[Fråga] Kan jag ha en leverantör för bredband men en annan för TV?

Permalänk
Medlem

[Fråga] Kan jag ha en leverantör för bredband men en annan för TV?

Blir inkopplad till Kristianstads stadsnät imorgon och undrar lite snabbt om ni vet ifall jag kan ha en leverantör till Bredband och en annan till TV som vi då också planerar att ha via stadsnätet.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Jag hade så i Stockholms stadsnät och det funkade bra. Jag hade tv från Canal digital och bredband via bahnhof. Fick ha ett uttag i fiberconvertern till tv och ett annat till internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Rekordmedlem

Ja men alla kombinationer fungerar ju inte tillsammans, men internetbaserad tv typ Viaplay och Netflix fungerar så länge du har internet med tillräcklig bandbredd, däremot "kabeltv" kan vara begränsad i olika kombinationer beroende på hur nätet är byggt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men alla kombinationer fungerar ju inte tillsammans, men internetbaserad tv typ Viaplay och Netflix fungerar så länge du har internet med tillräcklig bandbredd, däremot "kabeltv" kan vara begränsad i olika kombinationer beroende på hur nätet är byggt.

Ja alltså, det går att beställa tv, bredband och telefoni från olika leverantörer. Undrar ifall dem går kombinera så som PierreB sa att han hade gjort!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjoen:

Ja alltså, det går att beställa tv, bredband och telefoni från olika leverantörer. Undrar ifall dem går kombinera så som PierreB sa att han hade gjort!

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror som sagt på nätet vilka kabeltv operatörer du kan ha, "äkta iptv" fungerar oberoende av hur kabeltvn fungerar så länge du har tillräcklig bandbredd, typ >10Mbit/s över för tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror som sagt på nätet vilka kabeltv operatörer du kan ha, "äkta iptv" fungerar oberoende av hur kabeltvn fungerar så länge du har tillräcklig bandbredd, typ >10Mbit/s över för tvn.

Så med andra ord så är det enda sättet att veta ifall jag kan det eller inte att ringa någon från C4energi som då har hand om nätet. Det borde inte gå och läsa inne på itux eller C4energi?
Jag hittade i alla fall inget om det.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjoen:

Så med andra ord så är det enda sättet att veta ifall jag kan det eller inte att ringa någon från C4energi som då har hand om nätet. Det borde inte gå och läsa inne på itux eller C4energi?
Jag hittade i alla fall inget om det.

Det beror på vilken kombination du vill ha så om du inte tänkt köra via riktig ip tv utan vill kombinera det via kabeltv måste du nog fråga nätoperatören hur det går fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på vilken kombination du vill ha så om du inte tänkt köra via riktig ip tv utan vill kombinera det via kabeltv måste du nog fråga nätoperatören hur det går fungerar.

Okej, tack så mycket för hjälpen.
Får ringa dem imorgon, är det vanligt med kabel-tv förresten? Har inte en aning om ifall det jag har kollat på har varit kabel-tv eller iptv. Verkar som att Iptv är det enda som levereras här men som sagt ska jag ringa.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjoen:

Okej, tack så mycket för hjälpen.
Får ringa dem imorgon, är det vanligt med kabel-tv förresten? Har inte en aning om ifall det jag har kollat på har varit kabel-tv eller iptv. Verkar som att Iptv är det enda som levereras här men som sagt ska jag ringa.

Det finns olika typer av iptv, många gånger får du en box och då är det mer kabeltv än riktig iptv eftersom du måste ha boxen, Telia har just börjat prov där man inte behöver en box medan tex Comhem satsar helt på boxar iom Tivo, men de flesta operatörer använder nån form av boxlåst iptv eller så överförs tvn bara via samma ledare och man separerar ut tvn i fiberkonvertern till ett eget uttag.
Däremot Viaplay och Magine är mer "äkta iptv" och fungerar utan box, jag tycker det är väldigt bra att Telia nu börjar prov utan box, än så länge är det bara för Samsungtvar men det är ju en början för att slippa den i de flesta fall tekniskt sett helt onödiga boxen och "programkort och annat trams.
http://www.telia.se/privat/aktuellt/2014/Maj/Telias-app-ers-t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.