Behöver hjälp med ubuntu FTP

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med ubuntu FTP

Hej,
min macs ena hårddisk kraschade nyligen och en massa bilder jag glömt säkerhetskopiera gick åt helvete. Därför tänkte jag att jag skulle använda min nya server som en slags backup åt bilder (ej automatiskt) utan jag vill kunna över internet kopiera över alla bilder till servern. Hur går jag till väga för att det ska bli så användarvänligt som möjligt? Det ska fungera både på OSX och w7 och då jag ska försöka lära mina föräldrar ska det helst inte vara för svårt. Servern kör ubuntu server.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kika på att installera t.ex. OwnCloud istället på ubuntu-maskinen så blir det enklare än att strula med FTP.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1212245-stora-owncloud-...

Eller CrashPlan, ännu bättre för backup, så blir det automatiskt och gratis.
Installera på din Ubuntu-maskin och på Windows/OS X/Linux så sköter sig allt automagiskt.

Själv kör jag med CrashPlan till min NAS från föräldrar och vänner, ingen behöver göra nånting, det bara funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Kika på att installera t.ex. OwnCloud istället på ubuntu-maskinen så blir det enklare än att strula med FTP.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1212245-stora-owncloud-...

Eller CrashPlan, ännu bättre för backup, så blir det automatiskt och gratis.
Installera på din Ubuntu-maskin och på Windows/OS X/Linux så sköter sig allt automagiskt.

Själv kör jag med CrashPlan till min NAS från föräldrar och vänner, ingen behöver göra nånting, det bara funkar.

Owncloud låter spännande, tack för tipset. Ska kika på det i veckan. Crashplan kräver ju att föräldrarna lägger in bilderna i korrekt mapp för att det ska synkas men annar sverkar det också vara något

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Owncloud låter spännande, tack för tipset. Ska kika på det i veckan. Crashplan kräver ju att föräldrarna lägger in bilderna i korrekt mapp för att det ska synkas men annar sverkar det också vara något

Med CrashPlan så är det bara att lägga deras Dokument-mapp som backup (eller hela C: eller vad du vill) så är det klart.

OwnCloud är som DropBox osv.. En Synktjänst.
CrashPlan är en backup-lösning.

Olika saker beroende på vad du behöver.