Permalänk

säkring går när jag ansluter dator

Hejsan!
Har haft diverse problem men detta är de senaste.. Ska försöka förklara allt så utförligt som möjligt

Min setup är iaf följande

Asus z97 itx pro
I5 4670k
Corsair 4x2Lp
Coolermaster g550m
Msi GeForce 760 itx

Jag monterade ihop datorn för ca två veckor sedan, hade ett annat grafikkort och nätagg då, allting gick kanon tills jag skulle starta ett spel, så fort grafikkortet belastades det minsta så fick jag blacscreen, datorn var fortfarande igång men skärmen svart.. Efter mycket testande med volt etc i bios, misstänkte först att de va för att gfx fick för lite kräm pga energisparläge bla bla, så dog helt plötsligt alltihop helt.. Då drog jag ju den solklara slutsatsen att de va nätagget som va slut helt enkelt, skönt! Quick fix.
Men nej.. Nytt nätagg, samma procedur.. Okej, de måste va grafikkortet som kortsluter? Observera att jag alltid kommit in o kunna använda Windows som vanligt(tills nätaggen gått sönder) så uteslöt resten av komponenterna.
Blev riktigt less, beställde grafikkortet och nätagget som ni ser ovan.. Skulle egentligen köpa ett bättre nätagg men hade slut i budgeten..
Så, monterade allt, startar upp, laddar ner nya drivrutinerna, datorn ska starta om efter installation, då går säkringen.. "that's odd" Tänkte jag, men shit happens, sätter i ny säkring - den går direkt igen. Hm, måste va överbelastning, prövar i köket, samma resultat.. Prövade annan nätkabel, samma resultat.. Överväger att kasta datorn genom fönstret, ångrar mig, skriver här..

Märkte nu sista gången den startades att bios grejen ej kom upp utan den gick direkt till Windows, vilket var konstigt.. Kan de va moderkortet som ställt till med allt? Dålig pcie ingång? Ska jag fortsätta felsöka? Har ej möjlighet att felsöka moderkort etc men.. Tjuvkoppla nätagg? Hade jag bara fruktansvärd otur med de nya nätagget? Problemen kanske hänger ihop o då är moderkortet den mest sannolika boven, eller?
Datorn monterades med stor försiktighet, esd armband etc.
Skriver från mobilen i brist av(!) dator så ursäkta om de blir lite grötigt..
Har en rätt bra hemförsäkring för hemelektronik men vet inte om dom tar emot datorn plus de gamla nätagget samt grafikkortet
De kan ju faktiskt va så att de gamla grafikkortet faktiskt fungerar dessutom..

Mvh Patrik

Permalänk
Medlem

Låter som om moderkortet kortsluter någonstans. Kolla alla distanser och montera om moderkortet. Provstarta sedan moderkortet efter varje ny monterad komponent eller kabel för att se vilken som orsakar kortslutning.

Börja med minsta möjliga ström och endast en ram-sticka. Använd intern GPU om kortet har.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Låter som om moderkortet kortsluter någonstans. Kolla alla distanser och montera om moderkortet. Provstarta sedan moderkortet efter varje ny monterad komponent eller kabel för att se vilken som orsakar kortslutning.

Börja med minsta möjliga ström och endast en ram-sticka. Använd intern GPU om kortet har.

Tack så mycket för svar!
Med ännu en ny psu startar dator och allt rullar, de är först när jag ansluter gpu och belastar denna som allt kraschar, lär alltså va nånting med pcie porten på brädan..
Har kollat upp min försäkring litegrann o verkar ha en riktigt bra hemelektronik försäkring så kommer nog skicka in datorn i veckan eftersom att självrisken bara är 1000kr och jag är less på att bråka med detta.. Det får ta den tid de tar bara de funkar..

Postar deras kommande felsökning här för att hjälpa framtida individer med liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

Tack så mycket för svar!
Med ännu en ny psu startar dator och allt rullar, de är först när jag ansluter gpu och belastar denna som allt kraschar, lär alltså va nånting med pcie porten på brädan..
Har kollat upp min försäkring litegrann o verkar ha en riktigt bra hemelektronik försäkring så kommer nog skicka in datorn i veckan eftersom att självrisken bara är 1000kr och jag är less på att bråka med detta.. Det får ta den tid de tar bara de funkar..

Postar deras kommande felsökning här för att hjälpa framtida individer med liknande problem.

Personligen hade jag varit ett nervvrak efter allt det krångel du haft.
Att man inte har ekonomi att kasta ut hur mycket som helst på komponenter gör ju det hela ännu värre då man nästan "måste" lyckas med sitt bygge.
Men som du säger, lämna in skiten och låt dom hållas och se om dom lyckas fixa apparaten åt dig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla in datorn i ett uttag som ligger på någon annan säkring? Automatsäkringar "slits" ofta i meningen att de blir känsligare och känsligare ju fler gånger de löst. Om de precis har löst, så kan de vara ännu känsligare, det kan vara värt att vänta en stund innan man återställer och lägger på last igen.

Det kan ju också vara så att det är någon annan apparat som ligger och belastar säkringen, och att din dator bara är det som får bägaren att rinna över.

Har du någon vanlig elenergimätare (gud vad jag hatar det uttrycket) hemma? I sådana fall kunde du ju koppla in datorn via mätaren, och sedan börja lasta på datorn samtidigt som du håller koll på mätaren och noterar värden samt hur hårt datorn går. Posta sedan siffrorna här, så kan vi hjälpa dig att bedöma om det är rimlig förbrukning för den hårdvaran eller ej.

Löser säkringen och du lyckas notera vid vilken effekt på mätaren den gör det vid så är det ju jättebra, då kan man ju säga ganska säkert om det är datorn eller nåt annat det är fel på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Personligen hade jag varit ett nervvrak efter allt det krångel du haft.
Att man inte har ekonomi att kasta ut hur mycket som helst på komponenter gör ju det hela ännu värre då man nästan "måste" lyckas med sitt bygge.
Men som du säger, lämna in skiten och låt dom hållas och se om dom lyckas fixa apparaten åt dig.

Skrivet av kaput:

Har du testat att koppla in datorn i ett uttag som ligger på någon annan säkring? Automatsäkringar "slits" ofta i meningen att de blir känsligare och känsligare ju fler gånger de löst. Om de precis har löst, så kan de vara ännu känsligare, det kan vara värt att vänta en stund innan man återställer och lägger på last igen.

Det kan ju också vara så att det är någon annan apparat som ligger och belastar säkringen, och att din dator bara är det som får bägaren att rinna över.

Har du någon vanlig elenergimätare (gud vad jag hatar det uttrycket) hemma? I sådana fall kunde du ju koppla in datorn via mätaren, och sedan börja lasta på datorn samtidigt som du håller koll på mätaren och noterar värden samt hur hårt datorn går. Posta sedan siffrorna här, så kan vi hjälpa dig att bedöma om det är rimlig förbrukning för den hårdvaran eller ej.

Löser säkringen och du lyckas notera vid vilken effekt på mätaren den gör det vid så är det ju jättebra, då kan man ju säga ganska säkert om det är datorn eller nåt annat det är fel på.

Haha tro mig har varit ett nervvrak! Jag har testat i köket också vilket går på en annan säkring, även haft en dator med helt klart tyngre hårdvara i samma uttag förut!
Har tyvärr ingen elenergimätare..
Jag ringer försäkringsbolaget på måndag så jag får skicka in den helt enkelt, hoppas de även går att charma dom så de tar emot de andra grafikkortet och nätagget också så de inte va 2500 åt helvette
Postar svaret från dom här sen:) lär väl dröja några veckor men.. Så nu får jag bara stirra på min watch dogs voucher haha

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna felsöka din utrustning då jag har en proffs-ups och mätutrustning som kan mäta alla uttag från nätagg.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon