7970 crossfire, bara ena kortet fungerar

Permalänk
Medlem

7970 crossfire, bara ena kortet fungerar

Tjenare,

När jag går in i CCC så är crossfire aktiverat, men under Overdrive så visar det ena kortet ingen info. 0mhz, 0 grader osv.

Den verkar ju känna av att det är två kort monterade men kan tex inte höja fläkthastigheten på det "trasiga" som jag kunde tidigare.

Jag vill minnas att detta uppstått förrut, men jag minns inte hur det löste sig då, eller hur länge det varade. Det var ju något år sedan det hände.

Någon annan som har varit med om det?

Edit: Om jag har 2 grafikkort i crossfire och 2 skärmar, hur skulle ni koppla in skärmarna då? Som jag har nu så är min primära skärm kopplad till det ena grafikkortet och den andra skärmen är kopplad till moderkortet. Vill minnas att jag inte kunnat ha båda skärmarna kopplade till grafikkorten även när båda korten har fungerat som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Tjenare,

När jag går in i CCC så är crossfire aktiverat, men under Overdrive så visar det ena kortet ingen info. 0mhz, 0 grader osv.

Den verkar ju känna av att det är två kort monterade men kan tex inte höja fläkthastigheten på det "trasiga" som jag kunde tidigare.

Jag vill minnas att detta uppstått förrut, men jag minns inte hur det löste sig då, eller hur länge det varade. Det var ju något år sedan det hände.

Någon annan som har varit med om det?

Edit: Om jag har 2 grafikkort i crossfire och 2 skärmar, hur skulle ni koppla in skärmarna då? Som jag har nu så är min primära skärm kopplad till det ena grafikkortet och den andra skärmen är kopplad till moderkortet. Vill minnas att jag inte kunnat ha båda skärmarna kopplade till grafikkorten även när båda korten har fungerat som de ska.

Ditt andra 7970 går i ULPS, vilket gör att grafikkortet stänger av sig nästan helt för att spara energi och all monitoring avaktiveras.
ULPS avaktiveras så fort som du startar ett spel.

När det kommer till dina skärmar så rekommenderar jag att du kopplar in båda skärmarna i det första 7970it.

Stavning
Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Ditt andra 7970 går i ULPS, vilket gör att grafikkortet stänger av sig nästan helt för att spara energi och all monitoring avaktiveras.
ULPS aktiveras så fort som du startar ett spel.

När det kommer till dina skärmar så rekommenderar jag att du kopplar in båda skärmarna i det första 7970it.

Ja, det har du ju rätt i. Tack!

Permalänk
Avstängd

??

Funkar 7970 i crossfire med 7950 ?

Permalänk
Medlem

@HisretDemir Ja, det fungerar. Se till att ditt nätagg pallar bara.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av HisretDemir:

Funkar 7970 i crossfire med 7950 ?

När det kommer till AMD så är kravet är det är samma krets, behöver inte vara lika många aktiva kärnor eller mängd VRAM. I cfx däremot så presterar alla som den lägsta gemensamma nivån däremot, så båda presterar som 7950 när cfx kör. Exempelvis fungerar, om mitt minne stämmer, 290 och 390x i cfx utan problem.

Egentligen kan nvidia göra samma sak men dem har artificiellt låst det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.