Hur gammal rekommenderas att vara för att bygga sin första dator

Permalänk

Hur gammal rekommenderas att vara för att bygga sin första dator

Hej, jag är en kille på 13 år och jag undrar ungefär hur gammal ni rekommenderat att man minst ska vara. Jag har forskat lite om hur man bygger en dator, så hur man gör blir inga problem. Inet tar ju 800kr extra för att bygga, som man tex kan uppgradera processorn med. Vad tycker ni? Tack på förhand.

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RottenEgg:

Hej, jag är en kille på 13 år och jag undrar ungefär hur gammal ni rekommenderat att man minst ska vara. Jag har forskat lite om hur man bygger en dator, så hur man gör blir inga problem. Inet tar ju 800kr extra för att bygga, som man tex kan uppgradera processorn med. Vad tycker ni? Tack på förhand.

Kör hårt! Läs HELA moderkortsmanualen två gånger NOGGRANT innan du börjar och glöm inte distanserna. Ha med farsan eller någon som stöd.

En trettonåring kan vara fenomenal på datorbygge, bara man läser ordentligt och kollar i manualen. Skippar du manualen och det skiter sig får du skylla dig själv

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns även guider på youtube som du kan studera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att ha med någon vuxen. Det gäller att ta det lugnt när man bygger och inte stressa upp sig för då kan man ha sönder något.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag skulle rekommendera att ha med någon vuxen. Det gäller att ta det lugnt när man bygger och inte stressa upp sig för då kan man ha sönder något.

Håller med. Det är till stor hjälp att ha en vuxen och tillsammans kolla allt innan man gör någonting

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör på! Men ta god tid på dig och fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Permalänk

Tack!

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Minst 20 är rekommenderat att vara.
Annars kan man inte stå i hobbyrummet med schysst musik och sörpla på en kall bira eller fem medans man bygger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Minst 20 är rekommenderat att vara.
Annars kan man inte stå i hobbyrummet med schysst musik och sörpla på en kall bira eller fem medans man bygger.

Haha

Har man kunskapen och förmågan som 8 åring; vad hejdar dig? Möjligtvis dina föräldrar kanske.
Ett råd: kolla klipp där dom bygger på youtube. Så lärde jag mig en gång i tiden. Sen får du kolla i manualen till moderkortet hur alla småkablar ska sitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bygga dator är inte svårt de viktiga är bara att du är påläst så du vet vad du gör och låter de ta sin tid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk

Tja, jag har ju kollat några timmar på youtube xD

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RottenEgg:

Tja, jag har ju kollat några timmar på youtube xD

Är ingen annan än du som kan avgöra om du är redo eller inte...

Permalänk
Medlem

jag är 12 år och jag har byggt en egen bara att det är nåt fel med moderkortet så det vill inte installera win7 men jag ska ändå få ett annat.

men akta dog så du inte får ström i dig och se till att du inte e statisk var försiktig var du pillar.

Inlägg sammanfogade, använd [Redigera]
Visa signatur

[Minecraft Server] Dell Optiplex 745/ Core 2 quad q6600 2.4GHZ x4 / Gt610 / Hitachi 250GB Sata / 4GB Ram/
[GamingPc#1] Asus M2N-E / Amd Athlon II 6000+ / 2.5 GB RAM / XFX 9800 gtx+ / seagate 250 GB ide /

Permalänk
Moderator
Moderator

Så länge du är väl förberedd så är din ålder inget hinder, jag vet inte när jag själv började pilla men skulle tippa på att jag inte var uppe i tvåsiffrigt.

Självklart är det bra att ha någon med erfarenhet första gången om det går, oavsett ålder.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.