter.....

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Så bara för att AMD valt att exkludera en site så försöker de manipulera marknaden?

Det hade varit välkommet med lite mer nyanserad nyhet. Hur har Tech Reports agerande varit tidigare? Om de vinklat recensionerna till Nvidias fördel ser jag inte varför AMD inte skulle exkludera dem.

Permalänk
Entusiast

Med tanke på att tillgången på Fiji verkar vara generellt dålig och att Nano är en full krets som är hårt binnad på strömläckage så låter det rimligt att de har ont om kort. Tror inte folk inser hur komplicerad Fiji faktiskt är. Till att börja med är själva GPUn gigantisk. Det är första gången AMD pressar ut så stora kretsar men vi har sett många exempel från Nvidia på hur svårt det är att få bra yield på kretsar som ligger nära gränsen över hur stora saker man kan göra. Fiji har dessutom 900 miljoner fler transistorer på en lite mindre krets än GM200 vilket gör den svårare att tillverka. Till detta kommer HBM som är en ny teknik plus en interposer som tekniskt sett är större än vad som är möjligt att tillverka. Det finns nämligen en övre gräns på hur stor yta en krets kan ha i en viss process. AMDs interposer är större än det men de har bara ledare i mitten så det är lite stolpe in att de får plats med GPU och fyra staplar HBM.

Hur som helst verkar Fiji mest vara ett teknikdemo för att visa upp lite vad som kommas skall. AMD har visat vad HBM går för och att de kan bygga både stort och effektivt. Nu gäller det bara att de kan implementera allt det på ett kostnadseffektivt sätt i Arctic Islands nästa år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag kan i och för sig förstå att AMD inte har någon större lust att gulla med pressen när det bara skrivs negativt jämt. Det viktiga är ändå att det finns så det räcker till kunderna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Radeon R9 Nano *suck**

Nano kommer bli "kortet-som-gud-glömde* när alla får upp ögonen!!

Dom senare Mini-ITX chassin tar ju alla grafikkort på marknaden.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Så bara för att AMD valt att exkludera en site så försöker de manipulera marknaden?

Det hade varit välkommet med lite mer nyanserad nyhet. Hur har Tech Reports agerande varit tidigare? Om de vinklat recensionerna till Nvidias fördel ser jag inte varför AMD inte skulle exkludera dem.

Jag upplever dom som neutrala, de gillar frametimes och därför brukar de vara mer positiva till Nvidia just eftersom Nvidia är lite bättre där. Men hade AMD varit bättre där hade dom nog varit mer positiva till AMD.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Så bara för att AMD valt att exkludera en site så försöker de manipulera marknaden?

Det hade varit välkommet med lite mer nyanserad nyhet. Hur har Tech Reports agerande varit tidigare? Om de vinklat recensionerna till Nvidias fördel ser jag inte varför AMD inte skulle exkludera dem.

Fast det är inte en men minst 3 sajter.
Techreport har ju sina frame-time tester som är mindre nådiga till AMD kort om man säger så.
HardOCP har anklagats flera gånger för att vara köpta av NVIDIA (senast jämförde de Fury X med 980).
TechPU med sina 20+ spel de testar är mindre fördelaktigt för AMD. Dessutom går rykten om att de ibland använder sig av gamla Catalyst drivrutiner (fast de skriver att de använder nya).

Säger inte att något av detta är sant eller att AMD skulle ha rätt eller fel att exkludera dessa sajter.
Tål dock att diskuteras.

Permalänk
Avstängd

en massa gnällspikar som recenserar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Jubileumsmästare

Det här kortet är riktigt intressant för riktiga mITX-byggen. Hoppas det presterar bra.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

@Snigeln Bert: Då är ju min fråga redan besvarad, foliehattarna kan alltså andas ut.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Radeon R9 Nano *suck**

Nano kommer bli "kortet-som-gud-glömde* när alla får upp ögonen!!

Dom senare Mini-ITX chassin tar ju alla grafikkort på marknaden.

Hur kan det bli kortet som gud glömde? Blir det ett bra kort så skulle iaf jag alla dagar i veckan köpa det ist för ett fullstort kort om jag körde mITX, bygger man mITX så vill man ju ha det litet och smidigt och då är ju ett fullstort kort inget som gör det lättare, sen om det får plats eller inte är en annan sak.

Jag hoppas dock att alla sidor kan få ett ex att recensera så att man kan få läsa allas sidor av myntet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Uttalar man sig så här tycker jag inte att man förtjänar ett kort.

"Oklar anledning" - jo tjena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Kommer bara att ge dom sämre publicitet i längden. Men jävligt dålig stil av AMD att försöka manipulera recensenter genom att exkludera sådana som inte är tillräckligt "AMD vänliga". Knappast någonting som seriösa företag såsom Intel, Nvidia m.m. håller på med.

Hahahaha "behind green eyes"

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Uttalar man sig så här tycker jag inte att man förtjänar ett kort.

http://i.imgur.com/pXglxvh.png

"Oklar anledning" - jo tjena.

Förtjänar? Nöten skriver mer eller mindre i klartext att han inte vill ha ett!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hur kan det bli kortet som gud glömde? Blir det ett bra kort så skulle iaf jag alla dagar i veckan köpa det ist för ett fullstort kort om jag körde mITX, bygger man mITX så vill man ju ha det litet och smidigt och då är ju ett fullstort kort inget som gör det lättare, sen om det får plats eller inte är en annan sak.

Jag hoppas dock att alla sidor kan få ett ex att recensera så att man kan få läsa allas sidor av myntet.

Hur det Kan
Det är redan gjort

Bygger man mITX, så handlar det om den platsen som finns, så är det bara, pris/prestanda är en väldigt viktig faktor med.

Det är inte bara jag som tycker så Kolla in FredagsPanelen 07:19 ----> 10:40

Som sagt ett ballt kort, med en väldigt liten marknad = Kortet-Som-Gud-Glömde

Sen om kortet hittar en plats i ditt hus & hjärta och du trivs med det. Kudos till dig!!

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att köpa det! Hur bra det än presterar, så tror jag det finns billigare fullstora kort på marknaden som presterar långt bättre.

Men det är vad jag tror, ingen fakta alls.

Undrar hur många miljontals $ AMD slängt i sjön här?
På en marknad som är väldigt väldigt liten.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Dom har med största sannolikhet sågat några tidigare kort av AMD, då väljer AMD att inte skicka dem ett kort innan release för att sälja bättre då flera köpare riskerar basera sitt köp på omdömen.

AMD är knappast ensamt om detta, men jag trodde inte detta hände så mycket nu för tiden.

Skrivet av milo_:

Uttalar man sig så här tycker jag inte att man förtjänar ett kort.

http://i.imgur.com/pXglxvh.png

"Oklar anledning" - jo tjena.

Så att kritisera en tillverkare för att dom tar bort komponenter och behåller priset är fel ?
Jag trodde ändå det var jobbet som recensent, att berömma och kritisera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dom har med största sannolikhet sågat några tidigare kort av AMD, då väljer AMD att inte skicka dem ett kort innan release för att sälja bättre då flera köpare riskerar basera sitt köp på omdömen.

AMD är knappast ensamt om detta, men jag trodde inte detta hände så mycket nu för tiden.

Det tror jag inte alls på.
Siffror ljuger inte.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Undrar hur många miljontals $ AMD slängt i sjön här?
På en marknad som är väldigt väldigt liten.

Trodde inte det var en ny krets utan en befintlig som man i princip bara underklockade kanske för att kretsarna möjligtvis av någon anledning inte klarar Fury X frekvensen & hittat en potentiell marknad? Men vad vet jag?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det tror jag inte alls på.
Siffror ljuger inte.

Vilka siffror är det du syftar på ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Varför ska man släppa Viktiga kort till sidor som inte gör seriösa, bra test. Jag förstår AMD jag skulle inte heller släppa topp kort till mindre seriösa testare som inte kan hålla NDA.

Sedan Är det extremt irriterande att det inte kommit verktyg till gemene man att kunna OC minner på fury X och släppa begränsningen med låst volt. Har haft mitt Fury X kort sedan dag ett.

(om nu Sweclockers kan oc minner på alla sina fury kort så skulle jag och många med mig gärna vilja få en exakt beskrivning på hur man gör. Inte bara att man markerar "Exteend offical overclocking limits" och startar om sin pc i MSI afterburner för det funkar inte för mig och många andra)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090