Permalänk
Medlem

Sommarjobb!

Hej. Hittade ingen annan tråd så skapade en ny.

Jag är 15 år och fyller 16 år till nästa sommar. Tänker att det är nu bra tid att börja söka sommarjobb. Men det är ju en stor jungel!

Därför undrar jag vad ni har haft för sommarjobb / kan rekommendera.

Jag bor i Stockholm, gillar datorer och har byggt ett flertal.
Behöver ju inte handla om datorer men skulle ju vara kul om man fick jobba med sitt intresse

Edit: var väldigt otydlig! Jag frågar alltså om sommarjobb till nästa sommar.

Permalänk

Skulle våga påstå att du är lite sent ute med att söka sommarjobb. Jag själv har jobbat inom reception och som hantlangare tidigare somrar. Inga jätteroliga jobb men det är ju iaf jobb. Men ett tips jag kan ge att var inte så kräsen med vilket sommarjobb du får bara du får ett. Det är även en erfarenhet med vilken jobb som helst och när du väl fått ett jobb kan du ju använda det jobbet som merit i framtida jobbsökningar.

Va aktiv på arbetsförmedlingen och gå ut och fråga i butiker, och sluta absolut inte söka bara för att du får ett nej

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Skulle våga påstå att du är lite sent ute med att söka sommarjobb. Jag själv har jobbat inom reception och som hantlangare tidigare somrar. Inga jätteroliga jobb men det är ju iaf jobb. Men ett tips jag kan ge att var inte så kräsen med vilket sommarjobb du får bara du får ett. Det är även en erfarenhet med vilken jobb som helst och när du väl fått ett jobb kan du ju använda det jobbet som merit i framtida jobbsökningar.

Va aktiv på arbetsförmedlingen och gå ut och fråga i butiker, och sluta absolut inte söka bara för att du får ett nej

Lycka till!

Är man redan "sent ute" om man söker ett år innan?
Blir väll att fråga runt ännu mer bara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foxmaner:

Är man redan "sent ute" om man söker ett år innan?
Blir väll att fråga runt ännu mer bara

Nu är du väl väldigt tidigt ute. Skulle säga att det kan vara rimligt att söka i Januari - Februari.

Kolla runt på olika annonsplatser såsom arbetsförmedlingen om det finns något rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Skulle våga påstå att du är lite sent ute med att söka sommarjobb. Jag själv har jobbat inom reception och som hantlangare tidigare somrar. Inga jätteroliga jobb men det är ju iaf jobb. Men ett tips jag kan ge att var inte så kräsen med vilket sommarjobb du får bara du får ett. Det är även en erfarenhet med vilken jobb som helst och när du väl fått ett jobb kan du ju använda det jobbet som merit i framtida jobbsökningar.

Va aktiv på arbetsförmedlingen och gå ut och fråga i butiker, och sluta absolut inte söka bara för att du får ett nej

Lycka till!

Skrivet av anon81912:

Nu är du väl väldigt tidigt ute. Skulle säga att det kan vara rimligt att söka i Januari - Februari.

Kolla runt på olika annonsplatser såsom arbetsförmedlingen om det finns något rimligt.

Från att vara för sent ute till för tidigt.
Eller missförstånd du mig? Menar såklart att ansöka till nästa sommar om jag var oklar med det

Permalänk

@Foxmaner:

Jaha, missförstod det lite där då Då har du väl alla förutsättningar

Jag får väl fortsätta på receptionist och hantlangare då:

Receptionist:

Jag själv satt som receptionist på ett litet gym. Fanns inte mycket folk där och jag hade tillåtelse att använda datorn fritt under tiden jag jobbade, lönen låg på 70kr/h. Jag själv har inget stort intresse för gym men sommarjobbet var enligt mig helt okej!

Hantlangare:

För hantlangare för ett byggföretag och kan ha varit mina tröttaste dagar i mitt liv. Fick blanda betong och bära mycket men visst det funkar absolut. Mycket trevligt folk att jobba med vilket underlättade sommarjobbet otroligt mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foxmaner:

Från att vara för sent ute till för tidigt.
Eller missförstånd du mig? Menar såklart att ansöka till nästa sommar om jag var oklar med det

Du var mycket oklar med det och blev missförstådd av @Dragon_Ball

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Nu är du väl väldigt tidigt ute. Skulle säga att det kan vara rimligt att söka i Januari - Februari.

Kolla runt på olika annonsplatser såsom arbetsförmedlingen om det finns något rimligt.

Tror han är ute efter ett sommarjobb denna sommaren. Tips är ju att iaf inför nästa sommar att börja söka jan-mars på ex skansen eller gröna lund. Andra ställen är fik, butiksjobb eller hoppas du kan sommarjobba hos morsan eller farsan på deras jobb/kontor. Brukar inte vara världens mest spännande uppdrag för ungdomar men det är en inkomst om man vill köpa lite nya delar ^^

Ett annat alternativ är ju att söka via kommunen, brukar väl vara något politiskt dragplåster att dom ska erbjuda ungdomar jobb

Permalänk
Medlem

Själv satt jag utanför ICA Maxi och krängde jordgubbar till folk för 72kr/h. Ganska okej jobb tycker jag-kanske inte så roligt att bara sitta flera timmar i sträck när det är stiltje men det gav mig pengar så jag kunde köpa min första bil så jag kunde köra bil till skolan när jag gick tredje året på gymnasiet. Så kolla platsbanken och dylikt så kanske du hittar något i den stilen. Det är bra sen när man blir äldre så ser arbetsgivaren att man är arbetsvillig och driven. Kort sagt så hade jag inte haft varken datorn i sign eller bilen utanför utan det jobbet....Bara ut och slåss på arbetsmarknaden!

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

@Foxmaner:

Jaha, missförstod det lite där då Då har du väl alla förutsättningar

Jag får väl fortsätta på receptionist och hantlangare då:

Receptionist:

Jag själv satt som receptionist på ett litet gym. Fanns inte mycket folk där och jag hade tillåtelse att använda datorn fritt under tiden jag jobbade, lönen låg på 70kr/h. Jag själv har inget stort intresse för gym men sommarjobbet var enligt mig helt okej!

Hantlangare:

För hantlangare för ett byggföretag och kan ha varit mina tröttaste dagar i mitt liv. Fick blanda betong och bära mycket men visst det funkar absolut. Mycket trevligt folk att jobba med vilket underlättade sommarjobbet otroligt mycket.

Receptionist verkar ju vara chill. Vilken ålder var du i då?

Skrivet av anon81912:

Du var mycket oklar med det och blev missförstådd av @Dragon_Ball

Skrivet av Sunshine914:

Tror han är ute efter ett sommarjobb denna sommaren. Tips är ju att iaf inför nästa sommar att börja söka jan-mars på ex skansen eller gröna lund. Andra ställen är fik, butiksjobb eller hoppas du kan sommarjobba hos morsan eller farsan på deras jobb/kontor. Brukar inte vara världens mest spännande uppdrag för ungdomar men det är en inkomst om man vill köpa lite nya delar ^^

Ett annat alternativ är ju att söka via kommunen, brukar väl vara någon politiskt dragplåster att dom ska erbjuda ungdomar jobb

Var otydlig. Undrar om jobb för nästa sommar.
Jobbar redan just nu för mamma och pappa med att måla sommarstugan.
Men skulle vara kul att kunna komma ut och jobba i den riktiga världen
Söka genom kommunen. Är det något att rekommendera? Andra villkor. Bättre, sämre???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Själv satt jag utanför ICA Maxi och krängde jordgubbar till folk för 72kr/h. Ganska okej jobb tycker jag-kanske inte så roligt att bara sitta flera timmar i sträck när det är stiltje men det gav mig pengar så jag kunde köpa min första bil så jag kunde köra bil till skolan när jag gick tredje året på gymnasiet. Så kolla platsbanken och dylikt så kanske du hittar något i den stilen. Det är bra sen när man blir äldre så ser arbetsgivaren att man är arbetsvillig och driven. Kort sagt så hade jag inte haft varken datorn i sign eller bilen utanför utan det jobbet....Bara ut och slåss på arbetsmarknaden!

Mm. Skulle kunna vara intressant. Eftersom att på Öland (sommarställe) finns det ju jordgubbs kiosker överallt.

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång genom skolan att få praktikplats på något ställe så är det guld värt. Det är så jag fått alla mina sommarjobb genom åren. Fick även praktikplats efter skolan.. som jag fixade själv fast var tvungen att gå genom arbetsförnedringen(...) som ledde till timanställning.

Det som är bra med praktik enligt mig är att både du och arbetsgivaren tjänar på det, du blir upplärd och får erfarenhet innan jobb och arbetsgivaren behöver inte anställa någon som inte kan sitt jobb. Det enda är väl att de som redan är anställda behöver lära upp dig vilket oftast inte borde ta allt för lång tid om man själv lägger ner tillräckligt med energi och engagemang.

Permalänk
Medlem

Jag har sommarjobbat som kyrkogårdsvaktmästare hos svenska kyrkan i några år nu. Jag vet så klart inte hur det ser ut hos dig men här är det väldigt populärt och de har flera sommarjobbare varje år.

Jag tycker själv att det är jävligt soft jobb. Man får vara ute till skillnad från resten av året när jag sitter inne och pluggar. Dessutom är det rätt bra betalt, mitt första år fick jag 99 kronor i timmen och sedan har det bara ökat, speciellt när jag fyllde 18.

Där jag jobbar är de också väldigt sugna på att folk ska komma tillbaka flera somrar vilket är soft eftersom man kan känna att man har ett "säkert" jobb.

Du behöver inte oroa dig för att man ska vara kyrklig heller, det är inga problem.

Det kanske är lite tidigt nu men jag skulle definitivt rekommendera att du hör av dig till någon kyrkogård i närheten framåt hösten, när de inte har så mycket att göra. Fråga om de är intresserade av sommararbetare och var man ska vända sig. Är du ute i god tid så kan du nog ha god chans att få ett jobb.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk

@Foxmaner:

Jag var 16 år gammal och fick jobbet genom att min äldre syster slutade där och det behövde en ersättare. Jag fick dessutom jobba kvar efter sommaren och jobbade då helger vilket passade mig utmärkt.

Permalänk

Ta och kontakta arbetsplatser som intresserar dig, men jag skall nog säga att det viktiga är att hitta något. Komma ut och börja på, kommer allt bli enklare efter det. Jag sommarjobbade som golvläggare flera somrar på rad, hade en given plats där efter första året då jag skötte mig... vart erbjuden att börja fast där så småning om också. Tackade dock nej, men det är en bra väg in!

Kolla ditt kontaktnät, alternativt vänner till famlijen, det är nästan enklast. Passa på att prova på så mycket du kan

Permalänk
Medlem

Tänk på skriva cv och personligt brev också. Söka sommarjobb är inte så enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag har själv haft ett par olika sommarjobb.

Städa strand:
Köra runt med flak moppe och tömma soptunnor och även gå en runda och plocka upp skräp på marken. Då började man tidigt på morgonen och gick hem när man var klar. Fick betalt för 4timmar men tog oftast runt 1.5timmar. Sen hade man ett eftermiddagspass på 4timmar också beroende på hur vädret var. Just denna sommaren var vädert skit så jobbade mest bara morgon. Och I och med att man inte alltid behövde städa på eftermiddagen så fick man inte betalt för de 4timmarna iheller.
Helt OK sommarjobb mest pga trevliga människor.

Sen har jag sommarjobbat på ett museum, städade montrar och hjälpte till med det dagliga arbetet. Var helt ok det också. Var där 8-15/16 Mån-Fre I 4-5veckor har jag för mig.

Sen delat ut dagstidningar. Detta rekommenderas endast om du klarar att gå upp typ 4 på morgonen (eller är upp så länge). Så är det en runda på typ 2-3timmar.
Bra betalt med tanke på hur lite tid det krävde, men jag var ganska mör av att jobba så på natten. Mycket strul med att tidningarna kom sent osv. Så ganska störigt om man ställt klockan och vaknar helt yrvaken och så plingar mobilen där det star att tidningarna är en 30-45 min försenade.
Lite ensamt jobb, och viktigt att vara noggran. Men med bra musik I öronen och 2 redbull innan rundan så gick det bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Dragon_Ball: 70kr/h för receptionist wow... jag minns när jag satt och sommarjobba/kvällsjobba på nätverkskafé för 140kr/h, fick både spela och ta 2 läsk per dag ur kylen. Det var förvisso 2005 och det finns inte så många nätverkskaféer kvar idag, men har man chansen så kör på det, bäst sommarjobbet jag haft.

Sen finns det dåliga jobb som elektronik återvinnare, sitta och klippa bort komponenter ifrån PCB och sortera i lådor för återvinning. Det var typ 50 kr/h för det, men då var jag förvisso 13 år och en kompis pappa lät mig jobba där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar:-) men vet ni om någon elektronik kedja tar emot små pojkar? Jobba i lagret kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Tack för alla svar:-) men vet ni om någon elektronik kedja tar emot små pojkar? Jobba i lagret kanske?

Men gå runt till alla ställen du kan komma på och fråga, var stilig och nyklippt för att öka chanserna.
Jag jobbade som tidningsbud en sommar det var rätt bra. Man fick 5-6000kr har jag för mig men då jobbade du bara 02 eller 03-0600 så du var ledig på dagarna och kunde leka med kompisarna nackdelen var att man var lite trött.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Tack för alla svar:-) men vet ni om någon elektronik kedja tar emot små pojkar? Jobba i lagret kanske?

Det är bara att ringa och fråga. Elgiganten, Media Markt, Netonnet etc. Alla ska ha semester då behöver de ersättare. Du kan absolut ringa idag och fråga. Fråga hur de gjorde detta året med sommarjobbare så vet du hur företagen jobbar med sommarjobbare.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S