Planerar uppgradering från i7-2600K/GTX570

Permalänk
Medlem

Planerar uppgradering från i7-2600K/GTX570

Hallå ni inbitna nördar!

Jag funderar på att uppgradera burken nu och eftersom det inte blev ett moderkort eller en GPU i tävlingarna här på Sweclockers så får det bli nu när återbäringen snart komma skall.
Fokusen känner jag ligger på grafikkortet då det verkar som det är där skon klämmer.

Min nuvarande uppsättning är:
MB: Asus P8P67 Pro (B3)
CPU: i7 2600K 3.4GHz (funderar på att klocka den till 4.2GHz vilket jag inte har stor koll på hur man gör, vcore 1.35v och x42 multiplier låter väl rätt?)
CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 (funderar på vattenkylning för denna jag har nu är ju GIGANTISK)
GPU: Asus GeForce GTX570 (GTX970 eller 780Ti?)
RAM: Corsair Vengeance PC12800/1600MHz CL8 2x4GB (vill nog även öka till 16GB)
PSU: NZXT Hale90 80+ Gold 750W
Chassi: Fractal Design Arc

Kraven är som gäller:
- Klara av kommande Witcher 3 och Star Citizen på max i 1080p samt 144Hz om möjligt
- Hålla en relativt låg ljudnivå då tjejen redan har svårt att sova
- Inte spräcka budgeten på strax uppemot 10 000kr

Det jag har funderat på är detta paket.
Intel i7-4790K+Z97X+16GB och MSI GeForce GTX970 GAMING (försöker hålla en röd uppgradering

Jag har lite svårt att välja grafikkort då jag hört och läst att 780Ti ska vara en värdig dock lite äldre och törstigare motståndare mot GTX970 om man kan få en begagnad för under 3000kr samt att 0.5GB av minnet på GTX970 slingrar sig i snigelfart.
Om det bara räcker med att uppgradera GPU så är det toppen och eftersom jag är så strikt med ekonomin så kommer jag vänta på erbjudanden

Hoppas någon kan komma med synpunkter och ideér annars får jag vänta och köpa fotogrejer istället

Tack och hej!

la till chassi
Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem

jag tror en gpu uppgradering räcker, t.ex gtx 980 eller r9 290x. annars kan du ju vänta på 390x kommer.
Det du länkade verkade utomordentligt, bortsett från att din processor förmodligen håller ett tag till, speciellt om du klockar den. så, jag föreslår att du inte köper nu cpu och nöjer dig med en fet gpu, och kanske nytt moderkort. 8gb ram räcker gott och väl i dagens läge.

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Visst kan du klocka CPU:n. Men den är ganska vass redan på stockfrekvensen.
Låt även CPU-kylaren vara kvar. Den är ganska tyst.

Du borde kanske skaffa ett tystare chassi? Du skriver inte vilket du har.
Fractal Design Define R5 är hyfsat tyst.

Grafikkort och minne uppgraderas, som du sagt.

Undrar vad som låter mest? Har du nån uppfattning?

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

jag tror en gpu uppgradering räcker, t.ex gtx 980 eller r9 290x. annars kan du ju vänta på 390x kommer.
Det du länkade verkade utomordentligt, bortsett från att din processor förmodligen håller ett tag till, speciellt om du klockar den. så, jag föreslår att du inte köper nu cpu och nöjer dig med en fet gpu, och kanske nytt moderkort. 8gb ram räcker gott och väl i dagens läge.

Jag känner att en 980 kostar lite för mycket, såg att den var nere i 4999kr i ett erbjudande förut och jag var riktigt sugen på att köpa ett men lät det vara då det fortfarande är mycket pengar för en komponent.
Radeon har jag ingen koll på då jag har hållit mig till Nvidia ända sen mitt Voodoo2

Varför skulle du välja ett nytt moderkort?

Skrivet av halojoy:

Visst kan du klocka CPU:n. Men den är ganska vass redan på stockfrekvensen.
Låt även CPU-kylaren vara kvar. Den är ganska tyst.

Du borde kanske skaffa ett tystare chassi? Du skriver inte vilket du har.
Fractal Design Define R5 är hyfsat tyst.

Grafikkort och minne uppgraderas, som du sagt.

Undrar vad som låter mest? Har du nån uppfattning?

Okej, ska försöka klocka CPUn lite men jag känner som du säger att den fortfarande är med i svängarna.

Jag trodde ni kunde se min prisjaktslista men kanske inte, jag har ett Fractal Design Arc och i dagsläget är datorn tyst men jag tänkte mer om den kanske kan bli högljudd efter uppgraderingen med vattenkylning och GPU.

Det som låter mest nu är mitt Func KB-460 (och kanske några Fractal-fläktar).

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem

Om moderkortet räcker för dig skulle jag inte lägga ner mer pengar på det. Personligen skulle jag bara köpa nytt om det behövdes, men använda det jag har tills det inte längre går

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Hallå ni inbitna nördar!

Jag funderar på att uppgradera burken nu och eftersom det inte blev ett moderkort eller en GPU i tävlingarna här på Sweclockers så får det bli nu när återbäringen snart komma skall.
Fokusen känner jag ligger på grafikkortet då det verkar som det är där skon klämmer.

Min nuvarande uppsättning är:
MB: Asus P8P67 Pro (B3)
CPU: i7 2600K 3.4GHz (funderar på att klocka den till 4.2GHz vilket jag inte har stor koll på hur man gör, vcore 1.35v och x42 multiplier låter väl rätt?)
CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 (funderar på vattenkylning för denna jag har nu är ju GIGANTISK)
GPU: Asus GeForce GTX570 (GTX970 eller 780Ti?)
RAM: Corsair Vengeance PC12800/1600MHz CL8 2x4GB (vill nog även öka till 16GB)
PSU: NZXT Hale90 80+ Gold 750W
Chassi: Fractal Design Arc

Kraven är som gäller:
- Klara av kommande Witcher 3 och Star Citizen på max i 1080p samt 144Hz om möjligt
- Hålla en relativt låg ljudnivå då tjejen redan har svårt att sova
- Inte spräcka budgeten på strax uppemot 10 000kr

Det jag har funderat på är detta paket.
Intel i7-4790K+Z97X+16GB och MSI GeForce GTX970 GAMING (försöker hålla en röd uppgradering

Jag har lite svårt att välja grafikkort då jag hört och läst att 780Ti ska vara en värdig dock lite äldre och törstigare motståndare mot GTX970 om man kan få en begagnad för under 3000kr samt att 0.5GB av minnet på GTX970 slingrar sig i snigelfart.
Om det bara räcker med att uppgradera GPU så är det toppen och eftersom jag är så strikt med ekonomin så kommer jag vänta på erbjudanden

Hoppas någon kan komma med synpunkter och ideér annars får jag vänta och köpa fotogrejer istället

Tack och hej!

Som nämnts redan så räcker din CPU fortfarande väldigt bra.
Och med kylaren du har så finns det helt klart utrymme för överklockning.
Ditt chassi däremot är av den öppna varianten, så är ljudnivå viktigt rekas ett R5 varmt (eller R4, som ju kan hittas väldigt billigt nu).
Du skriver inte vad du har för lagring ? kör du redan SSD ? om inte så är det ju en självklar uppgradering.
Annars så är det just GPU'n som är din svagaste komponent.
Hittar du ett begagnat 780TI för småpengar så är det ju en redig uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Om moderkortet räcker för dig skulle jag inte lägga ner mer pengar på det. Personligen skulle jag bara köpa nytt om det behövdes, men använda det jag har tills det inte längre går

Nej jag vet inte riktigt vad för extra grejer jag behöver just nu så att köpa en ny med socket 1155 för att sedan köpa en till för 1150 senare känns inte som jag vill göra just nu rent ekonomiskt sett (om jag inte verkligen behöver dvs.)

Skrivet av Svensktiger:

Som nämnts redan så räcker din CPU fortfarande väldigt bra.
Och med kylaren du har så finns det helt klart utrymme för överklockning.
Ditt chassi däremot är av den öppna varianten, så är ljudnivå viktigt rekas ett R5 varmt (eller R4, som ju kan hittas väldigt billigt nu).
Du skriver inte vad du har för lagring ? kör du redan SSD ? om inte så är det ju en självklar uppgradering.
Annars så är det just GPU'n som är din svagaste komponent.
Hittar du ett begagnat 780TI för småpengar så är det ju en redig uppgradering.

Änsålänge är inte ljudnivån ett problem känner jag men ska nog definitivt hålla mig till svenska Fractal när nytt chassi behövs.
(försöker gynna svenskarna med Fractal och Func )

Går det inte att se min lista på prisjakt? (det är en länk på texten "Min nuvarande uppsättning är").
Iallafall så har jag en Force Series GT 120GB för operativsystemet och program samt en WD Green 64MB 2TB (blev en liten miss med en grön HDD) men den verkar vara tillräcklig för spel ändå.

Jag såg att Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB finns för 990kr så det kanske kan bli en sådan för spel.

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Nej jag vet inte riktigt vad för extra grejer jag behöver just nu så att köpa en ny med socket 1155 för att sedan köpa en till för 1150 senare känns inte som jag vill göra just nu rent ekonomiskt sett (om jag inte verkligen behöver dvs.)

Änsålänge är inte ljudnivån ett problem känner jag men ska nog definitivt hålla mig till svenska Fractal när nytt chassi behövs.
(försöker gynna svenskarna med Fractal och Func )

Går det inte att se min lista på prisjakt? (det är en länk på texten "Min nuvarande uppsättning är").
Iallafall så har jag en Force Series GT 120GB för operativsystemet och program samt en WD Green 64MB 2TB (blev en liten miss med en grön HDD) men den verkar vara tillräcklig för spel ändå.

Jag såg att Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB finns för 990kr så det kanske kan bli en sådan för spel.

Ny SSD är väl inte prio ett men att köra enbart SSD som jag gör är jävligt skönt kan jag säga.

Din CPU ska förövrigt lätt nå upp emot 4,6ghz med den kylaren, kört min i5 2500k i 5ghz utan att temperaturen överstigit vad den klarar av att kyla, kan hjälpa dig om du misslyckas, 1.335v är det som gäller fast de ska nog inte behövas för 4,6ghz.

ligger ett http://www.sweclockers.com/annons/111027-msi-gtx780-med-accel... i marknaden som ger dig mycket prestanda för pengarna och har en rejält tilltagen kylare på sig.

Vad har du för skärm? 144hz 1080p skärm kan antagligen maxbelasta ett GTX 970 i witcher 3 på ultra så de börjar nå den magiska 3,5gb gränsen så att köpa det kortet känns ganska ovärt, ju mer minne som finns tillgängligt desto mer försöker spelet använda

vi hinner ju knappast ta det på rasten på jobbet så bättre och skriva här

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har ju som sagt tänkt att klocka min CPU och köpa nytt grafikkort men jag går fortfarande och funderar på vilket grafikkort jag bör uppgradera till.
Antingen köpa ett GTX 970 nu eller vänta ett tag tills de släpper GTX 980Ti, som säkert går på över 7000kr vilket är lite väl påkostat för min del.
Dock så finns det en chans att nuvarande GTX 980 sänks en mikrodel i pris.

Vad skulle ni göra?
- Köpa ett GeForce GTX 970 nu (gillar fortfarande inte att 0.5GB är lägre hastighet än resterande 3.5GB ) + kolla länkar längre ner
- Vänta tills GTX 980 Ti släpps och se om nuvarande GTX 980 sänks i pris
- Vänta tills Nvidia kommer ut med nästa generations grafikkort som tydligen ska vara ett rejält lyft
- Köpa ett begagnat GTX 980 för 5000kr
Asus GTX980 + Intel Core i7 4790K 4GHz NYA!
Gigabyte GTX 980 G1 Gaming Rev 1.1

Ser att Asus kör en kampanj tillsammans med Webhallen där man får "GTA V" utöver "The Witcher 3".
Jag tittade iof på MSI GTX 970 förut men vet inte vilken man isf ska välja mellan MSI och ASUS.
ASUS GTX 970 STRIX
ASUS GTX 970 DirectCU II

Vad säger ni, hur skulle ni göra?

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Har ju som sagt tänkt att klocka min CPU och köpa nytt grafikkort men jag går fortfarande och funderar på vilket grafikkort jag bör uppgradera till.
Antingen köpa ett GTX 970 nu eller vänta ett tag tills de släpper GTX 980Ti, som säkert går på över 7000kr vilket är lite väl påkostat för min del.
Dock så finns det en chans att nuvarande GTX 980 sänks en mikrodel i pris.

Vad skulle ni göra?
- Köpa ett GeForce GTX 970 nu (gillar fortfarande inte att 0.5GB är lägre hastighet än resterande 3.5GB ) + kolla länkar längre ner
- Vänta tills GTX 980 Ti släpps och se om nuvarande GTX 980 sänks i pris
- Vänta tills Nvidia kommer ut med nästa generations grafikkort som tydligen ska vara ett rejält lyft
- Köpa ett begagnat GTX 980 för 5000kr
Asus GTX980 + Intel Core i7 4790K 4GHz NYA!
Gigabyte GTX 980 G1 Gaming Rev 1.1

Ser att Asus kör en kampanj tillsammans med Webhallen där man får "GTA V" utöver "The Witcher 3".
Jag tittade iof på MSI GTX 970 förut men vet inte vilken man isf ska välja mellan MSI och ASUS.
ASUS GTX 970 STRIX
ASUS GTX 970 DirectCU II

Vad säger ni, hur skulle ni göra?

Köp ett gtx 780

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Men tyst med dig Oliver, blir inget 780 här inte

Jag fick en trevlig överraskning så jag kanske kommer köpa ett GTX 980 men då är frågan.
Ska man slå till på ett ASUS GeForce GTX 980 STRIX 4GB DirectCU II OC nu för 6490:- hos Webhallen och få GTA V + The Witcher 3 (TW3 är redan bokat) eller vänta tills 980Ti släpps och hoppas på att GTX 980 sänks i pris?

Synd att man inte slog till på ett GTX 980 på kampanj förut för 5000kr

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem

6500 för ett gtx 980? Bättre satsa på ett r9 290x som presterar likvärdigt och kostar halva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

6500 för ett gtx 980? Bättre satsa på ett r9 290x som presterar likvärdigt och kostar halva.

Jag jämförde priser på det kortet igår efter att jag skrev (lite fullt upp på dagarna) och håller med.
Kommer inte köpa ett kort för 6500kr.

Det är synd att man inte bor i närheten av Barkarby nu när Inet kör en kampanj på deras nyöppning.
Hade införskaffat en del nya grejer hos Inet barkarby invigning i helgen

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR