Mail från Beda Grahn = är det ett bedrägeriförsök ?

Permalänk
Rekordmedlem

Mail från Beda Grahn = är det ett bedrägeriförsök ?

Är det nån som vet nått om mail från vad som ser ut som "bedagr@e-mail.microsoft.com"
Jag reagerade iallafall genast som att det skulle utläsas bedragare@MS när jag såg avsändaren och öppnade inte mailet.
Är det en seriös adress så är den nog bland de sämsta man kan ha till massutskick tycker jag, är det nån mer som fått nått liknande ?

Förtydligade lite.
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad handlade innehållet om? Om det handlade om att du hade vunnit något, att de skulle hjälpa dig med något som du inte har varit med om, eller andra, liknande saker, så är det ett skräppost. Bara att skita i det i sådana fall.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Airikr:

Vad handlade innehållet om? Om det handlade om att du hade vunnit något, att de skulle hjälpa dig med något som du inte har varit med om, eller andra, liknande saker, så är det ett skräppost. Bara att skita i det i sådana fall.

Dina synpunkter är viktiga i ämnesraden så det verkar som en undersökning, jag har som sagt inte öppnat mailet eftersom adressen såg så underligt ut, det verkar finnas nån Beda Grahn på Microsoft men att skicka ut kundundersökningar (om de nu kan kallas "seriösa") eller vad det nu är, från en sån adress blir ju mest komiskt om folk associerar den till bedragare.

Om det nu är nått seriöst och Beda Grahn läser denna tråd så borde hon använda ett annat sätt att kommunicera med de hon inte känner personligen, jag sket iallafall i mailet pga hur adressen såg ut och eftersom jag inte heller har haft nån tidigare kontakt med Beda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dina synpunkter är viktiga i ämnesraden så det verkar som en undersökning, jag har som sagt inte öppnat mailet eftersom adressen såg så underligt ut, det verkar finnas nån Beda Grahn på Microsoft men att skicka ut kundundersökningar (om de nu kan kallas "seriösa") eller vad det nu är, från en sån adress blir ju mest komiskt om folk associerar den till bedragare.

Om det nu är nått seriöst och Beda Grahn läser denna tråd så borde hon använda ett annat sätt att kommunicera med de hon inte känner personligen, jag sket iallafall i mailet pga hur adressen såg ut och eftersom jag inte heller har haft nån tidigare kontakt med Beda.

När man Googlar på Beda Grahn, så listas bland annat hennes LinkedIn-profil och Facebook-profil. På båda hennes profiler, står det att hon jobbar som en SMB försäljningschef hos Microsoft, så jag antar att det där e-postmeddelandet inte är ett bedrägeri trots allt. Men jag håller med dig: hennes från-adress ser väldigt misstänksam ut.

Du kan öppna e-postmeddelandet, då din dator endast blir infekterad om du laddar hem bifogade filer, eller via webbsidor som säger åt dig att ladda hem något. Men jag tror knappast att hon har bifogat något infekterad fil. Du har väl annars ett antivirus-program som har fått bra betyg av AV-TEST och AV-Comparatives? Kundundersökningar sker dock i regel på webbsidor.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

om en mailserver är felkonfigurerad kan man spoofa avsändaradressen. Känns det misstänksamt, följ inga länkar och ladda inte ner något.
Förr kunde mail exekvera javascript i outlook, då kunde det vara farligt att bara öppna ett mail. Nu bör det vara tilltäppt i alla klienter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Airikr:

När man Googlar på Beda Grahn, så listas bland annat hennes LinkedIn-profil och Facebook-profil. På båda hennes profiler, står det att hon jobbar som en SMB försäljningschef hos Microsoft, så jag antar att det där e-postmeddelandet inte är ett bedrägeri trots allt. Men jag håller med dig: hennes från-adress ser väldigt misstänksam ut.

Du kan öppna e-postmeddelandet, då din dator endast blir infekterad om du laddar hem bifogade filer, eller via webbsidor som säger åt dig att ladda hem något. Men jag tror knappast att hon har bifogat något infekterad fil. Du har väl annars ett antivirus-program som har fått bra betyg av AV-TEST och AV-Comparatives? Kundundersökningar sker dock i regel på webbsidor.

Jag städar alltid bort mail jag inte förväntar mig att få utöver de som uppenbarligen är skumma eller spam, jag tänker inte öppna ett mail från MS som i bästa fall är en kundundersökning men som i sämsta fall är nått helt annat som inte är skickat från MS.

Det var mest adressen jag reagerade på, den äkta Beda Grahn borde inte skicka ut nått till okända med en adress som kan läsas som "bedragare" det är en väldigt olämplig avsändaradress om det nu skulle vara MS som har skickat ut nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag städar alltid bort mail jag inte förväntar mig att få utöver de som uppenbarligen är skumma eller spam, jag tänker inte öppna ett mail från MS som i bästa fall är en kundundersökning men som i sämsta fall är nått helt annat som inte är skickat från MS.

Det var mest adressen jag reagerade på, den äkta Beda Grahn borde inte skicka ut nått till okända med en adress som kan läsas som "bedragare" det är en väldigt olämplig avsändaradress om det nu skulle vara MS som har skickat ut nått.

Ja, man kan ju tycka att de ska ha en mer professionell e-postadress, som till exempel @microsoft.se eller @microsoft.com. Du kan ju skicka e-postmeddelandet till din skräppost och se om en påminnelse för kundundersökningen kommer till dig inom några veckor.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Fick samma mail idag också, såg suspekt ut så jag slängde det. Rubriken var nånting i stil med: dina synpunkter är viktiga för oss....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du nu ställt till med mrqaffe?

Här är hon förresten: http://entreprenor24.se/nyheter/4160-microsoft-tar-det-vidare...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vad har du nu ställt till med mrqaffe?

Ajdå:( Hur fixar man det här?

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk

Hon ser ju inte ut som en bedragare:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Kan inte annat att skratta

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Epic... just.. Epic!

GG mrqaffe!! tack för dagens skratt

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker som sagt att adressen ser väldigt skum ut och mer liknar nått som passar på ett ironiskt bluffmail nått en lite mer intellektuell buse skulle kunna ha hittat på att använda, jag tvivlar inte att Beda finns på MS men jag tänker hursomhelst inte öppna mailet.

Är det nått vettigt innehåll MS vill ha ut så bör de fundera på hur avsändaradressen kan uppfattas och använda en annan och jag antar att de kan få sig ett skratt i morgon på MS om de läser den här tråden

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.