Studiomonitorer eller Hi-Fi högtalare för musikspelande och film?

Permalänk
Medlem

Studiomonitorer eller Hi-Fi högtalare för musikspelande och film?

Hej, står i köpvägarna för ett simpelt 2.0 eller 2.1 ljud som kommer användas till TV samt musik. Jag värdesätter klarhet och välljud snarare än ljudtryck. Musiken är i huvudsak EDM.

Känner mig rätt inställd på att köpa dessa: http://www.thomann.de/se/krk_rp6_rokit_g3_bundle.htm
Finns det bättre alternativ för prisklassen (4-4,5k) eller bör jag helt enkelt satsa på Hi-Fi ljud?

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Jag tycker som så här att om du har möjlighet att du besöker Hifiklubben om den finns i närheten och 4sound (studio).

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Rekordmedlem

Hifiljud är väl det du får från monitorer och alla andra bra återgivare ?
Det finns ju modeller med 8" are också och de är mer fullregister och man slipper sakna basnivå hela tiden och det går ju att leta begagnat också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tag och provlyssna hos t.ex. Hifiklubben eller Hembiobutiken. Alltså dem med ett stort utbud.
Sedan kan ni kika på Blocket för att hitta något begagnat, du sparar tusenlappar på det.

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte riktigt vad som menas med "Hi-Fi högtalare" samt "Hi-Fi ljud" men vill du ha aktiva eller passiva högtalare?
Är begagnat ett alternativ?
Är det enbart stativare som gäller eftersom du själv länkat till ett par eller kan du tänka dig ett par golvare?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm
Har själv B2031A som jag är nöjd med.Tror att detta är efterföljaren, som har annan diskant bl a.

Permalänk

Det korta svaret är att högtalarna du valt nog kommer att göra ett bra jobb till en rimlig penning.
Några tänkbara saker som skulle kunna sätta käppar i hjulet:
- Högtalarna har, till skillnad från de flesta hifisystem, ingen ingångsväljare. Vill du enkelt kunna växla mellan olika källor kan det upplevas som bökigt att behöva koppla om.
- Om högtalarna kommer att vara kopplade direkt till en ljudkälla som saknar nivåreglering kan det upplevas som bökigt att behöva gå fram till högtalarna för att ändra volymen.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan styra högtalarna från en dac med variabel utnivå eller via nått analogt reglage, Sm pro gör en del passande enheter, m-patch och nanopatch är kanske de mest intressanta.
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_studio_monitorcontrolle...
Man kan ju naturligtvis ha ett normalt försteg också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jpsnubben:

Jag tycker som så här att om du har möjlighet att du besöker Hifiklubben om den finns i närheten och 4sound (studio).

Ska göras, vill skapa mig en insikt i det hela lite övergripligt först

Skrivet av mrqaffe:

Hifiljud är väl det du får från monitorer och alla andra bra återgivare ?
Det finns ju modeller med 8" are också och de är mer fullregister och man slipper sakna basnivå hela tiden och det går ju att leta begagnat också.

Ursäkta otydligheten, med Hi-Fi ljud syftade jag endast på "komersiella högtalare" och inte monitorer. Jo KRK har en 8" modell som jag också tycker verkar intressant. Ska försöka kunna provlyssna på båda för att se om den extra kostnaden motiveras.

Skrivet av Syncron:

Tag och provlyssna hos t.ex. Hifiklubben eller Hembiobutiken. Alltså dem med ett stort utbud.
Sedan kan ni kika på Blocket för att hitta något begagnat, du sparar tusenlappar på det.

Har fått nog av begagnataffärer så köper faktiskt någonting som är i lägre klass nytt än högre klass begagnat. Men provlyssning ska det bli när jag har fler alternativ

Skrivet av backspace:

Nu vet jag inte riktigt vad som menas med "Hi-Fi högtalare" samt "Hi-Fi ljud" men vill du ha aktiva eller passiva högtalare?
Är begagnat ett alternativ?
Är det enbart stativare som gäller eftersom du själv länkat till ett par eller kan du tänka dig ett par golvare?

Komersiella högtalare syftade jag på med Hi-Fi högtalare
Aktiva såsom passiva är av intresse, huvudsaken är att totalkostnaden uppgår till maximalt 4,5k.
Inget begagnat nej. Golvhögtalare är även de av intresse, de jag länkade var däremot inte specifikt för stativ.

Skrivet av hr68:

http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm
Har själv B2031A som jag är nöjd med.Tror att detta är efterföljaren, som har annan diskant bl a.

Tittat även på dem, men Behringer för mig är mest mycket volym för pengarna. Får sätta mig in i hur de låter i jämförelse mot KRK. Kommer trots allt inte behöva eller ha möjlighet att spela riktigt högt.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det korta svaret är att högtalarna du valt nog kommer att göra ett bra jobb till en rimlig penning.
Några tänkbara saker som skulle kunna sätta käppar i hjulet:
- Högtalarna har, till skillnad från de flesta hifisystem, ingen ingångsväljare. Vill du enkelt kunna växla mellan olika källor kan det upplevas som bökigt att behöva koppla om.
- Om högtalarna kommer att vara kopplade direkt till en ljudkälla som saknar nivåreglering kan det upplevas som bökigt att behöva gå fram till högtalarna för att ändra volymen.

Precis men det hade jag isåfall löst med TVn som matar högtalarna via RCA och datorn som matar via 3,5mm->1/4". Båda med nivåreglering. Bör väl fungera problemfritt?

Skrivet av mrqaffe:

Man kan styra högtalarna från en dac med variabel utnivå eller via nått analogt reglage, Sm pro gör en del passande enheter, m-patch och nanopatch är kanske de mest intressanta.
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_studio_monitorcontrolle...
Man kan ju naturligtvis ha ett normalt försteg också.

Jo titta, men kommer klara mig utan tror jag om jag inte lägger till fler enheter än TV och dator. Men skulle en DAC som låt säga blir matad av TVns optiska ut ge en "bättre" signal åt monitorerna via RCA än om TVn skickade RCA direkt till monitorerna?

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Precis men det hade jag isåfall löst med TVn som matar högtalarna via RCA och datorn som matar via 3,5mm->1/4". Båda med nivåreglering. Bör väl fungera problemfritt?

Inte nödvändigtvis. Olika utgångsimpedans hos källorna kan ställa till det. Dock går det att bygga en helt passiv liten dosa som håller nere strömmen mellan utgångarna:

Bilden snodd från den här tråden på AVSforum.
Inte helt perfekt, eftersom bakgrundsbruset från bägge källorna kommer att adderas, men säkert tillräckligt bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Inte nödvändigtvis. Olika utgångsimpedans hos källorna kan ställa till det. Dock går det att bygga en helt passiv liten dosa som håller nere strömmen mellan utgångarna:
https://www.gearslutz.com/board/attachments/geekslutz-forum/246857d1311841872-mono-stereo-passively-help-sought-stereo-mono-passive.jpg
Bilden snodd från den här tråden på AVSforum.
Inte helt perfekt, eftersom bakgrundsbruset från bägge källorna kommer att adderas, men säkert tillräckligt bra.

Man kan ju använda en dämpsats av nån sort men det var ju en underlig krets du länkade, stereo till mono som inte går att reglera ? ett lite underligt val tycker jag.
Nått i stereo och som är reglerbart vore nog mer vettigt i detta fall, typ denna koppling.

En dac kommer nog inte att bidra med så mycket om du bara ska köra ljud från tvn men det beror ju på vad du tittar på, men ska du spela musik så är det trevligt med en dac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju använda en dämpsats av nån sort men det var ju en underlig krets du länkade, stereo till mono som inte går att reglera ? ett lite underligt val tycker jag.
Nått i stereo och som är reglerbart vore nog mer vettigt i detta fall, typ denna koppling.

Eeeh, du missförstod syftet. Kretsen jag länkade till gör downmix av två källor med 3dBV dämpning. Detta för att ansluta fler än en källa till högtalarna utan att drabbas av överstyrd insignal eller ström mellan källorna. TS har redan nivåreglering.

Permalänk
Medlem

Blev att beställa ett par KRK 8" trots allt, lyssnade på dem på 4sound och var helt mind blown. Får se hur de låter hos mig och med annan matning. Kom på att jag lika gärna kan mata tvn med HDMI från datorn och låta TVns ljudutgång gå till högtalarna. Så är problemet med ström mellan utgångarna ur världen.

Återkommer med hur de uppfyller sin funktion väl på plats, tack för input allihopa.
Köpte från spelbutiken av alla ställen, billigare än Thomann och andra. https://www.spelbutiken.se/produkt/rp8g3-eu-powered-monitor-x...

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Bilder? Har M-audio BX5 D2 vilket iofs är en helt annan prisklass men är ändå nöjd!

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

Bilder? Har M-audio BX5 D2 vilket iofs är en helt annan prisklass men är ändå nöjd!

Skickar upp lite bilder när jag får dem, vilket torde bli imorgon.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit utvärdera dem mer, är helt otroligt imponerad över hur väl de återger detaljer i musiken. Bara haft möjlighet att driva dem via RCA -> 3,5mm stereo kopplat till mobilen (Galaxy S6) och har nog inte gett dem förutsättningarna för sin fulla potential.
Hela registret finns där och kan verkligen inte påstå att en separat subwoofer skulle behövas. Är verkligen ren njutning att lyssna igenom sina spellistor på nytt. Materialet har varit via Spotify i "extrem kvalité" 320kbit/s men ska vässa öronen och prova lite FLAC för att testa mina sinnen..

Tog lite bilder för den intresserade. Väldigt nöjd med dem utseendemässigt också, läckert med gult!

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rabiesekorre:

Nu har jag hunnit utvärdera dem mer, är helt otroligt imponerad över hur väl de återger detaljer i musiken. Bara haft möjlighet att driva dem via RCA -> 3,5mm stereo kopplat till mobilen (Galaxy S6) och har nog inte gett dem förutsättningarna för sin fulla potential.
Hela registret finns där och kan verkligen inte påstå att en separat subwoofer skulle behövas. Är verkligen ren njutning att lyssna igenom sina spellistor på nytt. Materialet har varit via Spotify i "extrem kvalité" 320kbit/s men ska vässa öronen och prova lite FLAC för att testa mina sinnen..

Tog lite bilder för den intresserade. Väldigt nöjd med dem utseendemässigt också, läckert med gult!
http://i.imgur.com/Z7rVB2U.jpg
http://i.imgur.com/z1vGSBe.jpg
http://i.imgur.com/39sfpAM.jpg
http://i.imgur.com/fA7nYSe.jpg

Ett tips kan vara att ställa ner känsligheten så att du måste dra på mer från datorn, det ger en bättre arbetspunkt för datorns ljudkort och dessutom blir det förmodligen bättre störundertryckning om det nu skulle behövas.
Ställ alltså volume på -6 dB.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett tips kan vara att ställa ner känsligheten så att du måste dra på mer från datorn, det ger en bättre arbetspunkt för datorns ljudkort och dessutom blir det förmodligen bättre störundertryckning om det nu skulle behövas.
Ställ alltså volume på -6 dB.

Tack för tipset, lär bli där de får stå när jag flyttar dem till lägenheten då den volymen är mer än tillräcklig

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

@rabiesekorre: Hej!

Fick nyss hem mina KRK RP6 här om dagen. Riktigt nöjd med ljudet, trots den mindre storleken. Det jag undrar är om du upplevt någon slags ''distortion'' eller noise från högtalarna när du kopplat dom till datorn? Inte haj på det här med ljud, men med mobiltelefonen rådde inga liknande problem. Kör på inbyggt ljud från moderkortet och känner mig halvt tvingad att köpa en DAC, bara för att kunna få mina monitorer till datorn.

Tips?

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikon2:

@rabiesekorre: Hej!

Fick nyss hem mina KRK RP6 här om dagen. Riktigt nöjd med ljudet, trots den mindre storleken. Det jag undrar är om du upplevt någon slags ''distortion'' eller noise från högtalarna när du kopplat dom till datorn? Inte haj på det här med ljud, men med mobiltelefonen rådde inga liknande problem. Kör på inbyggt ljud från moderkortet och känner mig halvt tvingad att köpa en DAC, bara för att kunna få mina monitorer till datorn.

Tips?

Hej! Har dessvärre inte riggat i ordning dem då jag än så länge inte kunnat flytta. Bara matat via mobilen än så länge och inte haft några bekymmer alls. Uppdatera kring vilken DAC du då eventuellt väljer sen.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fredrikon2:

@rabiesekorre: Hej!

Fick nyss hem mina KRK RP6 här om dagen. Riktigt nöjd med ljudet, trots den mindre storleken. Det jag undrar är om du upplevt någon slags ''distortion'' eller noise från högtalarna när du kopplat dom till datorn? Inte haj på det här med ljud, men med mobiltelefonen rådde inga liknande problem. Kör på inbyggt ljud från moderkortet och känner mig halvt tvingad att köpa en DAC, bara för att kunna få mina monitorer till datorn.

Tips?

Det blir ofta oljud från datorer pga hur nätdelen jobbar och störmiljön i lådan, har du jordat vägguttag till datorn ? Du behöver annars troligen separera dator och högtalare galvaniskt tex med en transformator eller en di bo elerl så kan man skaffa en extern dac som har bra störundertryckning eller är helt galvanisk avskild från datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Hej! Har dessvärre inte riggat i ordning dem då jag än så länge inte kunnat flytta. Bara matat via mobilen än så länge och inte haft några bekymmer alls. Uppdatera kring vilken DAC du då eventuellt väljer sen.

Tjenare igen! Det blev en Fiio E10K Olympus 2, från Komplett.se. Fungerar riktigt bra och fixade alla störningar!

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"