Polisanmäla bedragare från Ghana?

Permalänk
Medlem

Polisanmäla bedragare från Ghana?

Hej!

Jag fick precis en kontaktförfrågan på skype från en bedragare som presenterar sig som en bankman från Ghana. Han påstår att hans vän med samma efternamn som mig gått bort och lämnat $15 500 000 efter sig på ett konto. Bankmannen vill nu dela denna summa 50/50 med mig.

Är det någon idé att polisanmäla bedragaren eller ska jag bara skita i det och blocka honom på skype och "report abuse"?

Tack för era synpunkter på detta!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Varför ens ödsla tid på det ?

Man ger bort sin tid till idioter när man ö h t bryr sig. ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför ens ödsla tid på det ?

Man ger bort sin tid till idioter när man ö h t bryr sig. ..

För att andra kanske är tillräckligt naiva för att gå på det. Min mormor blev lurad på en stor summa pengar i somras. Iofs inte via skype, men ändå. Också en fantasihistoria som hon gick på.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Min egen gissning är att polisen inte kommer göra ett skit åt det, tänkte bara försäkra mig om att det är så.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Piece of Cake:

Min egen gissning är att polisen inte kommer göra ett skit åt det, tänkte bara försäkra mig om att det är så.

De kommer inte göra ett skit åt det.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Polisen gör inte såklart ett skit. En följd fråga blir då om de ska omprioritera sina få resurser som de har och dra ner på annat för på att lägga ner mer tid på sånt här?
Däremot om många blir lurade och det då finns pengar att följa så blir det både lättare och mer motiverat. De borde kanske göra detta smidigare att rapportera vardags IT-brott så att det administrativa jobbet blir mindre.
T.ex. att man loggar in på polisen hemsida med sin bankid (för att slippa spam) och fyller i formulär där man även får kommentera och att allt detta handlar i en för dem sökbar databas.
Edit: Det fanns redan internetanmälan:
https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/#internet

Men i TS fall så har väl inget brott begås ännu, mer än att utge sig för att vara någon som den inte är.

Permalänk
Medlem

Ger ungefär lika mkt som att polisanmäla när man får ett s.k Nigeria brev i mailen som var väldigt vanligt iaf för ett antal år sen, dvs det ger ingenting förutom att belasta polisen genom att dessa måste ta emot din anmälan, även om detta görs över nätet är det fortfarande någon som måste läsa igenom anmälan för att sedan avgöra att det inte är något att göra någonting åt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Än har det inte begåtts något brott och således har Polisen inget att gå på.

Och om du nu mot förmodan hade gått på det där och skickat pengar eller liknande, så hade det lagts ner ändå.

Just att bedriva juridiska processer mot personer som antagligen inte finns i ett land i Afrika, det är svårt och kostar _mycket_ pengar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte väl att det ligger till så som ni skriver. Ville bara försäkra mig om det. Jag vill ju såklart i den mån jag kan förebygga att andra går på sånt, speciellt eftersom min mormor blivit lurad (över telefon) som tidigare sagt. Bara att skita i det då.

Tack så mycket för svaren!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag tänkte väl att det ligger till så som ni skriver. Ville bara försäkra mig om det. Jag vill ju såklart i den mån jag kan förebygga att andra går på sånt, speciellt eftersom min mormor blivit lurad (över telefon) som tidigare sagt. Bara att skita i det då.

Tack så mycket för svaren!

"Microsoft" som ringde och ville hjälpa till med felet hon hade i datorn? Känner till två som har gått på den bluffen.

Permalänk
Medlem

En anledning att anmäla är att polisen ska få in statistik för det (så kanske det hittar ett sätt att dra dem inför rätta när de hittar ett sätt och de ser ett behov av det). Fruktansvärt mörkertal på just detta. Men för dig kommer det inte spela någon roll så de inte kan göra något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

"Microsoft" som ringde och ville hjälpa till med felet hon hade i datorn? Känner till två som har gått på den bluffen.

Nej, "Polisen" ringde och sa att hennes dotter (min mamma) orsakat en bilolycka samt ej betalat trafikförsäkring. Därför skulle "mamma" behöva betala för hela kalaset så mormor skulle hjälpa till med det som hon hade eftersom "mammas" pengar inte räckte.

Skrivet av infigo:

En anledning att anmäla är att polisen ska få in statistik för det (så kanske det hittar ett sätt att dra dem inför rätta när de hittar ett sätt och de ser ett behov av det). Fruktansvärt mörkertal på just detta. Men för dig kommer det inte spela någon roll så de inte kan göra något

Skickades från m.sweclockers.com

Lite det jag tänkte på också. Kanske ringer polisen när terminen är slut och alla tentor är skrivna.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!