Permalänk
Inaktiv

Ladda mobil snabbast

Har en android telefon. Min laddare går rätt långsasmt att ladda telefonen, ca 2.5-3 timmar. Vilken laddare som ger högre effekt kan jag köpa för att ladda snabbare?

Permalänk
Medlem

Inte testat med android, men min iphone laddar snabbare i min MBP eller med ipad-laddaren.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Har en android telefon. Min laddare går rätt långsasmt att ladda telefonen, ca 2.5-3 timmar. Vilken laddare som ger högre effekt kan jag köpa för att ladda snabbare?

Ta en laddare som har 5 V och ju högre Ampere du kan få. Mobilen kommer själv avgöra hur mycket ampere den ska dra utan att bli toast

Permalänk

Något jag läste men aldrig provat Men läste någon stanns att mobilen laddar fortade om man har flygplans läge på xD Har svårt att tro att det fungerar men är mobilen igång så är det inte omöljigt. I flygplans läge stänger mobilen ner massor av program som troligen gör att mobilen drar ström samtidigt som den laddar . så kanske går några min fortade att ladda till 100% .

Men har svårt att tro att den laddar så pass fortare så man tjärnar något på det

Permalänk
Medlem

Gör som dontmakeme säger.
En sak som man bör vara medveten om är att det är skillnad på att ladda via en data port och en usb vägg-laddare.
De flesta telefoner drar inte så mycket ström som de kan om inte data pinnsen är kortslutna. En USB 2.0 port på en dator ger bara 0,5 A om jag inte minns fel.

Edit:
Har faktiskt funderat på att löda på en switch på en Y-USB-kabel för att switcha mellan data och laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim92a:

Något jag läste men aldrig provat Men läste någon stanns att mobilen laddar fortade om man har flygplans läge på xD Har svårt att tro att det fungerar men är mobilen igång så är det inte omöljigt. I flygplans läge stänger mobilen ner massor av program som troligen gör att mobilen drar ström samtidigt som den laddar . så kanske går några min fortade att ladda till 100% .

Men har svårt att tro att den laddar så pass fortare så man tjärnar något på det

vad är det som är svårt att tro på? i flyplansläge stänger du av kommunikation med telefonnätet, vilket efter displayen är det som drar mest ström, så det är inte alls konstigt att mobilen laddar fortare i flyplansläge.

men ett mer riktigt svar på din fråga är att du ska köpa en 5v-laddare med högre strömstyrka (ampere/A) än nuvarande. ju högre desto bättre, men telefonen kommer troligtvis aldrig utnyttja mer än 1,5-2A, så mer än det är dumt att köpa.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

En usb3 port på en dator som är avsedd för laddning, speciellt sådana som kan användas när den är avstängd laddar mobiler extremt snabbt, speciellt om mobilen är avstängd då kan det gå från 5 till 100 % på 30 minuter. Annars är det normalt 2 timmar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Tar det inte på batteriet att ladda med mer ampere än standard?
T.ex originalladdarna till iPhone är på 1 ampere, men många andra icke originala har 2.1 ampere och märker då att telefonen laddar snabbare, blir varmare och slukar batteriet snabbare.
Vad jag och mina vänner har märkt iallafall men vet inte om det stämmer.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Tar det inte på batteriet att ladda med mer ampere än standard?
T.ex originalladdarna till iPhone är på 1 ampere, men många andra icke originala har 2.1 ampere och märker då att telefonen laddar snabbare, blir varmare och slukar batteriet snabbare.
Vad jag och mina vänner har märkt iallafall men vet inte om det stämmer.

Telefoner som följer USB standarden är helt okej att ladda med laddare med fler ampere. Telefonen kommer fråga efter så mycket som den vill ha utav usb-porten på laddaren. Apple är väll den enda telefon tillverkaren som inte följer denna. så de e bara o köpa apples laddare om man vill va säker.

Permalänk
Avstängd

Det är inställningar i android-kerneln som avgör hur mycket laddström som plockas ut. Max ligger väldigt sällan (om ens nånsin) över 1A på telefoner. Vanligast är nånstans mellan 600 och 900mA.
Kör man en custom-kernel brukar man kunna ställa in det själv, på egen risk.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är inställningar i android-kerneln som avgör hur mycket laddström som plockas ut. Max ligger väldigt sällan (om ens nånsin) över 1A på telefoner. Vanligast är nånstans mellan 600 och 900mA.
Kör man en custom-kernel brukar man kunna ställa in det själv, på egen risk.

Testade just lite olika telefoner av nyfikenhet.
Så mycket drar de från USB porten på en 2 amp laddare:

LG G2 1,53 A (På)
Samsung S5 1,73 A (På)
Samsung S2 0,60 A
Samsung Note 2 0,52 A (Avstängd)
Sony z1 1,20 A (Avstängd)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lizzard8:

Testade just lite olika telefoner av nyfikenhet.
Så mycket drar de från USB porten på en 2 amp laddare:

LG G2 1,53 A (På)
Samsung S5 1,73 A (På)
Samsung S2 0,60 A
Samsung Note 2 0,52 A (Avstängd)
Sony z1 1,20 A (Avstängd)

Ah, då har de gått upp över 1A relativt nyligen, med andra ord. Tidigare var det främst surfplattor som drog över 1A.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim92a:

Något jag läste men aldrig provat Men läste någon stanns att mobilen laddar fortade om man har flygplans läge på xD Har svårt att tro att det fungerar men är mobilen igång så är det inte omöljigt. I flygplans läge stänger mobilen ner massor av program som troligen gör att mobilen drar ström samtidigt som den laddar . så kanske går några min fortade att ladda till 100% .

Men har svårt att tro att den laddar så pass fortare så man tjärnar något på det

Brukar sätta min iPhone i flygplansläge om jag vaknar på morgonen och har somnat med mobilen i pannbenet och inte satt den på laddning. Är rätt märkbar skillnad eftersom mobilnät och allt sådant inte är igång i bakgrunden och uppdaterar efter om det hänt något nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

Testade just lite olika telefoner av nyfikenhet.
Så mycket drar de från USB porten på en 2 amp laddare:

LG G2 1,53 A (På)
Samsung S5 1,73 A (På)
Samsung S2 0,60 A
Samsung Note 2 0,52 A (Avstängd)
Sony z1 1,20 A (Avstängd)

Hur fick du fram dessa värden ?

Tid ifrån 20-100% och sedan ett snitt eller har du någon app som läser av hur mycket som telefonen tar emot ?

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.