Erik Bergsten, visst saknar vi hans tv-program.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, jag bara gråter blod när jag ser det skräpet som går nu (med viss ironi).

Hjärnkontoret var ju grymt

Men vad jag sett har det återuppstått på senare år, men vet inte om det har samma klass som förr.
http://www.svt.se/barnkanalen/hjarnkontoret/

JO, det finns mycket skit nu mer. Ett tips är att inte låta barn titta på Disneys kanaler (där sänds det mest dynga nu mer). barnkanalen från SVT håller lite högre klass, men inte samma klass som för 5/10 år sen (jo, vet att barnkanalen är rätt ung). Nu ska det bara massproduceras och vara barnprogram dygnet runt.

Det är inte bara det skräpet till barnprogram, utan även utbildning har gått till överdrift. Lite ironiskt, betygen har sjunkit, klasserna blir större, hårdare press och sen undrar man varför betygen sjunker

Dom kanaler jag hittat som sänder lite vettigare saker är Boomerang och Cartoon-Network. Men då är det typ kl 09:00 och fram till 04:30 som gäller.
Disney´s kanaler kan hänga sig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

1968 (6:26)
"Det är med beklagande som vi från Sveriges Radio ser hurpass dåliga bilder som man har på många håll i landet."

2014
"Programmet visas även i HD-kvalité ... i TV4 HD."

Ofattbart att vi inte har kommit längre på 46 år.

Skrivet av Tumnus:

För ung för att ha följt dessa program när det begav sig däremot ska man självfallet ta en titt nu.

Bara 46 år? Snälla.. Det har varit så här sedan urminnestider där utvecklingen har fått stå tillbaka för att företag har problem att se längre än näsan räcker. Pengar är oftast orsaken... De ser bara kostnaden och inte den ev. vinsten. Inte heller ser de om tex. det blir billigare i längden.

Tacka vet jag Text-TV. Där snackar vi garanterad årlig teknikrevolution.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tumnus:

Bara 46 år? Snälla.. Det har varit så här sedan urminnestider där utvecklingen har fått stå tillbaka för att företag har problem att se längre än näsan räcker. Pengar är oftast orsaken... De ser bara kostnaden och inte den ev. vinsten. Inte heller ser de om tex. det blir billigare i längden.

Frågan jag ställer mig är vad som hände med yrkeshedern. Redan 1968 – det var när TV var svartvitt – såg Sveriges Radio "med beklagan" hur dålig bild folk hade. Slår man på TV4 nu, 46 år senare, möts man av så brutalt misshandlad bild att enbart widescreenformatet avslöjar att man inte skickats tillbaka till 70-talet.

Jag förstår inte hur man kan lägga ner massvis med tid, pengar och arbete på att producera TV-innehåll för att sedan sända ut det i sönderkomprimerad SD. Vad hände med yrkeshedern?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alling:

Frågan jag ställer mig är vad som hände med yrkeshedern. Redan 1968 – det var när TV var svartvitt – såg Sveriges Radio "med beklagan" hur dålig bild folk hade. Slår man på TV4 nu, 46 år senare, möts man av så brutalt misshandlad bild att enbart widescreenformatet avslöjar att man inte skickats tillbaka till 70-talet.

Jag förstår inte hur man kan lägga ner massvis med tid, pengar och arbete på att producera TV-innehåll för att sedan sända ut det i sönderkomprimerad SD. Vad hände med yrkeshedern?

Tv är mest ett sätt att visa reklam numera, men när det gäller teknisk kvalitet så är ju reklamradion ännu värre relativt sett, att släppa loss reklamfinansierad media ledde inte till mångfald utan bara enfald.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Frågan jag ställer mig är vad som hände med yrkeshedern. Redan 1968 – det var när TV var svartvitt – såg Sveriges Radio "med beklagan" hur dålig bild folk hade. Slår man på TV4 nu, 46 år senare, möts man av så brutalt misshandlad bild att enbart widescreenformatet avslöjar att man inte skickats tillbaka till 70-talet.

Jag förstår inte hur man kan lägga ner massvis med tid, pengar och arbete på att producera TV-innehåll för att sedan sända ut det i sönderkomprimerad SD. Vad hände med yrkeshedern?

Knäpp på SVTHD istället. Bättre bild får du inte direktsänt i Sverige: På sin höjd upp till 16 Mbit (snitt på ca 10) h.264 AVC producerat av folk som bryr sig om kvalitet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av beh:

Knäpp på SVTHD istället. Bättre bild får du inte direktsänt i Sverige: På sin höjd upp till 16 Mbit (snitt på ca 10) h.264 AVC producerat av folk som bryr sig om kvalitet.

Ja, SVT har OK bild, men inte "OMG VAD HÖGUPPLÖST!!!" på något sätt. Vi har långt kvar till verkligt bra bild på TV.

Problemet är ju att man inte kan välja vilken kanal som ska sända ett program man vill se. Fotbolls-VM sändes bara till hälften i SVT; resten av matcherna gick i TV4 och var plågsamma att titta på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, SVT har OK bild, men inte "OMG VAD HÖGUPPLÖST!!!" på något sätt. Vi har långt kvar till verkligt bra bild på TV.

Problemet är ju att man inte kan välja vilken kanal som ska sända ett program man vill se. Fotbolls-VM sändes bara till hälften i SVT; resten av matcherna gick i TV4 och var plågsamma att titta på.

Håller med fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

[...]
On Topic:
Jag kommer inte ihåg så mycket av hans program att jag kan återkalla annat än enstaka vaga bilder. Jag kommer ihåg något där man gjorde en fejkad öl som såg ut precis som en riktig, tex. Något som dock alltid kommer att komma ihåg är dedär snurrande kugghjulen från vinjetten. Jag kommer ihåg att jag var oerhört fascinerad av dem.
Ang. kvaliteten så håller jag till stor del med er andra som tycker att den fortfarande håller. Fast emellanåt får man en känsla av sketch med galenskaparna åxå. Det är lite roligt på ett töntigt sätt, samtidigt som innehållet som sådant är bra.
Jag har kollat lite nu och för mig så är det stora intresset kanske mer som ett tidsdokument. Det är väldigt intressant att se hur de såg på tekniken då och vilka framtidsvisioner de hade och att jämföra med "hur det blev".

Instämmer, och ja det är ett utmärkt tidsdokument. Apropå lite roligt på ett töntigt sätt, även om innehållet är bra, som du vet har det inget med programmet i sig att göra, utan snarare med tidsandan, stilen och tilltalet etc. I dag ser vi idrottare som svär i direktsändning utan att blinka; generaldirektörer med bristande formuleringsförmåga etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag kommer inte ihåg så mycket av hans program att jag kan återkalla annat än enstaka vaga bilder. Jag kommer ihåg något där man gjorde en fejkad öl som såg ut precis som en riktig, tex. Något som dock alltid kommer att komma ihåg är dedär snurrande kugghjulen från vinjetten. Jag kommer ihåg att jag var oerhört fascinerad av dem.
Ang. kvaliteten så håller jag till stor del med er andra som tycker att den fortfarande håller. Fast emellanåt får man en känsla av sketch med galenskaparna åxå. Det är lite roligt på ett töntigt sätt, samtidigt som innehållet som sådant är bra.
Jag har kollat lite nu och för mig så är det stora intresset kanske mer som ett tidsdokument. Det är väldigt intressant att se hur de såg på tekniken då och vilka framtidsvisioner de hade och att jämföra med "hur det blev".

Skrivet av Osprey:

Instämmer, och ja det är ett utmärkt tidsdokument. Apropå lite roligt på ett töntigt sätt, även om innehållet är bra, som du vet har det inget med programmet i sig att göra, utan snarare med tidsandan, stilen och tilltalet etc. I dag ser vi idrottare som svär i direktsändning utan att blinka; generaldirektörer med bristande formuleringsförmåga etc.

Jag håller också med och det som främst slår mig är att sättet som saker framställs på och researchen bakom håller än i dag. Inga vidlyftiga spekulationer eller sensationella rubriker. Det gör att det går att titta på nu 30-50 år senare utan att det bli komiskt.

Permalänk
Medlem

Fan vad kul att se dessa igen, tack.

Min OCD reagerar direkt på att det borde stå "Det här är EN slags elektronisk brevlåda" haha...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xpanterx:

Fan vad kul att se dessa igen, tack.

Min OCD reagerar direkt på att det borde stå "Det här är EN slags elektronisk brevlåda" haha...

Vad tänker du på? En eller ett bestäms i det här fallet av "slags" och då ska det vara "ett". Hade "slags" inte varit med så hade bestämningen varit brevlådan och därmed "en".

De som är kunniga inom grammatiska termer kan säkert förklara det mer ingående.

Grammatiska fel förr var betydligt ovanligare än idag, där man i princip inte kan läsa en enda sida utan fel någonstans, även på de mer erkända och seriösa tidningarna. Detta trots alla tekniska hjälpmedel, eller kanske tack vare?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad tänker du på? En eller ett bestäms i det här fallet av "slags" och då ska det vara "ett". Hade "slags" inte varit med så hade bestämningen varit brevlådan och därmed "en".

De som är kunniga inom grammatiska termer kan säkert förklara det mer ingående.

Grammatiska fel förr var betydligt ovanligare än idag, där man i princip inte kan läsa en enda sida utan fel någonstans, även på de mer erkända och seriösa tidningarna. Detta trots alla tekniska hjälpmedel, eller kanske tack vare?

Nu är jag ingen grammatikexpert på långa vägar, men jag tycker att det låter helt fel med "ett" i den meningen. Men du har säkert rätt :).

Edit: Intressant om detta http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artik...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]