Tips på skor för jogging/löpning på asfalt

Permalänk
Medlem

Tips på skor för jogging/löpning på asfalt

Hej! Slutade röka tidigt i februari i år, och jag tänkte att jag till sommaren skulle börja springa för att få tillbaka min fysiska kondition.

Nu är sommaren här och jag har äntligen fått ledigt, så detta är ju en perfekt tid att börja springa. Dock har jag inga slags skor för ändamålet och från det jag sett är dessa skor ganska dyra, samt finns det oändligt med varianter för olika slags löpning.
Jag har tänkt mig att springa runt på asfalterade vägar, möjligtvis i skog och undrar om någon här har några tips på vad jag kan köpa som inte kostar skjortan (jag tänkte att max 700kr låter förnuftigt, men kan gå över).

Så om ni har några tips på skor eller allmäna tips på konditionsträning/löpning är ni varmt välkomna att dela med er!!

Tack

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Det är svårt att veta hur just din fot ser ut eftersom dom brukar vara ganska personliga.

Mitt tips är att gå till nån sportkedja och testa lite för att se hur dom sitter på din fot, joggar runt lite i butiken och få en känsla om dom passa just dig. Jag brukar ha problem med att löpskor klämmer mina fötter på sidorna (antar att jag har platta fötter, typ som en anka).

Men själv är jag lite av en Asics fanboy när det kommer till löpning. Testat diverse andra märken men aldrig riktigt nöjd med dom och kommer alltid tillbaka till Asics.

Visa signatur

It is possible to reduce the noise of a resistor
by reducing T, B, or R but it is NOT possible
to reduce k because Boltzmann is dead.

Permalänk
Medlem

Håller med Lodium, vad gäller footwear vare sig det är skor, skridskor eller pjäxor är det bäst om du kan prova. Har inte sprungit regelbundet på en hel del år nu, men mitt sista par var också av märket Asics och fungerade bra.

Köpte för några dagar sedan ett par Vibram Fivefingers, provade och läste en hel del om de för något år sedan och tyckte de verkade trevliga. Har inte hunnit avverka något pass i de, bara trallat runt lite för att försäkra mig om att de passar bra, men det är ju helt klart en annan sorts sko och kanske inget du är på jakt efter.

Permalänk
Inaktiv

nike free run 2 har jag.
Både som träningsskor och vardagsskor
Otroligt sköna, väger inte mycket, skon har inte en "lös tunga" så den är mycket härligare tycker jag
Snygga oxå !
http://www.ainslie.ca/images/large/Nike%20Canada/Men%20Sneake...

Dessa har jag ^^

Permalänk
Medlem

Random joggingsko förslagsvis. Den bästa träningen är ju den som faktiskt blir av.
I början behöver man inte ha nåt speciellt på fötterna bara man tar sig runt.

Sen när du har råd och vill ha bättre skor så föreslår jag att du går till löplabbet och låter dom som jobbar där kolla på dina fötter när du springer. Då får du en sko som stabiliserar foten.
Det är dyrt. Men å andra sidan så vet du sen vad du behöver för sorts sko och sen kan du köpa billigt på nätet.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Gå till en butik med personal som är kunnig på just området löpning. Det är jättesvårt att själv känna om en sko är bra och rätt för dig och ditt sätt att löpa.

Själv var jag in i höstas för första gången och filmade när jag sprang på band i butiken, visade ju sig att min högra fotled vek in sig något kolossalt, killen frågade om jag stukat foten hårt någon gång, vilket jag hade för massor med år sen. Resultatet blev då att jag skaffade rejält stödjande skor.

Men som ovan talare så är jag också frälst över Asics sen mer än 10 år tillbaka, har sprungit med DS Trainer, Kayano och numera med GT 2000, alla har varit väldigt behagliga skor, även om DS Trainer och Kayano visade sig vara alldeles för mjuka för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Random joggingsko förslagsvis. Den bästa träningen är ju den som faktiskt blir av.
I början behöver man inte ha nåt speciellt på fötterna bara man tar sig runt.

Sen när du har råd och vill ha bättre skor så föreslår jag att du går till löplabbet och låter dom som jobbar där kolla på dina fötter när du springer. Då får du en sko som stabiliserar foten.
Det är dyrt. Men å andra sidan så vet du sen vad du behöver för sorts sko och sen kan du köpa billigt på nätet.

Varför sabba knäna på direkten och sota för det i efterhand? Köp ordentligt på direkten och slipp få mer problem än du ändå kommer få i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför sabba knäna på direkten och sota för det i efterhand? Köp ordentligt på direkten och slipp få mer problem än du ändå kommer få i framtiden.

+1.
Är inte värt att spara några hundralappar på att köpa snikskor till att börja med om det inte är rätt skor för ens löpning.

Permalänk
Medlem

@reflect, som de flesta säger: Gå till en sportbutik. De kommer vilja se på hur du står, om du pronerar, etc etc och därefter välja en vettig sko.

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Inov-8 Road-x 233. Neutral sko som kommer hjälpa dina fötter bli friskare i slutändan

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Om du kan dubbla din budget bege dig till Löplabbet och provspring där. Mycket kunnig och trevlig personal, om än lite dyra skor.

Annars Intersport eller valfri annan sportkedja som har ett löpband (och filmkamera & kunnig personal).
Jag vill minas att ca hälften av alla människor har inte helt "raka" fotleder, som då antingen vinklar foten inåt eller utåt. Då kan man behöva skor med extra stöd som hjälper till att hålla foten rakt.

Om du planerar springa regelbundet och längre sträckor är det väldigt värt att ha rätt sorts skor så att du inte sliter onödigt på kroppen.

Läsvärt.
http://www.teamsportia.se/tips-rad/lopning/skadehandbok
Sevärt.
http://www.loplabbet.se/info/sa-funkar-det-film

Lycka till med löpandet!

Permalänk
Medlem

Det där med Löplabbet ser spännande ut. Kanske borde gå all in och köpa mig ett fint par skor direkt.

Dock ser jag nu att det inte finns några butiker nära mig..

Men gör som ni säger, går in på en sportbutik och frågar lite mer där. Tack för alla tips

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Om det inte finns något löplabbet eller liknade expert butik i närheten så kolla om någon vanlig sport affär har spegellåda för att kolla hur din fot är bygg och ett löpband för att testa fotnedsättning /löpsteg. Då bör dom ha kunskap att prova ut ett par bra skor åt dig.
Knepigt det där med att hitta rätt skor själv med rätt stöd och pronering för din fot.