Drivrutinsuppdatering vid nybygge

Permalänk
Medlem

Drivrutinsuppdatering vid nybygge

Så det är dags att bygga en ny dator nu, var fem år sedan sist. Tänkte bara kolla om det finns någon speciell ordning vid drivrutinsuppdatering?

Alltså det som behövs uppdateras:
Mobo bios
SSD drivisar
GPU drivisar
Installera Windows

Bör man t.ex. se till att flasha bios först innan man ens installerar windows eller något sånt? Eller spelar det ingen roll i vilken ordning man gör allt?

Edit: Nu vet jag inte varför tråden hamnade under grafikkort, mod får gärna flytta till något lämpligare ställe.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Så det är dags att bygga en ny dator nu, var fem år sedan sist. Tänkte bara kolla om det finns någon speciell ordning vid drivrutinsuppdatering?

Alltså det som behövs uppdateras:
Mobo bios
SSD drivisar
GPU drivisar
Installera Windows

Bör man t.ex. se till att flasha bios först innan man ens installerar windows eller något sånt? Eller spelar det ingen roll i vilken ordning man gör allt?

Edit: Nu vet jag inte varför tråden hamnade under grafikkort, mod får gärna flytta till något lämpligare ställe.

Om du skall flasha bios så börja med det, inte säkert det behövs dock, ladda i så fall ner den bios du vill ha innan du bygger nytt.

SSD drivare? Finns inget sådant som du uppdaterar.

För att kunna uppdatera drivarna måste du installera windows först, det är ju windows drivare som skall uppdateras.
De drivrutiner som brukar uppdateras är chipset, ljud, gpu, nätverk och ev någon mer, beror lite på vad du skall ha aktivt på moderkortet.

Bästa vore om du talar om vilka delar du skall använda så blir det lättare att tala om vad som behövs uppdateras.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att du menar SSD firmware det kan du ta sist.
Börja med bios om du vet att den du har är gammal så all hw fungerar fungerar allt från början börja då med moderkortsdrivisar och grafikkorts drivisar + ljudkort osv.
Men då räknar jag givetvis med att du har installerat windows innan.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska uppdatera firmware på ssdn så gör det innan du installerar, ta alltid för givet att ssdn töms vid uppdateringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.