För hög trafik för att routerfunktionen skall fungera COMHEM

Permalänk
Medlem

För hög trafik för att routerfunktionen skall fungera COMHEM

Hej

Jag har ett problem med att mitt Modem startar om sig lite då och då jag använder mig av Comhems "värsta" modem "Compal CH7486E".

Jag felanmälde problemet till Comhem häromdagen och de kom tillbaka med svaret att "routerfunktionen fungerar inte när man har så hög datatrafik som ni har därför startas modemet om". (Jag har deras näst största paket 500/50mbit)

De sa i princip till mig att jag får gå och köpa en extra router för att deras modem inte håller måttet, är detta rimligt? Det är väl knappast mitt fel att deras modem är underdimensionerat?
Sen känns det orimligt att modemet skulle krascha när för att datatrafiken är för hög när det aldrig kraschat i de ögonblicket jag faktiskt belastar i en större utsträckning utan det kan vara tex när man bara sitter och kollar på tv (har tivo).

Vad bör jag göra, ska jag kräva ett nytt modem/utbytesmodem eller ska jag bara gå och köpa en router?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Alla gateways man får från Comhem, Bredbandsbolaget osv är brutalt värdelösa, mer eller mindre. Så ja, du ska köpa en ny router och brygga din gateway.

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Medlem

Oftast så suger leverantörernas routrar ganska hårt, och de bryr sig inte oftast, ibland så kan man ha tur och de släpper en ny firmware.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Använder aldrig dom routrar som man får av ISP om jag inte måste PGA TV eller telefoni, men i så fall sätter jag den medföljande så den inte saboterar Internet.

Flesta ISP routrar är inget vidare till usla, bästa vore tycker jag att ISP inte skicka på en sånt utan att man får man lösa den delen själv, med inköp av router, på så sätt kan man bara skälla på sig själv om man skaffar mög istället för att ISP skickar på en möget

Se till att din router blir bryggad, och sen skaffa en riktig router som fungerar!

Visst du kan hålla på till domedagen med att kräva och be dom skicka nya routrar, men det kommer inte lösa dina problem som du har.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Alla internetleverantörers modem/routrar/skitmojar är helt värdelösa, så även om du skulle få en annan skulle den vara lika kass. Köp en egen om du vill ha något som fungerar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack

Tack för era svar, då var det lite som jag misstänkte att det bara är att acceptera att det dem skickar med är skit och det löses bäst genom att bara köpa en egen.

Har ni några rekommendationer på router med trådlös funktion man ska köpa ska helst inte kosta mer än 1500 spänn.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Jag använder Asus router för de vet jag att jag kan få igång IPTV(BBB) igenom utan att behöva brygga deras skitgateway. Så deras RT-AC66U ska vara okej, sen brukar folk även rekommendera Netgear R7000 och TP-Link Archer C7

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Jag har både en Asus RT-AC66U samt TP-Link Archer C7, och rekommenderar mycket hellre den förstnämnda. Bättre interface och i allmänhet bättre helt enkelt.

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa de som är något strå vassare i ASUS serien eller det räcker fullgott med den som heter RT-AC66U?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Är det värt att köpa de som är något strå vassare i ASUS serien eller det räcker fullgott med den som heter RT-AC66U?

Det beror ju på hur stort du bor och vad du har för krav på ditt nätverk, samt hur snabb lina du har. Men generellt är det ingen superstor skillnad mellan Asus RT-AC68U och Asus RT-AC66U. Det är väl när man närmar sig Asus RT-AC87 som har Mu-Mimo som är en klar uppgradering. Dock finns inga enheter som har stöd för Mu-Mimo i dagsläget. Men det kommer inom en snar framtid. Om man vill ha bland det bästa idag är det någon router med Tri-Band, men det är för det mesta överflödigt för en vanlig svensson.

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=870E9Aas-5Y
https://www.comhem.se/bredband/compalch7486e
https://www.comhem.se/blob/71196/1/super-router-test-results-...

Ändå festligt att combort marknadsför sin router som bra shit.
470 Mbit WLAN download påstås det.
Verkar ju konstigt att kundtjänst då påstår att det ska behövas annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.youtube.com/watch?v=870E9Aas-5Y
https://www.comhem.se/bredband/compalch7486e
https://www.comhem.se/blob/71196/1/super-router-test-results-...

Ändå festligt att combort marknadsför sin router som bra shit.
470 Mbit WLAN download påstås det.
Verkar ju konstigt att kundtjänst då påstår att det ska behövas annat.

Det finns väl ingen som tror på det kundtjänst säger? Jag trodde vi var överens om att det inte var de skarpaste hjärnorna som placerades i kundtjänsten.

Permalänk
Medlem

De jag har i mitt nätverk är ju en raspberry 2 den kräver ju bara 100mbit, en gammal macbook pro samma där. Sen är det NASen och min stationära som har gigabit men de är kopplade med tråd och samtliga verkar ju ha gigabit över kabel. Linan är "Upp till 500mbit" normalt sätt runt 400mbit, och 50 upp. Så då känns det kanske mest pristvärt för min del att köpa den Asus RT-AC66U.

Tack för er hjälp

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det finns väl ingen som tror på det kundtjänst säger? Jag trodde vi var överens om att det inte var de skarpaste hjärnorna som placerades i kundtjänsten.

Uppenbarligen inte här heller...

Permalänk
Medlem

Nu brukar det inte vara trafiken i sig som sänker routrar utan hur många sessioner som man samtidigt försöker ha aktiv i routern. Vet inte vad maxet är för din comhemrouter men jag kan lätt sänka min telia thompsonadslrouter genom att ställa in 5000 connections i tex utorrent och börja tanka en välseedad torrent. Sänker jag antalet connections in och ut så det inte blir över 3000 går det bra. Nu är det inte förbehållet torrentklienter utan andra program kan också öppna många connections tex spotify, hamachi osv osv. Kom ihåg att alla enheter bakom routern bidrar till antalet connections så kör flera datorer torrents med 5000 connections inställd som max så ska routern kanske hantera 10000 sessioner samtidigt och det gör inte någon budgetrouter. Ställ i så fall in max antal connections i varje dators tex torrentklient till max 1000. Bör inte påverka hastigheten på downloaden nämnvärt heller...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Nu brukar det inte vara trafiken i sig som sänker routrar utan hur många sessioner som man samtidigt försöker ha aktiv i routern. Vet inte vad maxet är för din comhemrouter men jag kan lätt sänka min telia thompsonadslrouter genom att ställa in 5000 connections i tex utorrent och börja tanka en välseedad torrent. Sänker jag antalet connections in och ut så det inte blir över 3000 går det bra. Nu är det inte förbehållet torrentklienter utan andra program kan också öppna många connections tex spotify, hamachi osv osv. Kom ihåg att alla enheter bakom routern bidrar till antalet connections så kör flera datorer torrents med 5000 connections inställd som max så ska routern kanske hantera 10000 sessioner samtidigt och det gör inte någon budgetrouter. Ställ i så fall in max antal connections i varje dators tex torrentklient till max 1000. Bör inte påverka hastigheten på downloaden nämnvärt heller...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ett utförligt svar. Fick ungefär samma sak förklarat av min bekant som jobbar med IT, så en tillfällig lösning hade ju kunnat vara att begränsa antalet anslutningar tills jag köpt en egen router.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Ja då är det ju inte så konstigt, torrent nämndes ju ingenstans förens Phunky gissade till sig det

Självklart kan 3000 anslutningar bli ett problem, vi har inte ens så många på jobbet där det är över 100 pers som sitter vid datorer hela dagarna...
Torrent är nog bland det värsta man kan göra mot sin utrustning

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja då är det ju inte så konstigt, torrent nämndes ju ingenstans förens Phunky gissade till sig det

Självklart kan 3000 anslutningar bli ett problem, vi har inte ens så många på jobbet där det är över 100 pers som sitter vid datorer hela dagarna...
Torrent är nog bland det värsta man kan göra mot sin utrustning

Torrents är sanslöst på att dra connections. På jobbet har vi en gigabitlina och den brandväggens används av oerhört många då vi också är ISP för några företag. Vi har just nu 40 000 connections på närmare 1000 pers som ska igenom brandväggarna och lägg då till de publika Web-servrarna.