Inga spel på steam fungerar?

Permalänk

Inga spel på steam fungerar?

Hej SweC!

Har en nyköpt dator som startades för någon dag sedan för påbörjan av installation osv. Problemet som upptäckts nu är att inga steamspel fungerar. Detta i CS:GO te x i form av "app is already running" men vidare till att bara komma upp en svart liten ruta som stängs ner efter någon sekund. Rome 2, startar men crashar sedan direkt. För att testa ett till, The Mighty Quest For Epic Loot, säger att datorn har lägre än spelets minimumspecs.

Specs:
CPU: i5 4670K
GPU: MSI 280X

Det jag misstänker efter har försökt felsöka lite är att grafikkortet eller processorns inbyggda grafik har något fuffens för sig då jag bara får 1.0 grafik/spelgrafik klassificiering i Windows Experience Index.

HDMIn sitter som den ska i grafikkortet men gick ändå in i BIOS och stängde av CPUns inbyggda grafik. Efter det försökte jag uppdatera Windows Experience Index men fick fortfarande bara 1.0 i prestanda och spelen funkar fortfarande inte så vad kan vara fel? Är grafikkortet "halvt" sönder?

Tack i förhand och fråga bara om ni behöver veta fler delar på datorn eller annat!

EDIT: Har även testat använda AMDs senaste betadrivrutiner och de stabila, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in all extra strömtillförsel till grafikkortet? Har du installerat drivrutiner för grafikkortet?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

vad kör du med för sladd mellan skärm och dator? och är sladden på grafikkorts platsen eller moderkorts platsen.
prova disabla "onboard graphics"

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Har du skärmkabeln inkopplad till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Har du skärmkabeln inkopplad till grafikkortet?

se

Skrivet av Pellemanify:

HDMIn sitter som den ska i grafikkortet

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du kopplat in all extra strömtillförsel till grafikkortet? Har du installerat drivrutiner för grafikkortet?

Kollade precis sladdarna och det borde vara som det ska, avinstallerar nu drivrutinerna för att installera på nytt en clean install om man säger så, återkommer.

Skrivet av Brightsin:

vad kör du med för sladd mellan skärm och dator? och är sladden på grafikkorts platsen eller moderkorts platsen.
prova disabla "onboard graphics"

HDMI. Grafikkortplatsen. Ska gå och kolla i BIOS, återkommer för det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Hej SweC!

Har en nyköpt dator som startades för någon dag sedan för påbörjan av installation osv. Problemet som upptäckts nu är att inga steamspel fungerar. Detta i CS:GO te x i form av "app is already running" men vidare till att bara komma upp en svart liten ruta som stängs ner efter någon sekund. Rome 2, startar men crashar sedan direkt. För att testa ett till, The Mighty Quest For Epic Loot, säger att datorn har lägre än spelets minimumspecs.

Specs:
CPU: i5 4670K
GPU: MSI 280X

Det jag misstänker efter har försökt felsöka lite är att grafikkortet eller processorns inbyggda grafik har något fuffens för sig då jag bara får 1.0 grafik/spelgrafik klassificiering i Windows Experience Index.

HDMIn sitter som den ska i grafikkortet men gick ändå in i BIOS och stängde av CPUns inbyggda grafik. Efter det försökte jag uppdatera Windows Experience Index men fick fortfarande bara 1.0 i prestanda och spelen funkar fortfarande inte så vad kan vara fel? Är grafikkortet "halvt" sönder?

Tack i förhand och fråga bara om ni behöver veta fler delar på datorn eller annat!

EDIT: Har även testat använda AMDs senaste betadrivrutiner och de stabila, ingen skillnad.

Hade liknande med mitt 7970. Fick disabla onboard graphics och sen installera om drivarna, sen funkade det bra.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Hade liknande med mitt 7970. Fick disabla onboard graphics och sen installera om drivarna, sen funkade det bra.

Skrivet av Brightsin:

vad kör du med för sladd mellan skärm och dator? och är sladden på grafikkorts platsen eller moderkorts platsen.
prova disabla "onboard graphics"

Det enda jag hittar med onboard är "onboard LAN controller" och det kan ju knappast vara det men borde det inte räcka med att jag disablat Intel graphics eller något sånt hette det i BIOS?

Försöker nu installera GPUdrivrutin 13.12 efter jag tagit bort den gamla men under under installationen kommer en ruta upp "Programinstallation: paketet gick inte att installera!" Wtf? :/

Ska jag testa 14.2 istället bara?

Permalänk

Hade liknande problem för ett tag sedan. Jag provade då nya drivrutiner, installerade om windows, men inget hjälpte. Då laddade jag ner en annan build av windows (studerar och har tillgång till MSDNAA) och installerade och då fungerade det klockrent.

Permalänk
Skrivet av fiskmasen_99:

Hade liknande problem för ett tag sedan. Jag provade då nya drivrutiner, installerade om windows, men inget hjälpte. Då laddade jag ner en annan build av windows (studerar och har tillgång till MSDNAA) och installerade och då fungerade det klockrent.

Okej, men hur ändrar jag build då?