W7 update bara söker men inget händer

Permalänk

W7 update bara söker men inget händer

Hejsan.

Tänkte formatera datorn tidigare idag, smärtfritt var tanken. Men fick problem direkt, windows update bara söker och söker men den hittar inget åt mig.
Sen verkar mitt internet helt sjukt segt efter formateringen, vi snackar alltså bytes/s här.

Har googlat runt lite och inte lyckats lösa detta problem, min dator fungerade PERFEKT tidigare idag och spelade och allt. Vad kan problemet vara?

Får panik och vill inte behöva köpa ny dator/nya delar

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hejsan.

Tänkte formatera datorn tidigare idag, smärtfritt var tanken. Men fick problem direkt, windows update bara söker och söker men den hittar inget åt mig.
Sen verkar mitt internet helt sjukt segt efter formateringen, vi snackar alltså bytes/s här.

Har googlat runt lite och inte lyckats lösa detta problem, min dator fungerade PERFEKT tidigare idag och spelade och allt. Vad kan problemet vara?

Får panik och vill inte behöva köpa ny dator/nya delar

Installerat drivrutiner? Startat om datorn efter detta?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem

Installerade du åtminstone nätverksdrivern innan du började uppdateringsförsöket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja självklart. Vad kan felet vara?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakelito:

Ja självklart. Vad kan felet vara?

Du har alltså installerat drivers ? Har du några utropstecken i enhetshanteraren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså installerat drivers ? Har du några utropstecken i enhetshanteraren ?

Ja och nej, när jag installerar allt från skivan t.ex, så slutar musen/tbordet att fungera när jag kommer in i windows. Har ALDRIG stött på dessa problem förr under alla gånger jag formaterat alla möjliga olika datorer, känns som jag gör en supermiss som inte tillåter mig att utnyttja dator fullt, men grejen är som tidigare nämnt att jag använt datorn tidigare idag(igår) och den flöt på som vanligt :S

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte rört nån hårvara alls utan bara ominstallerat ? Du kanske ska prova att instlelra en gång till utifall nått gick snett ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte rört nån hårvara alls utan bara ominstallerat ? Du kanske ska prova att instlelra en gång till utifall nått gick snett ?

Nej inget alls, det enda jag gjort är att sätta in s-ata kabel till läsaren så jag kan använda skiva, det är allt. Frågan är, är det internet, mjukvara eller hårdvara?

Sitter som ett frågetecken här.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Rekordmedlem

Installerade du från skiva och stod sataporten i ahci läge vid installationen ? I så fall är det troligen felet, man ska inte installera från en optisk enhet om inte sataporten är i ideläge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Installerade du från skiva och stod sataporten i ahci läge vid installationen ? I så fall är det troligen felet, man ska inte installera från en optisk enhet om inte sataporten är i ideläge.

Mycket bra fråga, det är faktiskt inte omöjligt du. Hur kan jag se/lösa detta då? Är inte så insatt på denna biten dessvärre :/
Och är det hårddisken eller cdromen som inte ska vara i ahci läge? (som sagt, inte så insatt haha)

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakelito:

Mycket bra fråga, det är faktiskt inte omöjligt du. Hur kan jag se/lösa detta då? Är inte så insatt på denna biten dessvärre :/

Man ställer in det i bios, optiska enheter ska gå som ide och hdd/ssd som ahci, kolla moderkortsmanualen .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om Windows 7 DVD skivan som du använder har Service pack 1?

Om skivan saknar Service pack 1 så kan man ladda hem den separat eller så kan du ladda hem en Windows 7 ISO som redan har Service pack 1 och installera med hjälp av ett USB minne http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag undrar om Windows 7 DVD skivan som du använder har Service pack 1?

Om skivan saknar Service pack 1 så kan man ladda hem den separat eller så kan du ladda hem en Windows 7 ISO som redan har Service pack 1 och installera med hjälp av ett USB minne http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Yes det har den. Installeras ju i och med alla updates. Nu testar jag även med bbrorsans w7 för att vara säker.

edit. fungerade inte med hans W7 heller, ringde till Inet och frågade där med, han visste inte heller. Och är ju inte jättesugen på att lämna in datorn i 10 dagar för att KANSKE få hjälp. OM det nu är hårdvaruproblem(vilket jag egentligen tvivlar på), vad skulle kunna vara problemet då? Testade hårddisken och den mådde bra, kan det vara problem med moderkortet kanske?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte skrivit om du kollat att dvd är kopplat till en port i ide läge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hejsan.

Tänkte formatera datorn tidigare idag, smärtfritt var tanken. Men fick problem direkt, windows update bara söker och söker men den hittar inget åt mig.
Sen verkar mitt internet helt sjukt segt efter formateringen, vi snackar alltså bytes/s här.

Har googlat runt lite och inte lyckats lösa detta problem, min dator fungerade PERFEKT tidigare idag och spelade och allt. Vad kan problemet vara?

Får panik och vill inte behöva köpa ny dator/nya delar

testa dessa lösningar. Men du formaterade disken också innan du installerade eller?

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

testa dessa lösningar. Men du formaterade disken också innan du installerade eller?

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Japp, 5-6+ formateringar

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Japp, 5-6+ formateringar

ok vad är det för media du använder? har du SP1 ? klicka egenskaper på datorn och kolla.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Windows Update blev borked av en uppdatering 26 augusti. Det lär vara fixat nu, men då det handlade om DNS-inställningar kanske det ligger kvar problem hos en del. Prova att byta DNS till 8.8.8.8 och uppdatera.

Permalänk
Skrivet av King Grub:

Windows Update blev borked av en uppdatering 26 augusti. Det lär vara fixat nu, men då det handlade om DNS-inställningar kanske det ligger kvar problem hos en del. Prova att byta DNS till 8.8.8.8 och uppdatera.

Möjligt, var hos inet och de hjälpte mig, nu står den istället och tuggar downloads/installeringar haha, får hålla tummarna att den bara är seg. Vart annars ändrar jag DNS inställningarna?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Rekordmedlem

Du klickar ur automatiken och matar in dina egna uppgifter där det står dns i den här guiden
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I routern.