Uppgradera datorn, vad ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn, vad ska man köpa?

Hej hej!
Går i tankar om att uppgradera min dator, i dagsläget har jag följande:

Fractal design R4
Gigabyte GA-H97-HD3
8 gb ram
ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP
Intel Core i5 4460 3,2 GHz
Samsung SSD

Skulle vilja köra lite kraftfullare spel, hade velat kunna spela the witcher 3 bland annat, behöver inte vara på högsta direkt men i nuläget kan jag inte spela det (enligt Canyourunit.com) Samma sak med battlefield, det säger att jag uppfyller minimumkraven men räcker det?

Så, tips på vad jag skall uppgradera till mottages tacksam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Hej hej!
Går i tankar om att uppgradera min dator, i dagsläget har jag följande:

Fractal design R4
Gigabyte GA-H97-HD3
8 gb ram
ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP
Intel Core i5 4460 3,2 GHz
Samsung SSD

Skulle vilja köra lite kraftfullare spel, hade velat kunna spela the witcher 3 bland annat, behöver inte vara på högsta direkt men i nuläget kan jag inte spela det (enligt Canyourunit.com) Samma sak med battlefield, det säger att jag uppfyller minimumkraven men räcker det?

Så, tips på vad jag skall uppgradera till mottages tacksam?

Jag är väldigt osäker på ifall det är möjligt att överklocka den CPU:n annars är det alltid ett billigt alternativ.

Men det som jag ser skulle göra störst skillnad är helt klart Grafikkortet. Har du någon budget för uppgraderingen?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

grafikkort, du tjänar knappt något på att uppgradera din processor.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Entusiast

Grafikkort, tveklöst.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Håller med ovan om grafikkort, men vet inte vilket battlefield du spelar. Har spelat både bf3 och bf5 på ett 650ti boost i 1080p och de har aldrig varit några problem med lagg, håller dock inte koll på fps och antar att de flesta grafikinställningarna står på medium, så du kan ju alltid prova och se om det uppfyller dina krav. Witcher 3 kräver nog lite mer.

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på tips på ett grafikkort som skulle fungera bra med de komponenter jag har i datorn idag? Budget på max 5000:-!

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Hej hej!
Går i tankar om att uppgradera min dator, i dagsläget har jag följande:

Fractal design R4
Gigabyte GA-H97-HD3
8 gb ram
ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP
Intel Core i5 4460 3,2 GHz
Samsung SSD

Skulle vilja köra lite kraftfullare spel, hade velat kunna spela the witcher 3 bland annat, behöver inte vara på högsta direkt men i nuläget kan jag inte spela det (enligt Canyourunit.com) Samma sak med battlefield, det säger att jag uppfyller minimumkraven men räcker det?

Så, tips på vad jag skall uppgradera till mottages tacksam?

Say woooot?

Din burk är helt OK, ska du uppgradera ngt är det grafikkortet men det du har är inte så kass.

Här är när jag spelar Battlefield 4 och Titanfall på ett betydligt sämre 750 ti grafikkort och en AMD 760k prolle för 650kr:
https://youtu.be/jOqzOlAEE9k BF4 i 1080 ultra med AA o AO sänkta ett steg vardera
https://youtu.be/B8ihhUMe4p0 Titanfall

Här spelar jag Witcher 3 på ett GTX 760 vilket har samma prestanda som ett 270x:
https://youtu.be/4SaNBfpqHCk

Så spelen du nämner kan du lugnt spela på systemet du har med samma eller bättre prestanda än i videona ovan. Har du ens testat spela dem?
Asso jag vet inte vad det är för sjuk sida som säger att du inte kan spela Witcher 3, du har en helt OK och vettig dator o kan spela det mesta i höga settings på den.

Skrivet av J3ster:

Någon som sitter på tips på ett grafikkort som skulle fungera bra med de komponenter jag har i datorn idag? Budget på max 5000:-!

Wow 5000kr är mycket pengar, för att få lite höjd från ditt nuvarande kort men inte betala en förmögenhet hade jag köpt ett 390 för 3490kr, att köpa nytt kort under det prestandasegmentet känns inte så lönt när du redan sitter på ett 270x:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-r9...
Men som sagt testa köra spelen först innan du köper nytt för din burk är bra, tror du kommer bli positivt överraskad om du ej testat spelen än.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Drar ner The Witcher 3 nu och skall prova. Har som sagt inte provat tidigare utan enbart gått efter canyourunit.com men då kanske den inte är helt hundra den sidan. Jag provar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Drog ner the witcher, visst det går att spela men laggar litegrann på medium/high.. får hålla mig på low om det ska flyta någorlunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Drog ner the witcher, visst det går att spela men laggar litegrann på medium/high.. får hålla mig på low om det ska flyta någorlunda

Märkligt, vad kör du för win? du kör senaste catalyst beta drivers 15.7 om nu det är senaste?
Du ska kunna köra samma settings som jag har i videon som tidigare postades.

Senaste bios i mobot? LÖjudkort och nätverks drivrutiner från mobotillverkarens hemsida och inte windows generic drivisar?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Alla drivrutiner uppgraderade. Får 35-40 fps om jag kör allt på lägsta. Medium ligger jag knappt på 30 och high så hamnar jag på runt 20 fps..

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Alla drivrutiner uppgraderade. Får 35-40 fps om jag kör allt på lägsta. Medium ligger jag knappt på 30 och high så hamnar jag på runt 20 fps..

Jag kör mitt på en blandning av medium och high och ligger konstant över 30fps, mid 40 ute i terrängen.
Våra grafikkort har samma prestanda och din processor anses bättre än min. Du borde få typ samma prestanda.

När du i medium får knappt 30, är det att du ligger strax under 30 du menar då?

OBS 60 fps i max settings klarar inte/knappt de värsta monsterriggarna av i detta spelet. Så är 30fps man får ha som mål på en normalrigg med vettiga settings men low ska du inte behöva köra.

Vilket win kör du?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag kör mitt på en blandning av medium och high och ligger konstant över 30fps, mid 40 ute i terrängen.
Våra grafikkort har samma prestanda och din processor anses bättre än min. Du borde få typ samma prestanda.

När du i medium får knappt 30, är det att du ligger strax under 30 du menar då?

OBS 60 fps i max settings klarar inte/knappt de värsta monsterriggarna av i detta spelet. Så är 30fps man får ha som mål på en normalrigg med vettiga settings men low ska du inte behöva köra.

Vilket win kör du?

Provade att köra en blandning och hamnar runt 30-35, droppar under lite ibland men det får duga. Medium så är jag snarare mellan 25-30. Är ändå ganska nöjd, det flyter på och går iaf att spela!

Kör windows 8.1 men sitter just nu och uppdaterar till windows 10!

Permalänk
Medlem

Ok, installerade windows 10.. Kollade igenom settings igen och ändrade upplösningen. Körde tydligen 2560x1440 tidigare.. Ändrade till 1920x1080 och fick ut 60 fps på medium.. haha klantigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Ok, installerade windows 10.. Kollade igenom settings igen och ändrade upplösningen. Körde tydligen 2560x1440 tidigare.. Ändrade till 1920x1080 och fick ut 60 fps på medium.. haha klantigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Ok, nu bumpar jag min gamla tråd. Har i nuläget samma setup och har börjat spela The Ark Survival Evolved och är lite besviken över att jag inte kan köra högre settings. På sambons dator så ser spelet bra mycket bättre ut och flyter bra mycket bättre. Om jag ska köpa ett nytt grafikkort, vilket rekommenderar ni till denna datorn? Budget 3-5000:-

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...
https://www.komplett.se/product/846401/datorutrustning/grafik...

Antar att jag även måste uppgradera nätagg isåfall, något jag funderat på att göra en tid ändå..
Ett 390 kanske?